Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563809 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

De bestanden voor de routes bestaan nog en restart igmp-proxy helpt niet.

Heb je de ERL-3 ook al een keer een (cold) reboot gegeven?

Zelf draai ik al tijden probleemloos met versie 2.0.8-hotfix.1.

In versie 2.0.9 wordt de igmp proxy server vernieuwd van versie 0.1 naar 0.2.1 en dat vraagt dus om goede tests.

Reputatie 1

De bestanden voor de routes bestaan nog en restart igmp-proxy helpt niet.

Heb je de ERL-3 ook al een keer een (cold) reboot gegeven?

Zelf draai ik al tijden probleemloos met versie 2.0.8-hotfix.1.

In versie 2.0.9 wordt de igmp proxy server vernieuwd van versie 0.1 naar 0.2.1 en dat vraagt dus om goede tests.

Ik heb hem al eerder een keer uit gezet en weer aangezet, en ook meerdere malen gerestart. Met (cold) reboot bedoel dat hij echt uit is → power er uit → en weer aan zetten, toch?

Reputatie 7

Met (cold) reboot bedoel dat hij echt uit is → power er uit → en weer aan zetten, toch?

Klopt.

En de route naar het IPTV platform wordt ook nog netjes door de kernel aangemaakt?

Reputatie 1

Met (cold) reboot bedoel dat hij echt uit is → power er uit → en weer aan zetten, toch?

Klopt.

En de route naar het IPTV platform wordt ook nog netjes door de kernel aangemaakt?

Hoe kan ik dat precies testen? Ik heb wel gekeken in de config of die rule bestaat en of het bestand bestaat met de juiste permissions en dat lijkt te kloppen.

Bedoel je deze?

show ip route K
IP Route Table for VRF "default"
K *> 0.0.0.0/0 [0/0] via pppoe0
K *> 213.75.112.0/21 [0/0] via 10.14.192.1, eth0.4

 

Reputatie 7

Met (cold) reboot bedoel dat hij echt uit is → power er uit → en weer aan zetten, toch?

Klopt.

En de route naar het IPTV platform wordt ook nog netjes door de kernel aangemaakt?

Hoe kan ik dat precies testen? Ik heb wel gekeken in de config of die rule bestaat en of het bestand bestaat met de juiste permissions en dat lijkt te kloppen.

Bedoel je deze?

 show ip route K
IP Route Table for VRF "default"
K *> 0.0.0.0/0 [0/0] via pppoe0
K *> 213.75.112.0/21 [0/0] via 10.14.192.1, eth0.4

 

Dat had je ook op de tab Routing kunnen terugvinden. :wink:

Reputatie 1

Met (cold) reboot bedoel dat hij echt uit is → power er uit → en weer aan zetten, toch?

Klopt.

En de route naar het IPTV platform wordt ook nog netjes door de kernel aangemaakt?

Hoe kan ik dat precies testen? Ik heb wel gekeken in de config of die rule bestaat en of het bestand bestaat met de juiste permissions en dat lijkt te kloppen.

Bedoel je deze?

     show ip route K
IP Route Table for VRF "default"
K *> 0.0.0.0/0 [0/0] via pppoe0
K *> 213.75.112.0/21 [0/0] via 10.14.192.1, eth0.4

 

Dat had je ook op de tab Routing kunnen terugvinden. :wink:

Oh ja, ik zie het :joy:

Ik heb wel dat het beeld sporadisch na een aantal minuten weer terug komt en dan weer wegvalt na x min… Heel raar. Ik heb al gekeken of ik niet een scheduled task heb oid die automatisch de igmp-proxy restart.

Reputatie 7

Heb je nog een andere router in jouw netwerk hangen?

Herstart de TV ontvanger eens, is het probleem daarmee verholpen?

Zo nee, koppel alles eens los behalve de TV ontvanger.

Heb je dan ook nog last van dit issue?

Reputatie 1

Heb je nog een andere router in jouw netwerk hangen?

Herstart de TV ontvanger eens, is het probleem daarmee verholpen?

Zo nee, koppel alles eens los behalve de TV ontvanger.

Heb je dan ook nog last van dit issue?

Nee, ik heb een Unifi USW en UAPs, op allen staat IGMP snooping aan, en heb aan deze setup al maanden niets veranderd. Verder hangt er geen andere router aan, alleen switched die allemaal IGMP supporten. (want het heeft gewerkt).

Ik ga eens de TV ontvanger restarten, als dat niets oplevert zal ik alles loskoppelen. Thanks voor de suggesties! 

Reputatie 4
Badge +4

 

ik heb eventueel nog 4 x de tp-link eap245 met cloud controller 😉

 

@Multiedje Mag ik vragen waarom je bent overgestapt van TP-Link naar Ubiquiti?

Het is meer ‘slick’ maar is het ook echt beter? Reviews en testen laten namelijk wat anders zien.

PS. Geen kritiek...gewoon uit interesse.

Ik wil eigenlijk de hele stack van unifi, echter ben ik ook wel gehecht aan de ER4. Ik kan mijn weg op de unifi controller inmiddels ook goed vinden (ook buiten de qui om). Ga dit jaar nog wel eens spelen met de USG Pro.

Wat betreft de EAP245 tov de unifi AC Pro, er zit qua performance niet veel verschil maar ik heb via de unifi controller wel veel meer inzicht over het verkeer en wat er probeert te connecteren. VLAN,s aanmaken is een kwestie van 1 druk op de knop en hij past alle switches en AP’s direct aan.

Kortom leuk speelgoed, super stabiel maar daar betaal je ook voor;-)

 

Hallo allen,

vandaag een ER-X en een GS108PEv3 aangesloten en mijn ExperiaBox v9 vervangen. Alles ging eigenlijk probleemloos, op basis van het 'EdgeRouter X met telefonie via Experia Box' script uit de eerste post van deze thread. Super dat dat script er is! Thnx!

IPTV en Internet en Wifi (mbv de witte ronde KPN versterkers die ik al had) doen 't helemaal prima. Apparatuur op het netwerk functioneert net als voorheen. Het enige wat nog niet goed gaat is de telefonie. Ik krijg zowel uitgaand als binnenkomend een in-gesprek toon.

Heb dit forum afgezocht, maar ik kan helaas niet een duidelijke oorzaak (en oplossing) vinden, vandaar mijn bericht hier. Misschien heb ik niet goed gezocht, indien dat zo is: excuses.

De ER-X eth1 poort is verbonden met de EB WAN poort. EB broadband lampje is groen, Internet lampje is rood (zoals verwacht). EdgeOS dashboard zegt "KPN Telefonie, eth1.7, type vlan, MTU 1500" is Connected. Ik zie ook Tx en Rx, elke paar seconden (meestal rond 200 bps, soms 1Kbps). Telefoon is overigens een (best oude) Gigaset A510a.

Ik heb geen wijzigingen op de EB gedaan. Heb power cycle gedaan (inmiddels meerdere malen) op de Gigaset.

Wie heeft er een suggestie wat hier aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt, 
Gert-Jan


 

Reputatie 1

Heb je nog een andere router in jouw netwerk hangen?

Herstart de TV ontvanger eens, is het probleem daarmee verholpen?

Zo nee, koppel alles eens los behalve de TV ontvanger.

Heb je dan ook nog last van dit issue?

Ik heb alles losgekoppeld. Zodra ik mijn 2e AP aanzet krijg ik na x aantal minuten weer uitval. Ik denk dat het komt door mijn Solar inverter die via Wifi verbonden is. (een SMA Sunnyboy 4.0) Deze heeft multicast support nodig, dus ik heb deze gewhitelist in mijn Unifi CloudKey settings voor mijn wifi netwerk dmv:  “Enable Multicast and Broadcast Filtering”.

Heb jij misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen, zonder dat ik mijn inverter moet loskoppelen van het netwerk?

Link naar waar ze aangeven multicast te enablen: https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-monitoring/de-router-instellen-voor-de-omvormer.html

Reputatie 7

Ik denk dat het komt door mijn Solar inverter die via Wifi verbonden is. (een SMA Sunnyboy 4.0) Deze heeft multicast support nodig, dus ik heb deze gewhitelist in mijn Unifi CloudKey settings voor mijn wifi netwerk dmv:  “Enable Multicast and Broadcast Filtering”.

Wat werkt er niet meer als je die omvormer niet meer whitelist voor multicasts?

Reputatie 7

Wie heeft er een suggestie wat hier aan de hand kan zijn?

Als je de Experia Box weer even rechtstreeks aansluit, doet de telefoon het dan wel?

Reputatie 1

Ik denk dat het komt door mijn Solar inverter die via Wifi verbonden is. (een SMA Sunnyboy 4.0) Deze heeft multicast support nodig, dus ik heb deze gewhitelist in mijn Unifi CloudKey settings voor mijn wifi netwerk dmv:  “Enable Multicast and Broadcast Filtering”.

Wat werkt er niet meer als je die omvormer niet meer whitelist voor multicasts?

In het verleden kon ik er dan niet meer op inloggen / data vandaan plukken (gewoon timeouts), maar in de tussentijd is mijn setup veranderd.

Ik heb het nu wederom uitgezet en mijn RPI kan nu niet meer verbinden met de omvormer. Ik kan wel gewoon op heb web interface inloggen met mijn desktop pc. Die zit op 192.168.2.x, de omvormer zit op 192.168.55.x evenals mijn RPI, die zit ook op 55.

Edit: Zodra ik het mac adres weer whitelist op mijn WIFI op vlan 55 werkt het weer zoals vanouds. Het enige verschil is dat ik hem nu alleen op 55 whitelist, en niet op mijn andere vlan, kijken of dat iets uitmaakt.

Ik heb mijn edgerouter-X áchter de experiabox gehangen (ivm bonded DSL). Is het dan ook mogelijk om iptv via die edgerouter goed te laten werken? (Dit ivm het (niet kunnen) trekken van kabels.

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb mijn edgerouter-X áchter de experiabox gehangen (ivm bonded DSL). Is het dan ook mogelijk om iptv via die edgerouter goed te laten werken? (Dit ivm het (niet kunnen) trekken van kabels.

Nee dat gaat niet werken. Wat je kan doen is alles via een switch laten lopen. Een netgear GS105EV3 of een GS108Ev3. Dan kan je met vlans werken en alles over 1 kabel laten lopen.

Reputatie 7

Je kunt meerdere vlans over één netwerkkabel laten lopen door aan beide zijden van zo'n kabel switches te gebruiken die vlan ondersteunen zoals bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2.

Je kunt aan de éne kant zowel een LAN poort van jouw Exparia Box aansluiten met vlan 2 als een LAN poort van jouw ER-X met vlan 1 en op de ander switch een TV onvanger op vlan 2 en een computer op vlan 1.

Reputatie 1

@wjb Had jij nog een kans om te kijken naar mijn omschreven probleem van gisteren en weet je een eventuele oplossing/weg die ik zou kunnen exploreren? Many thanks!

Reputatie 7

@wjb Had jij nog een kans om te kijken naar mijn omschreven probleem van gisteren en weet je een eventuele oplossing/weg die ik zou kunnen exploreren? Many thanks!

Nee, ik heb er geen aandacht meer aan besteed omdat ik eerst de uitkomst vsn dat vlan 55 verhaal wilde afwachten.

Als de TV ontvanger netjes blijft werken zolang de omvormer op een apart vlan zit, dan zou ik overwegen om de TV ontvanger op een eigen vlan te plaatsen.

Als je goed naar het screenshot kijkt in het openingsbericht dan zie je dat ik de TV onvangers ook op een apart vlan geplaatst heb.

Reputatie 1

@wjb Had jij nog een kans om te kijken naar mijn omschreven probleem van gisteren en weet je een eventuele oplossing/weg die ik zou kunnen exploreren? Many thanks!

Nee, ik heb er geen aandacht meer aan besteed omdat ik eerst de uitkomst vsn dat vlan 55 verhaal wilde afwachten.

Als de TV ontvanger netjes blijft werken zolang de omvormer op een apart vlan zit, dan zou ik overwegen om de TV ontvanger op een eigen vlan te plaatsen.

Als je goed naar het screenshot kijkt in het openingsbericht dan zie je dat ik de TV onvangers ook op een apart vlan geplaatst heb.

Ah. Atm zit de omvormer op vlan 55 (IoT) evenals de RPI en die kan de omvormer benaderen zolang ik de whitelisting aan laat. Het vreemde is dat als ik de whitelisting uitzet de RPI hem niet meer ziet, maar mijn desktop wel (die zit niet op een aparte vlan). 

Ik ga eens kijken of ik verbeteringen zie als ik de IPTV op een losse vlan zet, thanks!

Reputatie 7

Ik ga eens kijken of ik verbeteringen zie als ik de IPTV op een losse vlan zet, thanks!

Ik heb IPTV in op vlan 4 gezet binnen mijn thuisnetwerk.

Vergeet ook niet de NAT rule voor IPTV aan te passen. :wink:

 

Reputatie 1

Ik ga eens kijken of ik verbeteringen zie als ik de IPTV op een losse vlan zet, thanks!

Ik heb IPTV in op vlan 4 gezet binnen mijn thuisnetwerk.

Vergeet ook niet de NAT rule voor IPTV aan te passen. :wink:

 

Nice! Thanks voor de screenshots!

Ik ga het ook op die manier doorvoeren, will keep you posted. 👏🏻👏🏻

Reputatie 4
Badge +2

Ik ga eens kijken of ik verbeteringen zie als ik de IPTV op een losse vlan zet, thanks!

Ik heb IPTV in op vlan 4 gezet binnen mijn thuisnetwerk.

Vergeet ook niet de NAT rule voor IPTV aan te passen. :wink:

 

Nice! Thanks voor de screenshots!

Ik ga het ook op die manier doorvoeren, will keep you posted. 👏🏻👏🏻

En natuurlijk ook je igmp proxy

Reputatie 7

Ik ga eens kijken of ik verbeteringen zie als ik de IPTV op een losse vlan zet, thanks!

Ik heb IPTV in op vlan 4 gezet binnen mijn thuisnetwerk.

Vergeet ook niet de NAT rule voor IPTV aan te passen. :wink:

 

Nice! Thanks voor de screenshots!

Ik ga het ook op die manier doorvoeren, will keep you posted. 👏🏻👏🏻

En natuurlijk ook je igmp proxy

Die staat al in dat screenshot. :wink:

Wie heeft er een suggestie wat hier aan de hand kan zijn?

Als je de Experia Box weer even rechtstreeks aansluit, doet de telefoon het dan wel?

Ah wjb...dat is zowat de simpelste test die je zou kunnen doen, en die had ik niet gedaan… :-(

Maar goed, nu dus wel en ook met de EB weer rechtstreeks aangesloten en telefoonset ook rechtstreeks in de meterkast op de EB: zelfde gedrag. Tuut tuut tuut. 

Maar dat is eigenlijk fijn; ligt dus niet sec aan de Edgerouter. KPN Servicetool laten lopen en die doet de suggestie voor een factory reset van de EB. Uitgevoerd (staat toch geen config van waarde meer op) en ja hoor: voice doet het!

Daarna ER-X weer op zijn plek, EB aangesloten, en nu echt alles in orde (internet bedraad, wifi, IPTV, telefonie). Heel fijn.

 

Maar toch blijft de vraag hangen: was dit nou toeval of niet? 

Dank voor de hulp!

Reageer