Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

En laten we eens checken hoe lang kpn erover doet om het prpbleem met de app te herstellen. Plus wat ik nu terugkkrijg van kpn, want ik betaal hier wel voor, maar de app werkt niet. Dus waarom zou ik het volle bedrag moeten betalen.
Allemaal leuk en aardig dit, maar ik zie nergens een oplossing... jullie veranderen een app , ik kan geen on demand meer kijken. De zoekfunctie doet Het helemaal niet namelijk...... ook als ik bijvoorbeeld iets in typ wat ik wel al zie staan in het beginscherm.... kortom wat nu????

Hallo KPN,

Sinds de nieuwe update/versie kan ik op mijn iPhone mijn on demand/pluspakket niet vinden en dus mijn favoriete series niet kijken hoe kan dat?
Waar kan ik die nu vinden?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Ik wil KPN bedanken voor de vernieuwde App.

Alles werkt boven verwachting geen vertragingen en error codes dus alleen maar postieve feedback.

Graag wil ik de KPN wel een tip geven,nadat de App vrijgegeven is waren er een aantal dingen onduidelijk voor mij.
Gebeld vanuit het buitenland met KPN nummer 0031612001200. en gesproken met een medewerker.
Netjes te woord gestaan alleen jammer dat het antwoord niet het probleem kon oplossen.
Mijn probleem was dat ik mijn I-phone niet kon connecten met mijn Samsung tv UHD 9000. SERIE.

Het antwoord van de medewerker na het navragen bij haar collega was, het ligt waarschijnlijk aan de I-phone deze werken niet altijd mee om een nieuwe app te ontwikkelen u zult nog moeten wachten tot dit in de app is opgelost.

Met dit anrwoord kon ik niet echt genoegen nemen en belde mijn zoon om het te testen in nederland,hij zij he Pa je moet even een chromecast kopen en het zal moeten werken en ja hoor hij had gelijk en alles werkt perfect nog nooit zo tevreden geweesr na een eerste release.

Nu KPN A.U.B INSTRUEER UW MENSEN VAN DE HELPDESK BETER EN IK DENK DAT U VELE KPN GEBRUIKERS BLIJ KUNT MAKEN EN OOK VELE NIEUWE KLANTEN KUNT WERFEN ALS DIT BETER BEKEND IS

MVGR Ron van Dam
Hallo, ik heb de nieuwe app op mijn iPad gezet. Ik keek met de oude app altijd series uit het pluspakket via on demand. Dit kan ik in de nieuwe app niet meer terugvinden. Is dat niet meer mogelijk?

Admin: bericht samengevoegd met lopende topic
Reputatie 2
Badge
Ik heb nog een verbeterpunt gevonden, maar weet niet zo goed waar ik die het beste kan melden, dus dan maar hier.

Als je op iOS (dus zowel de iPhone als iPad) live tv aan het kijken bent, en een melding krijgt van bijv. de timer of siri opent dan stopt het afspelen (bij berichten blijft het afspelen doorgaan). Hierdoor moet je dus de hele video afsluiten en weer opnieuw openen, het afspelen gaat dus niet automatisch door zodra je de timer uitschakelt, of terugkomt van siri.

Omdat er ook geen play/pauze knop is kan je deze dus ook niet gebruiken.

Het zou fijn zijn als het afspelen weer doorgaat, of verder met live zodra je “terugkeert” in de app.

-Michael
Waarom kan ik nu niet meer spoelen in opnames? Heel vervelend. Kon hiervoor bij alle programma's
Waarom kannik ook bij opgenomen programma's niet meer spoelen?
Reputatie 1
Waarom kan ik maar 7 dagen terug kijken? Ik kwam Homeland seisoen 7 tegen maar het was al episode 3 dus de eerste twee gemist. Bij terug kijken staat episode 2 nog net in maar kan deze ook niet terug kijken. Updates gaan terug in tijd en niet naar de toekomst. Zelfde als Fon. Meer als een jaar al een probleem en nog steeds geen oplossing.

Admin: bericht samengevoegd met lopende topic
Bij opstarten iktv app blijft het laadicoon draaien, beeld op zwart. Heb Samsung galaxy tab A met android 7.1.1. Al tig keer app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, heel soms pakt hij wel, maar meestal niet, dan blijft het laadicoon maar draaien. Kijk altijd via tablet. Wat kan ik nog doen of wordt hieraan gewerkt.
sinds nieuwe update van kpn itv kannik videoland niet meer kijken. on domand is eraf. ik heb videoland bij mijn kpn contract.
Reputatie 7
Badge +16
Waarom kan ik maar 7 dagen terug kijken?[/i]
Omdat dit afgesproken is met de aanbieders. Op zich is het natuurlijk al fantastisch dat je 7 dagen terug kan kijken.
Reputatie 7
Badge +16
Nog even ter herhaling voor mensen met vragen over On Demand:
- Het On Demand menu wordt in juni verwacht. Waarom is het weggehaald vraag je je misschien af? In de vorige app werd On Demand maar door 2% van de mensen gebruikt. Maar omdat dit toch echt een must-have blijkt te zijn, gaan we hier snel mee aan de slag. Bedenk je wel dat de On Demand catalogus erg groot is en dat dit tijd kost.
Nog even ter herhaling voor mensen met vragen over On Demand:
- Het On Demand menu wordt in juni verwacht. Waarom is het weggehaald vraag je je misschien af? In de vorige app werd On Demand maar door 2% van de mensen gebruikt. Maar omdat dit toch echt een must-have blijkt te zijn, gaan we hier snel mee aan de slag. Bedenk je wel dat de On Demand catalogus erg groot is en dat dit tijd kost.
Kortom, conclusie: veruit de méésten gebruiken on demand via de tv-ontvanger.
Hier dito: als ik al via m'n laptop kijk is het live. (als m'n moeder bij me logeert en naar dat vreeeselijke Utopia en gtst kijkt.)
Reputatie 5
Badge +5
Na mijn aanvankelijke enthousiasme over de nieuwe app, loop ik toch tegen een minpuntje aan: tijdens het casten kan ik niet terug- of vooruitspoelen bij gemiste uitzendingen. Ik kan hem wel op pauze zetten, maar het voortgangsbalkje springt steeds terug tijdens play. Tijdens pauze kan ik het balkje wel verschuiven, maar dat heeft verder geen enkel effect wanneer ik terug naar Play ga. Ik heb dit verschijnsel bij zowel mijn Huawei Mediapad als bij mijn Nexus 10 tablet.

Hebben anderen hier ook last van?
Echt gewoon bizar dat het niet werkt op de "oude Ipad's" dit was met de beta versie ook al het geval en is toen ook veelvuldig gemeld. Nu zit ik dus met een onbruikbare APP op de Ipad, maak dan in ieder geval de oude versie beschikbaar voor Ipad gebruikers. qua app kunnen jullie nog heeeeel veel leren van Ziggo.
Reputatie 2
Echt gewoon bizar dat het niet werkt op de "oude Ipad's" dit was met de beta versie ook al het geval en is toen ook veelvuldig gemeld. Nu zit ik dus met een onbruikbare APP op de Ipad, maak dan in ieder geval de oude versie beschikbaar voor Ipad gebruikers. qua app kunnen jullie nog heeeeel veel leren van Ziggo.
Reputatie 2
Ja da is wel jammer allemaal. Ik heb hier een Samsung Tab E, werkt op Android 4.4.4, zou volgens spec moeten werken, dus niet. Ik begrijp uit commentaar van Paul dat streaming niet werkt op dit tablet, maar er staat niet bij of aan een oplossing wordt gewerkt. Dat verontrust me toch wel. Houdt dat in dat ik een nieuw tablet moet kopen? Denk het niet, geef mij de oude app maar weer, die werkt prima.
Na de vorige update een nieuw tablet gekocht ( android 7.0 nougat) Nu weer problemen, een fraaie lay-out maar weer geen beeld bij de gemaakte zenderkeus. (Sorrie er is wat mis gegaan). Prima beeld op " KPN presenteert" verder presteert de app niet veel!
In de oude iTV app gebruikte deze relatief weinig energie. Na avondje kijken hooguit 10%. Nu 80%!!
Verder in het gebruik omslachtiger als je van zenders wil wisselen. Tip: extra button om tussen 2 zenders te kunnen schakelen / wisselen.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Eindelijk wegwijs met de app van iTV, wordt weer een nieuwe gelanceerd.
Helaas is bij de nieuwe het niet meer mogelijk je favoriete kanalen te selecteren.
Help

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Ben ik de enige of zijn er meer die zich ontzettend bedrogen voelen met deze nieuwe versie ?
Veel minder gebruiksvriendelijk. b.v. Scrollende kolommen, maar vooral het gegeven dat je niet kunt vooruitspoelen bij opnames. Gek wordt je ervan temeer daar KPN niet in staat is een programma opname gewoon aan het begin te starten. En reclames? Wat een waardeloze 'verbetering'.....benieuwd of dit geplaatst wordt. KPN kennende........

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Zojuist een android " veiligheids" update ontvangen, alles loopt nu als een trein en ben ( voor mijn behoefte) wel tevreden over deze nieuwe app.
Na mijn aanvankelijke enthousiasme over de nieuwe app, loop ik toch tegen een minpuntje aan: tijdens het casten kan ik niet terug- of vooruitspoelen bij gemiste uitzendingen. Ik kan hem wel op pauze zetten, maar het voortgangsbalkje springt steeds terug tijdens play. Tijdens pauze kan ik het balkje wel verschuiven, maar dat heeft verder geen enkel effect wanneer ik terug naar Play ga. Ik heb dit verschijnsel bij zowel mijn Huawei Mediapad als bij mijn Nexus 10 tablet.

Hebben anderen hier ook last van?
Dit zou alleen bij de Nederlandse commerciële kanalen (RTL, Talpa) het geval moeten zijn. Bv NPO moet je gewoon door kunnen spoelen indien 'gemist'.
Reputatie 7
Badge +16
Na mijn aanvankelijke enthousiasme over de nieuwe app, loop ik toch tegen een minpuntje aan: tijdens het casten kan ik niet terug- of vooruitspoelen bij gemiste uitzendingen. Ik kan hem wel op pauze zetten, maar het voortgangsbalkje springt steeds terug tijdens play. Tijdens pauze kan ik het balkje wel verschuiven, maar dat heeft verder geen enkel effect wanneer ik terug naar Play ga. Ik heb dit verschijnsel bij zowel mijn Huawei Mediapad als bij mijn Nexus 10 tablet.

Hebben anderen hier ook last van?
Dit zou alleen bij de Nederlandse commerciële kanalen (RTL, Talpa) het geval moeten zijn. Bv NPO moet je gewoon door kunnen spoelen indien 'gemist'.

Is kijken op je smartphone of tablet (zonder chromecast te gebruiken) geen probleem?