Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564335 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 1

De reden waarom ik vraag hoe de TV ontvangers aangesloten zijn is omdat de EdgeRouters geen IGMP snooping ondersteunen en de TV streams dus vrolijk op alle poorten binnen de switch verstuurd worden. Dat kan nog wel eens tot problemen leiden. Het is aan te raden om de TV ontvangers of op een eigen vlan te plaatsen of op LAN poorten aan te sluiten die buiten de switch vallen.

Vandaag nogmaals een poging gewaagd door de ER-10X te resetten en opnieuw het installatiescript te draaien.

Op eth0 heb ik de NTU aangesloten, op eth1 een managed TP-link switch en op eth2 een tp-link switch op de slaapkamer (waar oa de 2e TV-ontvanger staat). Alles werkt nu perfect.

Nu ga ik me eens verdiepen in het aanmaken van VLAN voor mijn gastnetwerk.

Nogmaals dank voor je hulp.

Groet,

Rafael

Reputatie 1

Hier nog een screenshot van het Tabblad Routing.

Reputatie 4
Badge +4

@daltongrat,

als je onderstaande link doorneemt dan kom je er wel uit:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/218889067-EdgeRouter-How-to-Create-a-Guest-LAN-Firewall-Rule

@wjb

Ik heb glasvezel (100/100)

Aangezien je geen TV van KPN hebt kan je die TP-Link gebruiken.

Je zult wel de pppoe verbinding op vlan 6 moeten opbouwen maar als ik het goed heb kan je dat configureren op zo'n TP-Link. Als dat niet kan op de TP-Link, dan kan dit alsnog opgelost worden door een Netgear GS105Ev2 tussen de TP-Link en de NTU te plaatsen om zo de communicatie op vlan 6 te zetten.

 

Ter info. Ik had het fout gegokt wat betreft welke router ik had. Ik heb een WDR-3600 van TP-link. Een iets ouder model dus. Deze kan geen Vlans opbouwen voor zover ik kon vinden. Echter heeft OpenWRT wel deze functionaliteit en ondersteuning voor deze router. 

 

Dus router geflashed, tutorial erbij gezocht (https://horvathit.com/2017/12/13/using-lede-openwrt-firmware-with-century-link-fiber/) en het werkt! Bedankt voor de hulp :)

@wjb @jaapst64 

Oké, de static route weer disabled. De configuratie is nu volledig zoals het zijn moet volgens dit topic. En het werkt! Tv doet het prima, internet is razend snel en mijn VPN werkt. De diverse switches achter de router zijn of unmanaged of de IMGP snooping staat uit. 
Het probleem zat hem in het netjes afsluiten en opstarten van de ER-4 met alle kabels aangesloten en power op de MTU.

Nu heb ik nog één probleempje, de pppoe0-interface blijft op disconnected staan. Functioneel lijkt alles goed te werken (tv, internet, telefoon via de EB, VPN)

Suggesties?
 

 

Reputatie 7

Kan jij even uitloggen en weer inloggen.

Zie je nu wel alles connected en geen TBD's meer?

Zo nee, reboot de EdgeRouter eens.

Kan jij even uitloggen en weer inloggen.

Zie je nu wel alles connected en geen TBD's meer?

Zo nee, reboot de EdgeRouter eens.

Up-and-running! Blijkbaar is het ook van belang met welke browser gebruikt en wat voor device. Een iPad werkt niet. Mogelijk iets met een https-certificaat. Tot zover tevreden.

Dank voor de adviezen en het meedenken!

 

Misschien een gekke vraag, maar waarvoor gebruik je de experiabox?

 

Jaap

Reputatie 7

Misschien een gekke vraag, maar waarvoor gebruik je de experiabox?

Die wordt in deze configuratie gebruikt voor telefonie van KPN.

Just curious, waarom dan vlan 2.0 en 2.7?

Reputatie 7

Just curious, waarom dan vlan 2.0 en 2.7?

De WAN poort is eth0 en eth2 is de LAN poort waarop de WAN poort van de Experia Box aangesloten wordt. Er is een bridge gedefinieerd tussen eth0.7 en eth2.7 waardoor de WAN poort van de Experia Box dus rechtstreeks op vlan 7 aangesloten is.

aha, tx.

Adviseren jullie gebruik te malen van de KPN DNS-servers tegen malware? Zijn die makkelijk te wijzigen in de config-tree?

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik inderdaad de anti-malware DNS servers gaan gebruiken.

Dit is eenvoudig in de Config Tree te wijzigen bij services - dns - forwarding.

Reputatie 4
Badge +4

Persoonlijk zou ik inderdaad de anti-malware DNS servers gaan gebruiken.

Dit is eenvoudig in de Config Tree te wijzigen bij services - dns - forwarding.

Hoi @wjb,

welke gebruik jij dan?, ik gebruik de adguard DNS servers voor regulier internet browsing zodat ik geen pop-up  reclame op mijn mobile devices krijg. Voor IPTV gebruik ik de standaard KPN DNS servers.

ben benieuwd😉

Reputatie 7

welke gebruik jij dan?

Ik gebruik de anti-malware DNS servers van Cloudflare.

Cloudflare heeft de onderstaande varianten:

Geen filter 

  • 1.1.1.1
  • 1.0.0.1
  • 2606:4700:4700::1111
  • 2606:4700:4700::1001

Malware filter

  • 1.1.1.2
  • 1.0.0.2
  • 2606:4700:4700::1112
  • 2606:4700:4700::1002

Malware en adult filter

  • 1.1.1.3
  • 1.0.0.3
  • 2606:4700:4700::1113
  • 2606:4700:4700::1003

Voor IPTV gebruik ik de standaard KPN DNS servers.

Ik ook omdat de 5202 niet goed met de DNS servers van Cloudflare overweg kan.

 

Daarnaast redirect ik DNS verzoeken voor Google naar de DNS forwarder van mijn EdgeRouter zodat er geen enkel DNS request naar Google gaat, zelfs niet vanaf apparaten waar 8.8.8.8 hard als DNS server ingesteld is.

 

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Cloudfare is sowieso sneller dan adguard maar heeft deze ook, zover je weet, ad blocking? Dat haal ik er niet direct uit.

Ik gebruik ook 0 redirects naar Google 😊, jij hebt een aparte blocked DNS group aangemaakt zo te zien👍

Reputatie 7

Nee, Cloudflare heeft geen ad-blocker.

Reputatie 1

De NTU gaf aan dat de glasverbinding weg was. Getuige ik geen internet en televisie had was ik het daarmee wel eens. 
 

Heb de NTU van het stroom gehad en mijn internet deed het weer. Televisie niet meer. Er was ‘geen verbinding tussen zender en modem’. Dat deed mij vermoeden dat er een probleem met de IGMP proxy was. 
 

Heb de STB even van het stroom gehad en vervolgens bleef ‘ie hangen op 85%. EdgeRouter van het stroom gehad en het beeld liep weer door. Tot we opeens gingen zappen. Nergens anders behalve RTL4 was er beeld. Toen wist ik wel zeker dat er een probleem met IGMP was. 
 

Even in je topic gekeken en heb de fix van 22 november uitgevoerd. Even de EdgeRouter rebooten. En ja, hoor. Meteen weer beeld en geluid op alle zenders en televisies. Dankjewel voor je fix @wjb! Heeft mij weer wat koppijn bespaard. 

@wjb Daarnaast redirect ik DNS verzoeken voor Google naar de DNS forwarder van mijn EdgeRouter zodat er geen enkel DNS request naar Google gaat, zelfs niet vanaf apparaten waar 8.8.8.8 hard als DNS server ingesteld is.

Zoiets wil ik ook proberen om op te zetten.
 

Zie plaatje. Hoe kan ik een ”Blocked-DNS" group als Dest Address Group aanmaken. Wil je een plaatje posten van jouw ”Blocked-DNS" instelling? 

Reputatie 7

Hoe kan ik een ”Blocked-DNS" group als Dest Address Group aanmaken. Wil je een plaatje posten van jouw ”Blocked-DNS" instelling? 

Overigens denk ik dat jij die destination NAT rule op eth1 moet plaatsen immers dat is de poort van jouw LAN.

Dank voor je snelle reactie. Ik ga het na het eten in orde maken. Thanks.

@wjb Daarnaast redirect ik DNS verzoeken voor Google naar de DNS forwarder van mijn EdgeRouter zodat er geen enkel DNS request naar Google gaat, zelfs niet vanaf apparaten waar 8.8.8.8 hard als DNS server ingesteld is.

Zoiets wil ik ook proberen om op te zetten.
 

Zie plaatje Hoe kan ik een ”Blocked-DNS" group als Dest Address Group aanmaken. Wil je een plaatje posten van jouw ”Blocked-DNS" instelling? 

Misschien een domme vraag, maar eth2 in het voorbeeld, is dat de wan- of lan-poort? Maw in mijn geval (volgens het script van @wjb) zou dat eth0-wan of eth1-lan zijn. 

Reputatie 7

Misschien een domme vraag, maar eth2 in het voorbeeld, is dat de wan- of lan-poort? Maw in mijn geval (volgens het script van @wjb) zou dat eth0-wan of eth1-lan zijn. 

Op mijn EdgeRouter 4 is eth3 (de SFP poort) de WAN poort eth2 is het LAN en eth1 en eth0 zijn poorten voor IoT.

Zo'n destination NAT rule staat dus op de LAN poort.

Bij een standaard configuratie is dit dus eth1 (ERL--3 en ER-4) of switch0 (ER-X).

.

Bij een standaard configuratie is dit dus eth1 (ERL--3 en ER-4) of switch0 (ER-X).

Top, dank! Dan heb ik inderdaad de juiste poort geselecteerd. Nu nog het ssl-certificaat. Dan ben ik compleet.

Reageer