Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235393 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Wij mochten een (FM) bereik hebben van zo’n 12 km (rondom de antenne). I.v.m. locatie antenne t.o.v. het te bereiken zendgebied.

Zo’n DVB-T2 transmitter kost inclusief geschikte antennes ca. 10 X zoveel. Vandaar dat daarop diverse lokale omroepen in één gebied samen mogen doen. En daarmee hun DAB+ bereik dus veel groter is dan via hun FM zender.

Zo’n DVB-T2 zender is voor een piraat totaal oninteressant. Hij moet er letterlijk reclame voor maken omdat mensen hun ontvanger moeten herscannen. En die reclame wordt ook gelezen door de controleurs. Op FM gaan mensen zelf vaak af en toe scannen en komen ze zo’n zender vanzelf tegen. Met een DVB-T2 ontvanger doe je dat eigenlijk nooit.
In beslag name van een DVB-T2 zender zal een piraat ook niet blij van worden.

Kortom, totaal niet interessant voor piraten.

 

En bij de Analoge ether TV? (Afgeschaft in 2006 geloof ik)

 

Reputatie 5
Badge +4

Wij mochten een (FM) bereik hebben van zo’n 12 km (rondom de antenne). I.v.m. locatie antenne t.o.v. het te bereiken zendgebied.

Zo’n DVB-T2 transmitter kost inclusief geschikte antennes ca. 10 X zoveel. Vandaar dat daarop diverse lokale omroepen in één gebied samen mogen doen. En daarmee hun DAB+ bereik dus veel groter is dan via hun FM zender.

Zo’n DVB-T2 zender is voor een piraat totaal oninteressant. Hij moet er letterlijk reclame voor maken omdat mensen hun ontvanger moeten herscannen. En die reclame wordt ook gelezen door de controleurs. Op FM gaan mensen zelf vaak af en toe scannen en komen ze zo’n zender vanzelf tegen. Met een DVB-T2 ontvanger doe je dat eigenlijk nooit.
In beslag name van een DVB-T2 zender zal een piraat ook niet blij van worden.

Kortom, totaal niet interessant voor piraten.

 

En flut TV, want goede TV kost veel geld. “Goede” radio is veel goedkoper.

 

Ik neem trouwens aan dat radio piraten ook geen Buma-Stemra betalen?

Adam88 schrijft: En bij de Analoge ether TV? (Afgeschaft in 2006 geloof ik)

Het werd daarmee pas interessant toen er analoge kabeltv kwam in de jaren negentig. Heb heel wat nachtelijke uurtjes naar spagetti westerns gekeken en erotisch materiaal (heel knullig). De piraten ‘braken’ in op het kanaal van België twee vaak want die ging vroeg uit de lucht.

Voordeel voor de piraten: een tv zender met relatief zwak zendvermogen nodig met richtantenne op de ontvanginstallatie van de kabel.

Adam88 schrijft: Ik neem trouwens aan dat radio piraten ook geen Buma-Stemra betalen?

Inderdaad. Ze betalen niets.

Reputatie 3
Badge

ik heb nog niemant op dit forum gehoord over de laatste up date van de digitenne decoder ZTE.

ik heb 2 van deze decoders en deze update heeft wel degelijk verbeteringen toegevoegt aan deze ontvangers waaronder het zappen gaat nu sneller en hij is stabieler geworden en de EPG en teksten zijn ver betert en het beeld is ook mooier geworden. ik ben daar erg blij mee.

het is soft ware versie 34 voor heen 32

en nu wachten op de soft ware dat we meer regio zenders zenders kunnen ontvangen.:clown:

Nou… niemand? @honda ?

Er is zelfs een Sticky Topic over in deze rubriek:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-software-update-mei-juni-2020-498785

Reputatie 3
Badge

bedankt PeterG ik had het nog niet gezien.maar ik heb er wel een reactie gegeven:clown:

Reputatie 5
Badge +1

Digitenne  ( DVB-T en/of DVB-T2 is een typische “one - to - many “ oplossing. M.a.w. met zo min mogelijk kosten iedereen zien te bereiken die te bereiken is.

In de UK was het geen echt succes toen het als abonnements-TV in de markt werd gezet; het werd pas wat toen de belangrijke kanalen FTA beschikbaar kwamen.

Digitenne wordt als een “one - to - one ‘ oplossing in de markt gezet, waarbij eenieder die daar gebruik van wenst te maken extra apparatuur met bijbehorende abonnementen nodig heeft.

 

Denk je eens in, als bij FM radio je enkel middels een abonnement en een receiver van de aanbieder radio kunt luisteren, hoeveel FM -luisteraars zouden er dan overblijven ?

Reputatie 7
Badge +28


 

Vandaag waren we aan het toeren langs de Maasdijk. En toen reden we ineens vlak langs de KPN-toren van Oss. Natuurlijk heb ik een foto gemaakt van deze zendmast, speciaal voor alle Digitenne-fans hier op het forum. @KeesYagi   @PeterG @WAAE @DVB-T combiner @Alex_P @Lisa @waltervl @Giant2000 @Erik_  @Erwin_ @John123 @Nadia @sailorbobby 

(Ik ben er door PeterG op gewezen dat tegenwoordig een andere (veel kleinere) mast wordt gebruikt in Oss.) 

Ik heb niet de indruk dat deze digitenne uitzendt. Ik zie namelijk bovenin niet de kenmerkende witte blokken. En dat kan ook kloppen. Want voor Oss is het volgens radio-tv-nederland namelijk deze mast (en niet de door jouw gefotograveerde). :wink:

Reputatie 7
Badge +28

Hé  jammer Peter, die nieuwe mast haalt het niet bij de KPN-toren (van mijn foto) aan de Ravensteinsedijk te Oss. Veel minder imposant. 

Helemaal mee eens. Niet indrukwekkend. Zo’n Alticomtoren is een stuk kloeker ook.

Aanv. Alticom is sinds jan. ‘19 Cellnex. Was ik even vergeten.

Reputatie 5
Badge +4


 

Vandaag waren we aan het toeren langs de Maasdijk. En toen reden we ineens vlak langs de KPN-toren van Oss. Natuurlijk heb ik een foto gemaakt van deze zendmast, speciaal voor alle Digitenne-fans hier op het forum. @KeesYagi @PeterG @WAAE @DVB-T combiner @Alex_P @Lisa @waltervl @Giant2000 @Erik_ ​​​​​​@Erwin_ @John123 @Nadia @sailorbobby 

(Ik ben er door PeterG op gewezen dat tegenwoordig een andere (veel kleinere) mast wordt gebruikt in Oss.) 

 

Ik Digitenne fan??!! :( Nee echt niet hoor! Haal mijn naam er dus maar tussenuit!

Ik heb de foto eens even vergroot, dat gaat heel aardig gelukkig, best scherp en hoge resolutie blijkbaar.

De hoogste antennes zijn open dipolen en zo te zien aan de lengte moet dat voor ~100MHz  zijn (FM omroep band).

Het lastig te zien maar die moeten wel verticaal zitten.

Volgens mij zijn die voor DAB+, @KeesYagi . (174 - 230 Mhz.)

Dab zit lager in die mast.

Dat klopt ook wel want die cellen zijn veel kleiner

Reputatie 5
Badge +5

Vandaag zijn de cijfers over het tweede kwartaal gepresenteerd door KPN. Het aantal Digitenne-only klanten is met 13.000 gedaald naar 134.000. Dat is een grotere daling dan in het vorige kwartaal, en met  dit tempo gaat het richting de 100.000 klanten binnen nu en een jaar. 

Reputatie 7
Badge +28

@Erik_ 

In het startbericht staat een link naar de omruiltool. Maar die tool is nu uit de lucht. 

Reputatie 7
Badge +20

 @Noordzee  doorgegeven :blush:

Reputatie 7
Badge +28

@Thomas

Het gaat in dit topic om de link die Erik heeft geplaatst in het startbericht van dit topic. Die link is niet zinvol meer. Dus graag de tekst in het startbericht (laten) aanpassen. 

 

In dit stukje : 

In het kort


Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Dit gaat via een omruiltool op kpn.com/digitennevernieuwt. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

Reputatie 7
Badge +20

ik zie hem staan maar op dit moment ben ik nog in de veronderstelling dat de link gerepareerd gaat worden. :)

Reputatie 7
Badge +28

OK, ik vermoed dat de omruiltool definitief uit de lucht is. Maar goed, wordt ongetwijfeld vervolgd…..

 

Reputatie 7
Badge +20

@Noordzee de tool is inderdaad definitief uit de lucht. Bedankt voor je oplettendheid!

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan @Thomas . Dan moet dus inderdaad de tekst in het startbericht van dit topic even aangepast worden. 

 

Reputatie 7
Badge +30

Graag gedaan @Thomas . Dan moet dus inderdaad de tekst in het startbericht van dit topic even aangepast worden. 

Done :)

Reputatie 5
Badge +5

De cijfers over het derde kwartaal worden vandaag gepresenteerd door KPN. Het aantal Digitenne-only klanten is verder gedaald: van 134.000 naar 118.000.
Er zijn ook meer klanten weggegaan dan vorig kwartaal: 15.000, tegenover 13.000 in het vorig kwartaal (er wordt afgerond op duizendtallen).