Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Je kunt echter niet de app in een Samsung smart tv gebruiken. Die werkt weer alleen via het IP van je DSL verbinding…

Wil je zeggen dat de smart-TV app niet werkt voor 4G buitengebied abonnees?

De TV-app is ter vervanging van een decoder thuis. Daardoor werkt ie elders niet. Kennissen van mij konden 12 km hiervandaan, op een KPN 4G buitengebied aansluiting, hun Samsung-tv-app niet met mijn gegevens gebruiken. De app werkt alleen op het IP wat hoort bij het ITV-abonneenummer. Via 4G is dat anders en vaak wisselend.

Reputatie 2
Badge

Een jaar geleden heb ik over het volgende ook al eens een opmerking gemaakt. Opnames via chromecast kijken is een ellende via de KPN app . Iedere keer stopt het beeld en staat hij te bufferen. Ik geef toe dat de internet snelheid hier zeer laag is. Waarom gaat Netflix,YouTube kijk tv  en NPO start wel goed? Ik vind dat de ontwikkelaars van KPN hier toch ook wel eens naar moeten kijken en desnoods informatie vragen bij de ontwikkelaars van de boven staan streamingsdiensten die het wel na behoren doen. Ik denk toch dat ik niet de enige ben die op een camping staan met een lage internet snelheid.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Michiel1, wat jammer om te lezen dat het nog steeds niet goed werkt. Bij het overgrote deel werkt het wel gewoon naar behoren, de combinatie itv app en Chromecast. Wil je toch eens kijken of je de nieuwste versie van de itv app en de nieuwste versie van Google Chrome hebt op het apparaat waar je de Chromecast op gebruikt? Het is mogelijk dat op plekken waar het bereik niet optimaal is (ik kan me voorstellen dat dat op de camping het geval is)je verstoringen kunt ondervinden, maar dat ligt dan meer aan de zwaarte van de app en niet zo zeer aan het gebruik van de Chromecast. 

Reputatie 7

Als er gecast wordt dan speelt het mobiele device helemaal geen rol meer in het ophalen en weergeven van de uitzending, zelfs als je het mobiele device helemaal uit zou zetten loopt de uitzending gewoon door. De versie van de app of Google Chrome is dan ook niet van invloed op het probleem van bufferen.

Het is ook niet de zwaarte van de app die eventuele verstoringen veroorzaakt, maar juist wel het gebruik van de Chromecast. De Chromecast gebruikt altijd de hoogste beeldkwaliteit, ongeacht wat er in de iTV app is ingesteld. Het kan dus zijn dat je op het mobiele device prima een uitzending kunt kijken met beeldkwaliteit laag of middel maar dat je via de Chromecast last hebt van bufferen omdat dan altijd de hoge beeldkwaliteit gebruikt wordt en er daarmee dus ook meer bandbreedte verbruikt wordt.

Dat je daardoor via de wifi van een camping al snel tegen grenzen aanloopt is voor mij heel begrijpelijk. Het zou KPN sieren om dit fenomeen toch eens onder de loep te nemen en te kijken of het automatsich terug- en opschakelen van de beeldkwaliteit bij casten mogelijk is.

Reputatie 2
Badge

Als er gecast wordt dan speelt het mobiele device helemaal geen rol meer in het ophalen en weergeven van de uitzending, zelfs als je het mobiele device helemaal uit zou zetten loopt de uitzending gewoon door. De versie van de app of Google Chrome is dan ook niet van invloed op het probleem van bufferen.

Het is ook niet de zwaarte van de app die eventuele verstoringen veroorzaakt, maar juist wel het gebruik van de Chromecast. De Chromecast gebruikt altijd de hoogste beeldkwaliteit, ongeacht wat er in de iTV app is ingesteld. Het kan dus zijn dat je op het mobiele device prima een uitzending kunt kijken met beeldkwaliteit laag of middel maar dat je via de Chromecast last hebt van bufferen omdat dan altijd de hoge beeldkwaliteit gebruikt wordt en er daarmee dus ook meer bandbreedte verbruikt wordt.

Dat je daardoor via de wifi van een camping al snel tegen grenzen aanloopt is voor mij heel begrijpelijk. Het zou KPN sieren om dit fenomeen toch eens onder de loep te nemen en te kijken of het automatsich terug- en opschakelen van de beeldkwaliteit bij casten mogelijk is.

Ik ben het helemaal met je eens wjb er moet een mogelijkheid zijn om dit goed voor elkaar te krijgen. Zoals ik al hier boven schreef hebben Netflix, NPO start, en andere  het wel voor elkaar gekregen via ChromeCast.

Dit zou toch voor KPN ook mogelijk moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb de vraag intern uit laten zetten! Zodra ik meer weet, kom ik erop terug.

Reputatie 2
Badge

Ik heb de vraag intern uit laten zetten! Zodra ik meer weet, kom ik erop terug.

Zou fijn zijn als er een oplossing voor komt alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +30

Zodra je cast, wordt er een specifiek bandbreedteprofiel gebruikt zoals wjb ook aangeeft. Dat profiel is de hoogste, omdat je over het algemeen cast naar een groter beeldscherm dan waarvandaan je cast... Dat gezegd hebbende, dat profiel heeft wel een bepaalde range, dus er is wel "speling" om de stream soepel te laten lopen. Verder staat er op dit moment niets op de planning om hier wat aan te passen. Wellicht in de toekomst. Het signaal is in ieder geval doorgegeven.

Reputatie 7
Badge +22

Ik zie dat de app weer een update heeft gehad:

Er zijn extra knoppen geplaatst. Maar hadden deze niet beter bovenaan kunnen staan? Want je moet eerst wat naar beneden scrollen om deze knoppen te kunnen zien: 

 

Reputatie 7

Alsjeblieft niet die knoppen bovenaan en alsjeblieft niet nog meer rotzooi voor kinderen die je niet weg kunt configureren.

Ik hoop dat KPN snapt dat er ook heeeeel veeeeel gebruikers van de iTV app zijn die een apparaat gebruiken waar kinderen helemaal geen toegang toe hebben omdat die hun eigen telefoon of tablet hebben.

Mijn koninkrijk als er eindelijk ook iets komt waarbij je onderdelen van de app kunt verbergen zoals bijvoorbeeld de kids omgeving maar ook bijvoorbeeld het onderdeel "Op TV voor de kleintjes".

 

En o ja, voor ik het vergeet, realiseer eens HD-"Glas" op 1 zodat ik eindelijk ook opnames kan terugkijken via de app.

Reputatie 7
Badge +22

Alsjeblieft niet die knoppen bovenaan en alsjeblieft niet nog meer rotzooi voor kinderen die je niet weg kunt configureren.

Ik zie hieronder niks voor kinderen bij: 😉

Ik zou er niet zo moeite mee hebben. 

Reputatie 7

Alsjeblieft niet die knoppen bovenaan en alsjeblieft niet nog meer rotzooi voor kinderen die je niet weg kunt configureren.

Ik zie hieronder niks voor kinderen bij: 😉

Ik zou er niet zo moeite mee hebben. 

 

Reputatie 7
Badge +22

Als ik verder naar onder scroll kom ik het pas tegen dat het voor de kinderen is:

Maar waarom zou KPN dit niet in die kids-profiel zetten? 🤔

En wat ik me wel aan stoor is het feit dat ouders rekensommen moeten maken om de instellingen voor hun kinderen moeten instellen. Echt absurd. Een kind kan al heel jong rekenen:

Dit moet KPN veranderen naar KPN ID, of met het wachtwoord van de interactieve TV instellingen. Deze beveiliging vind ik echt absurd! Dit is geen beveiliging, maar een lek! 🙈

Reputatie 7
Badge +17

@Dennis Schreve  HAHA, die rekensom kunnen kinderen denk ik al beantwoorden in groep 3 of 4? Tevens hebben ze vast een rekenmachine op de tablet/computer staan of misschien zelfs wel analoog in huis. Ik heb het eens nagevraagd voor je/ons. :blush:

Reputatie 7
Badge +22

@Dennis Schreve  HAHA, die rekensom kunnen kinderen denk ik al beantwoorden in groep 3 of 4? Tevens hebben ze vast een rekenmachine op de tablet/computer staan of misschien zelfs wel analoog in huis. Ik heb het eens nagevraagd voor je/ons. :blush:

Ik hoop dat ze dit gaan aanpassen @Lisa, want dit werkt gewoon niet. Maar ik lees dat je het al na hebt gevraagd? En heb je al antwoord? 😜😁

Reputatie 7
Badge +25

Hi all, 

De updates voor de itv app gaan onverminderd door de laatste tijd, waardoor het gewoonweg lastig is om bij te houden. Vandaag staat er een toffe update voor Android (versie 6.7.0) gepland die ik wel even wil benoemen hier (iOS volgt wat later).

Vandaag zal Picture in Picture (PiP) komen voor Android. Een functie waar vaak naar is gevraagd, en gewoonweg heel handig is. Het houdt dus in dat je tv kan blijven kijken terwijl je andere dingen doet op je mobiel/tablet. Je kunt bijvoorbeeld in de gids kijken (mobiel en tablet), maar je kunt ook buiten de app gaan en toch tv blijven kijken (alleen tablet). Hieronder een kleine impressie.

PiP en gids
PiP buiten de app
Het middelste icoontje rechtsboven is PiP

 

Reputatie 7

Dat is een mooie ontwikkeling.

Is het alleen PiP of kan je ook split-screen gebruik maken van de iTV app?

Dat laatste zou nog mooier zijn op een tablet.

Bovenstaand voorbeeld is met de NPO Start app.

Reputatie 7
Badge +25

Nee, geen splitscreen, alleen PiP. Wellicht in de toekomst...

Reputatie 7

Dan moet het voorlopig maar via https://tv.kpn.com in desktop weergave…

 

Hoe doe je die PIP op Android? Via een laptop snap/weet ik het, maar op mijn nieuwe phone zie ik het niet. Kreeg ook scherm met “werk bij” niet ??

Ik krijg dat PIP icoontje (zie foto) niet? Ik heb alleen dat ‘boekje’ wat er naast staat (die chromecast icoon heb ik sowieso niet want heb geen stick daarvoor).

Reputatie 7

Ik krijg dat PIP icoontje (zie foto) niet? 

PiP is alleen beschikbaar op Android 8 of hoger, welke versie van android staat op jouw telefoon?

welke versie van android staat op jouw telefoon?

Ik heb eergisteren twee Android updates achter elkaar gehad. Maar ik zoek me te pletter naar waar ik de versie zou kunnen vinden; er zit zoveel in zo'n telefoontje…

Maar ja, ach. PIP. Het scherm is toch al niet zo groot (5,9 inch, maar in landscape is de verhouding wel breder dan 16:9).

Onder Software Update → Laatste geslaagde update staat Android 10 met One UI 2.

Reputatie 7

Maar ja, ach. PIP. Het scherm is toch al niet zo groot 

Maar met een goed vergrootglas is het wel heel handig. :wink:

 

Reputatie 7
Badge +22

Maar ik zoek me te pletter naar waar ik de versie zou kunnen vinden; er zit zoveel in zo'n telefoontje…

Zo kun je het vinden @PeterG:

Alsjeblieft! 👍🏼

Dank je, Dennis :relaxed: . Het is idd Android-versie 10. Versie One UI 2.0.

Volgens Bartjes (euh, Paul) zou het (van af?) Android 6.7.0 moeten werken met PIP. Maar ik lees ook dat het alleen bij de gids is. En dat vind ik nou niet niet handig, ook niet op de decoder.

En op het kleine scherm v.e. telefoon lijkt me PIP sowieso niet echt functioneel.

Op de laptop (15 inch) gebruik ik het best vaak.

Overigens: hoe/waar vind je de versie van de KPN ITV app? (en forceer je evt. een update)