Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235392 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 2
Nu wordt het een gesloten systeem, opnemen kan je met de nieuwe verplichte tuner vergeten. En dat is toch wel een stapje terug.
.


Dat opnemen zal in de toekomst best komen is mijn verwachting alleen snap je het al dan kunnen ze wederom 5 euro vragen.
Als ze dat meteen toepassen krijgen ze meer klagers als dat niemand het heeft en er dan weer een optie komt om op te nemen.
Het is gewoon doordacht.

Kpn is op dit moment exact hetzelfde als Ziggo misschien nog wel erger , erg jammer.
als je wilt blijven kunnen opnemen dan je oude apparatuur niet terugsturen - een lege doos inleveren - geen probleem!Dan kun je alleen je oude opnames nog kijken. Nieuwe kun je niet maken want het apparaat ontvangt de uitzendingen in T2 HEVC niet.
Reputatie 4
Badge +4
dit klopt echt niet - ik heb alle laatste 15 jaar 3 recorders versleten en de laatste ontving ik ca. anderhalf jaar geleden en ik heb ook een basisontvanger met USB stick gekregen voor opnemen/afspelen!! dus KPN doe er iets aan!

Klopt, opnemen heeft altijd gewerkt. Zowel met de insteekkaart als met de losse smartcard kan met het 'oude' digitenne met eigen ontvangers en een groot aantal TV's voorzien van een USB disk, gewoon opgenomen worden.

Dat KPN dat niet ondersteund is niet terzake doende. De ondersteuning van die functies wordt prima verzorgt door de leveranciers van de daarvoor geschikte ontvangers.

Admin: quote-auteur gecorrigeerd
Reputatie 5
Badge +4
Nu wordt het een gesloten systeem, opnemen kan je met de nieuwe verplichte tuner vergeten. En dat is toch wel een stapje terug.
.


Dat opnemen zal in de toekomst best komen is mijn verwachting alleen snap je het al dan kunnen ze wederom 5 euro vragen.
Als ze dat meteen toepassen krijgen ze meer klagers als dat niemand het heeft en er dan weer een optie komt om op te nemen.
Het is gewoon doordacht.

Kpn is op dit moment exact hetzelfde als Ziggo misschien nog wel erger , erg jammer.


Alleen vraag ik mij wel af of die klanten dan nog terug komen, de meeste klanten die zijn vertrokken krijg je niet zomaar weer terug.
Ik denk ook niet dat klanten die Digitenne al eerder opgezegd hadden (met de SD decoders en DVB-T1) zomaar weer klant worden. Afgezien van het ontbreken van opname.

Ik vraag mij nog steeds af wat EDPnet nu gaat doen. Er staat nog steeds een insteek kaart op hun website. Overigens wel pure geld en moeite verspilling nu nog een kaart te leveren die in toekomst toch niet meer zal werken......

Ik denk zelf vooral aan deze 2 opties:
1.Ze vervangen in insteek kaart voor een nieuwe die met de nieuwe codering en DVB-T2 techniek overweg kan.
2.Ze stoppen met hun TV dienst.

Ik denk niet dat zij overgaan op een eigen decoder in ieder geval.

Wat is trouwens goedkoper? Een CI(+) cam of DVB-T2 HEVC decoder? Ik neem aan de cam?
Reputatie 7
Badge +16
Nu wordt het een gesloten systeem, opnemen kan je met de nieuwe verplichte tuner vergeten. En dat is toch wel een stapje terug.
.


Dat opnemen zal in de toekomst best komen is mijn verwachting alleen snap je het al dan kunnen ze wederom 5 euro vragen.
Als ze dat meteen toepassen krijgen ze meer klagers als dat niemand het heeft en er dan weer een optie komt om op te nemen.
Het is gewoon doordacht.

Kpn is op dit moment exact hetzelfde als Ziggo misschien nog wel erger , erg jammer.


Alleen vraag ik mij wel af of die klanten dan nog terug komen, de meeste klanten die zijn vertrokken krijg je niet zomaar weer terug.
Ik denk ook niet dat klanten die Digitenne al eerder opgezegd hadden (met de SD decoders en DVB-T1) zomaar weer klant worden. Afgezien van het ontbreken van opname.

Ik vraag mij nog steeds af wat EDPnet nu gaat doen. Er staat nog steeds een insteek kaart op hun website. Overigens wel pure geld en moeite verspilling nu nog een kaart te leveren die in toekomst toch niet meer zal werken......

Ik denk zelf vooral aan deze 2 opties:
1.Ze vervangen in insteek kaart voor een nieuwe die met de nieuwe codering en DVB-T2 techniek overweg kan.
2.Ze stoppen met hun TV dienst.

Ik denk niet dat zij overgaan op een eigen decoder in ieder geval.

3. Waarom zouden ze de bestaande card niet handhaven?
Reputatie 5
Badge +4
Je bedoelt alleen de kaart zelf? Dat zou ook kunnen, maar dan kun je alleen nog een box met een softcam (wat volgens mij alleen in Enigma 2 zit??) gebruiken en of dat nu echt wenselijk is?
Dan vallen er wel heel veel ontvangers af vrees ik.

Daarnaast gaat de codering over van Conax naar Irdeto. (athans zo ziet het eruit) dan zal die oude CAM die Conax is niet meer werken.
Ik wil toch even 2 zaken corrigeren @erwinde

Je quote klopt niet. Dat is niet mijn tekst.

En dat het altijd gewerkt heeft klopt. Ik bedoel echter dat opnemen van uit KPN dus al 10 jaar niet ondersteund wordt! Zoals Adam88 al ergens aangaf: het was een 'toevalligheid' door het gebruik van de smartcard. Waardoor je het abonnement met zelf aangeschaft apparaat kon gebruiken en die van KPN de kast in kon. Die toevalligheid vervalt nu helaas.

Het is toch wel prettig juist gequote en geïnterpreteerd te worden. Vandaar deze noodgedwongen correctie.

Admin: quote-auteur gecorrigeerd in eerdere bericht
Reputatie 2
Ik ben best wel boos. Ooit is het systeem geïntroduceerd als ideaal voor op de camping, boot etc.
Ideaal want na énige tijd ontstond de mogelijkheid van en insteekmodule in plaats van een stroomvretend decoder kastje.
Helaas worden we weer met een stroomvreter opgezadeld.
Zó dom!!
Geef mensen dan in ieder geval een keuze.
Een 100% zuiver beeld is voor veel digitenne gebruikers niet zo belangrijk, ontvangst is belangrijk.
Ik wil een insteekkaart blijven gebruiken
Helemaal mee eens, maar met de aantekening dat energie verbruik niet per kastje gaat.
( en voor mij is het NIET-opnemen het grootste punt )
Reputatie 7
Badge +16
KPN heeft met het verkrijgen van de nieuwe licentie de verplichting over te stappen op T2, maw ze moeten HD aanbieden. De HEVC codering is gelijk getrokken met de NPO (die officieel geen onderdeel uitmaakt van Digitenne). Dus er moeten wijzigingen komen. Helaas heeft KPN er niet voor gekozen om een CI module te leveren zodat eigen apparatuur uitgesloten is.
Reputatie 2
Uiteraard zijn er meerdere meningen. Ook voor opnemen kom je weer bij een kaart uit die eventueel in ander modem kan.
Voor mensen die afhankelijk zijn van energie uit accu's of volledig zelfsupporting zijn is energie verbruik belangrijk.
De decoder pakt zomaar 2,5 ampere, moet de omvormer ook nog aan dan is dat 3,5 A. Dat wil je niet als je een alternatief hebt nl de insteekmodule met kaart.
Het wordt tijd dat er concurrentie komt op het digitenne netwerk
Dat 'stroomvreten ' valt heel mee. De huidige kastjes, die van TopField tenminste, gebruiken maar 9 watt in bedrijf.
Het nieuwe kastje lijkt me redelijk gelijk aan die voor i-tv. En die gebruiken 5,8 watt in bedrijf.

Ter vergelijk, die voor kabel gebruiken meer in bedrijf: 18 watt (Humax 5100/5300 en Homecast) tot wel 59 watt (de Mediabox XL).
Insteekkaart/CI module vind ik niks, daar kan niks mee. Los kastje staat hier ook op de recorder aangesloten. Dat blijft hopelijk zo tenzij er copieerbeveiliging op de HD uitzendingen zit.
Reputatie 7
Badge +16
Er is nog een aanbieder. Overigens is de nieuwe tuner ook op 12 volt. Ik weet niet of dat wat uitmaakt. Je tv moet met een insteekkaart sowieso geschikt zijn voor HEVC decodering, de standaard voor ultra HD en nog niet veel tv's hebben zo'n tuner aan boord.
je tv had sowieso geschikt moeten zijn voor HEVC decodering, de standaard voor ultra HD en nog niet veel tv's hebben zo'n tuner aan boord.Bij veel 4K UHD tv's met de aanduiding HEVC geldt dat nou net niet voor de tuner die aan boord is. Er zijn gewoon veel te weinig tv's met een TUNER met HEVC om een CI+ module te gaan leveren.

Via de kabel kan het wel, die zenden HD uit in H.264. Dat is een oude codec. In de ether is H.265 HEVC veel efficiënter. In België werden wel modules geleverd, maar velen kwamen erachter dat ze alsnog niks konden zien . . .
Zie Meeste tv-toestellen ongeschikt voor DVB-T2 Belgisch Digitenne en ook HEVC is niet altijd HEVC.
Reputatie 7
Badge +16
Op een boot heb je niks aan kabel tv, maar wellicht wel aan satelliet ontvangst. Er zijn 2 aanbieders voor Nederland die beiden de oude HD norm en CI modules leveren.
@harst56
Ik bedoelde te zeggen, het zou kunnen dat een insteekkaart meer energie gebruikt dan een los kastje.
Mede door de sneller cq zuiniger wordende elektronica.
Dit onderwerp van onlangs ging daar ook over :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-12-volt-direct-op-accu-448500

11-7-'19 :
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/digitale-tv-opnemen#no3

Wat heeft het laagste stroomverbruik?

Ingebouwde tuner of losse ontvanger? Tv-kijken via een ingebouwde tuner is bijna altijd het zuinigst. Het stroomverbruik is gemiddeld ruim 3% lager dan bij tv-kijken via een losse ontvanger (via HDMI). Want dan verbruikt de ontvanger ook stroom.
Om dit te testen bekeken we het stroomverbruik van 6 televisies.
Reputatie 5
Badge +4
Er is nog een aanbieder. Overigens is de nieuwe tuner ook op 12 volt. Ik weet niet of dat wat uitmaakt. Je tv moet met een insteekkaart sowieso geschikt zijn voor HEVC decodering, de standaard voor ultra HD en nog niet veel tv's hebben zo'n tuner aan boord.

Bedoel je EDPnet?

Eigenlijk zijn er zelfs 2, EDPnet en Scarlet (nu Stipte).
Mischien nog wel een 3de/etc. al ken ik die niet.

Volgens KPN gaf de insteek kaart een beter beeld als de ontvanger (DVB-T1), dat betekent dat we volgens KPN dus straks net geen HD kwaliteit kunnen kijken??😀 😁
Reputatie 7
Badge +16
Er is nog een aanbieder. Overigens is de nieuwe tuner ook op 12 volt. Ik weet niet of dat wat uitmaakt. Je tv moet met een insteekkaart sowieso geschikt zijn voor HEVC decodering, de standaard voor ultra HD en nog niet veel tv's hebben zo'n tuner aan boord.

Bedoel je EDPnet?

Eigenlijk zijn er zelfs 2, EDPnet en Scarlet (nu Stipte).
Mischien nog wel een 3de/etc. al ken ik die niet.

Volgens KPN gaf de insteek kaart een beter beeld als de ontvanger (DVB-T1), dat betekent dat we volgens KPN dus straks net geen HD kwaliteit kunnen kijken??😀 😁

Nee, de oude ontvanger wordt nog analoog aangesloten, de nieuwe digitaal.
Reputatie 5
Badge +4
Maar dan kijk je met die oude ontvanger eigenlijk gewoon analoge TV?

Overigens zegt analoog niet altijd iets over de kwaliteit Component, rood, groen, blauw is ook analoog, waar kan wel beeld in 1080i doorgeven.
Reputatie 7
Badge +16
Maar dan kijk je met die oude ontvanger eigenlijk gewoon analoge TV?

Overigens zegt analoog niet altijd iets over de kwaliteit Component, rood, groen, blauw is ook analoog, waar kan wel beeld in 1080i doorgeven.

Het signaal is digitaal maar de verbinding met de tv is analoog. Er is geen rgb aansluiting op de oude ontvanger.
Heb vandaag de nieuwe ontvanger aangesloten. Wat een teleurstelling. Niet meer opnemen maar ook weer een nieuwe afstandsbediening erbij. Met de insteekkaart werkte de zenderwissel gewoon met de tv afstandsbediening. Dat is nu voorbij. M’n Samsung kent geen ZTE!
Niet elke vernieuwing is een verbetering!!

Zo insteekkaart weer terug en de nieuwe zooi in de doos terug.
Als dit niet beter wordt dan maar Canal digital nemen!
Er is geen rgb aansluiting op de oude ontvanger.Welke ontvanger heb je het over, ik ken/heb ontvangers die allen RGB hebben, gelukkig wel.
Via een omzetter naar HDMI een beeld wat voor mij mooi zat is.
Kan je nog wel op de camping tv kijken dan zoals een camping in België of Duitsland Frankrijk noem maar op tot nu toe gaat het wel met de oude digitenne.

Verder heb ik nooit problemen gehad met jullie.

En hoe kan ik de nieuwe al krijgen.
En wat moet er terug gestuurd worden ivm vakantie op camping vanaf 1 mei. ?
Reputatie 7
Badge +16
Kan je nog wel op de camping tv kijken dan zoals een camping in België of Duitsland Frankrijk noem maar op tot nu toe gaat het wel met de oude digitenne.

Verder heb ik nooit problemen gehad met jullie.

Dat is mooi om te lezen.
De nieuwe ontvanger kan hetzelfde ontvangen als de oude (bestaande), maar je kan er dus ook de nieuwe HD zenders mee kijken. Dus je kan hem gewoon meenemen op vakantie.
Let wel dat je alleen de FTA (gratis) zenders in het buitenland kunt ontvangen.
Reputatie 7
Badge +30
In de nacht van 17 op 18 april zijn er werkzaamheden aan de Digitenne masten in Limburg.

Dit heeft niet direct iets te maken met de veranderingen waar het in dit topic over gaat. Maar als mensen hier vragen over hebben is de kans groot dat ze hier wel terecht komen. Vandaar dat ik dit hier wel plaats. De klanten in dat gebied hebben hier per sms en/of e-mail bericht over gehad mits wij die gegevens hebben.

In Duitsland zijn ze bezig met 5G-netwerk. Op basis van internationale afspraken moeten wij daarom ruimte maken in de ether. Dit betekent dat het bouquet waarin de RTL-zenders, SBS6 en Net5 zitten zal verhuizen naar een andere frequentie. Ze gaan van kanaal 34 naar 21.

Door de werkzaamheden is het in Limburg die nacht tussen 0:00 en 06:00 niet mogelijk om Digitenne te kijken. Als de werkzaamheden zijn afgerond is het nodig om de Digitenne tuner of ontvanger terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en opnieuw de antenne-wizard te doorlopen. Voor hulp bij het opnieuw instellen van de zenders, kijk op www.kpn.com/instellen