Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561514 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@Borrel88 ,

 

je moet eerst via eth0 de installatie doen, er staat immers nog geen DHCP aan vanaf fabriek. Als je de installatie procedure hebt gedaan en een reboot hebt gedaan plug je pas je utp kabel van de NTU in eth0 en je lan apparatuur op eth1.

vergeet niet je pc van het statische adres af te halen;-)

Reputatie 4
Badge +1

Inderdaad, en ik zou ook voordat je start met de configuratie van @wjb, eerst de firmware en bootloader van de ER-X updaten. ;-)

Dan ga ik er uit komen :thumbsup: Bedankt voor de snelle reacties

 

 

 

Dat is niet nodig, je kunt rustig op de LAN poort richting de Experia Box de PVID op 7 zetten zolang je vlan 7 maar tagged toewijst aan die LAN poort.

Ik heb dat ook zo gehad toen ik de Experia Box nog als "veredelde ATA" gebruikte.

@wjb Gebruik je nu een “echte ATA”????

daar ben ik ook wel benieuwd naar, echter verwacht ik “nog” van niet.

Kan iemand mij wellicht helpen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb glasvezel +tv en wil graag de experiabox er tussenuit hebben.

Heb nu een asus gt ac5300 deze wordt helaas niet merlin supported. Is er toch een mogelijkheid om mijn asus te gebruiken ipv de experiabox wellicht met een managed switch.  Kan iemand mij dan de instellingen omgeven en een kort aansluit schema. Eerst switch met vlan of eerst router wat is dr beste optie?

Reputatie 7

Heb nu een asus gt ac5300 deze wordt helaas niet merlin supported. Is er toch een mogelijkheid om mijn asus te gebruiken ipv de experiabox wellicht met een managed switch.

Nee, dat is niet mogelijk. KPN ondersteunt bridged-IPTV helemaal niet meer en dus is het afsplitsen van vlan4 voor IPTV geen optie meer.

De gebruikte router moet dus geschikt zijn voor het KPN netwerk.

Heel binnenkort zal KPN, in het kader van de vrije routerkeuze, de specificaties publiceren waar zo'n (modem)router aan moet voldoen. Ik ben bang dat die Asus daar niet aan zal voldoen.

Reputatie 7

daar ben ik ook wel benieuwd naar, echter verwacht ik “nog” van niet.

Het antwoord daarop is voor de ware detective in dit topic terug te vinden. :wink:

Badge +12

Kan iemand mij wellicht helpen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb glasvezel +tv en wil graag de experiabox er tussenuit hebben.

Heb nu een asus gt ac5300 deze wordt helaas niet merlin supported. Is er toch een mogelijkheid om mijn asus te gebruiken ipv de experiabox wellicht met een managed switch.  Kan iemand mij dan de instellingen omgeven en een kort aansluit schema. Eerst switch met vlan of eerst router wat is dr beste optie?


Als je geen vaste telefonie afneemt kun je de experia vervangen door een Fritz!box 7590. Plug en play voor KPN internet en tv. Goede en stabiele router met voor de gemiddelde consument ruim voldoende instelmogelijkheden.

Reputatie 7

Als je geen vaste telefonie afneemt kun je de experia vervangen door een Fritz!box 7590.

En als je wel vaste telefonie afneemt dan kan je dat heel binnenkort ook via de FRITZ!Box.

Badge +12

Als je geen vaste telefonie afneemt kun je de experia vervangen door een Fritz!box 7590.

En als je wel vaste telefonie afneemt dan kan je dat heel binnenkort ook via de FRITZ!Box.


Klopt! Maar omdat het nog niet zover is heb ik het nog niet genoemd 😉. De wegen van KPN zijn lang en ondoorgrondelijk..dus 'binnenkort' is bij KPN een ruim begrip.

Reputatie 7

Als je geen vaste telefonie afneemt kun je de experia vervangen door een Fritz!box 7590.

En als je wel vaste telefonie afneemt dan kan je dat heel binnenkort ook via de FRITZ!Box.

Klopt! Maar omdat het nog niet zover is heb ik het nog niet genoemd 😉. De wegen van KPN zijn lang en ondoorgrondelijk..dus 'binnenkort' is bij KPN een ruim begrip.

Heb je al voor detective gespeeld en dit topic doorgeplozen?

Laat je binnenkort verrassen zou ik zeggen. :wink:

Vandaag de edgerouter x binnen gekregen en direct druk bezig geweeat de boel in te stellen.

 

Firmware geupdate en daarna het script van dit topic ingeladen. De boel opnieuw opgestart en vervolgens al mn apparaten een vaat ip gegeven. De interface werkt vrij makkelijk en ik ben er nu al fan van.

 

Daarna een experia wifi kastje eraan gehangen en ingesteld, ook de wifi werkt nu prima.

 

Nog even een port forwarding ingesteld voor mn server, weet alleen nog niet of het werkt, want…

 

Ik krijg geen verbinding met de router en de ntu. Heb een kabel geplaatst van de ntu aan de eth0 poort van de edgerouter. Na beide nogmaals een aantal keren te hebben gereboot, krijg ik.geen verbinding.

 

Zowel eth0, eth0.4, eth0.6 en pppoe0 blijven op disconnected staan.

Iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?

Reputatie 7

Kan je hier eens screenshots plaatsen van de pppoe0 instellingen?

Reputatie 4
Badge +4

@Borrel88,

ik lees dat je statische adressen hebt ingevoerd, misschien een open deur maar wel in hetzelfde subnet, de juiste gateway en dns ingesteld. Als ik me niet vergis staat na het inspelen van het script het subnet standaard op 192.168.2.x en niet zoals vanaf fabriek 192.168.1x.

Hmm, ieta te snel geroepen denk ik. Had de kabel tussen ntu en router al gecontroleerd, en min of meer vanuit gegaan dat er niks mis mee was omdat deze perfevt werkte eerder tussen experiabox en een switch.

Nu blijkt, na het testen met een andere kabel, dat het ineens perfect werkte.

Wat beter gaan kijken en nu is de kabel niet juist aangesloten aan 1 kant (bpauw en groen\wit verkeerd om). Wel apart dat de kabel eerst wel werkte tussen router en switch. Worden dan sommige kabeltjes misschien niet gebruikt?

Reputatie 4
Badge +4

@Borrel88 

niet toevallig een crosskabel gebruikt;-)

Reputatie 2

Aha, WJB’s KPN Voip Proxyserver gevonden. 

@Borrel88

niet toevallig een crosskabel gebruikt;-)

Voor zover ik kan herinneren is die weer anders opgebouwd dan deze. Nja, het zal me ook worst wezen, ik heb het voor elkaar!

 

Het hele gebeuren werkt nu fantastisch, alleen nog ff kijken of mn port forwarding goed is, en dan kan ik de rest weer gaan opbouwen.

Reuze bedankt lui!

 

En nu eens kijken wat voor leuke dingen er allemaal met deze router kunnen

Reputatie 7

Goed te lezen dat het gelukt is @Borrel88, welkom bij de club van niet Experia Box gebruikers. :wink:

Begrijp hieruit dat bellen nu ook mogelijk is met niet-Experia Box routers? Ik krijg het met mijn FRITZ!Box 7590 vooralsnog niet voor elkaar.

Reputatie 7

Begrijp hieruit dat bellen nu ook mogelijk is met niet-Experia Box routers?

Het ligt in de lijn der verwachting dat telefoneren op korte termijn ook mogelijk zal zijn i.c.m. een FRITZ!Box of een andere router. In het kader van de integratie van XS4ALL met KPN zal KPN deze functionaliteit wel moeten gaan ondersteunen.

Wanneer ... binnenkort ... nog eventjes geduld dus.

Reputatie 4
Badge +4

@wjb ,

ik las het nieuws vandaag over het in de lucht houden van de merknaam XS4ALL maar krijg zo het vermoeden dat men eerder een modem swap gaat doen, de EB. Of heb jij iets anders vernomen?

Reputatie 7

@wjb ,

ik las het nieuws vandaag over het in de lucht houden van de merknaam XS4ALL maar krijg zo het vermoeden dat men eerder een modem swap gaat doen, de EB. Of heb jij iets anders vernomen?

Ik heb het ook gelezen. KPN heeft de XS4ALL abonnee beloofd de huidige dienstverlening van XS4ALL voort te zetten nadat de XS4ALL opgenomen zal zijn in KPN. Daarbij is ook aangegeven dat de XS4ALL abonnee de FTITZ!Box zal kunnen blijven gebruiken.

Badge +12

@wjb ,

ik las het nieuws vandaag over het in de lucht houden van de merknaam XS4ALL maar krijg zo het vermoeden dat men eerder een modem swap gaat doen, de EB. Of heb jij iets anders vernomen?

Ik heb het ook gelezen. KPN heeft de XS4ALL abonnee beloofd de huidige dienstverlening van XS4ALL voort te zetten nadat de XS4ALL opgenomen zal zijn in KPN. Daarbij is ook aangegeven dat de XS4ALL abonnee de FTITZ!Box zal kunnen blijven gebruiken.


Ik hoop het maar krijg toch allemaal wat tegenstrijdige berichten binnen via de mail. In september is inderdaad gezegd dat we de FB mogen blijven houden. Nu lees ik toch her en der iets over de aanpassing van hardware. Ik mag hopen dat ze hun beloftes nakomen anders ben ik zeker weg.

Reputatie 7

Ik hoop het maar krijg toch allemaal wat tegenstrijdige berichten binnen via de mail. In september is inderdaad gezegd dat we de FB mogen blijven houden. Nu lees ik toch her en der iets over de aanpassing van hardware. Ik mag hopen dat ze hun beloftes nakomen anders ben ik zeker weg.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, een XS4ALL abonnee kan gewoon de FRITZ!Box blijven gebruiken.

Reageer