Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561400 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Ik was in de veronderstelling dat, omdat je een statische mapping maakt, deze buiten de pool moest vallen. Blijkbaar dus niet, weer wat geleerd! 😉.

Klopt, een static mapping moet binnen de DHCP pool liggen.

 

Als ik een dns lookup doe dan wordt deze wel netjes resolved.

Voorbeeld:

Dit is mijn N300A IP die zelfs in een ander subnet opgenomen is.

Heb je de System name server ingesteld staan.

 

 

Klopt, ik heb het over inderdaad over static mapping! 😉 Inmiddels heb ik dus de DHCP pool opgerekt van 192.168.2.1 t/m 192.168.2.253. Tevens staat de System name server ingesteld op 127.0.0.1.

Als ik vanaf de console van de router een ping verstuur dan gaat dit prima, vanaf andere hosts in het netwerk niet:

Linux router 4.9.79-UBNT #1 SMP Thu Mar 5 16:46:00 UTC 2020 mips64
Welcome to EdgeOS
Last login: Mon Apr  6 11:53:10 2020 from 192.168.2.210
~$ ping jitsi
PING jitsi.thuis.local (192.168.2.32) 56(84) bytes of data.
64 bytes from Jitsi.thuis.local (192.168.2.32): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.398 ms
64 bytes from Jitsi.thuis.local (192.168.2.32): icmp_seq=2 ttl=64 time=0.366 ms
64 bytes from Jitsi.thuis.local (192.168.2.32): icmp_seq=3 ttl=64 time=0.331 ms
64 bytes from Jitsi.thuis.local (192.168.2.32): icmp_seq=4 ttl=64 time=0.384 ms
64 bytes from Jitsi.thuis.local (192.168.2.32): icmp_seq=5 ttl=64 time=0.391 ms
64 bytes from Jitsi.thuis.local (192.168.2.32): icmp_seq=6 ttl=64 time=0.378 ms
^C
--- jitsi.thuis.local ping statistics ---
6 packets transmitted, 6 received, 0% packet loss, time 5174ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.331/0.374/0.398/0.031 ms

Reputatie 7

Wat is het IP adres van de DNS server op een aangesloten apparaat?

Dat is:

 

Reputatie 7

Dan ben ik bang dat jouw Mac de IPv6 DNS server prefereert boven de IPv4 DNS server en ook geen fallback naar de IPv4 DNS server doet in het geval dat de IPv6 DNS server het domein niet kan resolven. Kan jij de twee IPv6 DNS servers een verwijderen?

Je hebt gelijk @wjb!

 

Als ik handmatig de DNS instelling op 192.168.2.254 (alleen IPv4), dan gaat de name resolving goed!

Waar kan het aan liggen dat de fallback naar het IP4 adres niet plaats vindt?

Reputatie 7

Als ik handmatig de DNS instelling op 192.168.2.254 (alleen IPv4), dan gaat de name resolving goed!

Waar kan het aan liggen dat de fallback naar het IP4 adres niet plaats vindt?

Ik heb geen apparatuur van Apple en heb me daarom ook niet verdiept in de functionaliteit van MacOS. Ik kan je dus geen antwoord geven op de vraag waarom die fallback niet plaatsvindt.

Windows gebruikt standaard alleen de IPv4 DNS server omdat ook deze IPv6 adressen resolved. 

Ik heb geen apparatuur van Apple en heb me daarom ook niet verdiept in de functionaliteit van MacOS. Ik kan je dus geen antwoord geven op de vraag waarom.die fallback niet plaatsvindt.

Windows gebruikt standaard alleen de IPv4 DNS server omdat ook deze IPv6 adressen resolved. 

 

Dit lijkt het wel te zijn, zie de output van scutil --dns:

resolver #1

  search domain[0] : thuis.local

  nameserver[0] : 2a02:a47f:e000::53

  nameserver[1] : 2a02:a47f:e000::54

  nameserver[2] : 192.168.2.254

  if_index : 4 (en0)

  flags    : Scoped, Request A records, Request AAAA records

  reach    : 0x00000002 (Reachable)

 

Ik weet nu waar het aan ligt en ga verder zoeken, of handmatig alleen de IPv4 adres in de DNS configuratie van m'n MacBook zetten. In ieder geval bedankt voor het wijzen naar de juiste oplossing!!

Reputatie 4
Badge +2

Hallo Ik krijg over een paar weken een kpn fiber verbinding. Zit nu bij telfort. Ik wil die graag gaan gebruiken met mijn edgerouter er-poe5. Als ik door alle posts kijk zie ik nogal wat verschillende configuraties. Ik was benieuwd of dat de config zoals die in het eerste topic door wjb genoemd nog steeds valide is nu dat KPN de router keuze heeft vrijgegeven. En is dat script nog steeds nodig wat je telkens moet runnen om iptv werkende te houden. Ook vroeg ik me af of  het mogelijk is om alles gescheiden te houden middels aparte vLans.  Zou IPTV graag over een apart vLan willen hebben zodat ze elkaar niet beinvloeden. Ook vroeg ik me af of dat telefonie nog steeds over vLan 7 gaat. Mocht iemand en werkende config hebben met een erpoe 5 hoor ik dat graag.

Reputatie 7

Ik was benieuwd of dat de config zoals die in het eerste topic door wjb genoemd nog steeds valide is nu dat KPN de router keuze heeft vrijgegeven. En is dat script nog steeds nodig wat je telkens moet runnen om iptv werkende te houden. 

Ja die configuratiescripts zijn nog altijd valide en er is helemaal geen script wat je telkens moet runnen om IPTV werkende te houden, dat wordt geregeld door de rfc3442-classless-static-routes.

 

Ook vroeg ik me af of  het mogelijk is om alles gescheiden te houden middels aparte vLans.  Zou IPTV graag over een apart vLan willen hebben zodat ze elkaar niet beinvloeden. 

Dat kan inderdaad. De vraag is of je er iets mee opschiet immers als je maar een switch met IGMP snooping gebruikt kan je probleemloos de TV ontvangers binnen hetzelfde vlan houden.

 

Ook vroeg ik me af of dat telefonie nog steeds over vLan 7 gaat. 

Telefonie voor de Experia Box loopt via vlan 7 maar voor een losse VoIP ATA/telefoon loopt dit gewoon via vlan 6.

 

Mocht iemand en werkende config hebben met een erpoe 5 hoor ik dat graag.

Je kunt het script voor de EdgeRouter Lite 3 gebruiken en dan (eventueel) uitbreiden voor eth3 en eth4 en configureren van een switch voor eth2, 3 en 4. Persoonlijk gebruik is liever maar één eth poort voor het LAN aangezien de EdgeRouters geen IGMP snooping lijken te ondersteunen.

Reputatie 4
Badge +2

 @wjb dank je wel voor de info. Ik heb die poorten eth2,3,4 nu in een switch0 zitten. Ik dacht als ik iptv middels een vlan daar over zou doen ik geen igmp snooping nodig zou hebben. Maar als dat niet kan dan word het inderdaad maar een poort. Ik heb inderdaad een grote switch in de meterkast met meerdere switches naar verschillende kamers daar aan gekoppeld. Dei ondersteunen wel allemaal igmp snooping.

Ik vraag me af of ik de overige poorten van de edge router dan nog kan gebruiken voor bijc een acces point wat poe nodig heeft.

Reputatie 7

Ik vraag me af of ik de overige poorten van de edge router dan nog kan gebruiken voor bijc een acces point wat poe nodig heeft.

Op mij EdgeRouter Lite 3 heb ik mijn hele LAN (meerdere vlans voor zakelijk, privé en gast netwerk) op eth1 geplaatst. Aan eth2 heb ik mijn Gigaset N300A IP voor VoIP hangen.

 

Je kunt de TV ontvangers natuurlijk ook in een vlan plaatsen en dat zal ook prima werken.

Weet wel dat als je twee TV ontvangers hebt dat de TV streams dan nog wel dubbel verstuurd worden als je geen IGMP snooping gebruikt.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb Dank voor de info. Ik dacht al te zien aan je plaatje dat je meerdere vLans gebruikte achter eth1. Ik ga gewoon jouw script gebruiken. Ik was ook al van plan om zo'n Gigaset N300A aan te schaffen. Dan kan de gehele Experiabox terug in de doos.

Ik heb inderdaad twee TV ontvangers. En zoals ik kan zien ondersteund de edgerouter inderdaad geen igmp snooping op de ingebouwde switch. Dus dan alles maar over eth1 zoals jouw script aangeeft.

Reputatie 7

Ik denk dat de winkels die de Gigaset N300A IP verkopen zich afvragen hoe het komt dat de vraag naar dit apparaat de laatste dagen zo sterk gestegen is. :wink:

Badge

Ik wil graag de OpenDNS nameservers gebruiken (op mijn EdgeRouter 6P). Na wat speurwerk heb ik via de CLI deze servers toegevoegd. Ik zit alleen met het probleem dat de KPN DNS servers nog actief zijn. Het is mij niet gelukt deze te resolven. Iemand een idee hoe ik dit doe?

Volgens mij zou dit de situatie moeten zijn:

 

Reputatie 1
Badge

KPN biedt hem ook aan voor rond de  € 48 maar vraagt vervolgen € 7,50 verzendkosten. Bij de meeste webshops wordt de N300A IP voor maar € 52 aangeboden incl. verzendkosten.

Reputatie 7

Ik zit alleen met het probleem dat de KPN DNS servers nog actief zijn. Het is mij niet gelukt deze te resolven. Iemand een idee hoe ik dit doe?

Je moet de dns servers van KPN dan na die van OpenDNS opnemen of helemaal weglaten.

Je kunt dat gewoon via de GUI regelen op Config tree -> service -> dns.

In het onderstaande voorbeeld zijn de DNS servers van CloudFlare als primaire DNS servers opgenomen.

 

Badge

@wjb bedankt. Ik heb het aangepast. Ik wilde je ook nog even bedanken voor alle moeite die je doet om mede forumleden aan de gang te helpen. Ik heb mijn EdgeRouter 6p ingericht met jouw ER lite script. Die doet het perfect op de ER 6p. Het hele gebeuren draait nu al weer 3 dagen zonder problemen. 

Overigens maak ik gebruik van een TP Link  sg1008p (1008, niet 108) die ik al had. Ook dit loopt tot nu toe zonder problemen in combinatie met TV. Af en toe bevriest het afspelen van een opname, maar ik vraag me af of dit door de configuratie wordt veroorzaakt. 

Reputatie 7

Overigens maak ik gebruik van een TP Link  sg1008p (1008, niet 108) die ik al had. Ook dit loopt tot nu toe zonder problemen in combinatie met TV. Af en toe bevriest het afspelen van een opname, maar ik vraag me af of dit door de configuratie wordt veroorzaakt. 

De TP-Link SG1008P ondersteunt naar mijn weten geen IGMP snooping en dat betekent dat je last kunt krijgen van haperingen. De kas hierop is het grootst als je naar een HD-"Glas" zender kijkt en er een apparaat op de switchn is aangesloten waarvan de snelheid van de netwerkkaart nasr 10Mbps teruggeschakeld wordt als het apparaat uit gezet wordt.

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb mijn EdgeRouter 6p ingericht met jouw ER lite script. Die doet het perfect op de ER 6p. Het hele gebeuren draait nu al weer 3 dagen zonder problemen. 

 

Gebruik je ook nog de ingebouwde switch van de er 6p. Of gewoon het standaard script van wjb.

 

Badge

Ik heb mijn EdgeRouter 6p ingericht met jouw ER lite script. Die doet het perfect op de ER 6p. Het hele gebeuren draait nu al weer 3 dagen zonder problemen. 

 

Gebruik je ook nog de ingebouwde switch van de er 6p. Of gewoon het standaard script van wjb.

 

Ik gebruik het standaard script van wjb. Vanuit die uitgangssituatie ben ik stapje voor stapje aan het leren en proberen (met tussentijds opslag van de configuratie vanzelfsprekend). Ik maak geen gebruik van een switch van de er 6p.

 

Badge

Overigens maak ik gebruik van een TP Link  sg1008p (1008, niet 108) die ik al had. Ook dit loopt tot nu toe zonder problemen in combinatie met TV. Af en toe bevriest het afspelen van een opname, maar ik vraag me af of dit door de configuratie wordt veroorzaakt. 

De TP-Link SG1008P ondersteunt naar mijn weten geen IGMP snooping en dat betekent dat je last kunt krijgen van haperingen. De kas hierop is het grootst als je naar een HD-"Glas" zender kijkt en er een apparaat op de switchn is aangesloten waarvan de snelheid van de netwerkkaart nasr 10Mbps teruggeschakeld wordt als het apparaat uit gezet wordt.

Ik heb toch een extra swith nodig dus koop de Netgear GS108Ev3. Als ik GS108Ev3 dan aansluit op de ER en hierop ook de TV's aansluit, maar ook de TP-Link. Gaat het dan goed met IGMP Snooping? Ik wil de TP_link graag blijven gebruiken vanwege zijn POE porten.

Reputatie 7

Als ik GS108Ev3 dan aansluit op de ER en hierop ook de TV's aansluit, maar ook de TP-Link. Gaat het dan goed met IGMP Snooping?

Ja, dan gaat het helemaal goed met IGMP snooping.

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb toch een extra swith nodig dus koop de Netgear GS108Ev3. Als ik GS108Ev3 dan aansluit op de ER en hierop ook de TV's aansluit, maar ook de TP-Link. Gaat het dan goed met IGMP Snooping? Ik wil de TP_link graag blijven gebruiken vanwege zijn POE porten.

 

Je kan ook iets meer investeren en bijv een GS310tp kopen heb je gelijk en een goede switch en ook Poe.

Badge

Ik heb toch een extra swith nodig dus koop de Netgear GS108Ev3. Als ik GS108Ev3 dan aansluit op de ER en hierop ook de TV's aansluit, maar ook de TP-Link. Gaat het dan goed met IGMP Snooping? Ik wil de TP_link graag blijven gebruiken vanwege zijn POE porten.

 

Je kan ook iets meer investeren en bijv een GS310tp kopen heb je gelijk en een goede switch en ook Poe.

Keuzes, keuzes. Dank je, ga er over nadenken. Heeft deze functioneel ook voordelen boven de gs108e?

Reputatie 4
Badge +2

Keuzes, keuzes. Dank je, ga er over nadenken. Heeft deze functioneel ook voordelen boven de gs108e?

De verschillen zijn niet zo groot vooral niet voor thuis gebruik. De GS310 heeft wat meer features bijv lacp wat ik gebruik. Je hebt de GS108E trouwens ook in een POE variant die heeft dan 4 POE poorten.

Kost ongeveer 75 euro.

Reageer