Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 562367 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Reputatie 7

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit. 😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro): Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

Unifi Gateway Lite: Zie dit bericht.

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.


8565 reacties

Goed te lezen dat het gelukt is.

Wat was er dan gebeurd met de oorspronkelijke pppoe0 interface uit het configuratiescript?

 

Je kunt een backup maken van de configuratie via het systeem menu.

hmm, misschien is mijn setup dan nu toch wel wezenlijk anders dan die van jou.

ik mis volgensmij toch een hoop dan.
 

 ethernet eth0 {
description FTTH
duplex auto
mtu 1512
pppoe 0 {
default-route auto
mtu 1500
name-server auto
password internet
user-id internet
}
speed auto
vif 4 {
address dhcp
description "KPN IPTV"
dhcp-options {
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
default-route no-update
default-route-distance 210
name-server update
}
mtu 1500
}
vif 6 {
description "KPN Internet"
mtu 1508
}
}

 

ik denk dat ik het toch nog maar een keer opnieuw moet proberen want ik heb nu ook geen ipv6, maar met jou script lukt het mij niet. :/

@wjb 

Ik heb jouw script moeten aanpassen naar hetvolgende voor interface eth0:

    ethernet eth0 {
description FTTH
duplex auto
mtu 1512
pppoe 0 {
default-route auto
dhcpv6-pd {
no-dns
pd 0 {
interface switch0 {
host-address ::1
prefix-id :1
service slaac
}
prefix-length /48
}
rapid-commit enable
}
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
}
idle-timeout 180
ipv6 {
address {
autoconf
}
dup-addr-detect-transmits 1
enable {
}
}
mtu 1500
name-server auto
password internet
user-id internet
}
speed auto
vif 4 {
address dhcp
description "KPN IPTV"
dhcp-options {
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
default-route no-update
default-route-distance 210
name-server update
}
mtu 1500
}
vif 6 {
description "KPN Internet"
mtu 1508
}
}

dat lijkt dus niet het goede niveau (parent is nu eth0 ipv eth0.6). Ik ben er namelijk een beetje bang voor dat ik IPTV zo niet werkend ga krijgen. (dit kan ik volgende week uitproberen als de tv aanwezig is)

Gaat dit goed met de DHCP options denk je?

 

Wel heb ik het idee dat vlan 4 en 6 allebei samen binnenkomen op eth0. Dus misschien moet ik daar weer 2 vlans van maken op 1 of andere manier. Ik zie ook geen verkeer gaan over eth0.6 bijvoorbeeld.

 

wjb of iemand anders tips om dit (netjes) op te lossen?

Reputatie 7

Hmmm, de twee vlans (4 en 6) behoren beide apart gebridged te zijn en horen dus ook aan eth0 van de EdgeRouter aangeboden te worden.

Er moet dus eigenlijk iets niet goed zijn aan de instellingen op de Zyxel.

Reputatie 7

Staat de laatste firmware op die Zyxel?

Hmmm, de twee vlans (4 en 6) behoren beide apart gebridged te zijn en horen dus ook aan eth0 van de EdgeRouter aangeboden te worden.

Er moet dus eigenlijk iets niet goed zijn aan de instellingen op de Zyxel.

Ja je zou het bijna zeggen.. maar ik heb niet echt veel opties verder lijkt.

 

Staat de laatste firmware op die Zyxel?

Dat is een goeie vraag. Ik kon de firmwares eigenlijk niet zo snel vinden. Dat ga ik morgen maar eens doen. Dan pak ik meteen de edgerouter mee.


IPV6 werkt iig goed 👍 

 

@wjb 

het werkt!

Wat je moet doen aan de zyxel kant is vrij makkelijk (en logisch achteraf).

Je doet niks met de vlans.

Dus ik heb nu gewoon een verbinding open op de modem in bridge modus.

Dan kan de edgerouter daarna de vlan afhandelen.

 

Thanks voor je scripts!

Reputatie 7

het werkt!

Goed te lezen dat het werkt.

Ik ben ook blij met de eerste echte bevestiging in dit topic dat de Zyxel VMG4005-B50A goed werkt. Ik denk dat dit een prachtig apparaat is voor de VDSL abonnee die toch alle vrijheid wil hebben in de keuze van hun router.

het werkt!

Goed te lezen dat het werkt.

Ik ben ook blij met de eerste echte bevestiging in dit topic dat de Zyxel VMG4005-B50A goed werkt. Ik denk dat dit een prachtig apparaat is voor de VDSL abonnee die toch alle vrijheid wil hebben in de keuze van hun router.

Hij klokt ook iets sneller in dus dat is mooi meegenomen. Ergens tussen de 5 en 10%.

nu even afwachten of de tv plug and play is.

maar daar ga ik wel van uit als ik zie hoeveel mensen jouw config hebben gebruikt.

nogmaals dank

Reputatie 7

Zou jij in de Config Tree onder service -> dns -> forwarding de onderstaande option kunnen toevoegen:

listen-address=192.168.1.254

Werkt de TV ontvanger dan wel?

@Michell792021, Ik heb de configuratiescripts aangepast naar aanleiding van jouw melding.

Zou je het door jou gebruikte configuratiescript opnieuw kunnen downloaden en kijken of daarmee de TV ontvanger wel goed werkt. 

@wjb 

Allereerst top voor al het uitzoekwerk dat je hebt gedaan!

 

Ik loop alleen tegen een probleem aan. Ik heb zelf XS4ALL internet en iptv, maar sinds een half jaar/jaar is dat qua config identiek aan KPN.

Ik heb een Edgerouter X, met daarachter een Ubiquiti Switch24 (managed switch).

 

Met jouw script werkt iptv probleemloos via de switch en heb ik overwegend snel internet. Maar om de één of andere reden willen apps die afhankelijk zijn van internet op mobiele apparaten (zoals de bankieren apps, buienradar en PostNL app) maar slecht openen. Het duurt erg lang voor ze geladen worden en geven vaak time-outs. Foutmeldingen zijn vaak niet meer dan “host niet bereikbaar” of vergelijkbaar.

 

Als experiment heb ik de configuraties overgenomen van (jouw eigen?) github pagina Configure EdgeRouter X for KPN fiber / glasvezel. Met die instellingen werkt internet super snel, apps openen vrijwel direct, internet is stabiel.
iptv werkt ook, behalve terugkijken van opnames en software updaten, wat ook weer niet de bedoeling is.

Ik zie wel de nodige verschillen in de configuratie van de interfaces, maar mijn kennis is absoluut niet toereikend om te zien welke verschillen relevant zijn.

Reputatie 7

Ik heb zelf XS4ALL internet en iptv, maar sinds een half jaar/jaar is dat qua config identiek aan KPN.

Het netwerk van XS4ALL is qua configuratie altijd al identiek geweest aan dat van KPN.

 

Met jouw script werkt iptv probleemloos via de switch en heb ik overwegend snel internet. Maar om de één of andere reden willen apps die afhankelijk zijn van internet op mobiele apparaten (zoals de bankieren apps, buienradar en PostNL app) maar slecht openen. Het duurt erg lang voor ze geladen worden en geven vaak time-outs. Foutmeldingen zijn vaak niet meer dan “host niet bereikbaar” of vergelijkbaar.

Dat duidt er eigenlijk op dat er een probleem is met IPv6 op jouw aansluiting.

Zet IPv6 eens uit op jouw EdgeRouter (zie openingsbericht) en verbindt die mobiele apparaten opnieuw met wifi. Is het probleem daarmee verholpen?

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

 

Reputatie 7

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

Nee, ook de EdgeRouter Lite 3 kan die load met twee vingers in z'n neus aan.

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het tegelijk kijken op twee TV ontvangers achter een ERL-3.

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

Nee, ook de EdgeRouter Lite 3 kan die load met twee vingers in z'n neus aan.

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het tegelijk kijken op twee TV ontvangers achter een ERL-3.

Dan ben ik even lost… want ik ben al weken bezig met allerlei instellingen voor de proxy en aan het testen, zoals je aangaf de DNS server veranderen enz. Dat heeft allemaal geen effect. Wat ik zie dat anders is ten opzicht van de buitenlandse implementaties is dat bij KPN/Telfort de TV op VLAN 4 zit, en het internet of PPPOE of VLAN 34. Bij de buitenlandse versies zit dat allemaal op hetzelfde (vlan). 

  • Ik heb gelezen dat White-List handig kan zijn voor de IGMP-Proxy
  • Ik heb configuraties gezien dat men additionele firewall rules heeft gemaakt tussen 0.4 en WAN_LOCAL
  • ik heb gezien dat er IGMP accept rules bijgemaakt zijn in WAN_LOCAL
  • Ik heb gezien dat er verschillende alt.subnets gedefinieerd zijn voor IGMP-Proxy
  • DNS Server aanpassingen

Deze heb ik allemaal geprobeerd en altijd weer STB-NMC-400 bij het gebruik van twee tuners, 

Pascal,

 

Ik zelf gebruik de laatste firmware, geen white list, DNS servers nu van cloudfare, in verleden KPN.

Geen add firewall rules

Geen IGMP rules

Geen aparte subnets

Draait op 2 verschllende TV's zonder problemen, 6 weken zonder een enkels onderbreking.

Proxy instellingen heb ik niet aan veranderd.

Dus misschien even terug van scratch?

Heb je wellicht een switch die niet compatible is?

 

Overigens: TV zit bij KPN op vlan 4, internet op vlan 6. pppoe is de weg de naar buiten

 

Jaap

Reputatie 7

Een whitelist op de IGMP proxy server is niet nodig.

Er hoeven geen firewalls op vlan 4 geplaatst te worden.

Er hoeven geen IGMP accept rules opgenomen te worden in WAN_LOCAL.

De upstream en downstream alt subnets in de IGMP proxy kunnen beide gewoon op 0.0.0.0/0 ingesteld worden.

Vrijwel elke DNS server is goed. Het enige is dat je de DNS servers van Cloudflare moet vermijden als je een VIP5202 in gebruik hebt.

Plaats anders jouw config.boot hier eens.

Ik heb zelf XS4ALL internet en iptv, maar sinds een half jaar/jaar is dat qua config identiek aan KPN.

Het netwerk van XS4ALL is qua configuratie altijd al identiek geweest aan dat van KPN.

 

Met jouw script werkt iptv probleemloos via de switch en heb ik overwegend snel internet. Maar om de één of andere reden willen apps die afhankelijk zijn van internet op mobiele apparaten (zoals de bankieren apps, buienradar en PostNL app) maar slecht openen. Het duurt erg lang voor ze geladen worden en geven vaak time-outs. Foutmeldingen zijn vaak niet meer dan “host niet bereikbaar” of vergelijkbaar.

Dat duidt er eigenlijk op dat er een probleem is met IPv6 op jouw aansluiting.

Zet IPv6 eens uit op jouw EdgeRouter (zie openingsbericht) en verbindt die mobiele apparaten opnieuw met wifi. Is het probleem daarmee verholpen?

Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat IPv6 met XS4ALL wel zou werken, aangezien XS4ALL één van de eersten in Nederland was die volledig IPv6 aanbood (al sinds 2011 en sinds 2012 zou het ook standaard aan moeten staan).

 

Het staat nu in ieder geval uit (ik heb het persoonlijk niet nodig) en het lijkt inderdaad de oplossing te zijn. :thumbsup:

Thanks, bij deze dan een 

Een whitelist op de IGMP proxy server is niet nodig.

Er hoeven geen firewalls op vlan 4 geplaatst te worden.

Er hoeven geen IGMP accept rules opgenomen te worden in WAN_LOCAL.

De upstream en downstream alt subnets in de IGMP proxy kunnen beide gewoon op 0.0.0.0/0 ingesteld worden.

Vrijwel elke DNS server is goed. Het enige is dat je de DNS servers van Cloudflare moet vermijden als je een VIP5202 in gebruik hebt.

Plaats anders jouw config.boot hier eens.

firewall {
all-ping enable
broadcast-ping disable
ipv6-name WANv6_IN {
default-action drop
description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
enable-default-log
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related sessions"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
ipv6-name WANv6_LOCAL {
default-action drop
description "WAN inbound traffic to the router"
enable-default-log
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related sessions"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
rule 30 {
action accept
description "Allow IPv6 icmp"
protocol ipv6-icmp
}
rule 40 {
action accept
description "allow dhcpv6"
destination {
port 546
}
protocol udp
source {
port 547
}
}
}
ipv6-receive-redirects disable
ipv6-src-route disable
ip-src-route disable
log-martians enable
name WAN_IN {
default-action drop
description "WAN to internal"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
name WAN_LOCAL {
default-action drop
description "WAN to router"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 30 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
receive-redirects disable
send-redirects enable
source-validation disable
syn-cookies enable
}
interfaces {
ethernet eth0 {
duplex auto
mtu 1500
poe {
output off
}
speed auto
vif 4 {
address dhcp
description "IPTV Extern"
dhcp-options {
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
default-route no-update
default-route-distance 210
name-server update
}
}
vif 34 {
address dhcp
description Internet
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
}
mac XX:XX:XX:XX:XX:XX
}
}
ethernet eth1 {
address 192.168.1.1/24
description Local
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth2 {
description "Local 2"
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth3 {
description "Local 2"
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth4 {
description "Local 2"
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
loopback lo {
}
switch switch0 {
address 192.168.2.1/24
description "Local 2"
mtu 1500
switch-port {
interface eth2 {
}
interface eth3 {
}
interface eth4 {
}
vlan-aware disable
}
}
}
protocols {
igmp-proxy {
interface eth0.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role upstream
threshold 1
}
interface eth1 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
}
}
service {
dhcp-server {
disabled false
global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
hostfile-update disable
shared-network-name LAN1 {
authoritative enable
subnet 192.168.1.0/24 {
default-router 192.168.1.1
dns-server 192.168.1.10
domain-name unique.local
lease 86400
start 192.168.1.38 {
stop 192.168.1.243
}
static-mapping ArrisBedroom {
ip-address 192.168.1.43
mac-address 00:02:9b:ec:3e:01
}
static-mapping ArrisLivingroom {
ip-address 192.168.1.44
mac-address 00:02:9b:e6:c4:81
}
unifi-controller 192.168.1.10
}
}
shared-network-name LAN2 {
authoritative enable
subnet 192.168.2.0/24 {
default-router 192.168.2.1
dns-server 192.168.2.1
domain-name unique.local
lease 86400
start 192.168.2.38 {
stop 192.168.2.243
}
unifi-controller 192.168.1.10
}
}
static-arp disable
use-dnsmasq disable
}
dns {
forwarding {
cache-size 4000
listen-on eth1
listen-on switch0
name-server 192.168.1.10
}
}
gui {
http-port 80
https-port 443
older-ciphers enable
}
nat {
rule 5000 {
description IPTV
destination {
address 213.75.112.0/21
}
log disable
outbound-interface eth0.4
protocol all
source {
address 192.168.0.0/16
}
type masquerade
}
rule 5002 {
description "masquerade for WAN"
outbound-interface eth0.34
type masquerade
}
}
ssh {
port 22
protocol-version v2
}
unms {
disable
}
upnp2 {
listen-on eth1
nat-pmp enable
secure-mode disable
wan eth0.34
}
}
system {
conntrack {
expect-table-size 2048
hash-size 32768
modules {
sip {
}
}
table-size 262144
}
host-name edgerouter
ipv6 {
}
login {
user ubnt {
authentication {
encrypted-password $6$dz2VL78Z99Xr$N3GCkNIgMtD8WUtSIUxwyjH27VS9PSbF6kzXXzamQEAmwTbtThWFO5ng6A22tXkxWXWbnL850WiJHWK349sdr1
}
level admin
}
}
ntp {
server 0.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 1.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 2.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 3.ubnt.pool.ntp.org {
}
}
offload {
hwnat disable
ipsec enable
ipv4 {
forwarding enable
gre enable
pppoe enable
vlan enable
}
ipv6 {
forwarding enable
pppoe disable
vlan enable
}
}
syslog {
global {
facility all {
level notice
}
facility protocols {
level debug
}
}
}
time-zone UTC
traffic-analysis {
dpi disable
export disable
}
}


/* Warning: Do not remove the following line. */
/* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:suspend@1:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-udapi-server@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */
/* Release version: v1.10.11.5274249.200221.0849 */

Daar is de config dan, ik ben benieuwd of er iets is van Oh ja dat zou anders moeten. Ter info ik heb het script van 21 November gebruikt, de router is een ER-POE5, de verbinding is Telfort Glasvezel. En ETH0 is de WAN port en ETH1 is verbonden aan een EdgeSwitch waarop de ontvangers zitten. Verder zijn alle switches in staat om IGMP Snooping te verwerken en zie ik geen tekenen van flooding op het moment dat het verkeer wegvalt.  Het aanpassen van de DNS server heb ik al geprobeerd, en dat was geen probleem ik heb een domein draaien vanuit de 192.168.1.10 is er een forward naar OpenDNS, daar heb ik ook de KPN DNS gehad maar dat maakt niets uit. 

 

Reputatie 7

Zou jij het script "Telfort zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 januari 2021 11:47)" eens willen gebruiken en daar dan helemaal niets aan willen veranderen. Koppel vervolgens de Raspberry Pi eens los en start beidde TV ontvanger opnieuw op.

Kan je nu wel op twee TV ontvangers tegelijkertijd kijken zonder dat je de STB-NMC-400 melding krijgt.

Als je die foutmelding dan nog steeds krijgt dan zou er eigenlijk een instelling op de EdgeSwitch fout moeten staan.

Krijg je die foutmelding niet meer, koppel dan de Raspberry Pi waar aan en kijk of het probleem dan weer gaat optreden. Je verandert hierbij dus nog niet de DNS server in de configuratie van de EdgeRouter.

Zou jij het script "Telfort zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 januari 2021 11:47)" eens willen gebruiken en daar dan helemaal niets aan willen veranderen. Koppel vervolgens de Raspberry Pi eens los en start beidde TV ontvanger opnieuw op.

Kan je nu wel op twee TV ontvangers tegelijkertijd kijken zonder dat je de STB-NMC-400 melding krijgt.

Als je die foutmelding dan nog steeds krijgt dan zou er eigenlijk een instelling op de EdgeSwitch fout moeten staan.

Krijg je die foutmelding niet meer, koppel dan de Raspberry Pi waar aan en kijk of het probleem dan weer gaat optreden. Je verandert hierbij dus nog niet de DNS server in de configuratie van de EdgeRouter.

Hoi… even ter verficiatie om een IP adres te krijgen wel gewoon het MAC adres invullen in de installatie toch?  Ik heb geen RaspberryPi in deze setup. Dus snap dat gedeelte even niet. Bedoel je dat ik de Synology Directory Server/Active Directory moet uitschakelen?

Reputatie 7

Hoi… even ter verficiatie om een IP adres te krijgen wel gewoon het MAC adres invullen in de installatie toch?  

Oeps, ja klopt dat is noodzakelijk.

 

Ik heb geen RaspberryPi in deze setup. Dus snap dat gedeelte even niet. Bedoel je dat ik de Synology Directory Server/Active Directory moet uitschakelen?

My mistake. Ik bedoel de Unifi controller en ja, laat de Synology ook nog maar even uitgeschakeld. Ik heb het vermoeden dat één van die apparaten roet in het eten gooit.

Het mooiste zou zijn als je begint met alleen die twee TV ontvangers aangesloten op de EdgeSwitch en er om de paar minuten een extra apparaat aan koppelt totdat het weer mis gaat met TV kijken op beide TV ontvangers.

Hoi… even ter verficiatie om een IP adres te krijgen wel gewoon het MAC adres invullen in de installatie toch?  

Oeps, ja klopt dat is noodzakelijk.

 

Ik heb geen RaspberryPi in deze setup. Dus snap dat gedeelte even niet. Bedoel je dat ik de Synology Directory Server/Active Directory moet uitschakelen?

My mistake. Ik bedoel de Unifi controller en ja, laat de Synology ook nog maar even uitgeschakeld. Ik heb het vermoeden dat één van die apparaten roet in het eten gooit.

Het mooiste zou zijn als je begint met alleen die twee TV ontvangers aangesloten op de EdgeSwitch en er om de paar minuten een extra apparaat aan koppelt totdat het weer mis gaat met TV kijken op beide TV ontvangers.

Kan het kloppen dat zo lang de WAN poort geen IP krijgt je geen contact kunt maken met de router? Gisteren heb ik de configuratie geprobeerd en die kreeg geen IP maar ik kon ook op geen enkele manier meer contact leggen met de router. 

Na een uur proberen, en geen toegang tot de router en geen TV en internet heb ik maar de experiabox aangesloten. Zonder enkele andere aanpassing heb ik alles draaiend, en TV op twee tuners. Dus terug bij af. 

 

Reputatie 7

Kan het kloppen dat zo lang de WAN poort geen IP krijgt je geen contact kunt maken met de router?

Nee, ook zonder IP adres op de WAN poort moet je gewoon verbinding kunnen maken op de LAN poort.

 

Gisteren heb ik de configuratie geprobeerd en die kreeg geen IP maar ik kon ook op geen enkele manier meer contact leggen met de router. 

Als je geen contact kon maken met de EdgeRouter, hoe weet je dan dat hij geen IP adres kreeg op de WAN poort?

Kan het kloppen dat zo lang de WAN poort geen IP krijgt je geen contact kunt maken met de router?

Nee, ook zonder IP adres op de WAN poort moet je gewoon verbinding kunnen maken op de LAN poort.

 

Gisteren heb ik de configuratie geprobeerd en die kreeg geen IP maar ik kon ook op geen enkele manier meer contact leggen met de router. 

Als je geen contact kon maken met de EdgeRouter, hoe weet je dan dat hij geen IP adres kreeg op de WAN poort?

 

Dat is wat ik vermoed, want normaal gesproken kon ik pas weer contact leggen nadat de router een IP ontving vanuit de FTTH connectie. Aangezien ik nu geen contact meer kon leggen neem ik dus aan dat er geen IP werd aangeboden. 

 

Ik heb intussen alle mogelijkheden geprobeerd (vast IP 192.168.1. (voor ETH1) en Vast IP voor 192.168.2.xxx voor ETH 2 en verder) en dan is de router niet meer bereikbaar. Maar goed… op dat punt kon ik dus niet via SSH of via de web-ui toegang krijgen.  Wat ik ook probeerde. 

 

 

 

 

 

Reageer