Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561399 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Badge

Hierbij een screenshot.

https://imgshare.io/image/NXhTm5

Net even alles er tussen uit gehaald en de tv ontvanger direct op de GS105ev2 die direct achter de edgerouter 4 hangt gestoken. Ook toen haperde de TV maar wel heel veel meer dan eerst. Nu weer even alles origineel gestoken, edgerouter opnieuw opgestart vanuit de gui. TV doet het (nog)…. 

UPDATE: Daar gaat ie weer….

Reputatie 7

Net even alles er tussen uit gehaald en de tv ontvanger direct op de GS105ev2 die direct achter de edgerouter 4 hangt gestoken. Ook toen haperde de TV maar wel heel veel meer dan eerst.

Ik zou juist verwachten dat deze niet zou haperen en in ieder geval niet meer dan daarvoor.

Kan je eens een screenshot plaatsen van de tab Routing waarbij alleen het IP adres van de pppoe verbinding is weggepoetst?

Badge

 

Kan je eens een screenshot plaatsen van de tab Routing waarbij alleen het IP adres van de pppoe verbinding is weggepoetst?

 

Reputatie 7

Dat ziet er allemaal goed uit.

Welk type TV ontvanger heb je?

Badge

2x de 4k versie

KPN ZTE ZXV8001

Reputatie 7

Die heb ik ook en ik als ik nu over mijn tablet heen naar de televisie kijk dan zie ik dat dat ding netjes zijn werk staat te doen.

Ik sta een beetje voor een raadsel waarom jij deze problemen ervaart.

Als laatste zou ik je willen vragen één van de ZTE ZXV8001's rechtstreeks op eth1 van de EdgeRouter aan te sluiten en de ZXV8001 opnieuw op te starten.

Echter gisteravond kreeg ik een nieuwe update. Nu kan ik alleen nog maar neer NPO1 kijken. Alle andere zenders bevriezen na een paar seconden. Gaan dan weer twee tellen verder en bevriezen dan weer.

Sluit ik mijn V10A weer aan met alleen een TV-ontvanger, dan werkt alles weer OK.

Welke software versie staat dan nu op jouw TV ontvanger?

Welk type TV ontvanger heb je?

Wat als je in de cli het commando restart igmp-proxy geeft, werkt het dan wel weer goed?

Hallo,

Helemaal geweldig! Commando “restart igmp-proxy” heeft het probleem opgelost. Hoe eenvoudig kan het zijn. Hopelijk geen wekelijkse actie.

Voor de volledigheid:
Type TV ontvanger = Arris VIP2952
Software versie = 8.0.102_2

 

Thnx!

 

Ik heb hier hetzelfde issue met haperende iptv. Na inschakelen tv ontvanger (HD) en ca. 40 min. kijkplezier bevriest het beeld en geeft ontvanger boodschap dat ik van zender moet wisselen. Als ik vervolgens inlog op EOS (Edgerouter 😵 en in CLI het commando "restart igmp-proxy" geef, doet de tv het weer een tijdje (ca. 40 min) en dan volgt wederom een freeze…

Herkent iemand dit? En is er een structurele oplossing hiervoor? Dit is nl. lastig uit te leggen aan de rest vd familie…

TV ontvanger: HMB2260 (Arcadyan)

Software versie: 7.7.89_3

 

Reputatie 7

Ik heb hier hetzelfde issue met haperende iptv. Na inschakelen tv ontvanger (HD) en ca. 40 min. kijkplezier bevriest het beeld en geeft ontvanger boodschap dat ik van zender moet wisselen. Als ik vervolgens inlog op EOS (Edgerouter 😵 en in CLI het commando "restart igmp-proxy" geef, doet de tv het weer een tijdje (ca. 40 min) en dan volgt wederom een freeze…

Herkent iemand dit? En is er een structurele oplossing hiervoor? Dit is nl. lastig uit te leggen aan de rest vd familie…

TV ontvanger: HMB2260 (Arcadyan)

Software versie: 7.7.89_3

Hoe lang heb je hier al laat van?

Als je een paar minuten "stevig" zapt houdt hij er dan ook al mee op?

Heb je meerdere LAN poorten van jouw EdgeRouter X in gebruik of loopt alles via één LAN poort naar een switch met IGMP snooping?

Ik zie dat je nog het oude menu hebt, dat zal als het goed is heel binnenkort gaan veranderen.

Reputatie 1

Hi @wjb. Ik heb sindskort problemen met een Arris 5202 ontvanger. Ik heb er drie. Daarvan werken de twee boven helemaal perfect. Menu werkt, gids werkt, alles werkt. 
 

De Arris 5202 in de woonkamer onder is een ramp. Loopt regelmatig vast, of het menu verschijnt helemaal niet. Druk ik op ‘gids’ op de afstandsbediening, krijg ik wel de gids te zien. KPN monteur heeft het vanmorgen ook gezien en heeft een collega gebeld. Die snapt het ook niet. 
 

Nu heb ik het volgende: na het herstarten van de STB werkt alles weer boven. De STB’s krijgen een IP-adres en hebben even later beeld. De STB’s zitten met zijn drieën op dezelfde switch. Die switch zit dan weer aan de EdgeRouter op een aparte poort. Ik heb de EdgeRouter zo geconfigureerd, dat mijn IPTV’s op eth1 wel IGMP van KPN binnenkrijgen. eth1 is dan ook in de configuration tree » igmp proxy »  interface » eth1 » role als ‘downstream’ geconfigureerd. 
 

Eth2 is geconfigureerd als role ‘disabled’. KPN mag geen IGMP naar die poort sturen. Daar zit namelijk de rest van mijn netwerk op, waaronder IP camera’s en Audio over IP. 

 

Het heeft 9 maanden goed gewerkt. De KPN storingsmonteur is vanmorgen geweest en nu blijkt dat een IPTV node niet helemaal goed werkt. Dat is nog in onderzoek. 
 

Maar nu is de vraag als volgt:

Mijn STB’s boven kunnen zonder problemen de configuratie ophalen. Alles werkt, er is beeld, menu, gids, alles werkt. 

Mijn STB in de woonkamer faalt. Die blijft op 85% hangen. Daarna krijg ik de melding ‘kan instellingen niet ophalen’. Op die poort heb ik mijn iMac aangesloten en ik krijg gewoon een DHCP lease en kan ook internetten. Als mijn iMac dat kan, zou de STB ook geen problemen moeten hebben. Als ik de EdgeRouter dan even uit doe en weer aan, kan de STB wel aanmelden en werkt alles weer. 
 

Zou het kunnen dat de STB wel een IP-adres krijgt, maar gewoon niet aangemeld kan worden bij de node? De woonkamer STB is al sinds het begin een ramp. Ik krijg steeds meer het idee dat die STB gewoon kaduuk is. Ligt het probleem dus in de EdgeRouter of in de node van KPN, of toch in de STB zelf? Heb jij enig idee hoe dat aanmeldproces in zijn werk gaat? Want bij KPN kunnen ze wel zien of een STB online is of niet. Dan zou ‘ie toch ergens aangemeld moeten worden? 

Reputatie 7

Hmmm, apart.

Als je de TV ontvanger in de woonkamer omruilt met een TV ontvanger boven, verhuist het probleem dan mee of blijft dat in de woonkamer?

Reputatie 1

Hmmm, apart.

Als je de TV ontvanger in de woonkamer omruilt met een TV ontvanger boven, verhuist het probleem dan mee of blijft dat in de woonkamer?

Dat is hit-and-miss. Maar zelfs als ik de 85% configuratie ophalen mislukt-error krijg, zegt de KPN helpdesk dat de STB’s allemaal online zijn. Als ik de EdgeRouter dan helemaal van het stroom haal, kan ik gewoon weer de configuratie ophalen met de STB’s. 
 

Zouden de STB’s bij de node aangemeld blijven, terwijl er geen verbinding is? Ik merkte ook al iets anders. Soms loopt het beeld op de STB in de woonkamer vast. Als ik dan de stekker van de NT er even uit haal en er weer in doe, loopt het beeld weer verder en heb ik dagenlang geen problemen. De monteur heeft de NT al vervangen, maar dat hielp ook niet. 

Het stomme is: ik heb die vastlopers ook met de ExperiaBox. Toen heb ik al bellend met de back office de STB van het stroom gehaald en ja hoor… 85%. De back office heeft de STB op afstand helemaal gereset en toen deed ie ‘t weer. Ik neem aan dat je bij zo’n reset de STB afmeldt. 
 

De problemen zijn sinds een paar dagen extreem

hevig. De collega van de storingsmonteur vertelde me  vanmorgen dat veel klanten in mijn omgeving klagen over haperend beeld. Dat is in verband gebracht met een node die het af laat weten. Ze kunnen alleen het probleem niet vinden, want de node geeft geen errors of andere alarmbellen. Maar de back office medewerker vertelde wel al dinsdag dat ze het tv-signaal geregeld weg ziet vallen. 
 

Ik heb sterk het vermoeden dat het niet in mijn configuratie zit, maar dat de node daar aan het bokken is. Ik heb zelfs je configuratie van mei gedownload en ingesteld. Maar zelfs dat mocht niet helpen. Het beeld is niet meer aan het stotteren geweest, maar de gids opende helemaal niet meer (er verschijnt ook geen blauw vak). Bij het zappen zie je de gids onder in de balk wel. Na een reboot van de STB en de EdgeRouter werkte alles weer naar behoren, voor zolang het duurt. Allemaal heel inconsistent. 

Reputatie 7

Met het nieuwe menu lijkt het TV platform sowieso de weg een beetje kwijt.

Sommige abonnees, zoals ik, hebben nauwelijks problemen, alleen een beetje trager laden van de gids op een HMB2260 terwijl anderen tot wel 5 seconden moeten wachten op het laden van de gids en dat de blauwe informatiebalk leeg blijft.

Ook ik heb het idee dat dit fenomeen niets te maken heeft met de configuratie van de EdgeRouter. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet de DNS server van Cloudflare gebruikt als je een VIP5202 in gebruik hebt want dan zou die wel eens problemen kunnen krijgen met het laden van de software en configuratie.

Reputatie 1

Met het nieuwe menu is het lijkt het TV platform sowieso de weg een beetje kwijt.

Sommige abonnees, zoals ik, hebben nauwelijks problemen, alleen een beetje trager laden van de gids op een HMB2260 terwijl anderen tot wel 5 seconden moeten wachten op het laden van de gids en dat de blauwe informatiebalk leeg blijft.

Ook ik heb het idee dat dit fenomeen niets te maken heeft met de configuratie van de EdgeRouter. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet de DNS server van Cloudflare gebruikt als je een VIP5202 in gebruik hebt want dan zou die wel eens z'n software en configuratie niet kunnen laden.

Bingo! Daar zeg je iets extreem nuttigs. Ik gebruik altijd 1.1.1.1 als resolver. Brought to you by… CloudFlare!

Ik heb nu 9.9.9.9 en 8.8.8.8 als resolvers ingesteld. 

Reputatie 1

En ja hoor, vanmorgen lag het beeld eruit. Heb de IGMP proxy herstart en de STB’s opnieuw opgestart. Was meteen goed. Loopt niet meer vast bij ‘cofiguratie ophalen’. Meteen beeld en geluid en alles werkt. De VIP5202 wordt dus inderdaad misselijk van Cloudflare. 
 

Mijn dank is groot, wjb! 

Ik heb hier hetzelfde issue met haperende iptv. Na inschakelen tv ontvanger (HD) en ca. 40 min. kijkplezier bevriest het beeld en geeft ontvanger boodschap dat ik van zender moet wisselen. Als ik vervolgens inlog op EOS (Edgerouter 😵 en in CLI het commando "restart igmp-proxy" geef, doet de tv het weer een tijdje (ca. 40 min) en dan volgt wederom een freeze…

Herkent iemand dit? En is er een structurele oplossing hiervoor? Dit is nl. lastig uit te leggen aan de rest vd familie…

TV ontvanger: HMB2260 (Arcadyan)

Software versie: 7.7.89_3

Hoe lang heb je hier al laat van?

Als je een paar minuten "stevig" zapt houdt hij er dan ook al mee op?

Heb je meerdere LAN poorten van jouw EdgeRouter X in gebruik of loopt alles via één LAN poort naar een switch met IGMP snooping?

Ik zie dat je nog het oude menu hebt, dat zal als het goed is heel binnenkort gaan veranderen.

 

Ik heb de edge router vorige week geïnstalleerd ipv Experiabox mbv bestanden die aan het begin van deze draad staat. Ik dacht dat alles goed was, maar blijkbaar na een langer aantal minuten tv kijken bevriest het beeld. Netwerk is onveranderd, alleen experiabox vervangen door de edge router. Ik heb nog wel twee switches (TP link) ertussen staan (meterkast en bij de tv kast) waar alles over loopt (tv en internet). IGMP snooping op switches heb ik nooit iets mee gedaan aangezeten. In het vorige huis had ik ook experiabox eruit gehaald en via (netwerkje.com) de zaak ingeregeld. Na de verhuizing de switches een fabrieksreset gegeven en via Experiabox ging alles prima… tot de wissel. Ik heb nog een poort (3) van de edge router in gebruik voor een Raspberry Pi op het netwerk.

Reputatie 7

Heb je na het installeren de EdgeRouter nog een keer gereboot of via de cli het commando "restart igmp-proxy" gegeven?

Wat is het type van die TP-Link switches.

Heb je de TV ontvangers ook opnieuw opgestart?

The VDSL cable from the wall in our property is not standard ethernet so I assume my only option here is to keep my Experia Box, and as the EdgeRouter has no DSL port, use my EdgeRouter behind it?

Reputatie 7

The VDSL cable from the wall in our property is not standard ethernet so I assume my only option here is to keep my Experia Box, and as the EdgeRouter has no DSL port, use my EdgeRouter behind it?

It is not the only option, but correct, you can't connect an EdgeRouter directly to your VDSL outlet.

Alternatives:

1) Connect you EdgeRouter as a second router behind the Experia Box.

2) Replace your Experia Box by a FRITZ!Box 7590 or 7583 when you having bonded VDSL.

3) Replace your Experia Box by a Draytek Vigor 130 or 165, put it in full-bridge and use your EdgeRouter behind it. This is only possible when you don't have bonded VDSL.

 

Ik heb een enkele vdsl lijn die binnenkomt op een experiabox zonder tv of bellen. Ik heb begrepen dat de Experiabox geen bridge modus heeft. Als ik bovenstaand bericht goed begrijp moet ik de Experiabox vervangen door een draytak Vigo 130/165. Het is tegen meerbetaling mogelijk om een  fritzbox bij dit abonnement te bestellen. Is het niet mogelijk om deze in bridge modus te zetten. Ik wil een UDM pro aansluiten waarin het netwerk en de firewall etc worden opgezet. 

Ik heb me er even verder in verdiept. Ik heb een 200 mbits aansluiting dit moet dan wel  bonded vdsl zijn.

Ik denk dat ik dan voor de fritzbox 7583 moet gaan.

Heeft iemand ervaringen om dit modem in bridge te zetten en of dit redelijkerwijs te doen is 

Reputatie 7

Een FRITZ!Box kan niet in bridge-mode gezet worden.

 

Ik heb me er even verder in verdiept. Ik heb een 200 mbits aansluiting dit moet dan wel  bonded vdsl zijn.

Dat hoeft niet, het kan ook een VPlus aansluiting zijn en als dat zo is, dan is er een alternatief die wel in full-bridge mode gezet kan worden.

Ik heb contact gehad met de helpdesk van KPN. Ik heb een bonded vdsl verbinding. Men gaf hier aan dat de fritzbox in bridge modus gezet kan worden maar dat is volgens jou dus niet correct. Bedoelen ze misschien dat er op de fritzbox een pppoe passthrough kan worden ingesteld. 

Reputatie 7

Ik heb contact gehad met de helpdesk van KPN. 

Welke "help"desk, de "gewone" klantenservice of de tech desk?

Als ik de documentatie van de FRITZ!Box lees dan kan deze niet in bridge-mode gezet worden.

Reputatie 1

@wjb Is er ook een manier om CRC errors terug te vinden in de logs van de Edgerouter? Soms nog korte freezes van een seconde. Volgens KPN zien zij CRC-foutjes. Niet heel hinderlijk, maar ik ben natuurlijk altijd voor optimalisatie. :-)

Reputatie 7

Ik heb niets kunnen vinden over logging van het aantal CRC errors.

Reageer