Sticky

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000448 & SGEJ100000516]

  • 27 October 2021
  • 1695 reacties
  • 76625 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +29

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgt ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, tijdelijk gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

We hebben nu een nieuwe versie van de software gemaakt, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Deze versie hebben we eerder deze maand bij een testgroep uitgerold. 

Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen. Daar gaan we mee door tot aan de Olympische Spelen. Tijdens de Olympische Spelen nemen we pauze. Na de Olympische Spelen doen we de laatste groep. 
Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij ook meerdere SSID's in gebruik hebben. Bij deze groep krijg je dat na de update deze SSID's samengevoegd worden tot één. 

Zit je in deze groep en wil je al wel de update hebben, dan kun je hem forceren met een reset. Maar let er dan op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

Daarnaast is deze versie van de software ook, per direct, zelf binnen te halen door je Box 12 een reset te geven. Dit betekent dat we ook geen roll back verzoeken meer doen. 

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ1000044?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface en te gaan naar de wifiinstellingen.

Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in de nacht volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Heb je nu de SGEJ10000312 versie? Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.

Heb je nu de SGEJ10000448 versie? Dan merk je er verder weinig van. 

Heb je ook Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten dan moeten deze ook een update hebben om gebruik te kunnen maken van de Extra Wifi. De uitrol van deze updates is bezig. Zie voor meer informatie daarover het aparte Experia Wifi/SuperWifi updates topic.

Hebben je wifipunten deze update nog niet op het moment dat je Box 12 de update krijgt? Dan worden de wifipunten bij het updaten van de Box 12 automatisch ook geüpdatet.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet. Alleen als je het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verdwenen. Je bereikt de wifi instellingen nu door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in deze update?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 01-02-2022


1695 reacties

Reputatie 7
Badge +18

krijgen we dan ook de mogelijkheid om de oude software weer in het modem te krijgen?

Nee, heb je de software, dan houd je deze. 

 

@Erik_ :

hoe zijn de tv ontvangers op de Box 12 aangesloten? Rechtstreeks, of via een Asus? En hoe zijn de Asus routers aangesloten? Beide bekabeld op de Box 12, of serieel Box 12 > Asus > Asus

 

Alles is volgens KPN wijze aangesloten, de tv ontvangers rechtstreeks op de experiabox 12 .

De Asus "1e” Asus is rechtstreeks bekabeld aangesloten , de tweede via ghz wifi van de eerste Asus

Reputatie 7
Badge +18

Ik heb een hele boel van jullie berichten verwijderd. Dit draagt totaal niet bij aan het topic, sterker nog het is volledig off topic. Een discussie is echt prima, maar houd het wel gewoon netjes en on topic. 

Reputatie 7
Badge +18

@EpeSolar dat is wel de juiste manier. Als je de Asus lostrekt gaat alles wel goed?

Ik denk wel dat het beter is om even een eigen topic te starten, het wordt wat onduidelijk hier door de reacties tussendoor. Dan kan de community en wij eens goed meekijken. 

@Bart_Z 

Helaas dat sorteert ook géén effect..

Morgen maar eens kijken wat de monteur vinden Kan…

Als die er uitkomt zal ik de oplossing kunnen delen

Reputatie 1

 

We gaan geen tijd steken in tijdelijke opties in de GUI. Dergelijke aanpassingen kosten ook tijd, en dat is tijd die we liever besteden aan het oplossen van issues en verder verbeteren van bestaande functionaliteit.

 

@Erik_ Uhm … Voor zo ver ik weet heb ik nooit gezegd "tijdelijke” 
en ik weet dat er een Workaround is door eerst de Wifi op de v12 uit te zetten al vorens de SW/EW aan te sluiten
Het bied in ieders geval klanten de opties

Ik kan me namelijk ook voorstellen dat iemand die zijn modem buiten zijn woning heeft dit zou willen omdat er op de plek waar het modem staat er geen wifi nodig is (en zelfs niet wenselijk) echter heeft het uitzetten van de Wifi nu invloed op de SW/EW die daardoor ook uitgeschakeld word
en alleen door de hiervoor genoemde workaround is dit mogelijk 
Daarnaast geef je mensen ook een simpelere oplossing om indien ze problemen ervaren dit op de voorheen gebruikelijke manier te doen zonder te hoeven wachten tot jullie modemteam dit opgelost heeft

ik vermoed dat dit namelijk niet voor januari opgelost gaat zijn 

Begrijp me niet verkeert maar dit is een functie die Iedere router die een vorm van Mesh ondersteunt wel heeft en zoals ik al aan gaf zijn er mogelijk ook klanten die niet willen dat hun v12 hun Mesh netwerk zit

Het is in ieder geval goed om te horen dat jullie de Update van prefered hebben afgehaald zodat niet nog meer mensen met de zelfde problemen komen te zitten echter vraag ik me af hoe jullie op korte termijn een oplossing gaan bieden voor mensen die deze update nu wel hebben en er problemen mee ervaren 

Na een jaar zonder ooit een probleem te hebben gehad met internet of televisie vorige week 's nachts deze software versie gekregen op de Experiabox 12. Direct daarna werkte geen van mijn WiFi lampen meer. Vervelend maar de echte problemen kwamen daarna pas in de vorm van random reboots van het modem. Niet alleen vervelend bij internet gebruik maar ook als je televisie zit te kijken. Wat ook niet heel handig is dat ik net zoals  half Nederland thuis zit te werken, althans, dat probeer ik. 
Dit weekend maar gebeld met een uiterst vriendelijke KPN medewerker die, nadat ik mijn probleem voorgelegd had, eens even op het modem ging kijken. Het toeval wil dat terwijl hij ermee bezig was het modem weer onderuit ging, dus er werd direct een nieuw modem opgestuurd wat ik zojuist heb opgehaald. Idd plug and play, het nieuwe modem werkte zonder dat ik iets hoefde te doen. SSID ging automatisch naar wat ik op het oude modem ook had en zelfs de WiFi lampen waren on line. Tijdens televisie kijken vlak erna viel het beeld weg. 
Mhhh mss toeval, niet gelijk in paniek raken. Toen het beeld een uurtje later wederom wegviel was ik er op voorbereid, gauw naar de meterkast en idd alleen het power lampje op het modem was aan, en daarna het riedeltje wat ik inmiddels kan dromen van alle andere lampjes op de unit die in volgorde aan gaan. Via een bekabelde pc op het modem ingelogged om eens te kijken welke versie ik op het vervangende modem heb: SGEJ10000312 dus idd niet de laatste versie waar de ellende mee begon. Terwijl ik op het modem ingelogged was reageerde het modem opeens niet meer. Jawel, wederom een spontane reboot...

Erg teleurstellend allemaal. En ik heb geeneens SuperWiFi ik gebruik het WiFi van het modem zelf want ik heb zoveel mogelijk bekabeld. Morgen maar weer eens de hulplijn bellen :(

Reputatie 4
Badge +2

Voor de 2e keer vandaag en de 3e keer sinds de firmware update gewoon @ random geen internet. hetzelfde symptoom als wat de v12 had direct na de update (pppoe verbindingen niet tot stand gekomen na een reboot uit het niets) oftewel 4x in nog geen 48 uur


het modem krijgt een reboot commando om wat voor reden dan ook en trained daarna niet meer in. het lampje voor op blijft knipperen.

Dit houdt aan tot ik hem handmatig van de stroom afhaal en weer aan zet.

Waardeloos

SGEJ10000448 staat er op. 

Graag ZSM oude firmware versie terug zetten, dit is een ramp.

 

@Erik_ 

Aanvulling op de functionaliteit van access control. Als het 16.00 is en de PS van mijn zoontje weer internet mag hebben dan gaat om 16.00 even het hele netwerk offline. Alsof het modem dan een reload doet van de instellingen via een CRON waarbij hij het hele netwerk een restart geeft waarbij de bestaande verbindingen ook worden verbroken. 

Reputatie 4
Badge +2

edit: deze gaat naar het eigen topic wat eerst verwijderd is, hierheen gezet is en nu weer terug gezet is inc de reacties

Reputatie 7
Badge +17

@jerry123 Ai, dat is zacht gezegd niet ideaal. De update kan nu even niet door een reset bijgewerkt worden, zoals ook in het startbericht staat. Er wordt op de achtergrond nog wel aan gewerkt.

@Francoix Ik heb je reacties afgesplitst en een eigen topic voor je aangemaakt. Op die manier kunnen we je het beste helpen en houden we het forum overzichtelijk. Plaats daarom volgende reacties ook in je eigen topic, dan staat alles bij elkaar en kunnen we je daar samen met andere gebruikers verder helpen.

Badge

Hallo KPN,

Ik ben  zeer ontevreden dat ik niet meer de 2.4ghz uit kan zetten op de V12 box, de Wifi snelheid is slecht omdat mijn apparaten steeds op 2.4ghz gaan. (ik woon in een appartementen complex)

voor de update was ik zeer tevreden zat op de 5ghz band en super snelle wifi en nu :sob::scream::rage:

Vraag wanneer kan ik weer zelf kiezen op welke frequentie ik de V12 kan schakelen?

Groet Klaas

Vandaag om 12:00 klapte mijn verbinding er weer uit :(  Want ja dan mag de PS weer aan van mijn zoontje. Ik heb nu de planning bij de internet access control verwijderd.. Deze optie is niet echt fijn binnen je netwerk en lijkt bij mij de issues te veroorzaken. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@klaas1958 Jammer om te lezen dat de update voor jou niet goed uitgepakt heeft. In principe zouden al jouw apparaten automatisch het best beschikbare wifi netwerk moeten selecteren. Met andere woorden: jouw apparaten zouden 5 GHz eerder moeten kiezen dan 2.4 GHz. Tenzij de afstand tussen het modem en jouw apparaat te groot is, zouden de apparaten dus 5 GHz moeten kiezen voor de beste snelheid. Jammer dat dit bij jou niet goed werkt. We zijn van plan om op een later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is zou dan te splitsen zijn in 2,4 en 5GHz. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic op terug zodra we meer weten.

Sinds mijn modem de update naar SGEJ10000448 heeft gehad heb ik een aantal keer problemen ondervonden dat de apparaten op mijn netwerk op een gegeven moment geen DNS records meer kunnen resolven (DNS server staat ingesteld op de default van de modem)). Meestal krijgen de apparaten op dat moment ook geen IP adres meer van de DHCP server van de modem.

Verder zie ik in de logs van de modem zelf ook diverse meldingen staan van spontane reboots van de modem en staan er in de logs van de modem zelf ook veel verwijzingen naar errors bij het resolven van DNS records:

 

Na een reboot van de modem (zowel stroom eraf als via de web interface) gaat het wel weer een tijdje goed. Maar hetzelfde patroon is inmiddels zo'n 4-5 voorgekomen sinds de update. En begint wat hinderlijk te worden 🙂. Toevallig meer mensen hier last van?

Ja ik heb precies het zelfde gedrag. Klantenservice wil en kan niks doen. Is bij mij begonnen na de update.

Reputatie 7
Badge +15

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Reputatie 7

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Op 22-11-2021 is er een update uitgevoerd op de mijn KPN Box 12 en vanaf die tijd heb ik last van een verborgen netwerk. Hierdoor is de bekijken van video's, etc. aanzienlijk vertraagd. Ik heb maar een wifi-punt, onderling communiceren tussen de wifi-punten is niet aan de orde. De downloadsnelheid is maar 11,9 Mbps (kopernetwerk in het buitengebied). 

Hoe kan ik dit verborgen netwerk verwijderen?

 

 

*Admin: topic samengevoegd met algemeen topic

Reputatie 7
Badge +15

Verbeter me als ik het fout heb, @Dol, maar bedoel je dat het 2.4 en 5 GHz sinds de update van jouw KPN Box 12 zijn samengevoegd tot 1? Want dat klopt. Deze update hebben we uitgevoerd om mesh te kunnen ondersteunen. We zijn van plan om op een later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is zou dan te splitsen zijn in 2,4 en 5GHz. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic op terug zodra we meer weten.

Reputatie 7

Ik denk dat @Dol de verborgen SSID t.b.v. het Mesh netwerk bedoelt.

@Erik_ @Alexandra @Bart_Z 

Update : er speelde meerdere problemen waaronder vervuiling van de glasvezel..

Ná dit opgelost hebben(inclusief nieuwe NT) opnieuw alles getest maar helaas...De Mesh update blijkt tóch écht de veroorzaker van ALLE problemen...Wifi signaal van de EXperia box V12 kwam ná de update niet verder als de gang (ongeveer 50cm) 😞 en jojode van aan naar uit en vice versa….

Alle erachter liggende apparatuur werd totaal ontregeld door de v12 met MESH update…

Opgelost door NIET ge update v12 te monteren ;

Alles werkt weer zoals het zou MOETEN .

Tip voor de ontwikkelaars : TEST écht alles voordat je zoiets ellendigs (zo voelt het in ieder geval) pushed !

Dik 5 dagen in de ellende gezeten vanwege prutswerk

Terug naar de tekentafel a.u.b. en graag pas als alle bugs eruit zijn naar mijn v12 ?

 

Oh ja...ook leuk weetje.. deze “foutjes” vallen volgens de tool netwerkstoring NIET onder een netwerkstoring dus ondanks dik 5 dagen zonder normaal mee te werken internet,tv, etc..kan ik géén vergoeding aanvragen want volgens de tool was er niets aan de hand grrrrr

Reputatie 7
Badge +17

Heel fijn dat alles nu weer werkt zoals het zou moeten @EpeSolar en dat de monteur de glasvezelaansluiting ook goed heeft onderzocht en hersteld. Maar erg jammer dat de problemen veroorzaakt lijken te zijn door de update. De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 

Reputatie 4
Badge +2

De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 

Ik heb iets heel anders gehoord vanuit de afdelingen @Maja_  Deze update is een maand geleden nog afgeschoten door het test team, en vervolgens gewoon vrijgegeven.

Met deze informatie kan je denk wel begrijpen dat er inderdaad sprake is van uitvoerig testen. Helaas was hij niet geschikt om uit te rollen wat dus wel gebeurt is.

Reputatie 1

De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 

Ik heb iets heel anders gehoord vanuit de afdelingen @Maja_  Deze update is een maand geleden nog afgeschoten door het test team, en vervolgens gewoon vrijgegeven.

Met deze informatie kan je denk wel begrijpen dat er inderdaad sprake is van uitvoerig testen. Helaas was hij niet geschikt om uit te rollen wat dus wel gebeurt is.

Tja … Ik neem ook aan dat dit gebeurt is omdat er toch erg veel vraag is naar de Mesh functionaliteit voor de v12 
uiteraard is het testen van deze updates meestal in een gecontroleerde omgeving gedaan en kan het wel eens zijn dat er later bij de eindgebruikers als nog wat problemen optreden 

Echter moet ik toegeven dat als ik deze topic zo door lees dat er nog wel veel problemen mee zijn
ik hoop in ieders geval dat er voor de gene die de update al hebben op korte termijn een nieuwe update die deze problemen oplost word ge pushed
Dingen zoals de Reboots en Connectie problemen moeten gewoon ASAP gefixt worden 
Band steerings problemen behoren hier ook wel onder maar ik verwacht dat dat voor de uiteindelijke uitrol in January wel opgelost moet zijn 

Reputatie 4
Badge +2

Tja … Ik neem ook aan dat dit gebeurt is omdat er toch erg veel vraag is naar de Mesh functionaliteit voor de v12 

Dat zou je denken, maar wat er gebeurt is, dat is nog bizarder.

De groep die de update gehad heeft is de groep V12 gebruikers ZONDER aangekoppelde Mesh functionaliteit. Dit omdat vanuit de testgroep al bekend was dat er issues zijn juist met die Mesh functionaliteit.

De mensen die in deze testgroep zitten snappen ook niet dat deze update alsnog vrijgegeven is.

Diverse bronnen binnen KPN en de testgroep heb ik dit nu van gehoord. 

Reageer