Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24252 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Hier ook onstabiel internet. Vaak wegval van internet wat NOOIT voorkwam voor de wijzigingen. Helaas ben ik volledig afhankelijk van de 4G ivm geen koper in huis.
Reputatie 2

Mensen die nu over willen stappen naar de hybride variant moeten wel bedenken dat de maximale snelheid voor het benaderen van buitenaf dan de upload van ADSL is. Om een beetje fatsoenlijk naar een camera te kijken heb je al gauw 1 Mbit of meer upload nodig en veel langzame ADSL aansluitingen zullen dat niet halen.


Hier ben ik dus ook bang voor, maar zou hier nog bericht over krijgen.

Denk dat alle bovenstaande oplossingen van KPN geen oplossing is voor mensen die terecht (lees extreem slechte koperlijn) een 4G modem hadden.
Of je overigens een dienst zomaar mag wijzigen (portforwarding is m.i. een redelijk onderdeel van internet) zonder dat er sprake is van contractbreuk vraag ik me af.Om hier nog even iets over te zeggen: zoals hierboven al eens aangegeven, we hebben in de FAQ altijd vermeld dat het niet kon.



in de FAQ staat vermeld: intern document. Ten tijde van het afsluiten is dit niet gecommuniceerd, dus vandaar nog steeds mijn twijfel over de rechtsgeldigheid ervan.
In de FAQ stond dat port forwarding niet zou werken, maar iedereen in dit topic kan beamen dat het weldegelijk werkte. Wat er in de FAQ stond was dus gewoon niet waar.

Een FAQ is ook niets meer dan antwoorden op veel gestelde vragen, dus vrij bijzonder dat KPN dit probeert te gebruiken om zich achter te verschuilen.

Die FAQ had ik trouwens ook nooit eerder gezien. Wat ik wel heb gezien toen ik de verbinding in gebruik nam is dat ik apn advancedinternet moest gebruiken om port forwarding te laten werken, en dit werkte de afgelopen 3 jaar ook gewoon prima.

De hybride oplossing waarbij geen externe richtantenne gebruikt kan worden is voor ons trouwens geen optie. Maar ik ga zelf wel met een dual WAN router aan de slag om ADSL en 4G te combineren.

En om af te sluiten wat mij befreft de beste reactie onder het artikel op Tweakers:
De abonnementen zo aanpassen dat bestaande klanten features verliezen zonder de klanten te informeren? De KPN manager die dit heeft bedacht dat dit een goed idee zou zijn moet dringend op cursus klantvriendelijkheid. Ik zal dat wat deze manager daar gaat leren alvast even samenvatten: voor bestaande klanten houdt je alles bij het oude, nieuwe klanten biedt je nieuwe voorwaarden. Wil je een eenvoudige eenduidige infastructuur dan maak je het bestaande klanten aantrekkelijk over te stappen maar je dwingt ze niet. En zonder de klanten te informeren doe je helemaal niets!
Alle APN's behalve fastinternet hebben nooit goed gewerkt met 4G buitengebied. Dat is misschien nog meer dan de port forwarding een reden dat veel 4G buitengebied gebruikers die fastinternet gebruikten. Pagina's die niet willen laden of heel traag, het is nooit anders geweest.
Ik denk dat je hier advancedinternet bedoelt i.p.v. fastinternet. APN fastinternet past compressie toe en had 2 jaar terug te kampen met datacorruptie, zie o.a.
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/4g-buitengebied-upload-wel-snel-maar-uploads-worden-steeds-afgebroken-425287/index4.html
Momenteel lijk ik een van de weinigen te zijn die nauwelijks problemen ervaart met 4G.
Ik zie dus geen noodzaak om op dit moment iets te veranderen,

Misschien omdat jij een van de weinigen bent die een eigen/andere 4Gmodemrouter gebruikt dan een Huawei 5186 of 525.

Voor mijn T-Mobile 4G voor Thuis met de Huawei 5186 werd het geheel pas stabiel nadat ik de Huawei 5186 had gedegradeerd tot 4Gmodem en de routing functies, WiFi etc naar ander hardware en software had verplaatst. Nu gebruik ik ook een ander 4G modem, o.a. de latency is daarvan significant beter (tot wel 8ms minder).
Badge
Hold the fuck up.

Als ik het goed begrijp heb ik dus de externe richtantenne voor niks aan mijn schoorsteen lopen bevestigen?
Ik zou best over willen stappen naar de hybride variant, als jullie dan ook even een cel van de zendmasten zo verplaatsen dat er fatsoenlijke dekking is om deze binnen te gebruiken..
Op deze manier degraderen jullie me weer tot het gebruiken van de koperlijn met max 600kb/s download..

Misschien omdat jij een van de weinigen bent die een eigen/andere 4Gmodemrouter gebruikt dan een Huawei 5186 of 525.

Voor mijn T-Mobile 4G voor Thuis met de Huawei 5186 werd het geheel pas stabiel nadat ik de Huawei 5186 had gedegradeerd tot 4Gmodem en de routing functies, WiFi etc naar ander hardware en software had verplaatst. Nu gebruik ik ook een ander 4G modem, o.a. de latency is daarvan significant beter (tot wel 8ms minder).



Ik kan je verhaal helemaal bevestigen, de Huawei hardware is gewoon in een woord bagger, Ik heb twee weken een B525 gebruikt en al snel geconcludeerd dat ik van dat apparaat niet erg blij zou worden.
Het lijkt dat er inferieure zender/ontvanger chips in gebruikt worden. (Of zou het de spionage-backdoor zijn ;-))

Met een andere kwalitatief betere 4G Router nu een perfect werkend wifi netwerk met fatsoenlijke throughput en een stabielere en snellere 4G verbinding met inderdaad, lagere latency. Dat gecombineerd met betere functionaliteit en een prettige GUI.

Ik kan deze stap (ja kost wel extra geld) alleen maar aanbevelen.
Reputatie 1
@Erik_ @Marcia_
Het lijkt wel of de stabiliteit sinds vandaag nog minder is.
Exact 29 minuten bezig geweest om hier op het forum te komen.

Ik heb inmiddels ALLE apn's geprobeerd, geen enkele die ook maar anders lijkt te zijn.
Sowieso is het apart dat iedereen ineens gerout wordt over het Standard apn profiel, aangezien we toen we de modems kregen deze allereerst op Advanced moesten zetten daar Standard niet werkt. KPN is goed bezig.

Ik neem aan dat alle klanten dit terug gaan zien op de factuur, aangezien we inmiddels op een week zitten dat het internet gewoon niet of nauwelijks bruikbaar is en KPN niet met een oplossing komt.
En nee, de 4g is geen toevoeging, aangezien de vaste ADSL lijn zo slecht is dat deze niet bruikbaar is ;)

edit: En nog eens 14 minuten om daadwerkelijk te posten, aangezien de verbinding steeds weg valt.
Ik zit dit topic ook met verbazing te volgen. Wij hebben de oude 4G oplossing met losse Huawei 525 modem. Echter ook afhankelijk van een prive VPN verbinding, wat nu dus niet meer werkt (en ondertussen maar intern zoeken waar de fout zit). Snelheid beperken tot 30 megabit hebben wij ook minder last van, echter portforwarding is een noodzakelijk iets (camera bewaking via VPN etc).
Ik heb ons klantnummer ook even in mijn profiel toegevoegd, hoor graag wat mogelijk is bij onze aansluiting (hebben een V10 op de brakke ADSL hangen) zonder dat er aan contracttermijnen wordt gesleuteld. Ook bij ons staat namelijk glasvezel om de hoek (godzijdank), maar tot die tijd is portforwarding wel noodzakelijk!
Ik hoor graag van jullie.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @Knilessew. Jouw situatie is vergelijkbaar met die van Wouter.

Jij hebt een al wat ouder abonnement, wat betekent dat in jouw geval wel een wijziging naar een huidig pakket nodig is als je over wilt naar de hybride variant. Je betaalt nu €41,50 voor Internet Instap en krijgt daarop €5 lage-snelheidskorting. Bij overstap naar een pakket uit de huidige serie blijft de pakketprijs €41,50 maar komt die korting te vervallen omdat je dan met het (gratis) Sneller Internet Buitengebied erbij boven de 12 Mbit gaat uitkomen. Wat er dan nog wel veranderd is dat telefonie niet inbegrepen zit, waardoor je daar €1 voor gaat betalen en uitkomt op een totale prijs van €42,50. Je contracttermijn verandert verder niet, omdat er bij deze wijziging geen actiekorting beschikbaar is.
Badge
Hoi @Knilessew. Jouw situatie is vergelijkbaar met die van Wouter.

Jij hebt een al wat ouder abonnement, wat betekent dat in jouw geval wel een wijziging naar een huidig pakket nodig is als je over wilt naar de hybride variant. Je betaalt nu €41,50 voor Internet Instap en krijgt daarop €5 lage-snelheidskorting. Bij overstap naar een pakket uit de huidige serie blijft de pakketprijs €41,50 maar komt die korting te vervallen omdat je dan met het (gratis) Sneller Internet Buitengebied erbij boven de 12 Mbit gaat uitkomen. Wat er dan nog wel veranderd is dat telefonie niet inbegrepen zit, waardoor je daar €1 voor gaat betalen en uitkomt op een totale prijs van €42,50. Je contracttermijn verandert verder niet, omdat er bij deze wijziging geen actiekorting beschikbaar is.


@Knilessew Vergeet niet dat de geboden oplossing niet de mogelijkheid heeft om een buitenantenne aan te sluiten als je deze nu gebruikt!

Hoi @Knilessew. Jouw situatie is vergelijkbaar met die van Wouter.

Jij hebt een al wat ouder abonnement, wat betekent dat in jouw geval wel een wijziging naar een huidig pakket nodig is als je over wilt naar de hybride variant. Je betaalt nu €41,50 voor Internet Instap en krijgt daarop €5 lage-snelheidskorting. Bij overstap naar een pakket uit de huidige serie blijft de pakketprijs €41,50 maar komt die korting te vervallen omdat je dan met het (gratis) Sneller Internet Buitengebied erbij boven de 12 Mbit gaat uitkomen. Wat er dan nog wel veranderd is dat telefonie niet inbegrepen zit, waardoor je daar €1 voor gaat betalen en uitkomt op een totale prijs van €42,50. Je contracttermijn verandert verder niet, omdat er bij deze wijziging geen actiekorting beschikbaar is.
@Knilessew Vergeet niet dat de geboden oplossing niet de mogelijkheid heeft om een buitenantenne aan te sluiten als je deze nu gebruikt!


Klopt, daar ben ik me bewust van. Gelukkig hebben we deze ook niet nodig gehad (Huawei staat hier ook al voor het raam).

@Paul_ Dank voor je antwoord. Meer betalen voor minder blijft storend, maar om het voor de komende paar maanden tot glas mee uit te zingen moet dan maar. Ik zie dat je zegt dat de contracttermijn niet veranderd, ik neem aan dat je hiermee doelt op het feit dat we contractvrij blijven. Gezien we nu elke maand kunnen opzeggen willen we dit ivm de glasvezel om de hoek ook blijven. Als dat zo is dan graag de wijziging naar de hybride variant in werking stellen.
Reputatie 1
@Paul_
Zoals @BGerritse ook al zegt, met jullie enige geboden oplossing, wordt het niet beter, daar er hier als voorbeeld niet voldoende ontvangst is om zonder buitenantenne überhaupt ontvangst te hebben.

@Paul_ Waar kan ik mijn abonnementen opzeggen, uiteraard zonder de wettelijk geldende opzegtermijn, aangezien deze termijn in dit geval niet van invloed is, daar niemand wordt geacht een maand door te betalen voor iets wat niet of niet afdoende werkt.
Reputatie 2
Badge

Alle APN's behalve fastinternet hebben nooit goed gewerkt met 4G buitengebied. Dat is misschien nog meer dan de port forwarding een reden dat veel 4G buitengebied gebruikers die fastinternet gebruikten. Pagina's die niet willen laden of heel traag, het is nooit anders geweest.Ik denk dat je hier advancedinternet bedoelt i.p.v. fastinternet. APN fastinternet past compressie toe en had 2 jaar terug te kampen met datacorruptie, zie o.a.
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/4g-buitengebied-upload-wel-snel-maar-uploads-worden-steeds-afgebroken-425287/index4.html


Ja, precies. Wij weten heel lang dat alleen apn: advancedinternet werkt vlekkeloos, en nu heeft KPN de stekker uitgetrokken, zonder waarschuwing. En, surprise, surprise, nu ontdekken ze dat er stabiliteitsproblemen zijn met apn: basicinternet. Maar we hebben dit al lang geleden verteld, dus waarom komt het als een verrassing?

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it." - George Santayana.
Reputatie 3
Badge
Ben benieuwd of er al bevindingen zijn i.m. het lopende onderzoek naar de instabiliteit.
Misschien kan iemand van KPN een status en plannen update geven tot nu toe ?

Vriendelijke groeten,
William
Reputatie 4
Badge +2

Mensen die nu over willen stappen naar de hybride variant moeten wel bedenken dat de maximale snelheid voor het benaderen van buitenaf dan de upload van ADSL is. Om een beetje fatsoenlijk naar een camera te kijken heb je al gauw 1 Mbit of meer upload nodig en veel langzame ADSL aansluitingen zullen dat niet halen.
Hier ben ik dus ook bang voor, maar zou hier nog bericht over krijgen.


Dat is wel zeker, ook al zou het bericht wat je daarover krijgt anders zeggen. Camera bekijken, NAS benaderen, VPN, alles gaat dan met de upload snelheid van je ADSL verbinding.

En dan heb je ook nog het probleem dat er geen externe antenne mogelijk is met de hybride variant.

Helaas is dat voor veel klanten niet de oplossing.
Reputatie 2


Mensen die nu over willen stappen naar de hybride variant moeten wel bedenken dat de maximale snelheid voor het benaderen van buitenaf dan de upload van ADSL is. Om een beetje fatsoenlijk naar een camera te kijken heb je al gauw 1 Mbit of meer upload nodig en veel langzame ADSL aansluitingen zullen dat niet halen.
Hier ben ik dus ook bang voor, maar zou hier nog bericht over krijgen.
Dat is wel zeker, ook al zou het bericht wat je daarover krijgt anders zeggen. Camera bekijken, NAS benaderen, VPN, alles gaat dan met de upload snelheid van je ADSL verbinding.

En dan heb je ook nog het probleem dat er geen externe antenne mogelijk is met de hybride variant.

Helaas is dat voor veel klanten niet de oplossing.


Persoonlijk denk ik het ook, maar laten we eerst de reactie van @Erik_ afwachten, die zou er op terugkomen. Mocht het niet willen, ga ik er van uit dat KPN met een passende oplossing komt.
Reputatie 7
Badge +25
@Knilessew Vergeet niet dat de geboden oplossing niet de mogelijkheid heeft om een buitenantenne aan te sluiten als je deze nu gebruikt!
Goed punt, maar vers van de pers:

Sinds vorige week hebben we een nieuw type van het (zwarte Sagemcom) 4G modem voor de Hybrid dienst Sneller Internet Buitengebied (SIB). Dit nieuwe type is functioneel gelijk aan het vorige, maar biedt wel de mogelijkheid om hier externe (buiten- /richt-)antennes op aan te sluiten.

Net als bij de huidige (witte Huawei) SIB 4G modems kunnen klanten met zeer slechte dekking dus een externe (buiten- /richt-)antenne aanschaffen en laten installeren waarbij het bereik aanzienlijk verbetert.

Standaard worden dus 2 “spriet-antennes” meegeleverd die je erop kan schroeven, en in plaats hiervan kan dan de buitenantenne aangesloten worden.

Dit zijn dus ook de modems die nu worden geleverd.

Als jullie hier vragen over hebben, vraag ze vooral. Probeer wel zo specifiek mogelijk te zijn.

@Paul_ Dank voor je antwoord. Meer betalen voor minder blijft storend, maar om het voor de komende paar maanden tot glas mee uit te zingen moet dan maar. Ik zie dat je zegt dat de contracttermijn niet veranderd, ik neem aan dat je hiermee doelt op het feit dat we contractvrij blijven. Gezien we nu elke maand kunnen opzeggen willen we dit ivm de glasvezel om de hoek ook blijven. Als dat zo is dan graag de wijziging naar de hybride variant in werking stellen.
Ik heb de wijziging ingevoerd. Je ontvangt een bevestiging per mail, en het nieuwe modem wordt opgestuurd. Bij vragen weet je ons te vinden!

@Paul_ Waar kan ik mijn abonnementen opzeggen, uiteraard zonder de wettelijk geldende opzegtermijn, aangezien deze termijn in dit geval niet van invloed is, daar niemand wordt geacht een maand door te betalen voor iets wat niet of niet afdoende werkt.
Indien je wilt opzeggen, dan kan je contact opnemen met ons via kpn.com/opzeggen.

Ben benieuwd of er al bevindingen zijn i.m. het lopende onderzoek naar de instabiliteit.
Misschien kan iemand van KPN een status en plannen update geven tot nu toe ?

Vriendelijke groeten,
William

Ik heb nog geen update die ik kan delen, maar zodra we nieuws hebben zullen we dat hier zeker melden.
Hoi. Ik heb sinds ook ontzettend last van instabiel internet en het feit dat ik mijn camera,s niet meer extren kan benaderen.
Ik heb sinds november 2011 KPN 4g buitengebied en begrijp dat ik zonder contractverlengin het hybride pakket kan krijgen?
Ik krijg nl. eind van het jaar glasvezel en wil niet een half jaar met dubbele kosten zitten.
Kun je me vertellen wat ik hiervoor moet doen?
Alvast bedankt,
Gert
correctie: Ik bedoel november 2017
Goed punt, maar vers van de pers:

Sinds vorige week hebben we een nieuw type van het (zwarte Sagemcom) 4G modem voor de Hybrid dienst Sneller Internet Buitengebied (SIB). Dit nieuwe type is functioneel gelijk aan het vorige, maar biedt wel de mogelijkheid om hier externe (buiten- /richt-)antennes op aan te sluiten.

En deze zwarte Sagemcom heeft dezelfde SMA aansluitingen als de Huawei modems?
In dat geval zou ik om zijn en wil ik ook wel overstappen naar de hybride oplossing.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi. Ik heb sinds ook ontzettend last van instabiel internet en het feit dat ik mijn camera,s niet meer extren kan benaderen.
Ik heb sinds november 2011 KPN 4g buitengebied en begrijp dat ik zonder contractverlengin het hybride pakket kan krijgen?
Ik krijg nl. eind van het jaar glasvezel en wil niet een half jaar met dubbele kosten zitten.
Kun je me vertellen wat ik hiervoor moet doen?
Alvast bedankt,
Gert

Als ik het goed begrijp heb jij op dit moment geen DSL abonnement, toch? Als jij gebruik wil maken van de Hybride variant zou je die wel moeten krijgen. In dat geval krijg je wél een jaarcontract...

Aanvulling: indien het glas van KPN is, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar indien het glas is via een andere leverancier dan is dat wellicht minder verstandig inderdaad.

En deze zwarte Sagemcom heeft dezelfde SMA aansluitingen als de Huawei modems?
In dat geval zou ik om zijn en wil ik ook wel overstappen naar de hybride oplossing.

Dat denk ik wel, maar vraag ik voor de zekerheid na. Kom ik op terug.
Reputatie 2
Badge

Als ik het goed begrijp heb jij op dit moment geen DSL abonnement, toch? Als jij gebruik wil maken van de Hybride variant zou je die wel moeten krijgen. In dat geval krijg je wél een jaarcontract...

Dat was ik bang voor. Ik heb alleen een contract met KPN voor 4G internet buitengebied. Dit is een tijdelijk aanvuller voor snelheid naast mijn DSL en telefonie contract met XS4ALL tot we diensten via glasvezel krijgen. Dus overstappen naar de hybride oplossing kan/wil ik niet.
Reputatie 7
Badge +25

Goed punt, maar vers van de pers:

Sinds vorige week hebben we een nieuw type van het (zwarte Sagemcom) 4G modem voor de Hybrid dienst Sneller Internet Buitengebied (SIB). Dit nieuwe type is functioneel gelijk aan het vorige, maar biedt wel de mogelijkheid om hier externe (buiten- /richt-)antennes op aan te sluiten.
En deze zwarte Sagemcom heeft dezelfde SMA aansluitingen als de Huawei modems?
In dat geval zou ik om zijn en wil ik ook wel overstappen naar de hybride oplossing.

Ik heb antwoord. En het antwoord is ja. Dus het kan letterlijk “omgeschroefd” worden.