Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Maar dan zou toch iedereen dat moeten hebben?
Draait op Android 4.4.4
Nee hoor, dat is uiteraard ook afhankelijk van de versie van de DRM software op jouw apparaat. Dat is ook precies wat mij nu een beetje benauwd. De iTV app zou volgens KPN moeten werken vanaf Android versie 4.4, maar ik ben bang dat op de Huawei de DRM software in die zeer oude versie van Android roet in het eten gooit.
Ik hoop dat iemand van het iTV app developmentteam hier opheldering over kan geven.
Reputatie 2
Maar dan zou toch iedereen dat moeten hebben?
Draait op Android 4.4.4
Nee hoor, dat is uiteraard ook afhankelijk van de versie van de DRM software op jouw apparaat. Dat is ook precies wat mij nu een beetje benauwd. De iTV app zou volgens KPN moeten werken vanaf Android versie 4.4, maar ik ben bang dat op de Huawei de DRM software in die zeer oude versie van Android roet in het eten gooit.
Ik hoop dat iemand van het iTV app developmentteam hier opheldering over kan geven.

Nou dat is dan ook wat. Laten we hopen dat er iemand reageert van het iTV team. Jij bedankt in ieder geval.
Is het nu al duidelijk waarom de app nog steeds niet werkt in het buitenland?
Reputatie 7
Is het nu al duidelijk waarom de app nog steeds niet werkt in het buitenland?Maar de app werkt toch in heel de EU?
Laat ik het anders formuleren: waarom werkt de app niet goed in het buitenland. Wij en velen met ons, forum staan genoeg meldingen, kunnen nog steeds geen tv kijken. Oorzaak beeld wil niet laden, hapert, of je krijgt foutieve meldingen zoals niet aangesloten op thuisnetwerk. Wij kunnen ook geen tv kijken omdat het beeld stil blijft staan. Of de app blijft maar laden en geen beeld. Netflix werkt gelukkig wel. Maar af en toe tv kijken zou prettig zijn.
Reputatie 7
Ik heb je vraag doorgestuurd, wjb. Het uitblijven van een antwoord siert ons niet. Ik hoop dat er snel uitsluitsel is.@Erwin_Weer twee weken verder en je raadt het al nog steeds geen antwoord. 😡
Hoi Wjb. Eerlijkheid gebied dat ik wel een reply van Nikki heb ontvangen. Dus deze keer is het mijn schuld. Mea culpa.
Nikki legt uit dat het probleem een gedeelde verantwoordelijkheid van verschillende teams is. Ieder met hun eigen prioriteiten. Je voelt hem al aankomen. Ze heeft het opnieuw onder de aandacht gebracht maar helaas geen invloed op de oplostermijn. Dit is natuurlijk niet wat je wil horen en ik had nog een vage hoop dat hier binnen afzienbare tijd iets mee gedaan zou worden. Ik vrees dat het nog wel even wachten is. Excuses voor de valse verwachtingen en het gevoel aan het lijntje gehouden te worden.
Reputatie 7
Het lijkt me heel erg frustrerend als je als productowner afhankelijk bent van een ander (scrum)team om een oplossing te verzorgen voor jouw product.
Nu is het wel zo dat je dan als productowner de gevolgen van het ontbreken van die oplossing goed zal moeten inschatten, want dat bepaalt natuurlijk ook de prioriteit om tot een oplossing te komen.
Bij dat laatste stel ik in deze wel wat vraagtekens.
Dat Channel unknown dingetje in je lijst met opnames kunnen we wel oplossen in de backend gok ik, ...4 juli 2018

Maar voor ons is dat helemaal geen "dingentje" want:
Het issue met de unknown channels wordt in een volgende backend release opgelost. Ik verwacht dat deze over een week of twee/drie live staat. Deze fix is nodig om ook de detailpagina's te kunnen openen (die nog nog leeg/zwart blijven). Mocht je al HD op 1 hebben, dan verwacht ik dat je deze daarna ook af kunt spelen. Zo niet, laat het ons weten en dan kijken we weer verder :)4 april 2018
Ondertussen kunnen wij dus 98% van onze opnames niet terugkijken via de app.

Let vooral ook even op de genoemde datums en weet dat het vandaag 8 augustus 2018 is!
Reputatie 2
Maar dan zou toch iedereen dat moeten hebben?
Draait op Android 4.4.4
Nee hoor, dat is uiteraard ook afhankelijk van de versie van de DRM software op jouw apparaat. Dat is ook precies wat mij nu een beetje benauwd. De iTV app zou volgens KPN moeten werken vanaf Android versie 4.4, maar ik ben bang dat op de Huawei de DRM software in die zeer oude versie van Android roet in het eten gooit.
Ik hoop dat iemand van het iTV app developmentteam hier opheldering over kan geven.

Nou dat is dan ook wat. Laten we hopen dat er iemand reageert van het iTV team. Jij bedankt in ieder geval.


@Erwin_
En mijn verhaal....? Nog steeds geen oplossing sinds dat de nieuwe app er al is...
Je vraag staat uit bij het team, @master51 Ik heb hopelijk snel een antwoord voor je.
Reputatie 2
Je vraag staat uit bij het team, @master51 Ik heb hopelijk snel een antwoord voor je.
Oke dankjewel. Wacht ik het even af
Reputatie 7
We hebben inmiddels een antwoord op jouw situatie, Master51. Dit is iets wat ineens de kop op heeft gestoken. Hierdoor weten ze nog niet precies wat er aan de hand is, maar ze vermoeden dat het samenhangt met een update van een andere app of service.. De Huawei varianten die de ontwikkelaars aanwezig hebben om te testen geven dit probleem, niet. Vandaar dat ze ook graag het volgende willen weten:

- Heb je onlangs een software update van Android geinstalleerd?
- Welke versie van Google Play Services is geinstalleerd?
- Werkte het eerst wel? Zo ja, vanaf wanneer niet meer?
Reputatie 2
We hebben inmiddels een antwoord op jouw situatie, Master51. Dit is iets wat ineens de kop op heeft gestoken. Hierdoor weten ze nog niet precies wat er aan de hand is, maar ze vermoeden dat het samenhangt met een update van een andere app of service.. De Huawei varianten die de ontwikkelaars aanwezig hebben om te testen geven dit probleem, niet. Vandaar dat ze ook graag het volgende willen weten:

- Heb je onlangs een software update van Android geinstalleerd?
- Welke versie van Google Play Services is geinstalleerd?
- Werkte het eerst wel? Zo ja, vanaf wanneer niet meer?


Hoi,

Hierbij de antwoorden op jullie vragen:
1: nee, de laatste update is meer dan een jaar geleden
2: Google playservices versie: 12.8.74
3: ja de oude app heeft prima gewerkt. Sinds de nieuwe app alleen NPO 1, 2 en 3
Reputatie 7
Dank je, Master51, ik geef je antwoorden door. We komen er z.s.m. op terug. Nog wel een aanvullende vraag over je antwoord op punt 3, je bedoelt daarmee dat het speelt sinds de laatste update van de app (uitgebracht 23 juli)?
Reputatie 2
Dank je, Master51, ik geef je antwoorden door. We komen er z.s.m. op terug. Nog wel een aanvullende vraag over je antwoord op punt 3, je bedoelt daarmee dat het speelt sinds de laatste update van de app (uitgebracht 23 juli)?
Nee de compleet nieuwe app. Die heb ik nooit werkend gekregen op de tablet. De oude app deed het prima. Ook de Ziggo app werkt feilloos... ik hoor het wel. Bedankt tot zover.
Reputatie 7
Check dank je. Ik geef dat er bij door. We komen er op terug zodra we meer weten.
Reputatie 2
Check dank je. Ik geef dat er bij door. We komen er op terug zodra we meer weten.
Oke dankjewel
Reputatie 7
Ik heb iets meer duidelijkheid voor je, Master. Helaas alleen op dit moment nog geen oplossing. De combinatie van Androidversie van jouw tablet (4.4) en het feit dat je dit al hebt sinds de nieuwe app er is, wijst erop dat het probleem hem zit in de DRM. Dat staat voor Digital Rights Management en is de kopieerbeveiliging van de videostreams. Zoals je misschien weet hebben we issues met apparaten die een chipset hebben van MediaTek. Wat we nu verwachten is dat jouw issues vergelijkbaar is met dat. En dus ook opgelost zal worden op het moment dat we de oplossing hebben voor het MediaTek probleem.

Alleen wanneer die oplossing er is durf ik nog niet te zeggen. Er wordt daar hard aan gewerkt, maar een datum hebben we op het moment nog niet. Zodra we die wel hebben, laten we dat gelijk hier in dit topic weten.

Helaas betekent dit voor jou dat je op het tablet de komende periode alleen maar de NPO's kunt kijken.
Reputatie 2
Ik heb iets meer duidelijkheid voor je, Master. Helaas alleen op dit moment nog geen oplossing. De combinatie van Androidversie van jouw tablet (4.4) en het feit dat je dit al hebt sinds de nieuwe app er is, wijst erop dat het probleem hem zit in de DRM. Dat staat voor Digital Rights Management en is de kopieerbeveiliging van de videostreams. Zoals je misschien weet hebben we issues met apparaten die een chipset hebben van MediaTek. Wat we nu verwachten is dat jouw issues vergelijkbaar is met dat. En dus ook opgelost zal worden op het moment dat we de oplossing hebben voor het MediaTek probleem.

Alleen wanneer die oplossing er is durf ik nog niet te zeggen. Er wordt daar hard aan gewerkt, maar een datum hebben we op het moment nog niet. Zodra we die wel hebben, laten we dat gelijk hier in dit topic weten.

Helaas betekent dit voor jou dat je op het tablet de komende periode alleen maar de NPO's kunt kijken.

Beste Erik,

Bedankt voor je snelle antwoord. Jammer om te horen dat een nog niet op korte termijn een oplossing voor is, maar wel fijn om te horen dat dit opgelost gaat worden. Ik hou dit topic de komende periode in de gaten en hoop dat er dan meer mensen weer gebruik kunnen maken van de app.
Fijne avond nog??
Helaas gebruik ik een Lenovo
Deze werkte uitstekend voor de update heb toen ook gelijk mijn abonnement van mijn telefoon naar onbeperkt veranderd en kort erna kreeg ik de update binnen nu na 4 maanden nog steeds het probleem niet opgelost
Zou nu toch graag willen weten hoe lang dit nog ga duren ,want ik begin al te denken om naar een andere provider over te stappen waar het wel werkt wat ik toch wel jammer zou vinden daar ik verder over KPN zeer te treden ben

*Admin: reactie verplaatst naar verzameltopic
Reputatie 3
Badge
Vanavond 14-08-2018 kan ik via de app Ajax - Luik kijken. Via ITV op de laptop lukt het niet ????
Wat is er mis????
Reputatie 7
Vanavond 14-08-2018 kan ik via de app Ajax - Luik kijken. Via ITV op de laptop lukt het niet ????
Wat is er mis????
Ben je thuis of ergens anders?
Reputatie 3
Badge
Ik ben gewoon thuis. Op de Laptop probeerde ik de wedstrijd op te pakken via de App..
Reputatie 7
Badge +16
Zou gewoon moeten werken, KPN heeft het Ziggo Select signaal voor de hele avond vrij gegeven.
Gefeliciteerd allen met de langverwachte iTV app mét casten
Hier (nog een paar dagen Spanje) met een goede internetverbinding een Top-beeld op mijn Samsung smart TV. Eindelijk.
En nou niet weer gaan zeuren dat dit of dat ontbreekt🤐 . Het heeft (te) lang geduurd maar dan heb je ook iets moois!
Prachtige app moet ik zeggen


Beste Reynder, werkt de App zonder een extra Google Chromecast dongle op de Samsung Smart TV? Ik heb zelf een Samsung QLED QE49QF7 en wil streamen van een Android telefoon of Apple iPad. Bij geen van beide komt het casting icoontje in beeld ondanks dat ze op hetzelfde netwerk zitten. Casten vanaf Youtube werkt zonder problemen, maar niet in de KPN app. Vandaar dat ik me afvraag of KPN iTV streamen via chromecast direct naar een Samsung (of ander merk) Smart TV kan gaan zonder dongle.