Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24258 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Okee, ik heb zojuist mijn klantnummers ingevoerd en ik hoor graag wat een overstap voor mij zou betekenen op gebied van apparatuur, kosten en contracttermijn.
Reputatie 4
Badge +2

Alle APN's behalve fastinternet hebben nooit goed gewerkt met 4G buitengebied. Dat is misschien nog meer dan de port forwarding een reden dat veel 4G buitengebied gebruikers die fastinternet gebruikten. Pagina's die niet willen laden of heel traag, het is nooit anders geweest.Ik denk dat je hier advancedinternet bedoelt i.p.v. fastinternet. APN fastinternet past compressie toe en had 2 jaar terug te kampen met datacorruptie, zie o.a.
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/4g-buitengebied-upload-wel-snel-maar-uploads-worden-steeds-afgebroken-425287/index4.html


Mijn vergissing ja, ik bedoelde advancedinternet. Ik heb de hele tijd dat ik 4G buitengebied gebruik met advancedinternet als APN gewerkt en tot voor kort werkte dat prima.

Alle andere APN's werken niet goed, hebben nooit goed gewerkt en dus is het logisch dat het nu niet meer werkt nu je advancedinternet niet meer kunt gebruiken.

Ik moet wel zeggen dat ik vandaag weinig of geen problemen heb gehad nu alle DNS verkeer via load balancing naar ADSL gaat.

Het probleem zou best aan de prioriteit van het 4G butengebied verkeer kunnen liggen, zoals je schreef. Dan is het niet vreemd dat DNS het eerst fouten gaat geven. Ik had gisteren wel het idee dat het bij sommige websites consequent fout ging, ook na een retry en bij andere websites werkte het dan goed. Misschien heeft het ook wat met routering te maken.
Reputatie 7
Badge +28
Okee, ik heb zojuist mijn klantnummers ingevoerd en ik hoor graag wat een overstap voor mij zou betekenen op gebied van apparatuur, kosten en contracttermijn.

Dank! De Experia Box die je nu hebt (de V9) zal vervangen worden door een V10. Verder zijn er geen kosten aan verbonden en heeft het geen invloed op de contractstermijn. Zal ik dit in gang zetten? De levertijd is ongeveer een week.

Okee, ik heb zojuist mijn klantnummers ingevoerd en ik hoor graag wat een overstap voor mij zou betekenen op gebied van apparatuur, kosten en contracttermijn.Dank! De Experia Box die je nu hebt (de V9) zal vervangen worden door een V10. Verder zijn er geen kosten aan verbonden en heeft het geen invloed op de contractstermijn. Zal ik dit in gang zetten? De levertijd is ongeveer een week.

Dus ook mijn maandbedrag blijft hetzelfde? Ja, zet maar in gang dan.
Reputatie 7
Badge +28


Okee, ik heb zojuist mijn klantnummers ingevoerd en ik hoor graag wat een overstap voor mij zou betekenen op gebied van apparatuur, kosten en contracttermijn.Dank! De Experia Box die je nu hebt (de V9) zal vervangen worden door een V10. Verder zijn er geen kosten aan verbonden en heeft het geen invloed op de contractstermijn. Zal ik dit in gang zetten? De levertijd is ongeveer een week.
Dus ook mijn maandbedrag blijft hetzelfde? Ja, zet maar in gang dan.


Klopt. Niets te verliezen lijkt me! Ik heb de aanvraag ingediend, een bevestiging volgt binnen een paar minuten per mail. Vanaf 11 april kun je gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied, begin volgende week ontvang je de V10 en het 4G modem. Je kunt de V10 direct aansluiten als je dat wil, het 4G signaal wordt vanaf 11 april bijgeschakeld.
@Joran of @Paul_

Kunnen jullie voor mijn geval kijken wat er mogelijk is. Op dit moment 4g-only

Ik hoor het graag. Kunnen nu zowel de camera's as het domotica systeem niet meer bedienen.
Badge
[...]
Ik heb antwoord. En het antwoord is ja. Dus het kan letterlijk “omgeschroefd” worden.


En kan je iets meer vertellen over de manier waarop de router "hybride" werkt?
Zal deze bijvoorbeeld bij een hoge belasting van het 4G netwerk opeens overschakelen naar de ADSL lijn, waardoor de verbinding opeens in stort? Is deze eventuele overschakeling dan gegarandeerd zonder verlies van de verbinding? (packet loss)

Wat zouden voor mij de opties zijn?

Als ik het goed begrijp heb jij op dit moment geen DSL abonnement, toch? Als jij gebruik wil maken van de Hybride variant zou je die wel moeten krijgen. In dat geval krijg je wél een jaarcontract...
Dat was ik bang voor. Ik heb alleen een contract met KPN voor 4G internet buitengebied. Dit is een tijdelijk aanvuller voor snelheid naast mijn DSL en telefonie contract met XS4ALL tot we diensten via glasvezel krijgen. Dus overstappen naar de hybride oplossing kan/wil ik niet.

Dus dat wordt nog een paar maanden bagger Internet voor 41 euro.
La Dolce Vita met 30mb/s
Reputatie 2
Had ik nog 2 vraagjes voor Sneller Internet Buitengebied.

Heb je hierbij ook ipv4+ipv6 internet of is het nog steeds dat door de combi alleen ipv4 door de experiabox wordt ondersteund?

Mij is het ook niet duidelijk of de upload ook een combi wordt van dsl met 4g, zoals wel bij de download gebeurt?

Hopend kunnen deze 2 vraagtekens opgelost worden....
Reputatie 7
Badge +30
@AJBurgebrug, ik heb voor je gekeken en een koperverbinding is beschikbaar op je adres. Op dit moment is er ongeveer 2,5 Mbit haalbaar. In mei verwachten we een kleine upgrade van het netwerk waardoor er dan 6-7 Mbit haalbaatr wordt. Dat kun je dan combineren met de hybride Sneller Internet Buitengebied waardoor je op 32 Mbit uitkomt, wat dan in mei 36-37 wordt.. Dan zou je op dit pakket uitkomen. Dat is dezelfde die we hier in dit topic al vaker hebben genoemd van €41,50 per maand, eventueel €42,50 als je er ook een telefoonnummer bij zou willen. Maar omdat jij dan dit pakket nieuw zou afsluiten betekent dit dat je de actiekorting krijgt, en een jaarcontract.

@BGerritse: bij de hybride aansluiting gaat je data in eerste instantie over de DSL-lijn. Als er dan meer bandbreedte gevraagd wordt dan de lijn kan leveren wordt de 4G verbinding bijgeschakeld. Hiervoor hebben we in de Experia Box extra software zitten, en een systeem in ons netwerk die de achterliggende technologie (Multipath TCP) afhandelt. Bij Sneller Internet Buitengebied wordt rekening gehouden met de belasting van het mobiele netwerk. Dat is ook waarom het alleen in buitengebieden leverbaar is, en waarom we een limiet op de bandbreedte hebben gesteld zodat het mobiele netwerk altijd goed blijft functioneren. Je zult dan ook niet hebben dat de verbinding ineens instort. Mocht er onverhoopt toch zware belasting van het netwerk zijn zul je hooguit zien dat je beschikbare mobiele bandbreedte niet de volledige 30 Mbit aantikt.

Wat betreft upload, daar heb ik inmiddels een antwoord op. Dus @BonesNL, @tmoesel en anderen die hier meer over wilden weten. De 4G data gaat voor zowel download (30 Mbit) als upload (10 Mbit) bovenop je DSL-snelheid. Dus, als je DSL 5 Mbit down en 0,5 Mbit up heeft, is dat met de hybride SIB erbij 35 Mbit down en 10,5 Mbit up.

IPv4 of IPv4+6 hangt af van je vaste aansluiting. De Experia Box ondersteunt IPv6, maar nog niet alle aansluitingen hebben dit geactiveerd staan. Als je nu al een vaste verbinding hebt, dan kun je nakijken of je IPv6 actief hebt. Als dat zo is, dan blijft dat ook zo met hybride SIB actief.

Heb je nog geen vaste aansluiting, dan is helaas niet van te voren te zeggen of IPv6 actief zal zijn bij jou.
Reputatie 2

Wat betreft upload, daar heb ik inmiddels een antwoord op. Dus @BonesNL, @tmoesel en anderen die hier meer over wilden weten. De 4G data gaat voor zowel download (30 Mbit) als upload (10 Mbit) bovenop je DSL-snelheid. Dus, als je DSL 5 Mbit down en 0,5 Mbit up heeft, is dat met de hybride SIB erbij 35 Mbit down en 10,5 Mbit up.


@Erik_ goed te horen dat de upload van de camera thuis dus toch gaat lukken bij poort open zetten via adsl die nog geen halve mb aankan en dus de 4G dit dus overneemt.
Stap ik ook over naar de hybride. Laat maar weten als je nog gegevens nodig hebt.
@AJBurgebrug, ik heb voor je gekeken en een koperverbinding is beschikbaar op je adres. Op dit moment is er ongeveer 2,5 Mbit haalbaar. In mei verwachten we een kleine upgrade van het netwerk waardoor er dan 6-7 Mbit haalbaatr wordt. Dat kun je dan combineren met de hybride Sneller Internet Buitengebied waardoor je op 32 Mbit uitkomt, wat dan in mei 36-37 wordt.. Dan zou je op dit pakket uitkomen. Dat is dezelfde die we hier in dit topic al vaker hebben genoemd van €41,50 per maand, eventueel €42,50 als je er ook een telefoonnummer bij zou willen. Maar omdat jij dan dit pakket nieuw zou afsluiten betekent dit dat je de actiekorting krijgt, en een jaarcontract.

@Erik_ dank voor je antwoord. wil je dit omzetten. er hoeft geen telefoon gekoppeld te worden.

bevestiging mag naar het mail adres van het profiel.
Reputatie 3
Wat betreft upload, daar heb ik inmiddels een antwoord op. Dus @BonesNL, @tmoesel en anderen die hier meer over wilden weten. De 4G data gaat voor zowel download (30 Mbit) als upload (10 Mbit) bovenop je DSL-snelheid. Dus, als je DSL 5 Mbit down en 0,5 Mbit up heeft, is dat met de hybride SIB erbij 35 Mbit down en 10,5 Mbit up.
Dit kan ik als gebruiker inderdaad bevestigen. Zonder 4G zit ik op een upload van ongeveer 1-2 Mb, met 4G gaat dit richting de 15Mb.
Reputatie 7
Badge +30
@BonesNL, dan heb ik bij dezen de omzetting geregeld. Je krijgt een bevestiging per e-mail. Het installatiepakket met nieuw 4G modem krijg je binnen een week. Er zal waarschijnlijk ook een nieuwe Experia Box bij zitten. Signaal is actief vanaf 12 april.

@AJBurgebrug, prima! Ik ga aan de slag voor je en kom er bij je op terug.
Meer dan een week later en ons internet is nog steeds onbruikbaar! Wanneer kunnen wij verbetering verwachten? Dan maar geen port forwarding, maar we mogen toch wel tenminste een stabiele internet verbinding verwachten? Dit is echt belachelijk.

Wat betreft upload, daar heb ik inmiddels een antwoord op. Dus @BonesNL, @tmoesel en anderen die hier meer over wilden weten. De 4G data gaat voor zowel download (30 Mbit) als upload (10 Mbit) bovenop je DSL-snelheid. Dus, als je DSL 5 Mbit down en 0,5 Mbit up heeft, is dat met de hybride SIB erbij 35 Mbit down en 10,5 Mbit up.
Dit kan ik als gebruiker inderdaad bevestigen. Zonder 4G zit ik op een upload van ongeveer 1-2 Mb, met 4G gaat dit richting de 15Mb.

Hoe heb je dit gemeten of getest?
Met speedtest.net is dit wel bekend, want dat valt in de category van TCP/IP connectie vanuit huis naar buiten.

De eigenlijke vraag gaat over als de verbindingsopzet andersom is, dus als er een portforward nodig is om zodoende van buitenshuis verbinding te leggen met een een PC/NAS/camera/apparaat binnenshuis.

De upload (10,5 Mbit/s) waar Erik_ het over heeft, is dus het datatransport over DSL UpStream en 4G-buitengebied UpLink.
Als je buitenshuis/onderweg m.b.v. een portforward op poort 80 (443) via HTTP(S) iets van je NAS haalt, is dit een download over DSL UpStream en 4G-buitengebied UpLink.
Sinds de wijziging is SIB4G amper meer te gebruiken, soms werkt het eventjes goed, dan weer voortdurend 404's, time-outs, enzovoort.. ik mis totaal gebrek aan urgentie bij KPN @Erik_ Ten minste elf anderen ervaren gelijke problemen - en daarnaast waarschijnlijk een veelvoud aan klanten die de weg naar het forum niet weten of zich laten afschepen door de ondeskundige telefonische helpdesk.

@gertgeurtjens
@Gcoupe
@Redwood
@TBE
@jrxs4all
@WouterN
@RolfNoot
@KCB
@roderijs
@BonesNL
@databyte
Reputatie 3


Wat betreft upload, daar heb ik inmiddels een antwoord op. Dus @BonesNL, @tmoesel en anderen die hier meer over wilden weten. De 4G data gaat voor zowel download (30 Mbit) als upload (10 Mbit) bovenop je DSL-snelheid. Dus, als je DSL 5 Mbit down en 0,5 Mbit up heeft, is dat met de hybride SIB erbij 35 Mbit down en 10,5 Mbit up.
Dit kan ik als gebruiker inderdaad bevestigen. Zonder 4G zit ik op een upload van ongeveer 1-2 Mb, met 4G gaat dit richting de 15Mb.
Hoe heb je dit gemeten of getest?
Met speedtest.net is dit wel bekend, want dat valt in de category van TCP/IP connectie vanuit huis naar buiten.

De eigenlijke vraag gaat over als de verbindingsopzet andersom is, dus als er een portforward nodig is om zodoende van buitenshuis verbinding te leggen met een een PC/NAS/camera/apparaat binnenshuis.

De upload (10,5 Mbit/s) waar Erik_ het over heeft, is dus het datatransport over DSL UpStream en 4G-buitengebied UpLink.
Als je buitenshuis/onderweg m.b.v. een portforward op poort 80 (443) via HTTP(S) iets van je NAS haalt, is dit een download over DSL UpStream en 4G-buitengebied UpLink.

Dat is idd een normale speedtest met en zonder 4G ingeschakeld. Heb nu niets geforward staan, als ik tijd heb zal ik dat van het weekend we even doen.
Reputatie 2
@BonesNL, dan heb ik bij dezen de omzetting geregeld. Je krijgt een bevestiging per e-mail. Het installatiepakket met nieuw 4G modem krijg je binnen een week. Er zal waarschijnlijk ook een nieuwe Experia Box bij zitten. Signaal is actief vanaf 12 april.



@Erik_ Top, bevestiging btw niet ontvangen.
Reputatie 7
Hey @WouterN en @stoorzender er is prio aan dit issue gegeven. We hebben enkele voorbeelden die we nader onderzoeken en monitoren. Zodra wij meer weten over de onderliggende oorza(a)k(en) komen we daar zeker op terug in dit topic. De reguliere klantenservice is op de hoogte van het probleem en kan klanten omzetten naar de hybride variant. Keep y'all updatet als we meer nieuws hebben.
Sinds enkele weken storing met mijn Huawei B525 kpn 4g modem. Vandaag is monteur 4 uur bezig geweest proberen te herstellen zonder oplossing achterlatend. Probleem is dat advanced internet als apn niet meer werkt. Wie weet wat de apn is van basis internet want schijnt nu te moeten. Monteur wist te vertellen dat mijn modem vervangen moet worden door een nieuwe die dan gekoppeld wordt aan mijn expteriabox want dan gaat het wel werken. Dit wil ik wel echter moet ik dan een nieuw jaarcontract aangaan en dat wil ik niet omdat ik naar verwachting voor de zomer glasvezel heb van Solcon/Fibernh beiden sinds een paar jaar onderdeel van KPN.
De aanbieding die ze doen is belachelijk en ze vallen terug op de kleine lettertjes. Ik zit sowieso aan een jaarcontract vast en of ik moet zelf een nieuw modem kopen van €130,- en dan krijg ik €60 terug en dat voor waarschijnlijk 3 a 4 maanden....Vind de aanbieding diep triest en ze laten je dus gewoon stikken!
Vandaag de Sagemcom 4G modem ontvangen voor de hybride oplossing. Alles aangesloten op de Experiabox . De lampjes zijn allemaal de juiste kleur, als ik op het 4g modem inlog lijkt bij de statistics alsof er wel data up- en down gestuurd wordt.
De speedtest geeft echter niet meer snelheid dan de DSL-lijn maximaal aan kan, dus nog geen extra snelheid door de hybride oplossing. Op de verpakking staat wel dat het maximaal 48 uur kan duren voordat de dienst werkt (ik hoop ook in het weekend😉). Nog even geduld dus..
@molenhuis . Zoals je in de rest van dit topic kunt lezen, doen we momenteel ons best om passende oplossingen te bedenken. In veel gevallen kunnen we mensen blij maken met de hybride buitengebied variant. Wie weet is dat bij jou ook mogelijk. Ik durf nog geen uitspraken te doen over jaarcontract en wil graag eerst je huidige contract inzien. Kun je je profiel invullen en mij een seintje geven? Ik zal dan mij uiterste best doen om je hiermee verder te helpen.
p.s. Is er nog een vervolg gegeven aan dat monteurs bezoek? Wat zijn de afspraken die nu gemaakt zijn?
Vandaag de Sagemcom 4G modem ontvangen voor de hybride oplossing. Alles aangesloten op de Experiabox . De lampjes zijn allemaal de juiste kleur, als ik op het 4g modem inlog lijkt bij de statistics alsof er wel data up- en down gestuurd wordt.
De speedtest geeft echter niet meer snelheid dan de DSL-lijn maximaal aan kan, dus nog geen extra snelheid door de hybride oplossing. Op de verpakking staat wel dat het maximaal 48 uur kan duren voordat de dienst werkt (ik hoop ook in het weekend😉). Nog even geduld dus..


Ik heb precies hetzelfde als jou. Vandaag ook mijn Sagemcom met Experia V10 ontvangen en aangesloten. In de Experia wordt de Sagemcom nog niet herkent. Lampjes branden inderdaad alsof die bereik heeft en verbinding heeft.

In de mail die ik had gehad staat dat ik 10 april wordt aangesloten. Wellicht moeten we dus nog een paar dagen geduld hebben?