Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564335 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

De computers in mijn netwerk gebruiken allemaal DHCP voor het verkrijgen van een IPv4 adres. Zij krijgen ook allemaal netjes de IPv6 DNS servers toegewezen die vermeld zijn bij de radvd-option RDNSS. Je kunt overigens de name-servers bij switch0 verwijderen immers het is de radvd-option RDNSS die er voor zorgt dat de IPv6 DNS servers aan de cliënts aangeboden worden.

Edit: Als je IPv6 DNS queries door de EdgeRouter wilt laten afwikkelen (DNS forwarding) dan geef je bij de radvd-option RDNSS dus het IPv6 (link local) adres van switch0 op. Hiebij moet je dan wel de IPv6 DNS servers waar naar geforward moet worden bij de DNS forwardings instellen.

Reputatie 4
Badge +3

“The plot thickens...”
Een Windows computer aangesloten op het netwerk met een UTP kabel geeft wel de resultaten die je zou verwachten. Het probleem lijkt zich dus alleen voor te doen op Wifi. :thinking:
DHCP/Statisch was dus een “red herring”.

IPv4 (DHCP, bekabeld)

 

Reputatie 7

Dat zou betekenen dat er geen multicasting op de wifi doorgelaten wordt.

Welk merk en type wifi accesspoint(s) gebruik je?

Reputatie 4
Badge +3

@wjb,

Dat is een AmpliFi HD (3x) mesh systeem.

Reputatie 7

Dat is een AmpliFi HD (3x) mesh systeem.

Ik ben bang dat daar de oorzaak van het issue zit.

Ik neem aan dat je de AmpliFi HD in bridge-mode gebruikt, klopt dat?

Krijgen apparaten wel netjes een IPv6 adres als ze aangesloten zijn op de wifi van de AmpliFi HD?

Reputatie 4
Badge +3

@wjb,
De AmpliFi HD staat inderdaad in Bridge-Mode. Het IPv6 IP adres wordt wel netjes toegewezen aan apparaten op WiFi netwerk.

AmpliFi HD diagnose (IPv6 enabled)
AmpliFI HD diagnose (IPv6 disabled)

 

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb het “local IPv6 DNS address” nu als volgt geconfigureerd:
edit: Met deze methode krijg ik ook het local IPv6 DNS adres toegewezen op het wifi netwerk.

Verwijder “radvd-options” van switch0
dhcp-range=::,constructor:switch0,ra-stateless,ra-names

En ook AmpliFI HD vind de IPv6 configuratie nu wél goed:

 

Reputatie 4
Badge +3

Dit is wel een interessante website over het gebruik van dnsmasq op een Ubiquiti EdgeRouter voor het instellen van IPv6:
Setting up IPv6 using dhcpv6-pd/slaac with dnsmasq

Hoi Allemaal,

 

Ik draai een EdgeRouter 10X met KPN maar heb sinds enkele maanden last van de stb-nmc-400 errors tijdens het tv kijken. Het wisselen van zender lost het weer op voor een korte tijd. Maar al met al heel vervelend.

 

Ik heb deze 7 maanden geleden geconfigureerd.

 

Ik heb wat rond gekeken en ik vermoed onderstaande fix te moeten uitvoeren. Is dat voldoende? Verlies ik dan de rest van de configuratie?

 

Bvd!

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

 

Reputatie 7

Ik heb wat rond gekeken en ik vermoed onderstaande fix te moeten uitvoeren. Is dat voldoende? Verlies ik dan de rest van de configuratie?

Dit fix is niet de oplossing voor die de foutmelding die je krijgt maar zorgt er voor dat bij een volgende (re)boot van de EdgeRouter het starten van de IGMP proxy server (max 120 seconden) wacht op het actief zijn van de Internet verbinding. Die fix laat de configuratie verder ongemoeid.

Aha ok. Dat heeft verder geen invloed op de configuratie ?

 

Enig idee wat wel de betreffende errors veroorzaakt? Ik heb de standaard oplossing van de kpn website al geprobeerd (soft reset e.d.). Zojuist ook een restart igmp-proxy uitgevoerd. Edgerouter naar tv ontvanger loopt gewoon via een utp kabel.

Reputatie 7

Aha ok. Dat heeft verder geen invloed op de configuratie ?

Zoals ik als schreef laat de fix de configuratie ongemoeid.

 

Enig idee wat wel de betreffende errors veroorzaakt?

Nee, ik heb geen idee. Het issue lijkt ook bij KPN te liggen want er zijn veel meer abonnees die regelmatig die melding krijgen.

Ik ging er eigenlijk al blindelings vanuit dat dit voor andere kpn abonnees al was opgelost maar dat dit vanwege een eigen router bij mij (ons) niet automatisch was toegepast. Het zijn wel erg hardnekkige problemen voor zo'n grote groep klanten. Ik kan geen 10 minuten tv kijken zonder deze problemen steeds te krijgen. 

Ik heb de firmware geupdate naar 2.0.9. De bootstrap fix doorgevoerd. En het daarna het apparaat nogmaals gereboot. 

Ik ging er eigenlijk al blindelings vanuit dat dit voor andere kpn abonnees al was opgelost maar dat dit vanwege een eigen router bij mij (ons) niet automatisch was toegepast. Het zijn wel erg hardnekkige problemen voor zo'n grote groep klanten. Ik kan geen 10 minuten tv kijken zonder deze problemen steeds te krijgen. 

Voorzover ik het begrijp bedoelt @wjb veel meer abonnees die een eigen router gebruiken. Ik had hier ook last van met mijn Edgerouter 4 en heb dit (vooralsnog, fingers crossed) opgelost door de TV kastjes in een apart VLAN te zetten en de igmp-proxy interface TTL threshold van deze vlan op 2 te zetten (downstream).

@wjb Dank voor al jouw werk en uitleg. Ik heb hier ook naar volle tevredenheid gebruik van gemaakt!

Reputatie 7

Voorzover ik het begrijp bedoelt @wjb veel meer abonnees die een eigen router gebruiken.

Niet alleen abonnees die een eigen router gebruiken, ook abonnees die een Experia Box ervaren deze problematiek..(STB-NMC-400)

Zoek maar eens in Google naar: site:forum.kpn.com STB-NMC-400

Voorzover ik het begrijp bedoelt @wjb veel meer abonnees die een eigen router gebruiken.

Niet alleen abonnees die een eigen router gebruiken, ook abonnees die een Experia Box ervaren deze problematiek..(STB-NMC-400)

Zoek maar eens in Google naar: site:forum.kpn.com STB-NMC-400

Inderdaad. Ik ging er ten onrechte vanuit dat dit alleen klanten met een eigen router betreft...

Hallo,

Kan het zijn dat ik door de Edge router niet de nieuwste software binnen krijg op mijn tv-kastjes (VIP5202)?

Draai nog steeds op software versie 7.7.90_1 

 

Groeten,

Bob

Reputatie 7

Draai nog steeds op software versie 7.7.90_1 

Dat betekent dst er nog een Motorola TV ontvanger op jouw aansluiting geregistreerd staat die de update van het nieuwe menu blokkeert.

Bel klantenservice op 0800-0402 en vraag ze de Motorola te verwijderen. Jouw aansluiting zal dan ergens in februari in een zogenaamde "veegbatch" opgenomen worden.

Draai nog steeds op software versie 7.7.90_1 

Dat betekent dst er nog een Motorola TV ontvanger op jouw aansluiting geregistreerd staat die de update van het nieuwe menu blokkeert.

Bel klantenservice op 0800-0402 en vraag ze de Motorola te verwijderen. Jouw aansluiting zal dan ergens in februari in een zogenaamde "veegbatch" opgenomen worden.

 

14 dagen geleden zijn mijn Motorola kastjes al verwijderd uit mijn overzicht.

Heb net contact gehad met de helpdesk, ze geven aan dat ze de TV kastje niet kunnen benaderen 

En dat ik daarom de update niet krijg.

Draai nog steeds op software versie 7.7.90_1 

Dat betekent dst er nog een Motorola TV ontvanger op jouw aansluiting geregistreerd staat die de update van het nieuwe menu blokkeert.

Bel klantenservice op 0800-0402 en vraag ze de Motorola te verwijderen. Jouw aansluiting zal dan ergens in februari in een zogenaamde "veegbatch" opgenomen worden.

 

14 dagen geleden zijn mijn Motorola kastjes al verwijderd uit mijn overzicht.

Heb net contact gehad met de helpdesk, ze geven aan dat ze de TV kastje niet kunnen benaderen 

En dat ik daarom de update niet krijg.

 

Zal dus moeten wachten tot februari, kijken wat er dan gebeurd.

 

Reputatie 7

Heb net contact gehad met de helpdesk, ze geven aan dat ze de TV kastje niet kunnen benaderen 

Dat is nu waarom ik de "helpdesk" mijdt, ze kramen zeer regelmatig onzin uit. Mijn TV ontvangers kunnen ze al twee jaar niet benaderen maar die draaien toch echt gewoon het nieuwe menu.

 

Zal dus moeten wachten tot februari, kijken wat er dan gebeurd.

Precies.

Ik ging er eigenlijk al blindelings vanuit dat dit voor andere kpn abonnees al was opgelost maar dat dit vanwege een eigen router bij mij (ons) niet automatisch was toegepast. Het zijn wel erg hardnekkige problemen voor zo'n grote groep klanten. Ik kan geen 10 minuten tv kijken zonder deze problemen steeds te krijgen. 

Voorzover ik het begrijp bedoelt @wjb veel meer abonnees die een eigen router gebruiken. Ik had hier ook last van met mijn Edgerouter 4 en heb dit (vooralsnog, fingers crossed) opgelost door de TV kastjes in een apart VLAN te zetten en de igmp-proxy interface TTL threshold van deze vlan op 2 te zetten (downstream).


Ik kan bevestigen dat voor mij (EdgeRouter 12) de uiteindelijke oplossing ook zat in apart VLAN met downstream IGMP-proxy. Dit in combinatie met 2 TP-Link switches (die ik al had) met IGMP-snooping aan. In totaal zijn 4 TVs her en der verspreid door de diverse ruimtes aangesloten. Zo heel soms, als iemand snel door diverse zenders aan het zappen is, wil er nog wel eens even een beeld op een TV een paar seconden stil staan. In de regel hersteld zich dit vanzelf. Als je in EdgeOS meekijkt in het dashboard, dan zie je bij elke zenderomschakeling de aangegeven “Rate” stapsgewijs verhoogd worden. Ik heb het niet getimed, maar na enkele tientallen seconden zie dan weer een afname. Als je in de CLI het commando “show ip multicast mfc” geeft, dan zie je dat er bij elke zenderwisseling a.h.w. een 'group’ oftewel kanaal bijkomt. Hoe snel je 'vastloopt’ hangt volgens mij af van je bandbreedte en van hoe snel zo'n kanaal weer vrijgegeven wordt.
Ik beschouw mezelf niet als een expert. Eerder iemand die probeert te leren van wat hij ziet gebeuren…

Reputatie 7

Als je in EdgeOS meekijkt in het dashboard, dan zie je bij elke zenderomschakeling de aangegeven “Rate” stapsgewijs verhoogd worden. Ik heb het niet getimed, maar na enkele tientallen seconden zie dan weer een afname.

Die afname hoort vrijwel direct te gebeuren en niet pas na enkele tientallen seconden.

Controleer eens of quickleave nog wel aan staat (niet gedisabeld).

 

Reageer