Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561401 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 4
Badge +4
@FredK2017,



Vandaag had Liander een stroomstoring en de tv hing weer, althans beneden. Boven zit de set top box achter een wifiversterker van KPN en die kwam snel weer in de lucht. Ik heb mijn switch uit de woonkamer (GS105Ev2) vervangen door een tweede wifi versterker die ik nog had liggen (wifi uitgezet) en ja hoor direct beeld. Nu zie ik dat in de wifi versterker van KPN een IGMP filter is opgenomen (in ingesloten pic)

Mogelijk, als je een wifiversterker hebt liggen, zou jij ook eens kunnen kijken of dit verbetering geeft in de hogere tv kanalen.

Als dit de oorzaak is van de hangende tv beelden dan zouden we dit script kunnen opnemen in de ER, of ook in de wifi versterker zitten dezelfde settings voor snooping als in de Experiabox



Hoor het wel.



Ed
Reputatie 7
Op de KPN WiFi "versterker" is het vlaggetje IGMP snooping bepalend of deze aan of uit staat.



Overigens mag je met die Netgears geen enkel probleem ondervinden t.a.v. IPTV, bij mij staan ook alle TV ontvangers (drie stuks) achter Netgear GS108Ev3's en GS105Ev2's en alle kanalen zijn probleemloos te ontvangen.

Controleer wel even of de laatste firmware op die Netgears staan.
Reputatie 2
Hoi,

Ik heb nog wel 2 experia wfi setjes liggen. Het was de bedoeling om deze achter mijn inmiddels overleden EBv9 te plaatsen als een backup voor m'n ER-installatie. Heb ze niet geïnstalleerd omdat ik nu een nieuwe EBv10a heb ontvangen, daarbij wordt geadviseerd om geen experia wifi te installeren omdat dat niet nodig zou zijn. Had ze eigenlijk aan mijn zoon beloofd (heeft ook kpn glas), maar ik ga er morgen toch eens mee aan de slag.

Op z'n minst om te kijken welke info ik eruit kan halen, en wat hij doet in combinatie met m'n ER

Bedankt voor de tip.



M'n Netgears hebben de laatste firmware.
Reputatie 4
Badge +4
Avond wjb,



Klein vraagje om dingen uit te sluiten: Heb jij je switches uitgerust met statisch IP adressen of krijgen ze ook een IP via de DHCP van de ER?

Ik heb namelijk al mijn switches statisch onder het bereik van de DHCP staan

fixed onder 192.168.2.15, daarboven via DHCP.

Mogelijk dat dit er iets mee te maken heeft want ik gebruik dezelfde apparatuur en heb nagenoeg dezelfde instellingen.



Hoor graag en dank alvast👍
Reputatie 7
Mijn switches krijgen hun IP adressen van de DHCP server, maar dat maakt niets uit.

Een vast IP adres buiten de DHCP range en binnen het subnet of een IP adres van de DHCP server is allebei prima.

Wat voor een probleem ervaar je dan?
Reputatie 4
Badge +4
Geef niet snel op maar heb alle switches terug naar default, met uiteraard snooping aan. En EB weer aangesloten, begin langzamerhand te twijfelen aan de set top box zelf, die in de woonkamer staat. Internet draait als een speer , boven kan ik gewoon tv kijken via 2e box maar in de woonkamer is het drama, hotterdestotter.

Ga wel weer keer verder testen (uitsluiten) maar er zit iets niet lekker (wireshark geeft ook geen oplossing) en wil de rest van de familie niet verder tot last zijn met mijn hobby😜



Kom snel weer in de lucht, voor nu weer even op de witte toverdoos.



Cheers ed
Reputatie 7
Is het beneden ook "hotterdestotter" als je alleen de TV ontvanger op de switch hebt aangesloten?
Reputatie 4
Badge +4
TV hangt voornamelijk beneden, boven werkt het meestel na reboot van de ER of EB direct.

Allemaal dezelfde CAT6 bekabeling die getest zijn.

De set top box beneden zit op een GS105Ev2 en vol. (netatmo welcome, bluesound, Foscam Cam buiten, TV en uplink). deze gaat naar de GS108Ev3 in de meterkast en zit ook vol( Philips Bridge, Synology NAS, uplink, woonkamer, uplink boven, uplink Netgear GS110TP, link asus router, mijn prutskamertje en uplink ER/EB.

Op de Netgear GS110TP zitten 2 x eap245 via poe en mijn NVR van Foscam.

Via wifi zijn thermostaat, Homey, printers, wifi foscam cameras en zooitje ipads, iphones en laptops verbonden.



Kortom zat devices die roet in het eten kunnen gooien;-)



zit nu weer op de EB en alles werkt weer. Zit dus iets niet lekker in switches of een devices wat de tv box doet hotterdestotteren.

Heb nog niet getest met alleen de TV box beneden, daar heb ik iets te weinig tijd voor( maar moet ik echt een x uitproberen
Reputatie 2
Met die Experia wifi kun je niet zoveel mee. Is ook geen succes als ik uitsluitend WJB's script gebruik.

Mijn ER snel weer aangevuld met de Kriegsman Static Route Update.

Icm WJB's script werkt het als een zonnetje.



@Multiedje ,

Ik weet niet hoe jouw script eruit ziet. Misschien kun je het eens proberen met de Kriegsman Static Route Update.

Zou static stabieler zijn dan kernel?



Opmerkelijk hoe tolerant die EB is.
Reputatie 7
Zou static stabieler zijn dan kernel?

Zoals je weet is in mijn EdgeRouter de route naar het IPTV platform van het type kernel ...

... en draait alles vlekkeloos.
Reputatie 2
Helaas vertikt mijn ER de IPTV platform route in de kernel te draaien.

Even afwachten wat de toekomst brengt. (firmware update ofzo)
Reputatie 7
Helaas vertikt mijn ER de IPTV platform route in de kernel te draaien.

Even afwachten wat de toekomst brengt. (firmware update ofzo)


Het zou qua werking niets uit mogen maken of die route nu van het type static of het type kernel is. Het enige voordeel van het type kernel is dat deze automatisch aangemaakt wordt waardoor dat update script beschreven op KRIEGSMAN.io niet benodigd is.
Reputatie 4
Badge +4
Mee eens wjb, static of kernel zou niets uit moeten maken.

Zat vanmorgen nog eens de film terug te spoelen na de stroomstoring van gisteren. Het lijkt erop dat de tv kastjes via de EB beter hun route kunnen vinden en de instellingen kunnen verversen. Dat is volgens mij de reden dat het bij mij via de ER niet optimaal loopt. Ik moet ze dan echt een tijd van het stroom halen waardoor ze de route weer kunnen vinden. Er zit dus nog iets extra's in de EB qua scripting voor de tv kastjes.

Ook al draai ik ook in de kernel, is het nog uit te proberen om het stukje script van kriegsman op te nemen waardoor ze in ieder geval na 5 min de boel weer oppakken.

Verder valt me op dat de EB mijn DHCP netter opschoont dan de ER, vanmorgen stonden alle uitgedeelde IP adressen beter op volgorde dan via de ER. Mogelijk moet ik ook eens kijken naar de lease tijden van de ER.
Reputatie 7
Zat vanmorgen nog eens de film terug te spoelen na de stroomstoring van gisteren. Het lijkt erop dat de tv kastjes via de EB beter hun route kunnen vinden en de instellingen kunnen verversen. Dat is volgens mij de reden dat het bij mij via de ER niet optimaal loopt.

Wat ervaar je dan met die TV kastjes?

Je gebruikt neem ik aan geen vlans meer op jouw switches, klopt dat?

Je hebt op de switches de validatie van IGMPv3 IP headers uit staan, klopt dat?
Reputatie 4
Badge +4
Wat ik ervaar is dat ze gaan hangen (heel even beeld en daarna een freeze) en pas na een hoop reboots van de ER en reboots van de tv kastjes komen ze weer op. Zit helaas geen patroon in.

VLANS staan uit, IGMP snooping aan en IGMPv3 IP headers uit.
Reputatie 7
Je schrijft een aantal berichten terug dat je ook een Asus router in jouw netwerk hebt hangen.

Hoe is die Asus met het netwerk verbonden, netjes via zijn WAN poort of via één van zijn LAN poorten?



Wat gebeurt er als je niet de EdgeRouter en/of de TV kastjes reboot, maar de switch even van stroom afhaalt?
Reputatie 4
Badge +4
Je schrijft een aantal berichten terug dat je ook een Asus router in jouw netwerk hebt hangen.

Hoe is die Asus met het netwerk verbonden, netjes via zijn WAN poort of via één van zijn LAN poorten?




Asus is idd netjes verbonden via de WAN poort en krijgt zowel op de ER als de EB via de DHCP een ip adres.



Wat gebeurt er als je niet de EdgeRouter en/of de TV kastjes reboot, maar de switch even van stroom afhaalt?




Dan komen de tv kastjes soms op maar meestal is het een freeze.



Zit trouwens net de route te volgen van 1 van de tv kastjes via wireshark op de EB, deze gaan naar 239.255.255.250:1900 . dat komt mij niet bekend voor. jouw wel?

Of zouden de tv kastjes onderwater gebruik maken van upnp?



Reputatie 7
Zit trouwens net de route te volgen van 1 van de tv kastjes via wireshark op de EB, deze gaan naar 239.255.255.250:1900 . dat komt mij niet bekend voor. jouw wel?

Ja, dat is het standaard IP multicast adres voor het Simple Service Discovery Protocol.



Of zouden de tv kastjes onderwater gebruik maken van upnp?

Niet om mee naar buiten te communiceren.
Reputatie 2
Is er inmiddels al iemand die een USG (Pro) werkend heeft?

Heb geen haren mee om uit mijn kop te trekken. Had het heel kort werkend, maar heb ‘m nu weer achter de EB hangen en nu zelfs geen traffic monitor/DPI meer. Heb er toch te weinig kaas van gegeten. Toch iets te enthousiast geweest.

Hoop op een “voor dummies”-achtige uitleg. Anders zal ie op marktplaats gaan belanden ben ik bang.



Misschien kun je hier "https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth" eens induiken.
Reputatie 2
@JL77

Of deze "https://www.byluke.nl/tutorial/ubiquiti-usg-werkend-krijgen-kpn-glasvezel/" op z'n Nederlands.
Hallop WJB. Ik overweeg ook de EB er uit te gooien en heb inmiddels een ER-X achter de EB draaiend. Is er inmiddels iemand die je suggestie van de configuratie van de ER-X bevestigd heeft?

/Lucien
Reputatie 7
Hallop WJB. Ik overweeg ook de EB er uit te gooien en heb inmiddels een ER-X achter de EB draaiend. Is er inmiddels iemand die je suggestie van de configuratie van de ER-X bevestigd heeft?

/Lucien


Nee, helaas nog niet, maar één moet de eerste zijn en dat ben jij dus. 🙂
Eigenlijk wil ik dit helemaal niet (de ER-C ipv de V10 inzetten), maar mijn probleem is dat de V10 internet verbinding regelmatig opnieuw opgestart wordt na een paar minuten van helemaal geen internet verkeer. Ik heb de veroorzaker inmiddels wel kunnen achterhalen door om beurten verschillende apparaten in mijn netwerk uit te zetten (Synology NAS, Zonnepanelen en surveillance camera system: alles wat direct communiceert met de buitenwereld). Het blijkt tot nu toe dat als ik het camera system uitzet, de V10 'up' blijft, maar als het camera system aanstaat dan hangt de internet verbinding zich zo nu en dan op. Gebeurd om de paar dagen, en als ik Netflix kijkt dan zo'n beetje elke dertig minuten. Het is zo'n Chinees camera system wat werkt met een server ergens buiten mijn netwerk, maar wat daar ook overheen gecommuniceerd word, daar zou de V10 zich toch niet van moeten ophangen? Ik vermoed dus een bug, maar zoek daar maar eens naar. De ER-X had ik al om mijn eigen netwerk geheel van het KPN modem te scheiden (netjes aangesloten zoals je in andere threads ook schreef, i.e. WAN poort ER-X aan LAN poort V10, en dat werkt prima), maar ik zou hem dus ook kunnen gebruiken om de V10 geheel te omzeilen. Maar eigenlijk wil ik nog liever uitvinden waarom de camera's de zaken verstieren 🙂. Afijn, als ik de ER-X ga omconfigureren, laat ik de voortgang weten.
Beste @wjb



Ook ik heb een Edgerouter Lite werkend in mijn netwerk. Ik heb de KRIEGSMAN methode toegepast (zonder het script) en het werkt al 1,5 maand prima. Het enige probleem wat ik heb is dat het beeld van IPTV af en toe blijft steken maar met wat zappen is dit opgelost. Ikzelf kan hier mee leven maar mijn familie niet en daarom volgde ik dit topic al een tijdje om te kijken of er een oplossing voor was. Tot nog toe is dit voor mijn gevoel niet voorbij gekomen. Vanmorgen dacht ik, misschien als ik de wjb methode toepas dat het wel werkt zonder haperingen. Na een back-up gemaakt te hebben van mijn oude config ben ik aan de slag gegaan na een reset. Nadat alles ingesteld was kwam ik erachter dat ik helemaal geen 213.75.112.0/21 naar next hop 10.x.y.1 had. Toen heb ik het script van KRIEGSMAN toegepast en toen werkte het wel maar werd de IPTV vreselijk langzaam. Uiteindelijk heb ik mijn back-up terug gezet en werkte alles weer zoals het 1,5 maand prima werkte. Echter vind ik dit vreemd aangezien jouw config niet veel anders is als die van KRIEGSMAN welke wel werkt bij mij. Als er geen oplossing voor het stilstaande beeld is (wat makkelijk te verhelpen is door te zappen) moet ik mijn familie maar overtuigen dat het niet anders is ....



Tot hier dan mijn ervaringen,



Ben
Reputatie 7
Als er geen oplossing voor het stilstaande beeld is (wat makkelijk te verhelpen is door te zappen) moet ik mijn familie maar overtuigen dat het niet anders is ....

De EdgeRouter Lite 3 doet bij ons nu al geruime tijd probleemloos zijn werk en uiteraard zonder stilstaande beelden.

Reageer