Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235418 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Is HBB-TV eigenlijk nog beschikbaar bij de NPO bij het nieuwe DVB-T2 signaal?

(voor eigen FTA ontvanger)

Ja.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb een smart-tv. De app daarin is gelijk aan wat je ziet met hbb-tv. Dus echt nodig vindt ik het niet.
Als NPO het signaaltje mee stuurt én je ontvanger ondersteunt hbb-tv dan zou 't moeten werken. Maar het kan dus ook via Smart-tv.

Ik zou niet weten waarom het middels de HD uitzendingen niet zou werken. Op kabel bij NPO HD werkt 't ook.
Er zullen wel héél weinig ontvangers in het land zijn die het (nog) ondersteunen, dat wel.

Veel satelliet tuners en tv's ondersteunen HbbTV juist wel, Peter. Zeker de Duitsers, waar HbbTV een begrip is. Ik heb geen Smart tv (bewust niet) en gebruik HbbTV juist best vaak.
Reputatie 5
Badge +4
Op mijn TV (Philips Smart) wordt de NPO App geloof ik niet meer ondersteund, in dat geval ben ik toch aangewezen op HBB-TV.
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen! Afbeeldingen van de nieuwe ontvanger zijn binnen en heb ik zojuist toegevoegd aan het startbericht.

@bwaves, ik heb van jou geen reactie meer gezien. Heb je mijn eerdere reactie kunnen lezen?
Die knoppen op de voorkant van de ZXV7200 en bovenop de RBX2800 .... doen die het eigenlijk?

p.s. wie verzint toch altijd die typenummers? Waarop zijn de letters en cijfers hier gebaseerd?
@bwaves, ik heb van jou geen reactie meer gezien. Heb je mijn eerdere reactie kunnen lezen?
Wel zie ik hier dat er op dit moment nog 3 (gratis) kooptuners bij je
geregistreerd staan. Klopt dit nog? Want anders haal ik die ook alvast
weg. Als dit klopt en je gebruikt die nog, dan kan ik ze eerst nog laten
staan tot jouw regio daadwerkelijk omgaat.

Een rede is inderdaad het niet hoeven kabel te trekken, maar ook dat het met een insteek kaart kan (dat vervalt in de toekomst). Ik wacht nog even met de keuze te maken, laat de kooptuners maar even staan (1 daarvan gebruik ik al lang niet meer).
Reputatie 3
Badge
Die knoppen op de voorkant van de ZXV7200 en bovenop de RBX2800 .... doen die het eigenlijk?

p.s. wie verzint toch altijd die typenummers? Waarop zijn de letters en cijfers hier gebaseerd?


Van de zxv7200 kan ik zeggen dat de knoppen aan de voorkant werkt, even aangenomen dat het ook geldt voor het andere model waarvan de knoppen boven op zit.
Reputatie 3
Badge
Wanneer is regio 2 aan de beurt?

Regio 2 is in Februari 2019 aan de beurt.
Reputatie 1
Badge
Dat er geen insteekkaarten meer worden geleverd lijkt me logisch, want ik weet niet of er TV's worden verkocht met een ingebouwde DVBT2-tuner. Ook het feit dat er niet meer met smartcards wordt gewerkt maar met 'voorgeprogrammeerde' kastjes draagt hier aan bij. Ik vind het wel jammer dat er geen PVR's meer worden aangeboden. Wij hebben een Samsung Smart-TV van modeljaar 2015, en de NPO app (en nog een aantal andere) daarin werkt al een tijd niet meer. Ik ben niet van plan om alleen vanwege een paar niet meer werkende apps een nieuwe TV te kopen. Het komt best wel vaak voor dat we het ene programma bekijken en een ander opnemen. Ik denk dat er dus niets anders overblijft dan overstappen naar ITV. Ik zie op het kaartje dat de Randstad pas over minimaal een half jaar aan de beurt is, dus ik ga wel eens rondkijken.

Weet iemand toevaliig of die internetmonteurs die ITV aanleggen ook kabels door kruipruimtes willen trekken? Wij willen geen Ethernetkabels langs de plinten en Powerline adapters willen we ook niet.
Reputatie 3
Badge
Dat er geen insteekkaarten meer worden geleverd lijkt me logisch, want ik weet niet of er TV's worden verkocht met een ingebouwde DVBT2-tuner. Ook het feit dat er niet meer met smartcards wordt gewerkt maar met 'voorgeprogrammeerde' kastjes draagt hier aan bij. Ik vind het wel jammer dat er geen PVR's meer worden aangeboden. Wij hebben een Samsung Smart-TV van modeljaar 2015, en de NPO app (en nog een aantal andere) daarin werkt al een tijd niet meer. Ik ben niet van plan om alleen vanwege een paar niet meer werkende apps een nieuwe TV te kopen. Het komt best wel vaak voor dat we het ene programma bekijken en een ander opnemen. Ik denk dat er dus niets anders overblijft dan overstappen naar ITV. Ik zie op het kaartje dat de Randstad pas over minimaal een half jaar aan de beurt is, dus ik ga wel eens rondkijken.

Weet iemand toevaliig of die internetmonteurs die ITV aanleggen ook kabels door kruipruimtes willen trekken? Wij willen geen Ethernetkabels langs de plinten en Powerline adapters willen we ook niet.


over kpn monteurs kan ik het volgende zeggen, die gaan door de kruipruimte mits het droog is en veilig aan te leggen is, dan willen ze het daardoor doortrekken met de kabel.
Ben zelf kpn monteur geweest en dit wordt al vanaf de opleiding al meegegeven, desnoods samen met een collega.
van overige providers durf ik het niet te zeggen
Reputatie 7
Badge +30
@bwaves dank voor je reactie! Ik heb zojuist geprobeerd om de interactieve ontvanger om te wisselen voor een Digitenne. Echter, je mag maximaal 3 Digitenne ontvangers per abonnement, en je hebt die drie kooptuners er nog in staan. Is het goed als ik daar dan 1 van verwijder? Dan kan ik wel wisselen. Anders moet het wachten tot je regio wisselt. Als het akkoord is, kun je dan het smartcardnummer dat je niet meer gebruikt in je profiel opnemen.

Hoi @JeanneVanVliet , welkom! Het antwoord van Casper klopt. Als de kruipruimte groot genoeg is, en droog en veilig en er iemand bij aanwezig is dan kan de monteur in de kruipruimte aan de slag. Dit wordt echter wel pas door de monteur zelf bekeken en beslist op het moment van installatie. We kunnen van te voren geen garanties geven of de installatiemonteur die bij jou komt in de kruipruimte gaat.
@Erik_ , je kunt 1 tuner verwijderen, alvast bedankt. De twee die ik wel gebruik heb ik er bij gezet, die ik niet gebruik weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +30
Top, dank je! Ik wijzig het nu in 2 stappen. Zojuist heb ik het overgebleven smartcardnummer gedeactiveerd en een ontvanger uit je abonnement verwijderd. Daar krijg je een bevestiging van per e-mail. Daarna wissel ik een van de interactieve ontvangers om voor een nieuwe Digitenne. Daar krijg je dan ook per e-mail een bevestiging van. De nieuwe ontvanger heb je dan met een paar dagen in huis.

Edit: Deel 2, het wisselen van 1 iTV ontvanger voor 1 nieuwe Digitenne ontvanger is ook gelukt
Reputatie 7
Badge +16

Wij hebben een Samsung Smart-TV van modeljaar 2015, en de NPO app (en nog een aantal andere) daarin werkt al een tijd niet meer. Ik ben niet van plan om alleen vanwege een paar niet meer werkende apps een nieuwe TV te kopen.

O.a. om die reden wil ik dus geen smart tv.
Overweeg een Chromecast, kost 35 euro, kan op elke HDMI ingang en vervangt alle apps die het niet meer doen op je tv.
https://www.bol.com/nl/p/google-chromecast-2018-media-streamer/9200000099487091/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-59101543877-S-523267232541-9200000099487091&gclid=Cj0KCQiA2o_fBRC8ARIsAIOyQ-m7z3INYvwVzBJzkFEukhHHM_ni-7ZmFzcKQbIhpONqpCIrPgKVmBIaAvRWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Wat raar. In mijn in maart 2013 gekochte Philips gebruik ik nog regelmatig de NPO app voor gemiste programma's. M.n. de Britse detectives want die zijn bij KPN via de gids niet terug te kijken. (Oeps, dit topic gaat over het nieuwe digitenne)

@Giant2000
Reputatie 7
Badge +16
@JeanneVanVliet Overigens kan je uitzending gemist ook via Digitenne blijvend gebruiken via HbbTv, waarschijnlijk heeft je tv die optie wel (meestal de rode knop van de afstandsbediening).
@JeanneVanVliet Overigens kan je uitzending gemist ook via Digitenne blijvend gebruiken via HbbTv, waarschijnlijk heeft je tv die optie wel (meestal de rode knop van de afstandsbediening).
Werkt dat straks dan ook? Mijn TV heeft DVB-T2 H.264 namelijk.
Reputatie 7
Badge +16

@JeanneVanVliet Overigens kan je uitzending gemist ook via Digitenne blijvend gebruiken via HbbTv, waarschijnlijk heeft je tv die optie wel (meestal de rode knop van de afstandsbediening).Werkt dat straks dan ook? Mijn TV heeft DVB-T2 H.264 namelijk.

Ja hoor, HbbTv is niet afhankelijk van het beeld. Mogelijk dat het met gecodeerde zenders ook werkt, zo ook teletekst.
Reputatie 5
Badge +4
Kunnen ook de regio's (in OP) in geschrift vermeld worden? Het kaartje verschaft niet echt veel duidelijkheid.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index1.html

bv. Regio 2: Overijssel/Gelderland
Regio 3: ...
Regio 4: ...

Voorbaat dank!
Reputatie 7
Badge +28
@adam88 : Het probleem is dat de regio's niet geheel gelijk lopen met de provinciegrenzen.

In grote lijnen:
2 : Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland
3: Noord-Brabant, Zeeland
4: Limburg
5: Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht

Maar omdat de zendmasten zich niet precies houden aan provinciegrenzen klopt de bovengenoemde indeling niet helemaal.
Reputatie 5
Badge +4
Kan KPN geen lijst geven met plaatsnamen per regio op alfabetische volgorde? Dat kaartje is echt heel onduidelijk. Of lopen die grenzen soms zelf door een plaatst heen?
Maar dan zou je er ook tussen haakjes achter kunnen zetten (overlap met regio ..) of die plaatst bij meerdere regio's vermelden. (meestal zal het om slechts 1 regio extra gaan)

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +28
@Erik_

Het is al door diverse klanten gemeld, maar voor de zekerheid meld ik het hier ook maar even.
In de omwisseltool kan je momenteel geen klantnummer vullen.
Kun je dat laten aanpassen?

https://www.digitenne.nl/nieuwe-digitenne-ontvanger-aanvragen/
Reputatie 7
Badge +30
Het kaartje geeft ruwweg aan het gebied dat bestrijkt wordt door de zendmasten daarin. Omdat er langs de randen nogal speling is vanaf welke mast iemand bereik heeft, is er geen specifieke lijst met plaatsnamen en dergelijke te geven.

Noordzee, goed dat je het meldt! Ik had wel topics gezien van klanten waarbij de tool niet werkt. Als ik het hier echter probeer kan ik gewoon mijn klantnummer invullen en de controleknop aanklikken. Nu heb ik geen Digitenne zelf, dus daarna geeft hij aan dat het niet klopt. Wat gebeurt er bij jou, ontbreekt het hele vakje?
Ik kan ook klantnummer niet intypen. Maar de tool is zo geprogrammeerd dat ie die gegevens a.d.h.v. IP achterhaalt. Na invullen laatste 3 cijfers iban kom ik derhalve gewoon verder.

Het gaat echter niet goed bij mensen die 2 losse abonnementen hebben: één voor internet van KPN en één voor Digitenne.
Reputatie 7
Badge +28
@Erik_
Bij mij ontbreekt inderdaad het hele vakje.
Zelf heb ik Safari (Apple), maar ik zie ook meldingen van mensen met Firefox, Chrome en Internet Explorer.