Vraag

Hoe stap je het best over op glasvezel?

  • 9 August 2019
  • 103 reacties
  • 2297 keer bekeken

Reputatie 2
Ik denk na om over te stappen op glasvezel nu ADSL internet trager wordt (erg snel was het nooit). Maar hoe doe je dat probleemloos?
Na twee dagen uitval (probleem lag in de wijkcentrale) twee weken geleden is ADSL internet regelmatig traag en valt af en toe bijna weg (download snelheid was 7 megabit maar fluctueert nu tussen niet meetbaar laag en 0,4 tot 5 megabit). Glasvezel lijkt dan een alternatief. KPN is één grote horror met van het kastje naar de muur gestuurd worden zonder oplossing als je het verkeerd aanpakt. Dus hoe doe je dat?

Internet kon ik van KPN alleen privé aanvragen, dus die is privé. Met een eigen modem. En dat laat ik graag zo.

Telefonie is zakelijk. Mijn ISDN-2 bij KPN loopt door tot 1 november 2019 en wellicht langer is mij vandaag bevestigd. ISDN blijft bij KPN nog t/m 2020 is mij medegedeeld en wellicht zelfs tot 2022. Men wil mij via een kastje die met internet verbonden is SIP-accounts omzetten naar een ISDN signaal en dat op mijn telefooncentrale aansluiten. Een oplossing waar bedrijven al jaren mee werken en die KPN tot voor kort niet aanbood. Feitelijk blijft ISDN dan eeuwig bestaan bij KPN maar dan via internet. Dat moet allemaal nog ingepland worden, zolang het werkt heb ik daar niet zo'n haast mee zo lang het storingsvrij werkt.

TV heb ik niet via KPN.

Ik wil nu glasvezel internet met een eigen modem maar geen storingen bij de overstap. De ISDN oplossing werkt via ieder internet, als er mar voldoende bandbreedte is en dat zou bij glasvezel dus alleen maar beter moeten werken. Een experiabox komt er bij mij uiteraard niet in!

Ik wil liefst glasvezel apart aanvragen en pas als het glasvezel internet met mijn eigen router goed werkt de ADSL laten afsluiten (ISDN blijft). Alle bestande email accounts etc. van KPN moeten dan administratief overgezet worden op het glasvezel abonnement.

WELKE INLOG GEGEVENS HEB JE NODIG BIJ GLASVEZEL MET EIGEN ROUTER?

Wie weet hoe je de overstap procedureel het beste aanpakt?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

103 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Kruimeltje2, Op jouw vragen heb ik al gereageerd. Je bent het hier alleen niet mee eens. Je huidige abonnement had beter omgezet kunnen worden naar glas, dan naast je abonnement een nieuwe aan te vragen. Kort gezegd, het gaat allemaal omslachtiger dan nodig. Je vraag is hoe stap je het best over op glasvezel? De manier waarop het nu gaat is in ieder geval niet de beste manier. Er zijn dingen toegezegd en gedaan die niet gebruikelijk zijn en waar ik zelf ook niet helemaal uitkom. Morgen in de loop van de dag ga ik samen met een collega jouw abonnement bekijken en uitzoeken wat het handigste is.
Reputatie 7
Je kunt ook vandaag de dag nog prima aliassen definiëren met "oude" domeinen.
Je moet dan "gewoon" het hele e-mailadres ingeven inclusief domein.
Je zult zien dat de standaard "@kpnmail.nl" dan verdwijnt.
Dus "gewoon" jij@planet.nl ingeven voor een planet.nl alias.

Ook ik gebruik @planet.nl aliassen omdat ik dat een veel "mooier" domein vind dan @kpnmail.nl. 😉
Reputatie 2
Hoi @Kruimeltje2, Op jouw vragen heb ik al gereageerd.
Niet bepaald.
Je huidige abonnement had beter omgezet kunnen worden naar glas, dan naast je abonnement een nieuwe aan te vragen. Kort gezegd, het gaat allemaal omslachtiger dan nodig. Je vraag is hoe stap je het best over op glasvezel? De manier waarop het nu gaat is in ieder geval niet de beste manier. Er zijn dingen toegezegd en gedaan die niet gebruikelijk zijn en waar ik zelf ook niet helemaal uitkom. Morgen in de loop van de dag ga ik samen met een collega jouw abonnement bekijken en uitzoeken wat het handigste is.

Maar hoe realiseer je dan een overlap periode of een weg terug als het niet werkt? Iets waar KPN in zou moeten voorzien en veel problemen mee ondervonden worden. KPN adviseert zelf om niet de standaard overstap procedure te volgen in verband met de kans op problemen.

Ik ben heel benieuwd naar de betere methode.
Reputatie 2
Je kunt ook vandaag de dag nog prima aliassen definiëren met "oude" domeinen.
Je moet dan "gewoon" het hele e-mailadres ingeven inclusief domein.
Je zult zien dat de standaard "@kpnmail.nl" dan verdwijnt.
Dus "gewoon" jij@planet.nl ingeven voor een planet.nl alias.

Ook ik gebruik @planet.nl aliassen omdat ik dat een veel "mooier" domein vind dan @kpnmail.nl. 😉

Formidabel @wjb Dat werkt inderdaad. Een tijd lang kon dat niet, Ik heb het net geprobeerd en het werkt! In het verleden heb ik daar de helpdesk nog over benaderd en regende het klachten op het forum daarover. Mooi dat dat blijkbaar een tijd geleden al opgelost is.

Hoewel ik met verhuizen van aliassen ooit te horen kreeg dat je ze eerst moet verwijderen en dan na een tijd (de vrijval periode) pas weer kan aanmaken, als een ander je niet voor is.

Eventueel met een beetje hulp van een KPN medewerker moeten de email adressen dan waarschijnlijk wel in orde te krijgen zijn, zoals mij aan de telefoon toegezegd was.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Kruimeltje2, Zojuist jouw topic besproken met een collega van mij. Ook hij geeft aan dat dit geen gebruikelijke manier is om over te gaan op glasvezel. Ook al ga je over op glas naast je koper verbinding dan zul je toch nog te maken hebben met een korte onderbreking. Je apparatuur moet immers omgeplugd worden naar je nieuwe verbinding. Glasvezel komt via een eigen punt je huis binnen en maakt geen gebruik van het bestaande IS/RA punt. Wanneer we je huidige abonnement omzetten naar glasvezel blijft de verbinding via adsl actief tot het moment dat het signaal over gaat naar de glasvezel. Die datum weet je van te voren zodat je er rekening mee kunt houden. Mocht er onverhoopt uitstel zijn, dan blijft de verbinding via de adsl gewoon in stand. Daarnaast hoeven we op die manier niet alle e-mailadressen over te zetten naar een nieuw abonnement. We kunnen je nieuwe abonnement nog annuleren binnen 14 dagen en je huidige verbinding/abonnement omzetten naar glas.

Als je toch het nieuwe abonnement wilt laten doorlopen, ook geen probleem. Dan komen we er ook wel uit 🙂 en wil ik je tegemoet komen met de activatiekosten. Wat WJB als laatste aangeeft over de e-mailadressen klopt, maar voor het overzetten van bestaande adressen heb je ons inderdaad nodig. Als je eenmaal over bent kun je hier een bericht sturen zodat we alles overzetten naar je nieuwe abonnement.
Reputatie 7
Badge +19
@Kruimeltje2, Ik heb niets meer van je gehoord. Mocht je later nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Reputatie 2
@Marina_ Ik had wat hectische dagen dus niet echt tijd voor internet. Als het over gezet kan worden is dat prima. Fijn dat u daar over meedenkt. Hoe kan dat geregeld worden?

De monteur is net weg, die was in een minuut klaar met een nieuwe kap zetten op de glasvezel kast. Omdat er geen installatie pakket aan te pas kwam en geen experiabox aangesloten werd was dat zo klaar. Wel raar dat de monteur geen enkele router instellingen kent terwijl dat al twee jaar verplicht is om te kunnen verstrekken. Het was even zoeken voor me maar het werkt. Alles kan dus over.

Dan is het 1Mbit snelheidsprobleem na de vorige storing, waar de KPN weken niets mee deed, ook opgelost. De ISDN telefonie wordt in september of oktober naar gekeken door KPN, ISDN loopt immers nog gewoon door bij KPN in tegenstelling tot andere onjuiste berichten dus dat is nog even afwachten. Maar de oplossing daarvoor vereist ook een hogere ADSL snelheid of werkend glasvezel.

Dus als het nieuwe abonnement geannulerd kan worden en het oude ADSL overgezet kan worden op glas is dat prima (PS: niet per ongeluk de ISDN uitschakelen daarbij).
Reputatie 2
@Marina_ Ik ben razend benieuwd
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Kruimeltje, Marina is afwezig waardoor ik het overneem. Ik ben ook de collega waar Marina dit eerder mee besproken heeft, dus ik weet gelukkig al het een en ander van het verhaal. Ik ga je vandaag een privébericht sturen om de overzetting te gaan regelen. Dan kunnen we net wat makkelijker de verschillende adressen en wat waar heen moet op een rijtje zetten.

Het nieuwe abonnement annuleren en de oude overzetten kan, nu de nieuwe is opgeleverd, niet meer gedaan worden. Wel kunnen we natuurlijk het oude ADSL abonnement opzeggen als je daarmee akkoord bent.

Wat betreft routerinstellingen, die verplichting bestaat nog niet helemaal. De overheid moet daarvoor nog een eindbesluit nemen. Je leest er meer over in dit (nogal lange) topic. Wel kun je, op glasvezel, de Experia Box al bijna helemaal vervangen door een eigen router (zie dit topic). Alleen voor telefonie is een Experia Box nog nodig, maar aangezien jij daarvoor nog ISDN hebt, is dat op jou niet van toepassing.



ik heb een eigen accespoint en wifi op de Experiabox staat gewoon helemaal uit.
Helaas! De Wifi kan helaas niet uit bij een Experiabox. In bepaalde versies 10 kan je in een KPN database laten blokkeren dat de Wifi bij updates volledig aan gaat maar volledig uit gaat de Wifi nooit. De experiabox blijft de SSID broadcast uitzenden, meet het stralingsniveau maar na met apparatuur. Helaas is die meetapparatuur duur. Een monteur heeft op verzoek meer dan een werkdag samen met andere KPN experts daaraan besteed en de conclusie was tot grote verbazing dat de Wifi niet uit kan. De enige oplossing is dan de juiste chip op het moederbord van de Experiabox doorbranden of verwijderen. Dat vond men wat eng om te doen, men was niet zeker van de functie en interactie van alle chipsets. Heeft iemand een schema voor de juiste chip om te vernietigen op het moederbord van de Experiabox? Ik weet honderden mensen die dat graag zouden weten.
Er blijft dus (alweer) een oncontroleerbaar beveiligingslek in de Experiabox achter. Tevens is het schadelijk voor de gezondheid.


de experiabox is van kpn en daar mag je niet aan gaan klooien
trouwens een heel raar verhaal als je wifi uitschakelt via 192.168.2.254 is na mijn idee het gewoon uit en ook geen verborgen ssid
gebruik zelf ook een eigen router
Reputatie 2
@Erik_ bedankt dat je het oppakt. ik heb je privé bericht ontvangen en zojuist in een privé bericht beantwoordt. Dan kan de overzetting van het internet hopelijk probleemloos uitgevoerd worden en blijft de ISDN-telefonie nog tot dat opgelost is.


Het nieuwe abonnement annuleren en de oude overzetten kan, nu de nieuwe is opgeleverd, niet meer gedaan worden.
Vrijdag namiddag werd door een gagiteere KPN medewerker gebeld dat het nieuwe abonnement het sinds afgelopen vrijdagmiddag volgens ons misschien wel doet maar niet geactiveerd is en volgens hem dus niet opgeleverd is. Blijkbaar hebben we dus een nog niet opgeleverd abonnement.

Wat betreft routerinstellingen, die verplichting bestaat nog niet helemaal. De overheid moet daarvoor nog een eindbesluit nemen. Je leest er meer over in dit (nogal lange) topic. Wel kun je, op glasvezel, de Experia Box al bijna helemaal vervangen door een eigen router (zie dit topic). Alleen voor telefonie is een Experia Box nog nodig, maar aangezien jij daarvoor nog ISDN hebt, is dat op jou niet van toepassing.
Bedankt voor de link. Ik begrijp dat KPN al een tijd wettelijk verplicht is eigen apparatuur toe te staan maar in een gedoogconstructie zit (net als bijvoorbeeld Ziggo), wat inhoudt dat daar nog niet op gehandhaafd wordt richting KPN. Ik begrijp dus als KPN medewerker uw conclusie "die verplichting bestaat nog niet helemaal". Echter:

Dat de experiabox tekortkomingen heeft die een alternatief noodzakelijk maken is intern al doorgespeeld, maar het lijkt alsof dat bericht veelvuldig in een management laag strandt. Ik heb al vernomen dat KPN hier al vanuit de technische afdelingen mee bezig geweest is en, vanwege bij KPN techneuten bekende tekortkomingen, al andere apparatuur dan de Experiabox heeft die mij en anderen zo aangeboden kan worden. Echter de toestemming om deze aan te mogen bieden schijnt nog niet gegeven te zijn aan de eerstelijns medewerkers die het contact hebben met de klant.
Omdat KPN eigen afdelingen niet altijd een terugkoppeling geeft en klanten standaard zelfs geen terugkoppeling geeft, weet ik niet wat de status is en of het voortgang maakt of dat dit ergens op een bureau stof loopt te verzamelen (een typisch probleem bij grote bedrijven).

Het wordt wel tijd dat er een alternatief komt voor de standaard versie van de experiabox of anders eigen apparatuur formeel een basis ondersteuning krijgt (bijvoorbeeld door officieel minimaal de noodzakelijke instellingen te verstrekken). KPN windt er geen doekjes om en erkende dat Wifi als kankerverwekkend geregistreerd is en alles andere in die categorie verboden is. Dat de nederlandse gezondheidsraad én de regering het bestaan van Elektrosensitiviteit erkend hebben en dat dat puur iets fysieks is en de gevolgen ernstig zijn wordt ook beaamd. Dan moet je ook een wifi vrije router aanbieden of op verzoek een uitzondering voor eigen apparatuur (eigen apparatuur is qua beveiliging ook beter).

In het jaarverslag van de Telecom providers staan risico's vermeld. De bedrijfsstructuur is intussen ook ingericht om schadeclaims te kunnen omzeilen. In het buitenland en bij andere producten zie je in de gebruiksaanwijzingen (ook al lezen velen die niet) duidelijke passages over de risico's van EMV en draadloze technologie. Het wordt tijd dat KPN daar ook wat mee doet.
Eco-Wifi aanbieden die alleen zendt als Wifi nodig is bestaat en zou KPN ook kunnen aanbieden. Dezelfde functionaliteit met minder straling is altijd goed.
Maar dat is wellicht een andere discussie.
Reputatie 2




ik heb een eigen accespoint en wifi op de Experiabox staat gewoon helemaal uit.
Helaas! De Wifi kan helaas niet uit bij een Experiabox. In bepaalde versies 10 kan je in een KPN database laten blokkeren dat de Wifi bij updates volledig aan gaat maar volledig uit gaat de Wifi nooit. De experiabox blijft de SSID broadcast uitzenden, meet het stralingsniveau maar na met apparatuur. Helaas is die meetapparatuur duur. Een monteur heeft op verzoek meer dan een werkdag samen met andere KPN experts daaraan besteed en de conclusie was tot grote verbazing dat de Wifi niet uit kan. De enige oplossing is dan de juiste chip op het moederbord van de Experiabox doorbranden of verwijderen. Dat vond men wat eng om te doen, men was niet zeker van de functie en interactie van alle chipsets. Heeft iemand een schema voor de juiste chip om te vernietigen op het moederbord van de Experiabox? Ik weet honderden mensen die dat graag zouden weten.
Er blijft dus (alweer) een oncontroleerbaar beveiligingslek in de Experiabox achter. Tevens is het schadelijk voor de gezondheid.
de experiabox is van kpn en daar mag je niet aan gaan klooien
trouwens een heel raar verhaal als je wifi uitschakelt via 192.168.2.254 is na mijn idee het gewoon uit en ook geen verborgen ssid
gebruik zelf ook een eigen router

I vindt het ook een raar fenomeen dat als je de Wifi op de Experiabox uitschakelt geen voor de gewone consument bruikbaar signaal aanwezig is maar het niet volledig uit gaat. Als je iets uit schakelt zou je er van op aan moeten kunnen dat het ook uit is.

Je mag overigens wel degelijk "klooen" met de Experiabox van KPN, zo lang je daar maar toestemming voor krijgt of een monteur het voor je doet is dat 100% in orde.

Een team van technici is echt de hele dag daarmee bezig geweest en de conclusie was dat het draadloze signaal niet uit kan zonder de V10A te openen.

Bij de V9 kan dat simpel geregeld worden door een module te verwijderen, maar de V10A zit anders in elkaar en dat bleek lastig. Een V8 of V9 werd betreffende klant niet aangeboden, mede omdat als V9's landelijk vervangen worden of een defect optreedt men weer een nieuw model moet leveren. De oplossing was een aanbod om kostenloos over te stappen op WXS; een zwaktebod.

Mij is zelfs persoonlijk door KPN uitgelegd hoe je bij een V9 de Wifi fysiek in de hardware kan uitschakelen, maar de V9 was nu niet meer leverbaar. Dat kan natuurlijk niet uitgelegd worden als het niet met regelmaat gedaan is. De telefonie oplossing voor mij past niet in de Experiabox dus dat was voor mij maar een deel van de oplossing geweest, maar voor anderen was dat wellicht DE oplossing geweest. Niet iedereen is zo handig als jij om eigen apparatuur te kunnen installeren.
Reputatie 7
Bedankt voor de link. Ik begrijp dat KPN al een tijd wettelijk verplicht is eigen apparatuur toe te staan maar in een gedoogconstructie zit (net als bijvoorbeeld Ziggo), wat inhoudt dat daar nog niet op gehandhaafd wordt richting KPN.
Dat ligt helaas wat genuanceerder. In 2016 hebben de providers bezwaar aangetekend tegen het "Besluit eindapparaten". Het besluit is daardoor toen nog niet in wetgeving omgezet. Vervolgens is het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een Internet consultatieronde gestart over de definitie van het netwerkaansluitpunt waarbij het ministerie in het 3e of 4e kwartaal 2018 met het definieve besluit komen.
Dat heeft, zoals wel vaker bij de overheid, vertraging opgelopen. Vervolgens kwam Europa in december 2018 weer om de hoek kijken en heeft de bevoegdheid hierover te beslissen weggehaald bij de lidstaten en het berec in het leven geroepen om op Europeese niveau een beslissing te formuleren. Zie ook dit bericht.
Ze hebben daartoe 18 maanden de tijd gekregen en een beslissing is dan ook niet eerder dan medio 2020 te verwachten. In de tussentijd is er dus nog altijd geen Nederlandse wetgeving, het enige dat er ligt is een Europese richtlijn, geen wet die gehandhaafd kan worden.
Reputatie 2
@wjb Ik ben er nooit zo diep in gedoken. Internationaal recht in combinatie met Nederlands recht is geen simpele aangelegenheid, zelfs niet voor juristen.
Ik begreep dat dit EU besluit gewoon uitgevoerd moet worden en juridisch geen opschortende werking mogelijk is. Ik wist niet dat hierbij een opschortende werking mogelijk was en tevens toegekend is.
Bij meerdere EU regelingen die Nederland niet zinnen gaat men vervolgens er om heen draaien en niet handhaven. Dat betekent niet dat zoals dat juridisch heet er geen "beginselplicht tot handhaving" bestaat, maar men doet dat gewoon.
Weet je toevallig wat hier exact de reden is dat het opgeschort kon worden?

Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen en goed zijn voor je klanten vereist ook dat een bedrijf als KPN af en toe iets anders moet doen dan aankomen met een experiabox.
Reputatie 7
Ik ben al vanaf het begin nauw betrokken bij dit issue en heb veelvuldig contact gehad met consuwijzer/ACM en het ministerie van economische zaken en klimaat.
Het is heel vervelend dat de definitie van het netwerkaansluitpunt zo enorm lang op zich laat wachten, maar aan de andere kant zijn er indicaties dat KPN niet zal wachten totdat wetgeving een feit zal zijn.
De integratie van XS4ALL met KPN lijkt een postieve uitwerking te hebben op de vrije router keuze. Het lijkt er op dat in OS versie 7.12 voor de Fritz!Boxen een wizard voor de configuratie van het KPN netwerk opgenomen is. Dit is een zeer positieve ontwikkeling.
Reputatie 2
@wjb Het is dan altijd de vraag of uiteindelijk de wal het schip keert of dat het schip probeerde om de wal te keren.
Veel XS4ALL klanten zullen een integratie met KPN niet waarderen. Voor KPN klanten zou het een verbetering kunnen opleveren maar door wegvallen van een XS4ALL voorbeeld van hoe het ook kan zal het op termijn voor KPN klanten ook negatief kunnen uitvallen.
Reputatie 7
Veel XS4ALL klanten zullen een integratie met KPN niet waarderen.
En één van de allergrootste bezwaren/angsten van de XS4ALL abonnees was dat ze gedwongen zouden worden om een Experia Box te gaan gebruiken. Dat is dus het bezwaar wat KPN hiermee wegneemt en ik denk dat dat een hele verstandige zet is om zo de XS4ALL abonnee gunstiger te stemmen.
Reputatie 2
@wjb Ik kan me bezwaren/angsten van XS4ALL abonnees voor de Experiabox goed voorstellen.

Ik kom van een voorloper/door KPN overgenomen partij. Ik had de garantie dat ik eigen apparatuur kan gebruiken én dat er voor mij niets zou veranderen na de overname. Niets lijkt inmiddels minder waar als ik het huidige aanbod van KPN zie. Overal en altijd duikt het woord Experiabox op. Zelfs de versie kan je niet kiezen, want een oudere versie levert KPN niet uit en als je om een nieuwere versie vraagt moet je soms jaren wachten en maar afwachten wat je dan krijgt. De XS4ALL klanten zullen terecht vrezen voor de door bugs geplagde Experiabox.
Reputatie 2
Als update:
Er gebeurt van alles, oude internet abonnement is opgezegd, mail-only accounts is gemaakt om de verhuizing van mailaccounts straks naar het nieuwe account te kunnen gaan doen....... het werk is in uitvoering, Wordt vervolgd.

Het was prettig dat Marina het goed oppakte. Wellicht leest marina dit nog. Marina is helaas weg bij KPN maar Erik doet het nu.

Hoe stel je de beste reactie/oplossing in?
De "beste oplossing reactie" heb ik nooit zelf ingesteld. Wie deed dat hier? Ik zou doordat het nu steeds verder opgepakt wordt een andere reactie willen instellen maar hoe doe je dat?
Reputatie 7
Ik kan me bezwaren/angsten van XS4ALL abonnees voor de Experiabox goed voorstellen.
Maar gelukkig is dat dus niet meer nodig want het gebruik van andere routers is prima mogelijk bij KPN.
Ook getuigt het feit dat KPN een configuratiescript voor de KPN netwerken (glas en DSL) heeft laten opnemen in de firmware van de Fritz!Box dat KPN blijkbaar ook van zins is om andere routers te gaan ondersteunen.

Zelf gebruik ik overigens al een jaar geen Experia Box maar een EdgeRouter.
Reputatie 2
@wjb Ik zie de goede tijding nog niet.
-Kwam het initiatief en het verzoek tot dat configuratiescript wel van KPN?
-Het configuratiescript lijkt me momenteel zo simpel dat elke beginneling dat zelf had kunnen maken, ook buiten KPN om.
-Is dat modem echt bruikbaar? Want werkt telefonie bij KPN dan ook op dat modem? Want anders is is het een dooie mus voor de meeste KPN en XS4ALL klanten. KPN houdt voorlopig de telefonie nog redelijk krampachtig in de Experiabox terwijl dat totaal onnodig is.

-En TV? Zit dat ook in dat script?
Reputatie 7
-Kwam het initiatief en het verzoek tot dat configuratiescript wel van KPN?
Jazeker.

-Het configuratiescript lijkt me momenteel zo simpel dat elke beginneling dat zelf had kunnen maken, ook buiten KPN om.
Heb je de inhoud van het script dan bekeken? Waar dan?

-Is dat modem echt bruikbaar?
Dat is wel de bedoeling ja.

Want werkt telefonie bij KPN dan ook op dat modem?
Geloof me, ook daar zullen we binnenkort beweging zien aan de kant van KPN.

-En TV? Zit dat ook in dat script?
Ook dat is wel de bedoeling ja.
Reputatie 2
@wjb Als je een linkje naar en stuk hebt waaruit blijkt dat KPN dat aanvroeg dan wil ik dat graag lezen.
Waar krijg je die router dan als KPN klant? Zo lang telefonie en TV nog niet in dat script zitten is er nog niets vervangends en heb je daar nog niets aan. Dan sta je nog met lege handen.

Dan zijn we momenteel ongeveer net zo ver als jij met jou router en ik met de mijne. TV kan eventueel via allerlei moeilijke omwegen en telefonie bij KPN is jou nog niet gelukt zonder Experiabox begreep ik van je.
En als je dat vraagt aan KPN dan ontkennen ze momenteel dat dit nieuwe modem bestaat en de mogelijkheid van een eigen router wordt ook ontkend en als je stug doorvraagt hoor je alleen iets in de trant van onbegonnen werk en zoek het maar uit op internet en het KPN forum.

Voorlopig is het als ik KPN hoor wat hun betreft puur gedogen wat ze doen als je wel goed functionerende eigen apparatuur wilt.

KPN techneuten hebben apparatuur voor me klaarliggen maar van de telefoniste kon het niet uitgeleverd worden want het stond niet in hun systeem, dus ze konden het niet aanklikken. Ze kennen de bugs en problemen, KPN voelt dat ze hard aan de bak moeten voor oplossingen en voorkomen van schade en die krijg je dan uit onwil van een ander gewoon niet. Hoe is dit straks 100% gegarandeerd anders?
Reputatie 7
Waar krijg je die router dan als KPN klant?
Die zal je zelf moeten kopen.

Zo lang telefonie en TV nog niet in dat script zitten is er nog niets vervangends en heb je daar nog niets aan. Dan sta je nog met lege handen.
En wie zegt dat televisie daar nog niet in zit?

Dan zijn we momenteel ongeveer net zo ver als jij met jou router en ik met de mijne. TV kan eventueel via allerlei moeilijke omwegen
Voor televisie zijn helemaal geen moeilijke omwegen nodig, de door KPN gekozen architectuur stelt nu eenmaal bepaalde eisen aan de configuratie van de router, maar daar is niets mis mee.

...en telefonie bij KPN is jou nog niet gelukt zonder Experiabox begreep ik van je.
Maar, zoals gezegd, zal je daar vast en zeker binnenkort ook beweging zien vanuit KPN.
Reputatie 2
Zelf kopen/ betalen is niet het probleem. Maar waar koop ik die dan en wanneer kan dat?
Ik heb zo veel meegemaakt dat ik het pas geloof als ik het zie en KPN bevestigt dat het geen pilot is en de oplossing blijft ondersteunen.

Het is toch zot dat KPN advies geeft hoe ik, als ik een oudere V9 router kan bemachtigen, de printplaat kan wijzigen maar KPN die V9 niet meer kan leveren. Andere moderne apparatuur lag voor me klaar bij KPN maar is niet uitgeleverd omdat het niet in de administratie zou passen. Ik vindt dat armoede. Ik vraag mij overigens af of het goed gaat met internet, KPN telefonie en TV als je een V10a zomaar zelf omwisselt voor een V9.