Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 562406 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Vreemd.

Geef de EdgeRouter eens een factory reset en begin van scratch af aan met de installatie.

Welke firmware versie draait er op jouw EdgeRouter?

Vreemd.

Geef de EdgeRouter eens een factory reset en begin van scratch af aan met de installatie.

Welke firmware versie draait er op jouw EdgeRouter?

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet ik draai op firmware 1.10.11 en heb nu een volledige reset gegeven en ga straks daarmee weer proberen. 

Reputatie 7

Vreemd.

Geef de EdgeRouter eens een factory reset en begin van scratch af aan met de installatie.

Welke firmware versie draait er op jouw EdgeRouter?

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet ik draai op firmware 1.10.11 en heb nu een volledige reset gegeven en ga straks daarmee weer proberen. 

Gebruik dan ook de allerlaatste configuratiescripts. Het bleek dat op eth1 geen DNS server actief gemaakt werd in het door jou gebruikte configuratiescript.

Thanks! Ik ga het later vandaag het proberen :-)

Reputatie 1
Badge

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

Nee, ook de EdgeRouter Lite 3 kan die load met twee vingers in z'n neus aan.

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het tegelijk kijken op twee TV ontvangers achter een ERL-3.

Denk idd dat de er3 lite toch te licht is in zijn uitvoering. Zelf heb ik 2 x 4k tv en 2x gewoon HD zodra er 2 of meer tv's in bedrijf waren en er een werd uitgeschakeld bleken de andere tv's een frozen beeld te krijgen wat soms weer resulteerde in de foutmelding NMC 400. Nu ik de er4 in bedrijf heb, overigens ook weer moet jou config,  behoren deze problemen tot het verleden.

Reputatie 7

Denk idd dat de er3 lite toch te licht is in zijn uitvoering. 

Dat denk ik toch echt niet, de ERL-3 is in staat om 1Gbps te routeren en moet de load eenvoudig aankunnen.

Vreemd.

Geef de EdgeRouter eens een factory reset en begin van scratch af aan met de installatie.

Welke firmware versie draait er op jouw EdgeRouter?

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet ik draai op firmware 1.10.11 en heb nu een volledige reset gegeven en ga straks daarmee weer proberen. 

Gebruik dan ook de allerlaatste configuratiescripts. Het bleek dat op eth1 geen DNS server actief gemaakt werd in het door jou gebruikte configuratiescript.

Nou, zojuist de door jouw aangepaste versie van de configuratie ingespoeld. Toen kon ik inderdaad de router wel direct bereiken. Met één STB werkte het prima, met een tweede binnen een minuut weer NMC-400 als melding. 

Reputatie 7

Nou, zojuist de door jouw aangepaste versie van de configuratie ingespoeld. Toen kon ik inderdaad de router wel direct bereiken. Met één STB werkte het prima, met een tweede binnen een minuut weer NMC-400 als melding. 

Treedt dit ook op als je alles losgekoppeld hebt van jouw EdgeSwitch behalve de EdgeRouter en jouw TV ontvangers?

Nou, zojuist de door jouw aangepaste versie van de configuratie ingespoeld. Toen kon ik inderdaad de router wel direct bereiken. Met één STB werkte het prima, met een tweede binnen een minuut weer NMC-400 als melding. 

Treedt dit ook op als je alles losgekoppeld hebt van jouw EdgeSwitch behalve de EdgeRouter en jouw TV ontvangers?

Ik heb deze middag de hele middag met twee ontvangers aan gekeken, en wanneer ik op ETH1 met de configuratie werk, dan werkt het prima. Toen heb ik de rest van het netwerk via ETH2 aangesloten en binnen een paar minuten kreeg ik NMC-400. 

Ik heb gebruik gemaakt van de edgeswitch, en van een Netgear switch beide werken prima voor TV. Nu ga ik even goed uitschrijven wat er allemaal op het netwerk draait. En dan eens kijken waar het probleem vandaan kan komen. Wat ik wel vreemd vind, dat het een ander DHCP scope en subnet is en toch een probleem is. 

 

Reputatie 7

Nu ga ik even goed uitschrijven wat er allemaal op het netwerk draait.

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Toen je de rest van het netwerk aan eth2 hing, welke switch had je toen achter welke eth poort hangen?

Nu ga ik even goed uitschrijven wat er allemaal op het netwerk draait.

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Toen je de rest van het netwerk aan eth2 hing, welke switch had je toen achter welke eth poort hangen?

Ik had tijdens de lange test de Netgear tussen de tuners en de router, de rest van het netwerk hing nog aan de EdgeSwitch. Dus bij het inpluggen van de rest van het netwerk heb ik de EdgeSwitch met de WIFI accesspoints, Synology, vaste computer en Weer server geoppeld. 

NTU --- EdgeRouter POE5 – EdgeSwitch 8 – 150

  • Port 1 – Verbonden met EdgeRouter
  • Port 2 – Verbonden met Patch 1.1.1
  • Port 3 – Verbonden met Patch 1.2.1 – Kantoor Netgear GS108E
  • Port 4 – Niet Verbonden
  • Port 5 – Verbonden met Tuner Slaapkamer
  • Port 6 – Verbonden met Unifi AC – Pro – Garage (POE – DHCP)
  • Port 7 – Verbonden met Unifi NanoHD – Kantoor (POE – DHCP)
  • Port 8 – Verbonden met Unifi AC – Lite – Meterkast (POE – DHCP)

 

Home Cinema – Netgear GS908

  • Port 1: Connectie met EdgeSwitch
  • Port 2: Arris Huiskamer                                  (dhcp)
  • Port 3: Marantz NA8005 Mediaspeler     (dhcp)
  • Port 4: Blu-Ray Speler                                    (dhcp)
  • Port 5: XBOX                                                      (dhcp)
  • Port 6: TV                                                            (dhcp)
  • Port 7: vrij
  • Port 8: Vrij

 

Kantoor - Netgear GS108E

  • Port 1 – Workstation                                      (192.168.1.100)
  • Port 2 – Raspberry – Weerstation –          dhcp
  • Port 3 – Synology DS918+                             (192.168.1.10)
  • Port 4 – Canon MF645 CXI printer             dhcp
  • Port 5 – vrij
  • Port 6 – vrij
  • Port 7 – vrij
  • Port 8 – vrij

 

Via WIFI:

  • Homey Pro
  • Notebooks
  • Telefoons
  • Shelly Smart stopcontact

 

Op de Synology draait dan de volgende zaken naast de standaard zaken:

  • Unificontroller in Docker
  • Synology Directory Server (DNS Server voor Active Directory met eigen intern domein voor automatische policies met betrekking tot mapping van network drives etc)

Nu ga ik even goed uitschrijven wat er allemaal op het netwerk draait.

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Toen je de rest van het netwerk aan eth2 hing, welke switch had je toen achter welke eth poort hangen?

Ik had tijdens de lange test de Netgear tussen de tuners en de router, de rest van het netwerk hing nog aan de EdgeSwitch. De switch en de woonkamer heb er toen dus ook tussenuit gehaald.

Dus bij het inpluggen van de rest van het netwerk heb ik de EdgeSwitch met de WIFI accesspoints, Synology, vaste computer en Weer server geoppeld. 

NTU --- EdgeRouter POE5 – EdgeSwitch 8 – 150

  • Port 1 – Verbonden met EdgeRouter
  • Port 2 – Verbonden met Patch 1.1.1
  • Port 3 – Verbonden met Patch 1.2.1 – Kantoor Netgear GS108E
  • Port 4 – Niet Verbonden
  • Port 5 – Verbonden met Tuner Slaapkamer
  • Port 6 – Verbonden met Unifi AC – Pro – Garage (POE – DHCP)
  • Port 7 – Verbonden met Unifi NanoHD – Kantoor (POE – DHCP)
  • Port 8 – Verbonden met Unifi AC – Lite – Meterkast (POE – DHCP)

 

Home Cinema – Netgear GS908

  • Port 1: Connectie met EdgeSwitch
  • Port 2: Arris Huiskamer                                  (dhcp)
  • Port 3: Marantz NA8005 Mediaspeler     (dhcp)
  • Port 4: Blu-Ray Speler                                    (dhcp)
  • Port 5: XBOX                                                      (dhcp)
  • Port 6: TV                                                            (dhcp)
  • Port 7: vrij
  • Port 8: Vrij

 

Kantoor - Netgear GS108E

  • Port 1 – Workstation                                      (192.168.1.100)
  • Port 2 – Raspberry – Weerstation –          dhcp
  • Port 3 – Synology DS918+                             (192.168.1.10)
  • Port 4 – Canon MF645 CXI printer             dhcp
  • Port 5 – vrij
  • Port 6 – vrij
  • Port 7 – vrij
  • Port 8 – vrij

 

Via WIFI:

  • Homey Pro
  • Notebooks
  • Telefoons
  • Shelly Smart stopcontact

 

Op de Synology draait dan de volgende zaken naast de standaard zaken:

  • Unificontroller in Docker
  • Synology Directory Server (DNS Server voor Active Directory met eigen intern domein voor automatische policies met betrekking tot mapping van network drives etc)

 

Reputatie 7

Ik lees dat jouw workstation en Synology een IP adres hebben uit het subnet 192.168.1.0/24.

Dit betekent dus eigenlijk dat deze in het subnet van eth1 hangen terwijl ze fysiek via de Netgear en EdgeSwitch aan eth2 hangen.

Dit verklaart wel waarom de Synology nog steeds invloed kan hebben op de TV ontvangers.

Wat gebeurt er als je alles aangesloten laat m.u.v. de Synology NAS?

Mijn verwachting is dat er dan nog steeds probleemloos naar beide televisies gekeken kan worden. Klopt dat?

Ik lees dat jouw workstation en Synology een IP adres hebben uit het subnet 192.168.1.0/24.

Dit betekent dus eigenlijk dat deze in het subnet van eth1 hangen terwijl ze fysiek via de Netgear en EdgeSwitch aan eth2 hangen.

Dit verklaart wel waarom de Synology nog steeds invloed kan hebben op de TV ontvangers.

Wat gebeurt er als je alles aangesloten laat m.u.v. de Synology NAS?

Mijn verwachting is dat er dan nog steeds probleemloos naar beide televisies gekeken kan worden. Klopt dat?

Ik ga dat morgen even proberen. Als dat het is dan ben ik erg benieuwd hoe ik weer alles aan het werk ga krijgen. :-D

Reputatie 7

Ik ga dat morgen even proberen. Als dat het is dan ben ik erg benieuwd hoe ik weer alles aan het werk ga krijgen. :-D

Dat is dan vrij eenvoudig, don't worry. :wink:

Zou jij in de Config Tree onder service -> dns -> forwarding de onderstaande option kunnen toevoegen:

listen-address=192.168.1.254

Werkt de TV ontvanger dan wel?

@Michell792021, Ik heb de configuratiescripts aangepast naar aanleiding van jouw melding.

Zou je het door jou gebruikte configuratiescript opnieuw kunnen downloaden en kijken of daarmee de TV ontvanger wel goed werkt. 

wjb,

 

Hij doet het!!!!!! Eindelijk. Super bedankt voor je hulp.

als ik een 2de ontvanger wil aansluiten, moet ik die dan aan eth2 koppelen en de config van eth1 kopieren naar eth2? 

 

alvast bedankt voor de info.

 

mvg,

 

MIchel

Reputatie 7

als ik een 2de ontvanger wil aansluiten, moet ik die dan aan eth2 koppelen en de config van eth1 kopieren naar eth2? 

Was dat maar zo simpel.

Je doet er verstandig aan om een Netgear GS105Ev2 op eth1 aan te sluiten en daar dan de TV ontvangers aan te koppelen.

Ik ga dat morgen even proberen. Als dat het is dan ben ik erg benieuwd hoe ik weer alles aan het werk ga krijgen. :-D

Dat is dan vrij eenvoudig, don't worry. :wink:

Ik heb het nu al een paar uur draaien (de hond maakte me vroeg wakker) beide op een stream met hoge bitrate in de 66x serie van KPN. En geen enkel probleem. 

Dan nu de uitdaging om alles weer samen te brengen. Bij de TV staat een switch met daarop de Blu-Ray, TV, audio Media Speler enz. En er ligt maar één netwerkkabel naar de huiskamer.  Dus door de TV ontvangers apart van de rest van het verkeer te plaatsen kan ik bijvoorbeeld niet de ingebouwde chromecast van de TV geen media streamen van de synology enz. Heb jij een idee hoe we dit toch weer samen kunnen krijgen?

Ik kan de Synology in het 192.168.2.x netwerk plaatsen, maar dan kunnen de apparaten bij de TV nog niet contact maken met het 192.168.2.x subnet. Of kan dat wel met VLAN bijvoorbeeld?

 

 

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik alle computer apparatuur in het subnet 192.168.2.0/24 plaatsen en alleen de TV ontvangers in subnet 192.168.1.0/24.

Je kunt die twee subnetten dan met verschillende vlans distribueren via dezelfde kabels.

Dat betekent wel dat al jouw switches vlans moeten ondersteunen en dat is nu niet het geval. De GS908 (zonder E) ondersteunt geen vlans. Deze ondersteunt ook geen IGMP snooping en daarmee is hij eigenlijk minder geschikt voor iTV van KPN.

Persoonlijk zou ik alle computer apparatuur in het subnet 192.168.2.0/24 plaatsen en alleen de TV ontvangers in subnet 192.168.1.0/24.

Je kunt die twee subnetten dan met verschillende vlans distribueren via dezelfde kabels.

Dat betekent wel dat al jouw switches vlans moeten ondersteunen en dat is nu niet het geval. De GS908 (zonder E) ondersteunt geen vlans. Deze ondersteunt ook geen IGMP snooping en daarmee is hij eigenlijk minder geschikt voor iTV van KPN.

Sorry ik was de E vergeten 🙂 Het is een GS908E. Maar ik kom erachter dat het dus een conflict is met de DNS server. Nou was ik benieuwd is het mogelijk om de DNS van de router uit te zetten en toch een werkende config te hebben. Zijn dat veel aanpassingen? 

De DNS van de Synology kan niet uit omdat DNS onderdeel is van een Directory Server. 

Reputatie 7

Maar ik kom erachter dat het dus een conflict is met de DNS server.

Hoezo een conflict met de DNS server?

Waarom denk je dat dat er iets mee te maken zou hebben?

Maar ik kom erachter dat het dus een conflict is met de DNS server.

Hoezo een conflict met de DNS server?

Waarom denk je dat dat er iets mee te maken zou hebben?

Omdat wanneer de Synology ingeschakeld wordt er ook een DNS server ingeschakeld wordt. DNS is de basis van een AD/Synology Directory Server

Reputatie 7

Maar ik kom erachter dat het dus een conflict is met de DNS server.

Hoezo een conflict met de DNS server?

Waarom denk je dat dat er iets mee te maken zou hebben?

Omdat wanneer de Synology ingeschakeld wordt er ook een DNS server ingeschakeld wordt. DNS is de basis van een AD/Synology Directory Server

Maar waarom zou dat tot een conflict leiden?

Als jij op de DHCP server van het subnet 192.168.2.0/24 niet 192.168.2.254 als DNS server instelt maar het IP adres van de Synology dan zou dat gewoon moeten werken.

Ik heb een simpele vraag: ik heb in de edgerouter een aantal ip-adressen aan statische leases toegekend.

Is het verstandig dit buiten het dhcp bereik te doen, of maakt dat niet uit.

 

Jaap

Reputatie 7

Een static lease ligt altijd binnen de DHCP range.

Alleen als je een IP adres hard op een apparaat zelf instelt moet deze buiten de DHCP range liggen.

Reageer