Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 2
Gefeliciteerd allen met de langverwachte iTV app mét casten
Hier (nog een paar dagen Spanje) met een goede internetverbinding een Top-beeld op mijn Samsung smart TV. Eindelijk.
En nou niet weer gaan zeuren dat dit of dat ontbreekt🤐 . Het heeft (te) lang geduurd maar dan heb je ook iets moois!
Prachtige app moet ik zeggen


Beste Reynder, werkt de App zonder een extra Google Chromecast dongle op de Samsung Smart TV? Ik heb zelf een Samsung QLED QE49QF7 en wil streamen van een Android telefoon of Apple iPad. Bij geen van beide komt het casting icoontje in beeld ondanks dat ze op hetzelfde netwerk zitten. Casten vanaf Youtube werkt zonder problemen, maar niet in de KPN app. Vandaar dat ik me afvraag of KPN iTV streamen via chromecast direct naar een Samsung (of ander merk) Smart TV kan gaan zonder dongle.


Nee gaat niet werken. Je hebt echt een Google Chromecast nodig.
Reputatie 2
Tenzij je een tv hebt die draait op Android TV van oa Philips en Sony, dan kan het wel
Reputatie 7
Vandaar dat ik me afvraag of KPN iTV streamen via chromecast direct naar een Samsung (of ander merk) Smart TV kan gaan zonder dongle.Naar een Android TV kan zonder Chromecast dongle vanuit de iTV app gecast worden. Dat komt omdat de Chromecast functionaliteit in Android smart TV's geïntegreerd is.
Reputatie 7
Badge +16
Er zijn tv's die Google Chromecast hebben ingebouwd. Daarmee moet het wel lukken.
Reputatie 7
Badge +7
Gisteravond weer een paar opnames bekeken via de chromecast. Wederom viel mij daarbij op dat er van alles mankeert aan de interface van de itv-app. Ben ik nou echt de enige die hier last van heeft?
De KPN iTV app werkt wel op mijn mobiel maar niet op m'n tablet. Alle andere apps die je via chromecast kan activeren werken op beide toestellen wel, alleen de KPN iTV app dus niet. Kan het te maken hebben met de Andriod versie (op mijn mobiel draait 7.0 op mijn tablet 4.4)
Reputatie 7
De KPN iTV app werkt wel op mijn mobiel maar niet op m'n tablet. Alle andere apps die je via chromecast kan activeren werken op beide toestellen wel, alleen de KPN iTV app dus niet. Kan het te maken hebben met de Andriod versie (op mijn mobiel draait 7.0 op mijn tablet 4.4)Dat heeft waarschijnlijk te maken met de chipset van jouw tablet. Waarschijnlijk heeft jouw tablet een chipset van MediaTek of van Spreadtum en die lijkt (nog) niet goed om te kunnen gaan met het Digital Rights Management dat door de iTV app gebruikt wordt.
Ik hoop dat KPN snel met een oplossing zal komen.
De KPN iTV app werkt wel op mijn mobiel maar niet op m'n tablet. Alle andere apps die je via chromecast kan activeren werken op beide toestellen wel, alleen de KPN iTV app dus niet. Kan het te maken hebben met de Andriod versie (op mijn mobiel draait 7.0 op mijn tablet 4.4)Dat heeft waarschijnlijk te maken met de chipset van jouw tablet. Waarschijnlijk heeft jouw tablet een chipset van MediaTek of van Spreadtum en die lijkt (nog) niet goed om te kunnen gaan met het Digital Rights Management dat door de iTV app gebruikt wordt.
Ik hoop dat KPN snel met een oplossing zal komen.


Dat hoop ik ook. Als ik de app download krijg ik de melding dat het mogelijk is dat de app mogelijk niet geoptimaliseerd is. Dat blijkt dus.
Reputatie 6
Badge +10
Onder iOS zag ik allemaal nog oude opnames staan, die ik had verwijderd, en geplande opnames waren er ook niet. Na uitloggen/inloggen was dit weer gefixed. Waren via de TV-ontvanger ingepland.

Ik zeg het maar even...
Badge
Is er al bekent of/wanneer er een Android TV geschikte versie van de app komt? Zag gisteren nieuws voorbij komen op Tweakers dat de concurrent er mee aan het testen is.
Reputatie 7
Ik denk niet dat die er gaat komen en anders maximaal met 720p kwaliteit. Het zou commercieel erg onhandig zijn om met een 1080i app te komen. Waarom dat onhandig is ... daar mag je zelf nog even over nadenken.
Reputatie 1
Is er al wat bekend over wanneer de app naar behoren gaat functioneren? Zie alle negatieve beoordelingen in de app store....
Recent weer een keer uitgeprobeerd op mijn Lenova tablet en liep na een paar minuten weer vast... 😞.
Nu was ik zeer tevreden over KPN maar ik vind dat ze nu niet leveren waar ik voor betaal. Sterker nog, als Ziggo nu dezelfde prijzen voor Fox gaat hanteren zou ik overstappen zeker overwegen. Nadeel is dat mijn mobiele abo nog 1 jaar doorloopt en die dan weer duurder wordt.
Maar goed misschien kan ik daar ook wel onderuit aangezien KPN zijn beloften ook niet nakomt.
Maw ik ben zeker niet meer tevreden over KPN en eigenlijk is het een schande dat z'on groot bedrijf geen fatsoenlijke app kan leveren die het de diverse besturingssystemen goed doet!
Zou ook leuk zijn als KPN eens met een statement komt.
Badge
Waarom dat onhandig is ... daar mag je zelf nog even over nadenken.
Als het gunstig is voor een bedrijf als Ziggo waar TV de core business is om een Android TV app te hebben, is er weinig voordeel voor KPN om als uitdager op dat gebied dat niet te kunnen leveren en achter de feiten aan te lopen. Je kunt dan nog signaal kwaliteit verbinden aan het type abonnement (zoals Netflix en zo ook al doen met 4K), en het aantal Android TV's wat je kunt koppelen beperken per huishouden of het aantal streams gelijktijdig limiteren op een account, eventueel door terugsturen van een TV box of die niet mee bestellen.
Let wel, de klant kan ook voor 40-50 Euro een Chinese Android box kopen en daar de iTV app op zetten en die box op de TV (of monitor) aansluiten.
Badge
Is er al wat bekend over wanneer de app naar behoren gaat functioneren? Zie alle negatieve beoordelingen in de app store....
Recent weer een keer uitgeprobeerd op mijn Lenova tablet en liep na een paar minuten weer vast...


Heeft het ooit gewerkt voor je? Welke Lenovo tablet heb je, en op welke versie Android of Windows draait die tablet?
Reputatie 1
Is er al wat bekend over wanneer de app naar behoren gaat functioneren? Zie alle negatieve beoordelingen in de app store....
Recent weer een keer uitgeprobeerd op mijn Lenova tablet en liep na een paar minuten weer vast...


Heeft het ooit gewerkt voor je? Welke Lenovo tablet heb je, en op welke versie Android of Windows draait die tablet?


De oude app werkte goed. De nieuwe app eigenlijk nooit.
Ik heb een vrij nieuwe Lenovo tablet met Android 7.
Maar kijk eens bij de reviews in de app store. Zoveel negatieve beoordelingen komen niet uit de lucht vallen.
Badge
Ik heb zelf gelukkig geen last van de klachten, maar lees hier en daar wel dat er een issue is met bepaalde merken processors bijvoorbeeld. Vandaar ook de vraag welke tablet je exact hebt. Verder, misschien is het mogelijk een oudere versie van de app te gebruiken voor nu en auto update uit zetten van die app, dan ben je even geholpen totdat de nieuwe app uit beta komt.
Reputatie 1
Jammer dat er niemand van KPN zelf reageert.... Zou netjes zijn als ze wat duidelijkheid scheppen.
Reputatie 7
Badge +28
De volgende update van de app gaat helaas nog een aantal weken duren. Ik hoop dat je daarmee weer als vanouds gebruik kunt maken van de app maar ik weet het niet zeker. Ik heb niets specifieks gehoord over Lenovo. Kun je het typenummer van de tablet nog doorgeven?
Reputatie 7
De volgende update van de app gaat helaas nog een aantal weken duren.Dat betekent dus ook voorlopig geen verbetering van de on-demand functionaliteit van de app.

Reputatie 6
Badge +10
iOS: Nieuwe Update

Versie 6.2

27 aug. 2018
Terwijl iedereen genoot van het lekkere weer, zijn wij op kantoor gebleven om aan de app te werken. Dus ga er even voor zitten, want hier komt het lijstje met nieuwe functionaliteiten:

- Je vindt een overzicht van populaire series in het Kijken-menu bij ‘Series’
- Bingewatchen is een stuk makkelijker geworden: klik op de detailpagina van een serie op 'Meer afleveringen' om alle afleveringen uit dat seizoen te zien
- Gebruik 'Primetime' in het Kijken-menu om in één oogopslag te zien wat er ’s avonds op tv is of wat je afgelopen week hebt gemist
- In de TV Gids op tablets kun je nu ook snel naar een andere zender door te klikken op ‘Snel naar…’
- De ‘Nu op TV’ pagina heeft een kleine make-over gekregen: we tonen alle programma’s die nu én straks op tv zijn
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer even! Afgelopen tijd zijn we erg druk geweest met het oplossen van issues die duidelijk werden na de live-gang van de app. Zo werkt de app nu weer op iPads met iOS 10.3.3, en ook op Android hebben we al twee app updates gedaan. Maar.. Zoals jullie zelf ook merken zijn nog niet alle problemen hiermee opgelost.

Vooral op Android blijken een aantal toestellen problemen te hebben met het afspelen van streams. Op deze toestellen zie je een foutmelding met de tekst "Sorry...". De oorzaak hiervan ligt in de chipset (MediaTek) die sommige toestellen gebruiken. Mocht je je afvragen of jouw toestel ook deze chipset gebruikt, zoek het toestel dan even op op Tweakers bijvoorbeeld.

Nu we de oorzaak weten van dit probleem, zijn we hard aan de slag gegaan om het op te lossen. Zodra de fix er is, brengen we uiteraard weer een app update uit.

Namens iTV apps,

Nikki
Reputatie 6
Badge +10
Even mogen spelen met nieuwe iOS update. Die thumbnails op het hoofdscherm dat laden blijft lang duren, .to.v. andere apps. Ook het scrollen/swippen gaat maar schokkerig. Vooral op een iPad 10.5 is dit geen pretje, zeker met dat 120Hz scherm, is dat uitermate vervelend.

Het opstartlogo is nog steeds in SD. Begreep dat Erik dit wel heeft doorgegeven, maar er nog niet in zit?
Hier ook probleem met een Smartphone waar een Mediatekening chipset in zit. De app werkt wel op de smartphone, het casten via Chrome niet (cast icoon is er niet). Op oudere LG telefoon werkt alles naar behoren.
Gek genoeg weten de mensen bij de klantenservice van KPN dit niet.....

Heeft KPN zelf al een idee wanneer dit probleem wordt opgelost en het casten ook via apparaten met Mediatek chipsets gaat werken?
Reputatie 1
Badge
De app (versie 6.2) werkt niet op mijn iPhone SE met iOS 11.4.1.
Maak thuis gebruik van WiFi en ben ingelogd met KPN ID.
Zodra ik een programma wil gaan kijken heb ik een zwart scherm met groen ronddraaiende cirkel...
Alle tips geprobeerd (app opnieuw installeren, iPhone opnieuw opstarten).
Waarom werkt het niet?
Ik kan sinds de update geen programma's meer kijken. Hij geeft continu een fout aan. Ook met de dingen die ik heb opgenomen en zo. Hoop dat hier een oplossing voor is want dit is echt niet leuk meer.