KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Reputatie 7
Badge +30

 

​​​​​​De uitrol van het nieuwe menu is voltooid. Dat wil zeggen, alle klanten hebben nu dit nieuwe menu. Dat betekent ook dat we geen onderscheid meer hoeven te maken tussen klanten, en dat softwareupdates van de tv ontvanger weer voor iedereen gelden. Daarom is er een nieuw topic beschikbaar waarin wij berichten plaatsen als er nieuwe software komt, en waar je feedback en vragen kwijt kunt. Dat topic is deze:  

​​​​​​Inmiddels is de eerste algemene update daarin ook met succes voltooid wat betekent dat we dit topic hier nu sluiten. Heel erg bedankt aan eenieder die in het afgelopen jaar hier zijn feedback heeft gegeven, dat is voor ons van onschatbare waarde. Blijf dan ook vooral feedback geven, in het nieuwe topic :)

​​​​

Hallo allen! Het is weer tijd voor een iTV update. We zijn met deze al een poosje aan het testen, dus het kan zijn dat je hem al van daaruit al hebt. We gaan nu (juni 2020) echter van start met de grote uitrol.
 

Welke ontvangers krijgen de update naar het nieuwe menu

De Arris VIP5202, Arcadyan HMB2260, Arris VIP2952, ZTE ZXV8001 en de Motorola VIP1853 gaan naar (minimaal) versienummer NMC8.0.118_1. In de loop van deze uitrol kan het zijn dat er kleinere updates worden gedaan die alleen onder water dingen verbeteren. Hier maken we dan geen topic over. Het kan dan ook zijn dat tegen de tijd dat jij deze update krijgt, het versienummer hoger is.

Heb je een ouder model, zoals de Motorola VIP1903 of VIP1963? Dan wordt deze update niet beschikbaar. Deze ontvangers zijn per april 2021 uitgefaseerd. 

 

Wanneer komt de update naar het nieuwe menu

De uitrol van de update naar het nieuwe menu wordt in verschillende fases gedaan.

Op dit moment zijn we klaar met de uitrol van het nieuwe menu bij klanten die alleen ZTE 8001, Arris 5202, Arris 2952 en de Arcadyan 2260 hebben (of een combinatie van dezen). 

Voor klanten met Motorola 1853's (eventueel in combinatie met een van de bovenstaande types) beginnen we in mei 2021 met de uitrol van het nieuwe menu. 

De uitrol wordt op basis van het abonnementsnummer gedaan, alle ontvangers die je hebt staan worden tegelijkertijd bijgewerkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, de ontvanger zal ’s nachts worden bijgewerkt. Mocht dit onverhoopt niet pakken krijg je vanzelf een pop-up met het verzoek om de update handmatig te starten. .

Er is de afgelopen tijd hard gewerkt om de software zo te maken dat deze ook goed functioneert op de 1853. Omdat dit natuurlijk wel een ouder model ontvanger is zijn er een paar dingen die op de 1853 niet beschikbaar zullen zijn die in de nieuwere modellen wel beschikbaar zijn. Het gaat dan om:

  • De carrousel overzichten waarbij je in de On Demand onderdelen filmposters ziet zijn niet beschikbaar. Deze onderdelen zijn alleen als lijst te bekijken.
  • Uitgelicht ontbreekt in het menu.
  • Gids en Terugkijken zijn in het menu nog twee items, zoals dit in het oude menu ook zo is. De optie Terugkijken opent dan de Gids, maar in verticale view.
  • Daarnaast is er nog een aanvullende gidsweergave beschikbaar: Simpel. Dit is een eenvoudigere weergave met een betere performance.

 

Op 11 mei gaan we een eerste pilot doen waarbij een kleinere groep klanten met 1853's het nieuwe menu krijgt. Het versienummer van deze software is NMC8.0.118_1 & HTML 4.121.201. Dat is dus een andere HTML versie dan de software die we voor de overige ontvangers sinds deze week uitrollen (dat is 4.120.209).

Daarna kijken we hoe het gaat met die klanten, en als dat allemaal goed loopt dan is de planning voor de rest van de uitrol 25 mei t/m 9 juni. Als dingen toch nog veranderen qua datum dan laten we dit hier in het topic weten.

 

Aanvullende updates voor mensen die het nieuwe menu al hebben

Tussentijds worden er regelmatig kleinere updates uitgerold die problemen oplossen of een functie toevoegen/herstellen. Deze updates vermelden we in het topic. Maar omdat het topic veel verkeer ziet, vallen die berichten ook makkelijk weg. Vandaar dat we ze nu hier ook even toevoegen.

Ter verduidelijking: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

 

14 t/m 18 juni: HTML 4.122.212

Gelijk aan HTML 4.122.211 alleen laden er minder categorieën tegelijk in bij Sport om de netwerkbelasting te verlagen. Plus aanvullende verbeteringen op het tv platform zelf.

Alle eerdere, kleinere, updates op een rijtje. Klik op Toon Inhoud 

25 mei t/m 11 juni: HTML 4.122.211

Hierin wijzen we de klanten nog een keertje op de sportzomer door een rode notificatiestip bij de menu-optie Sport en bij instellingen voor het kunnen kiezen van donkere kleurmodus met oranje contrastkleur.

Verder:

  • Zoeken kijkt nu ook in je opnames
  • Bij series in de gids vind je in de informatie pop-up nu ook een tabje met Meer afleveringen. Hier staan alle overige afleveringen (van hetzelfde seizoen) die in de gids aanwezig zijn.
  • In de gids, bij programma's die op dat moment worden uitgezonden, vindt je een nieuwe LIVE-indicator bij de programma informatie bovenaan het scherm
  • Als je live tv pauzeert is de blauwe knop nu ook te gebruiken om 5 minuten mee te springen
  • Daarnaast wat onder water verbeteringen

17 mei t/m 8 juni: NMC 8.0.121_2.

Hier zitten geen hele spannende dingen in. Alleen een nieuwe softwareversie voor de afstandsbediening van de 5202 (versie 0162.01.08) die onder andere een bug herstelt met toetsaanslagen die herhalen. En verder zijn het alleen wat onder water veranderingen waar je als klant niets van merkt.

 

4 t/m 13 mei: HTML 4.120.209

  • Zoeken heeft een ander uiterlijk gekregen dat past bij de rest van het menu. Ook is de performance van het zoeken verbeterd (sneller).
  • Vanwege de komende sportzomer hebben we een verbeterde Sportomgeving, die qua uiterlijk past bij de overige On Demand onderdelen. Je vindt deze via Menu > Sport. Je vindt hier alle beschikbare sportuitzendingen zowel binnen je pakket, als los huurbare wedstrijden. Ook hebben we een aanvullende kleurmodus beschikbaar. Via Menu > Instellingen > TV Menu kun je nu kiezen voor Oranje. Dit geeft je het dark mode zwart/donkergrijze menu maar dan met oranje highlights.
  • Notificatie op het scherm als de batterijen bijna leeg zijn (alleen voor de nieuwere afstandsbedieningen)
  • Op de 5202 ontvanger: onder Menu > Instellingen > Informatie wordt nu ook de softwareversie van de afstandsbediening getoond
  • Andere, kleinere, bug fixes en verbeteringen

13 april t/m 4 mei: NMC 8.0.118_1 

Dit heeft niet echt dingen waar je wat van merkt. Het doet voorbereidend werk voor een latere HTML update.  Deze update vereist een herstart van de ontvanger.

 

13 t/m 22 april: HTML 4.119.205

  • Nieuw: aparte sectie voor 4K films in het Plus Pakket als de klant ook het 4K pakket heeft.
  • Eenmalige schermnotificatie om klanten te wijzen dat Films op TV ook in het Films menuonderdeel staan
  • Fix voor het probleem dat sommige instellingen (zoals dark mode) verloren konden gaan na herstart
  • Aantal fixes rondom herinneringen.
  • Bij plannen van serie opname word dit nu ook expliciet vermeld in de notificatie dat je een echt een serie hebt gepland en niet 1 aflevering

     

  • Nieuwe detailpagina’s bij programma's met een betere performance

  • Systeemverbeteringen in het platform om overbelasting te voorkomen bij herinneringen
  • Verbetering in de instellingenpagina's over afstandsbediening
  • Een aantal kleine verbeteringen / bug fixes

23 maart t/m 1 april: HTML  4.117.211

  • VIP5202: nieuwe optie onder Menu > Instellingen > Stand-by 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’. Dit zorgt ervoor dat automatisch de juiste poort op de tv wordt gekozen als de ontvanger uit stand-by komt zodat je dit niet handmatig hoeft te wijzigen. Dit werkt met het HDMI-CEC protocol. Omdat niet alle tv's dit protocol (goed) ondersteunen staat deze optie niet standaard aan. Wil je hier gebruik van maken moet je dit zelf aanzetten.
  • 2260/2952: verbetering in de navigatie in de carrousels, zoals in Films en Series.
  • Bug fix rondom het instellen van een herinnering.
  • Beter scanbare QR-code voor Home Cinema Set bij Instellingen > Afstandsbediening.
  • Bug fix voor het schalen van het live tv beeld bij het openen van de verticale Gids.
  • Bug fix bij het spoelen in een opname van een programma dat nog live wordt uitgezonden.
  • De lijst met tips is geactualiseerd.
  • Kleinere bug fixes / changes

9 maart t/m 2 april: NMC 8.0.116_2

  • Oplossing voor het regelmatig opnieuw moeten inloggen bij Netflix op de ontvanger. Dit is al wat langer lopend probleem waar we nu, met hulp van Netflix, een oplossing voor hebben kunnen vinden. 
  • Verbetering in de tekst van de verbinding-met-zender-verbroken foutmelding (stb-nmc-400)

2 t/m 16 maart: HTML 4.116.208

  • Aanvullende verbeteringen in de snelheid. Specifiek in het laden van de verticale gids en het laden van de opnamelijst. 
  • Seizoen- en afleveringsnummers worden getoond bij de afleveringen van een serie in de pop-up met detailinformatie die je krijgt als je op OK drukt. Heb je ingesteld dat je direct naar de uitzending gaat met OK dan zie je deze pop-up niet.
  • Onder Menu > Series > Meer Series werkt de rode knop weer om direct het pakket te kunnen bestellen waar de desbetreffende serie bij hoort. 
  • De afbeeldingen bij Films en Series zijn (deels) vernieuwd.
  • Voor de 5202: de QR-code in het menu voor het koppelen van de afstandsbediening is verbeterd zodat hij beter te scannen is.
  • Aanvullende kleinere bug fixes

16 t/m 25 februari:  HTML 4.115.205.

  • Informatie in het Menu (onder de optie afstandsbediening) over hoe je de afstandsbediening moet koppelen. Dit is er al voor de ZTE 8001 en de Arris 5202 en voegen we hiermee toe aan de HMB 2260 en de Arris 2952.
  • Verhelpen van de bug dat teletekst in eerste instantie niet goed wordt weergegeven als je teletekst opent terwijl de infobalk nog zichtbaar is. 
  • Verbeteringen rondom het ophalen van de opnamelijst. Wat kon gebeuren was dat je een vastloper en/of foutmelding te zien kreeg als ons platform een storing had terwijl je je opnamelijst opent. Dat proces is geoptimaliseerd waardoor dit een stuk minder voorkomt. Ook was het laden van de opnamelijst soms wat trager omdat hij tegelijkertijd ook je voortgangsinformatie ophaalde. Dit is nu apart, eerst de lijst, dan de voortgangsinformatie. Waardoor je kan merken dat je lijst dus sneller te zien is dan voorheen. 

2 t/m 23 februari 2021: HTML 4.114.213 (2 t/m 11) & NMC 8.0.113_2 (2 t/m 23)

  • Verdere verbeteringen in de snelheid van het menu. Specifiek voor de (horizontale) gids zit er een verbetering in de opbouw van de verschillende onderdelen van de gids zodat het geheel vloeiender loopt. 
  • Onder water aanpassingen in de communicatie tussen ontvanger en tv platform om storingen op het platform te voorkomen.
  • Specifiek voor de HMB2260: mogelijkheid om energiespaarstand aan te zetten (via Instellingen > Stand-by)
  • Mijn Pakketten geeft nu een melding als je onder bewind staat en dus niet zelf zenderpakketten mag aanzetten.
  • Aanvullende kleine verbeteringen/bugfixes

 7 t/m 21 januari 2021:  HTML 4.113.201 (afgerond 16-1) & NMC 8.0.112_1 / 1901 (afgerond 21-1) 

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.
  • Het pakketoverzicht geeft nu ook kortingen weer als die er zijn. Het gaat dan om actiekortingen, niet de kortingen vanuit Hussel/Compleet. Dat komt in een later stadium.
  • Foutmeldingsteksten voor dat pakketoverzicht zijn aangepast zodat duidelijker is wat er aan de hand is als het niet lukt om daar een pakket aan of uit te zetten.
  • Reeks aan kleinere verbeteringen en bugfixes, en vernieuwen van de security certificaten
  • Dark Mode! Onder Menu > Instellingen > TV Menu zit nu de optie TV-menu: Kleuren. Als je die op 'donker' zet krijgt alles een zwart/grijs/wit kleurschema. Dit geeft meer contrast en kan de duidelijkheid/leesbaarheid van het menu en de gids verbeteren. ​​​​​​
  • De NMC update vervangt alleen de beveiligingscertificaten en heeft geen functioneel effect. Arcadyan 2260 en de Arris 2952 krijgen versienummer 8.0112_1901. Voor overige types is het 8.0112_1.

 

10 december 2020: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11 december

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.

2 & 3 december 2020: NMC release 8.0.110_1901

  • Oplossing voor het spontaan herstarten van de ontvanger

26 november 2020: HTML release 4.110.207

  • Overal vervangen van het woord betaalcode door pincode
  • Aanpassingen in de teksten van verschillende foutcodes

7-24 november 2020: NMC release 8.0.109_2

  • Probleem dat kanaalnummer soms niet zichtbaar was op het display van de Arcadyan 2260, Arris 2952 of ZTE 8001 is verholpen.
  • Tekst van de Zender Niet Beschikbaar foutmelding is aangepast en verbeterd.
  • Sommige nieuw geleverde Arris 5202's hadden Deep Sleep standaard aan staan. Dit is verholpen zodat het nu standaard uit staat.

12 november 2020: HTML release 4.109.212

  • Je kunt nu het menu weer gebruiken als je live tv pauzeert.
  • De terugknop werkt weer zoals verwacht ook als je tussendoor naar het menu/gids bent geweest.
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. 
  • Onder Instellingen > TV Menu is een optie toegevoegd om in te stellen of je de gids horizontaal of verticaal wilt gebruiken. Horizontaal is de standaardoptie. Hiermee vervalt het mechanisme dat de ontvanger de gids laat zien zoals je hem het laatst gebruikt hebt. 
  • De ontvanger onthield niet altijd de instellingen rondom een Herinnering, dit is nu hersteld.
  • Als je de gids opent vanaf een niet-live tv kanaal (zoals bijvoorbeeld kanaal 200 voor Netflix) en je hebt Picture in Picture aan staan, dan kreeg je een zwart beeld te zien. Dat is nu niet meer zo.

29 oktober 2020: HTML release 4.108.208

  • Terugkeer van de sectie Films op TV. Deze is te vinden via Menu > Films en dan is het de 2e optie van boven. Standaardview is alle films in een lange lijst, en je kunt aan de zijkant sorteren op genre.
  • Herstel van de bug die ervoor zorgt dat je soms, na het stoppen van een opname, op een andere opname terugkomt. 
  • HTML, NMC en DBL/RBL zijn nu ook de termen die we actief laten zien in Instellingen > Informatie.
  • Zoeken binnen Netflix kan nu ook als je Netflix nog niet hebt gebruikt op je ontvanger.

 

Wat verandert er

Deze update draait eigenlijk volledig om het nieuwe menu.  Meer info over wat de verschillende onderdelen in het menu doen, en hoe dit (soms) anders werkt dan nu lees je hieronder. Klik op de subtitels om naar de reactie te gaan waarin dit wordt beschreven en uitgelegd.

Het nieuwe menu

 

Veel gestelde vragen

 

Waar kan ik “Terugkijken” vinden in het menu?
Terugkijken is in de nieuwe versie van het menu samengevoegd met de Gids. 

Waar kan ik “On Demand” vinden in het menu?
On Demand is in de nieuwe versie van het menu opgedeeld in Films en Series. In het menu kan je kiezen of je Films of Series wilt kijken.

Waarom is de menustructuur aangepast?
Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

Kan ik ook gebruik blijven maken van de oude menustructuur?
Nee, na het omschakelen naar de nieuwe menustructuur kan je alleen nog gebruik maken van de nieuwe menu structuur. Wel kan je in Zoeken, Films en Series kiezen voor list view i.p.v. de nieuwe lay-out.

Hoe moet ik teletekstondertiteling van een opname/Terugkijken uitzetten zonder de opname/Terugkijken ook te stoppen?

Je kunt de teletekstondertiteling uitzetten door 2x op de teletekstknop te drukken. Dit werkt op dit moment alleen voor de Arris 5202. Na 12 augustus werkt dit ook voor de andere modellen. 

Als ik het menu open, zie ik het beeld niet meer klein, klopt dat (picture-in-picture)?
Dat klopt inderdaad, dit is niet meer standaard bij het nieuwe menu. Je kunt dit heractiveren via Menu > Instellingen > TV Menu mits je minimaal softwareversie 8.0.107_1 hebt.

Klopt het dat ik bij het openen van een menu geen beeld en geluid meer heb?
Op de 1853 wordt beeld en geluid gedeactiveerd bij het openen van overzichten in het menu.

Klopt het dat ik de films / series / zoekresultaten alleen in een lijstweergave kan weergeven?
Op de 1853 is alleen lijstweergave beschikbaar.

Waar kan ik mijn pincode / betaalcode wijzigen?

Met de overgang naar het nieuwe menu is er geen onderscheid meer tussen pin- of betaalcode. Als je voorheen gebruik hebt gemaakt van dezelfde code voor pin- of betaalcode dan zijn deze nu samengevoegd tot één pincode.
Als je verschillende codes gebruikte, kun je die blijven gebruiken. Echter als je de betaal- of pincode wijzigt (via de tv ontvanger of de servicetool) dan wordt het samengevoegd en gebruik je de nieuwe code  zowel als pin- als betaalcode 

Wijzig je het via de tv-ontvanger, dan is de code die je moet invullen je oude betaalcode.

 

Eindupdate: 27/07/2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 2

@ChrisWissink 

Fijn dat de pilotgroep door gaat met het doorgeven van feedback.

Ja, ik begrijp dat zo'n systeem op den duur vervangen moet worden. Dertien jaar is natuurlijk aardig bejaard. :wink: 

Ik hoop dat de software nog wat gebruiksvriendelijker zal worden. 

 

 

  • Opstarten en afsluiten van het menu duurt 2-3 seconden
  • Binnen het menu scrollen gaat stroperig
  • Gids onthoudt de laatst bekende weergave (zender of totaaloverzicht), zeer omslachtig. Gewoon één menu weer laten geven als standaard  (persoonlijke keuze: totaaloverzicht)
  • Extra handeling verrichten om een zender te openen via het menu
  • Afbeeldingen i.p.v. TV-zender op achtergrond binnen het menu

Wat heeft een pilot voor zin als problemen niet worden gedetecteerd en verholpen? Er zaten toch ook 'consumenten’ in de pilot? Zij horen deze soort zaken toch te detecteren? Of wordt hier niks mee gedaan? Leuk zo'n opgeleukte grafische schil, maar kwa functionaliteit en snelheid is het er niet op vooruit gegaan. Dit kan KPN toch niet verkopen? 

Reputatie 7
Badge +16

@UnsereMuttie De pilot bevat een groep klanten die de software testen. Deze groep, waaronder ik, geeft in een besloten topic onze feedback door. Het is vervolgens aan de ontwikkelaars wat ze met de feedback doen en dat werd in het algemeen goed opgepakt. Aangezien je niet 1,2 miljoen mensen naar de zin kunt maken moeten er beslissingen genomen worden. Jouw gemelde klachten zijn al meerdere keren benoemd en is ook de nodige uitleg al op gegeven, dus ik adviseer je om dit topic even door te lezen. 

Reputatie 7
Badge +10

 

  • Opstarten en afsluiten van het menu duurt 2-3 seconden
  • Binnen het menu scrollen gaat stroperig
  • Gids onthoudt de laatst bekende weergave (zender of totaaloverzicht), zeer omslachtig. Gewoon één menu weer laten geven als standaard  (persoonlijke keuze: totaaloverzicht)
  • Extra handeling verrichten om een zender te openen via het menu
  • Afbeeldingen i.p.v. TV-zender op achtergrond binnen het menu

Wat heeft een pilot voor zin als problemen niet worden gedetecteerd en verholpen? Er zaten toch ook 'consumenten’ in de pilot? Zij horen deze soort zaken toch te detecteren? Of wordt hier niks mee gedaan? Leuk zo'n opgeleukte grafische schil, maar kwa functionaliteit en snelheid is het er niet op vooruit gegaan. Dit kan KPN toch niet verkopen? 


Ik ben het helemaal met je eens.

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

KPN staat voor kwaliteit, daar betaal je ook voor. Ik zie die kwaliteit de kaatste jaren gewoon hard teruglopen. 

Reputatie 7
Badge +16

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

Wees blij dat KPN dit doet @Anneke-Anna. Anders zou er helemaal niet naar klanten geluisterd worden. Daarnaast is dit gedaan om grote problemen met de uitrol te voorkomen. Jammer dat je zo negatief bent dat KPN hiervoor vrijwillig sommige klanten vraagt. Ik kan KPN hier alleen maar om prijzen. 

Reputatie 7
Badge +10

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

Wees blij dat KPN dit doet @Anneke-Anna. Anders zou er helemaal niet naar klanten geluisterd worden. Daarnaast is dit gedaan om grote problemen met de uitrol te voorkomen. Jammer dat je zo negatief bent dat KPN hiervoor vrijwillig sommige klanten vraagt. Ik kan KPN hier alleen maar om prijzen. 


Ik geef mijn mening, die duidelijk genoeg is en dat is ook aan mij. Ik betaal hier de rekeningen.
Wat jij daar verder van vindt is jouw keuze. 

Reputatie 7
Badge +16


Ik geef mijn mening, die duidelijk genoeg is en dat is ook aan mij. Ik betaal hier de rekeningen.
Wat jij daar verder van vindt is jouw keuze. 

Prima. :thumbsup_tone1:

Reputatie 7

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

De "taak" van consumenten die aan pilots deelnemen is mijns inziens het leveren van feedback aan KPN. Het is aan KPN om te bepalen wat zij met die feedback (willen) doen.

Daarnaast ben je als deelnemer aan een pilot natuurlijk ook gewoon abonnee en in die hoedanigheid mag je natuurlijk een mening hebben over de geboden functionaliteit en de werking daarvan. Of dat nu "op de stoel van KPN gaan zitten" is ... nee, dat is mijns inziens "een mening hebben" en daar is niets mis mee.

 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 

Reputatie 7
Badge +16

De "taak" van consumenten die aan pilots deelnemen is mijns inziens het leveren van feedback aan KPN. Het is aan KPN om te bepalen wat zij met die feedback (willen) doen.

Daarnaast ben je als deelnemer aan een pilot natuurlijk ook gewoon abonnee en in die hoedanigheid mag je natuurlijk een mening hebben over de geboden functionaliteit en de werking daarvan. Of dat nu "op de stoel van KPN gaan zitten" is ... nee, dat is mijns inziens "een mening hebben" en daar is niets mis mee.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden. ;) 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 

Het is nog verre van af helaas. Ik had ook liever gezien dat KPN langer en beter had getest en er niet zo snel voor had gekozen de uitrol te starten. Vanuit de pilot ligt er nog een hoop feedback en gezien dit topic zie je dat de klachten ook groot zijn.  Neemt niet weg dat ik voor 80% tevreden ben met deze nieuwe software tot nu toe. Ik zelf vind ook jammer dat bijvoorbeeld '’Apps op TV'’ nog in de oude layout zit, dat alleen al voelt niet af en een beetje rommelig. 

Reputatie 7

Ik zelf vind ook jammer dat bijvoorbeeld '’Apps op TV'’ nog in de oude layout zit, dat alleen al voelt niet af en een beetje rommelig. 

Wat mij betreft mag die hele "Apps op TV" verwijderd worden, dat gebruiken we toch nooit.

De enige app die bij ons gebruikt wordt is de Netflix app en die benaderen we dan via kanaal 200.

Reputatie 7
Badge +7

 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 

Het is nog verre van af helaas. Ik had ook liever gezien dat KPN langer en beter had getest en er niet zo snel voor had gekozen de uitrol te starten. Vanuit de pilot ligt er nog een hoop feedback en gezien dit topic zie je dat de klachten ook groot zijn.  Neemt niet weg dat ik voor 80% tevreden ben met deze nieuwe software tot nu toe. Ik zelf vind ook jammer dat bijvoorbeeld '’Apps op TV'’ nog in de oude layout zit, dat alleen al voelt niet af en een beetje rommelig. 

@ChrisWissink Helemaal mee eens. Die uitrol kwam een tikkeltje te vroeg. Er zijn nog altijd een paar issues met deze software/dit platform.

Toch ben ik blij dat ik deze software al heb, want eindelijk, eindelijk(!) zijn de synchronisatie-problemen voorbij. Waar ik in het verleden al eens gepleit heb voor een “sync-knop” in het menu, is de oplossing in de huidige software/platform veel beter en eenvoudiger: het is namelijk zo dat elke keer als je de opname-lijst opent, de opnamelijst opnieuw wordt opgehaald. Een geweldige vooruitgang :thumbsup:

Reputatie 7
Badge +16

Wat mij betreft mag die hele "Apps op TV" verwijderd worden, dat gebruiken we toch nooit.

De enige app die bij ons gebruikt wordt is de Netflix app en die benaderen we dan via kanaal 200.

Volledig mee eens, de 3 belangrijkste apps zitten hier op de harmony onder de sneltoets (Youtube, Netflix en Prime) de rest van de apps is alleen maar rommel uit het jaar 0 wat mij betreft. 
Maar de redenen om het zo te formuleren was meer in welk tempo KPN de ontwikkeling ineens gezet heeft. De software zelf is nog niet eens volledig af, laat staan de rest van de bugs die er nog liggen.

Reputatie 7
Badge +16

@ChrisWissink Helemaal mee eens. Die uitrol kwam een tikkeltje te vroeg. Er zijn nog altijd een paar issues met deze software/dit platform.

Toch ben ik blij dat ik deze software al heb, want eindelijk, eindelijk(!) zijn de synchronisatie-problemen voorbij. Waar ik in het verleden al eens gepleit heb voor een “sync-knop” in het menu, is de oplossing in de huidige software/platform veel beter en eenvoudiger: het is namelijk zo dat elke keer als je de opname-lijst opent, de opnamelijst opnieuw wordt opgehaald. Een geweldige vooruitgang :thumbsup:

Klopt en je hebt er ook een flink gedoe mee gehad afgelopen tijd. Blij dat dat tot het verleden behoord en je in ieder geval normaal je opnames kan bekijken en beheren.  Dat is ook echt het grote voordeel dat deze software continu samenwerkt met de app en website. 
Nu alleen de de snelheid van de HD ontvanger nog oplossen. 

Reputatie 7
Badge +10

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

De "taak" van consumenten die aan pilots deelnemen is mijns inziens het leveren van feedback aan KPN. Het is aan KPN om te bepalen wat zij met die feedback (willen) doen.

Daarnaast ben je als deelnemer aan een pilot natuurlijk ook gewoon abonnee en in die hoedanigheid mag je natuurlijk een mening hebben over de geboden functionaliteit en de werking daarvan. Of dat nu "op de stoel van KPN gaan zitten" is ... nee, dat is mijns inziens "een mening hebben" en daar is niets mis mee.

 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 


Meningen, al dan niet afwijkend in ‘andermans ogen’, zijn alleen maar goed vind ik. Geeft in ieder geval stof tot nadenken en brengt (nuttige) discussies op gang. Beyond objectivity ;-)

Na de update van mijn TV-ontvanger HMB2260 heb ik last van een storend bedieningsprobleem. Ik maak soms gebruik, bij een opgenomen programma, van ondertiteling via teletekst. Met de oude software kon je de teletekstmode uitschakelen via de knop "TV” op je afstandbediening. Hiermee stopte de ondertiteling en liep het programma gewoon verder.
Na de software-update stopt nog steeds de ondertiteling na het drukken op de knop "TV”, maar ook stopt de weergave van mijn opgenomen programma met de vraag of ik wil stoppen of doorgaan.

Duidelijk is er bij de update een foutje ingeslopen, namelijk na het drukken op de knop "TV” moet de firmware zich afvragen of hij in TV- dan wel Teletekst-mode staat. In TV-mode moet hij met vraag komen van stoppen/doorgaan en in geval van Teletekstmode moet hij alleen teletekst uitschakelen.

Reputatie 7
Badge +7

Na de update van mijn TV-ontvanger HMB2260 heb ik last van een storend bedieningsprobleem. Ik maak soms gebruik, bij een opgenomen programma, van ondertiteling via teletekst. Met de oude software kon je de teletekstmode uitschakelen via de knop "TV” op je afstandbediening. Hiermee stopte de ondertiteling en liep het programma gewoon verder.
Na de software-update stopt nog steeds de ondertiteling na het drukken op de knop "TV”, maar ook stopt de weergave van mijn opgenomen programma met de vraag of ik wil stoppen of doorgaan.

Duidelijk is er bij de update een foutje ingeslopen, namelijk na het drukken op de knop "TV” moet de firmware zich afvragen of hij in TV- dan wel Teletekst-mode staat. In TV-mode moet hij met vraag komen van stoppen/doorgaan en in geval van Teletekstmode moet hij alleen teletekst uitschakelen.

Zie mijn reactie op jouw post in het andere draadje: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/bug-in-laatste-update-van-tv-ontvangers-503043?postid=1027279#post1027279

Badge

Kijk eerst eens op de KPN iTV app op je slimfoon of op https://tv.kpn.com. Staan daar je opnames nog wel goed? Zo ja, zet je ontvanger(s) dan helemaal uit (schakelaar 8erop) en trek de netspanningsadapter er uit. Sluit na 30 s de boel weer aan en start de ontvanger, kans dat het dan wel goed staat.

nou… daar staan ze inderdaad wel allemaal gewoon in…. verder gedaan wat je beschreef maar helaas… geen verandering… vreemd...

Dat is dan wellicht nog een bug in de nieuwe software, @ChrisWissink ?

Dus ik kan ze pas zien als een mogelijke bug verholpen is….  ?

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat alles samenhangt aan de  capaciteit van de HD ontvanger die al enkele jaren op de markt zijn update en softwarematige menu's veranderingen  in de structuur processor en werkgeheugen zal een bepalende factor zijn hoe het is opgebouwd om werkzaam te blijven als de hd ontvanger regelmatig vastloop heeft het een capaciteit probleem verandering die zijn doorgevoerd vallen net binnen de beperken wat de HD ontvanger aan kan.

Deze HD ontvanger hebben toen ze op de markt kwamen niet de snelste hardware en groter geheugen mee gekregen en er voor gekozen om minder snelheid en geheugen het zal wel prijstechnisch een geval kunnen zijn maar wel werkend geschikt voor veranderen voor menu structuur updates en software  etc maar binnen de beperking, je stopt er iets in dan haal je het andere er weer uit 

Nieuwe HD ontvangers met een snelle chip en meer werkgeheugen kun je veel meer mee het zal sneller en vloeiender gaan lopen menustructuur zal veel uitgebreider te programmeren zijn en meer mogelijkheden om dingen toe te passen maar zo lang het werk op verouderde hardware zal KPN geen nieuwe HD ontvangers op de markt brengen.

De huidige 4K KPN ontvangers hebben ook niet de allernieuwste processors en meest uitgebreide hardware en werkgeheugen tot zijn beschikkingen en moet het doen de komende jaren met beperkende factoren  die mogelijk zijn.

Ik vind dat KPN de apparatuur die wordt geleverd wel matig en uitgekleed aan mogelijkheden en veelal dichtgetimmerd is, en veranderingen vanuit KPN wordt het er altijd niet beter op voor de consument.

Reputatie 7

Ik denk dat alles samenhangt aan de  capaciteit van de HD ontvanger die al enkele jaren op de markt zijn update en softwarematige menu's veranderingen  in de structuur processor en werkgeheugen zal een bepalende factor zijn hoe het is opgebouwd om werkzaam te blijven als de hd ontvanger regelmatig vastloop heeft het een capaciteit probleem verandering die zijn doorgevoerd vallen net binnen de beperken wat de HD ontvanger aan kan.

Als de capaciteit van de HD ontvanger hier debet aan zou zijn, waarom heb ik dan met mijn HD ontvanger (HMB2260)  geen last van dit fenomeen.

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat alles samenhangt aan de  capaciteit van de HD ontvanger die al enkele jaren op de markt zijn update en softwarematige menu's veranderingen  in de structuur processor en werkgeheugen zal een bepalende factor zijn hoe het is opgebouwd om werkzaam te blijven als de hd ontvanger regelmatig vastloop heeft het een capaciteit probleem verandering die zijn doorgevoerd vallen net binnen de beperken wat de HD ontvanger aan kan.

Als de capaciteit van de HD ontvanger hier debet aan zou zijn, waarom heb ik dan met mijn fHD ontvanger (HMB2260)  geen last van dit fenomeen.

Omdat het binnen de capaciteit van de ontvanger is hoef je geen problemen te ervaren de ontvangers worden vooraf getest op mogelijke werking wil niet zeggen dat je eventueel problemen kunt krijgen bij jouw kan het vlekkeloos werken maar je buurman er problemen mee heeft.

Als voorbeeld het zijn net mini computers windows 10 draait bij jouw perfect en bij de de ander steeds problemen tot gevolg een vastloper.

Ik zelf heb de  Arris vip 2952 v2 HD ontvanger via de glasvezel en die loopt regelmatig vast heb zelf nog niet het nieuwe  menu structuur wat deze ontvanger ook heeft de informatie balk onderin geeft wel eens verkeerde programma informatie.

Maar algemeen veranderingen vanuit KPN softwarematig  valt binnen de capaciteit en beperking van de HD ontvangers type A  of type B het moet wel blijven werken voor de consument de consument kan zelf weinig veranderen in het menu, zoals de HD zenders op 1 bijvoorbeeld kon je zelf niet instellen maar moest vanuit KPN softwarematig gebeuren door een update dat zegt mij dat deze ontvangers beperkt in mogelijkheden zijn in gebruik KPN stopt er iets softwarematig iets in en aan de andere kant moet je er weer iets uit slopen dat heeft een beperking  zowel hardware geheugen en processorchip die in deze apparatuur zitten.

Hoi!

 

Enige dagen geleden werden wij verrast met de nieuwe software. Ziet er goed uit, dat is zeker een verbetering.

Wat wij echter missen c.q. nog willen:

  • Infobalk verdwijnt bij pauzeren live tv. Ik heb echter behoefte aan een constant zichtbare teller/timer die laat zien wanneer het uur pauzeren vol is. Reden: wij pauzeren tv-programma’s, gaan dan eten/douchen, en kijken tussendoor hoe lang we nog hebben voordat het automatisch verder gaat. Ik weet dat je met de gele knop de balk kunt opvragen, echter verdwijnt deze weer na de door mij ingestelde tijd.
  • Bij het vooruitspoelen van live tv zien we geen minuten / seconden meer waar we op dat moment zijn. In de oude software zag je bij het doorspoelen de minuten en seconden verspringen. Ik zou dit graag terug willen zodat we veel gerichten kunnen spoelen.
  • Tijdens het pauzeren van live tv kan ik de EPG wel oproepen, maar moet ik de pauzestand of het uitgesteld kijken beëindigen. Dat wil ik niet. In de vorige versie kon ik gewoon doorkijken.
Reputatie 7
Badge +7

Gisteren kwam ik een oud verschijnsel tegen waarvan ik de hoop had dat dit oude probleem met de nieuwe software/platform opgelost zou zijn:

Ik probeerde in de gids een serie te programmeren maar dat lukte niet. Uiteindelijk heb ik maar die losse aflevering geprogrammeerd. Later realiseerde ik mij dat we die serie eerder hadden opgenomen en inmiddels alle afleveringen hadden bekeken. Wat ik geprobeerd had te programmeren was dus de herhaling van die serie. Dat ik problemen had dit te programmeren, betekent dat de “oude” geplande opname toch nog in het systeem zit en een nieuwe programmering in de weg zit.

Iemand meer die deze ervaring heeft?

Reputatie 7
Badge +30

Je kunt hem dan inderdaad niet opnieuw als serie inplannen, Katana. Dit omdat de nog bestaande serieopname dan de herhaling weer gaat opnemen (mits je deze aflevering in eerdere instantie ook verwijderd hebt).

 

Opnames

<...>

Verder is het zo dat een serieopname nu actief blijft. Dat wil zeggen dat als er onverhoopt een aflevering wordt gemist, of je verwijdert er zelf een (of meerdere), dan zal de eerstvolgende herhaling van die aflevering worden opgenomen.

<...>

 

Reputatie 7
Badge +7

Je kunt hem dan inderdaad niet opnieuw als serie inplannen, Katana. Dit omdat de nog bestaande serieopname dan de herhaling weer gaat opnemen (mits je deze aflevering in eerdere instantie ook verwijderd hebt).

 

Opnames

<...>

Verder is het zo dat een serieopname nu actief blijft. Dat wil zeggen dat als er onverhoopt een aflevering wordt gemist, of je verwijdert er zelf een (of meerdere), dan zal de eerstvolgende herhaling van die aflevering worden opgenomen.

<...>

 

@Erik_  Ik weet niet zeker of ik jouw bericht goed begrijp, maar de betreffende aflevering (het was nr. 1 van de serie) van die serie hadden wij dus niet gezien. De betreffende serie hadden wij pas later ingepland.

De gids heeft waarschijnlijk een update gekregen maar wij denken dat het geen verbetering is! De gids is enorm traag na de update. Tevens worden er " oude" afbeeldingen gebruikt! Wij zijn echt helemaal niet tevreden met deze update!

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic