Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561401 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar DrayTek Nederland met daarin de vraag of zij de Vigor 165 voor bonded VDSL geschikt zouden kunnen/willen maken.

Ik verwacht er niet veel van, maar ik denk dat het een prachtige stap zou zijn om een volwaardig modem te hebben die op alle VDSL aansluitingen bij KPN gebruikt kan worden.

Hiermee zouden alle VDSL abonnees dezelfde vrijheid in routerkeuze kunnen krijgen als de glasvezel abonnees.

Reputatie 7

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar DrayTek Nederland met daarin de vraag of zij de Vigor 165 voor bonded VDSL geschikt zouden kunnen/willen maken.



Ze reageren in ieder geval wel vlotjes.



 

@wjb nog even verder gespeeld nu met een ERlite3 en de Vigor 165. Wil jij het opslaan in de start post, zodat anderen er wat aan hebben. Ik denk dat ik bij Ziggo blijf met mijn volledige set aan quadplay. Ik geniet enorm van het testen van dit spul, en geef KPN daarom graag een paar maandjes abonnement, maar het wordt geen permanente oplossing.

 

Een aantal zaken functioneerde niet direct met de ER-Lite3 config set, IPTV wel 😉 maar het browsen ging mis.

 

 

set firewall options mss-clamp interface-type all
set firewall options mss-clamp mss 1412


 

Toen begon het IPv4 internet pas te functioneren.

 

 


set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert link-mtu 1280


 

Met deze regel begon het IPv6 internet pas te functioneren.

@wjb nog twee vragen over de default templates in de topic start:

Zonde dat IPV6 HW offload niet aan staat voor PPPoE de WAN interface, heeft dat een reden?

 

 offload {
hwnat disable
ipsec enable
ipv4 {
forwarding enable
gre enable
pppoe enable
vlan enable
}
ipv6 {
forwarding enable
pppoe disable
vlan enable

 

 

Je zult begrijpen dat het best wat zoeken was voordat het goed functioneerde, ik heb ook wat zaken weggehaald. Zou jij de configuratie (en dan met name welke interfaces) van de default kunnen delen, dan kan ik die herstellen.

 

Specifiek de interfaces in dit FW gedeelte.

 

Reputatie 7

IPv6 PPPoE en VLAN offloading kunnen niet beide aan staan.

Als je de rules in de firewalls wilt herstellen, dan zal je die moeten overnemen uit de config.boot zoals die in het configuratiescript zijn opgenomen.

@wjb waarom de keuze voor IPv6 vlan offloading ipv PPPoE? Het gros van de IPv6 sessies gaan naar het WAN ipv het LAN?

 

Jeps heb de config.boot bekeken en die is gelijk, ik zal nog eens goed zoeken naar de relaties met de interfaces.

Deelt KPN IPv6 uit via de PPPoE sessie of via DHCPv6 in vlan 6?

Reputatie 7

Via DHCPv6.

Reputatie 7

...ik zal nog eens goed zoeken naar de relaties met de interfaces.

En deze zal je ook terugvinden op switch0 (ER-X), eth1 en vlans (vif).

set system offload ipv6 vlan enable

 

set system offload ipv6 pppoe enable

 

Ik zou je templates aanpassen @wjb  wordt afgehandeld via de PPPoE interface. Over de CPU haal je max 100Mbit (vlan) en met hw offloading op PPPoE haal je WAN speed.

Reputatie 7

Ik zou je templates aanpassen @wjb  wordt afgehandeld via de PPPoE interface. Over de CPU haal je max 100Mbit (vlan) en met hw offloading op PPPoE haal je WAN speed.

Nooit te snel conclusies trekken. Onderstaande meting is met IPv6 vlan HW offloading en dus zonder IPv6 pppoe HW offloading.

 

Reputatie 1

@wjb waarom de keuze voor IPv6 vlan offloading ipv PPPoE? Het gros van de IPv6 sessies gaan naar het WAN ipv het LAN?

 

Jeps heb de config.boot bekeken en die is gelijk, ik zal nog eens goed zoeken naar de relaties met de interfaces.

ik gebruik deze offloading ook, dus vlan uit voor ipv6, geeft mij de beste snelheden

 

ubnt@Kantoor:~$ show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : enabled
IPv6
  forwarding: enabled
  vlan      : disabled
  pppoe     : enabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : disabled
  dpi       : disabled
    version       : 1.564

Hallo allemaal,

Wat een hoop uitleg, geweldig om te lezen.

Maar ik kom er hier even niet uit, ik heb een tp link ax6000 gekocht. Aangesloten internet binnen een mum van tijd aan de praat, tv was even ingewikkeld. Maar zoals zovele geen menu etcetera. Ik krijg het maar niet werkend. Heb ik dan toch de verkeerde router gekocht of is het een simpele instelling :-(

Reputatie 7

Ik ben helaas bang dat je de verkeerde router gekocht hebt.

Zucht..... 

Is er nog iets dat ik er voor kan aansluiten? Bij voorkeur iets zonder wifi. En dan een 1gbit snelheid aankan met ruimte voor meer wellicht?

Reputatie 7

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Reputatie 4
Badge +4

Zucht..... 

Is er nog iets dat ik er voor kan aansluiten? Bij voorkeur iets zonder wifi. En dan een 1gbit snelheid aankan met ruimte voor meer wellicht?

Kan je de router nog retourneren? Voor dat geld kan je een zeer goede edgerouter kopen of gebruik maken van de fritzbox via KPN.

Nee helaas de retour termijn is al verstreken.

Een edgerouter x zou die er nog voor kunnen? Of zijn daar slechte ervaringen mee?

Reputatie 7

Nee helaas de retour termijn is al verstreken.

Een edgerouter x zou die er nog voor kunnen? Of zijn daar slechte ervaringen mee?

Dan kan je hem ook gewoon achter jouw Experia Box plaatsen zoals beschreven in dat door mij aangehaalde topic.

Reputatie 4
Badge +4

Nee helaas de retour termijn is al verstreken.

Een edgerouter x zou die er nog voor kunnen? Of zijn daar slechte ervaringen mee?

Dan zou ik eerder voor de edgerouter lite 3 gaan, op marktplaats kan je ze voor een redelijke prijs kopen. Of… de TP-link proberen te verkopen, dan is de edgerouter 4 ook een optie. Je mist dan wel WiFi uiteraard, als de TP-link verkoopt.

ik heb eventueel nog 4 x de tp-link eap245 met cloud controller 😉

Reputatie 1

ipv6 dingetje.

Ik heb in mijn netwerk bestaande uit ER-6P, Edgeswitch 16 poe en AP-pro naast de “gewone” wifi ook een guest wifi geconfigureerd. Ook ipv6 is actief.

Voor (Wifi)guest heb ik een apart vlan aangemaakt ivm firewall rules. Als ik een bekabelde aansluiting maakt naar dat vlan: ipv4 en ipv6 adres. Als ik met wifi (niet guest) verbinding maak: ipv4 en ipv6.

Als ik met wifi-guest verbinding zoek: ipv4. Als ik van (wifi)guest even het vlan-id weghaal: ipv4 en ipv6. Als ik daarna het vlan-id terugzet: ipv4 en ipv6. En dat blijft dan ook zo. Maar bij het laden van een nieuwe config begint het verhaal weer opnieuw.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Reputatie 7

Ik neem aan dat je voor alle LAN's en VLAN's een DHCPv6-PD entry gemaakt hebt onder de pppoe verbinding.

Bovenstaand mijn DHCPv6-PD instellingen voor ons privé netwerk (eth1), ons gast netwerk (eth1.2), mijn zakelijk netwerk (eth1.10) en het IoT netwerk (eth2).

Reputatie 1

Ben ik weer eens!

Ik heb na het switchen van een USG (voordat de goede oplossing voor IPTV er was) geswitcht naar een ER3 en het werkte perfect. Echter na de upgrade na de nieuwe 2.0.8-hotfix.1 firmware heb ik weer issues met IPTV beeld dat vastloopt.

Ik heb de config uit de topic vergeleken met die van mij en ik kan 123 niets vinden wat er mis is. Misschien is er iets wat ik over het hoofd heb gezien waardoor er na de upgrade iets opnieuw uitgevoerd moet worden?

De bestanden voor de routes bestaan nog en restart igmp-proxy helpt niet.

Reputatie 1

@wjb ja, die entries zijn gemaakt

Badge +12

 

ik heb eventueel nog 4 x de tp-link eap245 met cloud controller 😉

 

@Multiedje Mag ik vragen waarom je bent overgestapt van TP-Link naar Ubiquiti?

Het is meer ‘slick’ maar is het ook echt beter? Reviews en testen laten namelijk wat anders zien.

PS. Geen kritiek...gewoon uit interesse.

Reageer