KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134091 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@SquarePants Ik kan me voorstellen dat het ontzettend hinderlijk is, zeker i.c.m. thuiswerken. We zijn op de hoogte van de issues en hebben ze ook doorgegeven, er wordt aan gewerkt.  Ik quote mijn collega Erik, die gisteren het volgende meldde:
 

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

 

Reputatie 2

@SquarePants Ik kan me voorstellen dat het ontzettend hinderlijk is, zeker i.c.m. thuiswerken. We zijn op de hoogte van de issues en hebben ze ook doorgegeven, er wordt aan gewerkt.  Ik quote mijn collega Erik, die gisteren het volgende meldde:
 

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

 

Beste Jose,

Dank voor je antwoord.

Het is echter niet te begrijpen dat er geen roll-back plaats vindt.

Het wegvallen van de verbinding is een Critical issue en moet meteen op geacteerd worden.

Nu zadelt KPN zijn gebruikers met een probleem op en laat ze daar dus voorlopig mee zitten.

Niet iets wat je van een professioneel bedrijf mag verwachten.

Gemiste kans.

Reputatie 4
Badge +2

@JanD  KPN Een is een heel ander abbo als kpn zakelijk.

bij KPN een wordt in de praktijk ivm de 4g backup standaard een v10 uitgeleverd.

Bij KPN zakelijk krijg je wel een v12, want daarvoor is geen 4g backup meegeleverd


Beide modems worden direct bij KPN afgenomen en zitten in exact dezelfde update stroom als de gewone en zakelijke abonnementen.

Met andere woorden: Er is geen enkel verschil qua modem.

Ik heb de handleiding ook even bekeken
De handleiding is een oudere gebaseerd op firmware SGEJ11000030 met een oudere gui versie, Dit verklaart de verschillen.

in de praktijk wordt die versie nergens meer gebruikt.

Reputatie 7

Beide modems worden direct bij KPN afgenomen en zitten in exact dezelfde update stroom als de gewone en zakelijke abonnementen.

Met andere woorden: Er is geen enkel verschil qua modem.

Er staat wel een andere firmware op en dat is precies waar het in deze om gaat.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb  ik heb net nav die handleiding even bij een klant gekeken met KPN Zakelijk, en dezelfde problemen en zie daar gewoon de SGEJ10000448. als daar een andere firmware op hoort te staan gaat er dus iets fout

Reputatie 4
Badge +2

en duidelijk nog een dingetje, er is sinds de update een verborgen SSID aanwezig ook wanneer  de zenders van het modem in de firmware uitgeschakeld zijn.

zie 

 

dit is overigens ook in de logs te zien
 

 

Reputatie 7

@wjb  ik heb net nav die handleiding even bij een klant gekeken met KPN Zakelijk, en dezelfde problemen en zie daar gewoon de SGEJ10000448. als daar een andere firmware op hoort te staan gaat er dus iets fout

Ik weet niet of er nog onderscheid gemaakt wordt in zakelijk en kleinzakelijk.

In die handleiding zie ik een firmware die begint met SGEJ11 i.p.v. SGEJ10 en is er functionaliteit die ik niet op mijn V12 terug kan vinden zoals remote management en instelbaar firewall level.

Reputatie 4
Badge +2

Ja dat onderscheid wordt gemaakt. ik heb alleen kleinzakelijke gebruikers oftewel mkb
Bij de gewone zakelijke die ik heb staan Cisco C897VAB-K9 als modems, dit zijn eigendommen van de klant. Een box 12 is niet voldoende voor dat soort netwerken. 

Reputatie 2

  

Het enige wat ik hoop is dat KPN de vele klachten over de werking van de V12 zeer serieus zal nemen en keihard zal werken aan een oplossing.

Overigens heb ik een V12 met de 448 firmware in een testopstelling achter mijn EdgeRouter hangen waarbij ik af en toe mijn Android tablet via wifi aansluit om t.b.v. vragen op het forum het één en ander te kunnen bekijken. Ik ervaar daarbij "maar" één probleem en dat is dat vroeg of laat de tablet altijd met 2.4GHz verbonden is en dat op 2,5 meter van de V12 terwijl er ook nog eens maar één apparaat aangesloten is. Mijn V12 blijft wel 24x7 operationeel, ik zie geen onderbrekingen in de pppoe verbinding richting mijn EdgeRouter.

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units
Bandsteering is inderdaad niet goed echter is dat niet het ernstigste probleem wat zich nu voor doet

Er wordt al lang gewerkt om de issues met de 448-software te verhelpen. De termijn is mij niet bekend maar er wordt echt al wel aan gewerkt.

Ik Begrijp dat ze hier aan bezig zijn echter is het zo dat in Januari het de bedoeling was om deze naar het complete netwerk uit te rollen en is de uitrol naar geselecteerde klanten Begin November was ….
Dan vind ik het niet onredelijk om uiterlijk Begin December een oplossing voor de gedupeerde te bieden

Waarom een Fritzbox met Service Plus? Dat is echt helemaal niet nodig. Vervangen met een ander type modem zou dan nog een optie kunnen zijn maar Fritzbox icm Service Plus gaat echt niet gebeuren.

Omdat KPN deze aanbied met Service Plus 

Allereerst ben ik het er absoluut niet mee eens dat Fritzbox een superieur apparaat is tegenover alles wat we ooit aan modems hebben gehad. Ik heb hier een Fritzbox staan maar ik kies ervoor om 'm niet te gebruiken omdat ik de V10 op een aantal fronten een beter apparaat vindt, snelheid van de webGUI bijvoorbeeld maar ook de 4G-backup functie van Fritzbox vind ik jammerlijk. Daarbij is een Fritzbox ook niet een modem voor iedereen, het is niet even inprikken en het werkt, iets wat bij veel klanten wel het geval moet zijn. Het is ook een beetje kort door de bocht want voor de een is een Fritzbox een betere optie en voor de ander een regulier KPN modem.

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 
De Stabiliteit van hun modems is echter veel beter dan wat KPN ooit geleverd heeft
de webGUI mag dan misschien wat langzamer zijn maar is zeer overzichtelijk en goed te navigeren
De 4G-Backup Functie heb ik echter nooit gebruikt

Ik denk echter dat als AVM een modem voor KPN zou maken dit op veel fronten een vooruitgang zou zijn en uiteraard ga ik er dan vanuit dat dit een Plug & Play KPN optie word

Tot op heden zijn er veel verschillende fabrikanten geweest die een “Expedia Box” gemaakt hebben (O.A. Siemens / Thomson / Arcadyan / ZTE / Sagem) dus ik zou niet weten waarom AVM dit niet zou kunnen

  

Ik kan me voorstellen dat het ontzettend hinderlijk is, zeker i.c.m. thuiswerken. We zijn op de hoogte van de issues en hebben ze ook doorgegeven, er wordt aan gewerkt.  Ik quote mijn collega Erik, die gisteren het volgende meldde:
 

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

 

@Jose_ @Erik_ 
Maar dan komt de vraag hoe jullie dit op korte termijn gaan oplossen 
Je kunt mensen die deze problemen ervaren en er zelfs schade onder leiden niet met deze problemen laten zitten
Vandaar ook mijn suggestie om uiterlijk begin December een oplossing te bieden voor gedupeerde 
Het mooiste zou natuurlijk zijn een update naar de met SGEJ10000448 voorziene Modems  die op z’n minst de verbindings problemen oplost
een fix voor de Bandsteering zou ook mooi echter heeft dit op het moment minder prioritijd dan de verbindings problemen die men op het moment ervaart 

Reputatie 4
Badge +2

Ik geloof niet dat KPN een oplossing op korte termijn wil bieden. 
vandaag ook meerdere keren gehad dat de verbinding verbrak. gelukkig rustig dagje, maar o wee als straks rond 19:00 die lijn weg klapt

Reputatie 2

En weer is de verbinding even weg.

Om maar aan te geven hoe dringend de zaak is!

Kom op KPN, ROLL-BACK V12 firmware! It's crap!

 

26.11.2021 16:02:15 Info SYS
Modem login was successful
01.01.2020 01:00:28 Info PPPOE
PPPoE connection successfully established with user credentials.
01.01.2020 01:00:28 Info DHCPC
The WAN DHCP client IP address 10.227.253.200
01.01.2020 01:00:26 Info UPNP
UPnP functionality has been activated
01.01.2020 01:00:24 Info DHCPC
WAN DHCP client (1) started
01.01.2020 01:00:23 Info WETH
WAN Ethernet connectivity has been established
01.01.2020 01:00:23 Info LETH
An Ethernet port is now connected (4/100/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH
An Ethernet port is now connected (2/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH
An Ethernet port is now connected (1/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:17 Info DHCPS
The LAN DHCP Server is active
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (.) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (KPN Fon) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (KPN348626) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (KPN348626) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:16 Info SYS
OWL connection status changed from absence of Mesh devices to absence of Mesh devices
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI
Channel: (0/100) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI
Channel: (0/11) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:15 Info SYS
The Modem has successfully powered up

 

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

(Dus geen DHCP binding vanaf het modem)

Daarnaast heb ik ook handmatig de DNS op de client ingesteld ipv4 en ipv6. (cloudflare)

Ik heb nu zoveel mogelijk apparaten een static IP gegeven. De DHCP pool blijft nu klein en stabiel.

De range voor de statics laat ik lopen vanaf 192.168.2.201. Dit is standaard buiten het DHCP bereik van de box 12.

Ik hou wel een lijstje bij om dubbele ip's te vermijden.

Het is omslachtig maar het werkt.  Ach, en eenmaal ingesteld.

Ik dacht ik deel het. Misschien heeft iemand er iets aan.

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units

Als er b.v. sprake is van een geheugenlek, is met extra DSLmodem module de boel sneller op tilt dan met alleen een ethernetpoort voor WAN. Is allemaal gissen, want die bruikleenapparaten hebben geen persistente log, dus na warm boot (watchdog reset b.v.) is reden van herstart foetsie.

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 

Dan melden ze de Koninklijke Provider Nederland: Wij hebben hier prima FritzBoxen te koop voor jullie, als jullie die te duur vinden of je klanten dat niet willen betalen dan is daar het gat van de deur. Ze zullen niet zeggen dat ze uiteraard niet van plan zijn om Sagemcom aan hogere verkoopcijfers te helpen.

Reputatie 4
Badge +2

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

Ik heb ook een static IP voor mijn router, dit maakt geen enkel verschil.

Reputatie 2

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

(Dus geen DHCP binding vanaf het modem)

Daarnaast heb ik ook handmatig de DNS op de client ingesteld ipv4 en ipv6. (cloudflare)

Ik heb nu zoveel mogelijk apparaten een static IP gegeven. De DHCP pool blijft nu klein en stabiel.

De range voor de statics laat ik lopen vanaf 192.168.2.201. Dit is standaard buiten het DHCP bereik van de box 12.

Ik hou wel een lijstje bij om dubbele ip's te vermijden.

Het is omslachtig maar het werkt.  Ach, en eenmaal ingesteld.

Ik dacht ik deel het. Misschien heeft iemand er iets aan.

interessant … Dit verklaart waarom ik en @wjb de verbindings problemen mogelijk niet ondervinden
denk dat het met name een probleem is wat door verbinding van meerdere clients dan optreed

Ik geloof niet dat KPN een oplossing op korte termijn wil bieden. 
vandaag ook meerdere keren gehad dat de verbinding verbrak. gelukkig rustig dagje, maar o wee als straks rond 19:00 die lijn weg klapt

Dan is de kans groot dat KPN veel klanten verliest
Vergeet overigens ook niet dat er niemand voor de "Test” Update toestemming heeft gegeven om dit te willen doen er is enkel een SMS gestuurd dat mensen de update kregen

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units

Als er b.v. sprake is van een geheugenlek, is met extra DSLmodem module de boel sneller op tilt dan met alleen een ethernetpoort voor WAN. Is allemaal gissen, want die bruikleenapparaten hebben geen persistente log, dus na warm boot (watchdog reset b.v.) is reden van herstart foetsie.

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 

Dan melden ze de Koninklijke Provider Nederland: Wij hebben hier prima FritzBoxen te koop voor jullie, als jullie die te duur vinden of je klanten dat niet willen betalen dan is daar het gat van de deur. Ze zullen niet zeggen dat ze uiteraard niet van plan zijn om Sagemcom aan hogere verkoopcijfers te helpen.

Tja … al is het natuurlijk zo dat als ze mensen standaard al een goed en stabiel product leveren er meer positieve reacties zullen zijn over de provider en er meer mensen overwegen om voor KPN te kiezen

Ik vraag me soms af waarom KPN constant voor andere merken kiest als het gaat om hun modems dit maakt het waarschijnlijk ook niet makkelijk voor Hun ModemTeam omdat ze telkens voor een totaal ander modem software moeten maken en bijwerken 

Daarnaast krijg je volgend jaar dus ook de vrije modem keuze
Als klanten dan ineens spontaan massaal om een v10a gaan vragen vanwege de problemen met de v12 gaat KPN een ander probleem krijgen (ik neem aan dat de Productie van de v10a al lang gestopt is) echter is het op dat moment eigenlijk wel iets waar ze gehoor aan dienen te geven 

Hallo @djravix 

Ik vraag me soms af waarom KPN constant voor andere merken kiest als het gaat om hun modems dit maakt het waarschijnlijk ook niet makkelijk voor Hun ModemTeam omdat ze telkens voor een totaal ander modem software moeten maken en bijwerken 

Een kwestie van inkoopbeleid, als KPN aan nieuwe modems toe is kunnen leveranciers daar op inschrijven en de leveranciers die prijstechnisch het gunstigst uit de bus komen mogen dan weer een poosje aan KPN leveren. De ene keer zijn dat dus de merken A en B en de volgende keer zijn dat de merken Y en Z.\

Zo simpel is het.

Reputatie 2

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

Ik heb ook een static IP voor mijn router, dit maakt geen enkel verschil.

@Francoix 

Is dit via DSL of WAN ?
en is het ip adres dan binnen die van de DHCP of juist niet ?

het is namelijk zo dat ik deze problemen hier tot op heden nog niet ervaren heb in mijn test opstelling en wat meer info over de situatie kan mogelijk ook behulpzaam zijn voor het ModemTeam van KPN

Hallo @djravix 

Ik vraag me soms af waarom KPN constant voor andere merken kiest als het gaat om hun modems dit maakt het waarschijnlijk ook niet makkelijk voor Hun ModemTeam omdat ze telkens voor een totaal ander modem software moeten maken en bijwerken 

Een kwestie van inkoopbeleid, als KPN aan nieuwe modems toe is kunnen leveranciers daar op inschrijven en de leveranciers die prijstechnisch het gunstigst uit de bus komen mogen dan weer een poosje aan KPN leveren. De ene keer zijn dat dus de merken A en B en de volgende keer zijn dat de merken Y en Z.\

Zo simpel is het.

Ja dat snap ik echter zou er van tevoren tussen KPN en Leverancier wel een gesprek plaats vinden over wat KPN van het product verwacht
en vervolgens probeert KPN dan het apparaat samen te laten werken met een product van een andere fabrikant
in dit geval Mesh Repeaters van Arcadyan
en dat is waar het dan fout gaat

Reputatie 4
Badge +2

@djravix DSL natuurlijk, en intern is het static op de client, de tp-link router is hier de client en het adres is een reservering in de dhcp scope van de box 12

 

Ik snap je alleen niet.

Een fritzbox boeit me niet, dit is een extreem ding, die heel goed is maar ook heel veel levert wat ik niet hoef zo als een dect station. AVM, gewoon een producent van netwerk apparatuur.

ik verwacht van kpn niet meer als een stabiele router.
Welk merk boeit me niet mits het ding  voldoende instelmogelijkheden heeft,  of anders de mogelijkheid om alleen het modem deel te gebruiken en de rest van de toeters en bellen uit te schakelen.

De basis hardware, chipsets en basis os van die dingen is tegenwoordig wel redelijk uniform echter wie de firmware maakt /doorontwikkeld bepaalt de stabiliteit.

Daar zit het echte issue. Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Reputatie 7
Badge +24

Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Nou... dat weet ik nog zomaar niet. Kan zomaar zijn dat da geoutsourced is naar India. Dat zou ook verklaren waarom het allemaal zo lang duurt.

In mijn geval gaat het om glasvezel en fungeert de box 12 dus alleen als router en wifi accespoint.

Ik heb zoveel mogelijk cliënts een static ip en een manual DNS gegeven.

Buiten de standaard DHCP range. Dus 192.168.2.201 en hoger

Mocht de BOX 12 een factory reset krijgen dat leidt dit niet tot ip conficten.

De problemen die ik voorheen had, waren het zo nu en dan traag laden of niet bereikbaar zijn van websites

zowel bedraad als via wifi.  Ik heb een gigabitverbinding en het downloaden gaat wel supersnel.

Ook geef speedtest altijd een goede snelheid.

Soms was een website niet voorruit te branden. Dan zette ik mijn iphone op 4g en was alles opeens supersnel.

Sinds die static adressen heb ik geen problemen meer.

De oorzaak zit hem denk ik in de DHCP van de box 12. Kan hij een grote pool niet aan? Gooit een bepaald device root in het eten? Of kan hij niet tegen teveel DHCP ip bindings? Want ik had er aardig wat.

Omdat de problemen zo random zijn is de oorzaak lastig te achterhalen.

Reputatie 7

De basis hardware, chipsets en basis os van die dingen is tegenwoordig wel redelijk uniform echter wie de firmware maakt /doorontwikkeld bepaalt de stabiliteit.

Daar zit het echte issue. Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Weet je dat zeker?

Reputatie 4
Badge +2

nee dat weet ik niet zeker, die info wordt niet vrijgegeven. het zou me inderdaad niks verbazen als dit door Indiërs gedaan wordt, maar ook dan betreft het INTERN, want dit wordt in opdracht van KPN gedaan

Reputatie 4
Badge +2

De oorzaak zit hem denk ik in de DHCP van de box 12. Kan hij een grote pool niet aan? Gooit een bepaald device root in het eten? Of kan hij niet tegen teveel DHCP ip bindings? Want ik had er aardig wat.

ik gok eerder op een memory leak omdat het echt een reboot is die afkomstig lijkt uit een kernel panic veroorzaakt door vol geheugen. Dit omdat het elke keer ongeveer dezelfde tijd ertussen heeft, ik kan hier redelijk exact bepalen wanneer ie weer faalt.

die dhcp is echt het issue niet.

De oorzaak zit hem denk ik in de DHCP van de box 12. Kan hij een grote pool niet aan? Gooit een bepaald device root in het eten? Of kan hij niet tegen teveel DHCP ip bindings? Want ik had er aardig wat.

ik gok eerder op een memory leak omdat het echt een reboot is die afkomstig lijkt uit een kernel panic veroorzaakt door vol geheugen. Dit omdat het elke keer ongeveer dezelfde tijd ertussen heeft, ik kan hier redelijk exact bepalen wanneer ie weer faalt.

die dhcp is echt het issue niet.

Ik heb nooit last gehad van reboots. Dat lijkt me veel ernstiger. In zo’n geval is er inderdaad meer aan de hand.

Reputatie 7
Badge +11

Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Nou... dat weet ik nog zomaar niet. Kan zomaar zijn dat da geoutsourced is naar India. Dat zou ook verklaren waarom het allemaal zo lang duurt.

Ja en nee. De uiteindelijke uitvoering ligt naar mijn weten nog steeds bij Sagemcom. Dat is ook de reden dat de OWL-software lang op zich heeft laten wachten voor de Box12 omdat Sagemcom met Arcadyan samen moet werken om die software te realiseren. Volgens mij wordt een deel echter wel inderdaad outsourced naar een bedrijf in India maar of volgens mij praten we dan meer over apps van KPN zoals de Toegangsapp die monteurs gebruiken voor toegang tot technische objecten en bijvoorbeeld het iTV-platform. Aan de Sagemcom is er misschien op de GUI wat gesleuteld zoals het KPN-sausje dat er overheen zit maar de instellingen en dergelijke zijn gewoon Sagemcom. KPN heeft als klant van Sagemcom besloten bepaalde functionaliteiten juist wel of niet te willen en die zijn er softwarematig uitgehaald.

 

@JanD  KPN Een is een heel ander abbo als kpn zakelijk.

bij KPN een wordt in de praktijk ivm de 4g backup standaard een v10 uitgeleverd.

Bij KPN zakelijk krijg je wel een v12, want daarvoor is geen 4g backup meegeleverd


Beide modems worden direct bij KPN afgenomen en zitten in exact dezelfde update stroom als de gewone en zakelijke abonnementen.

Met andere woorden: Er is geen enkel verschil qua modem.

Bij KPN valt een KleinZakelijk abonnement onder de consumentenmarkt. KPN EEN valt onder het zakelijk segment. KleinZakelijk heeft wel andere voorwaarden dan een regulier consumentenlijntje. De Box12 voor KPN EEN is er wel degelijk een met andere firmware. Voorheen was er bij EEN enkel een V10 leverbaar maar tegenwoordig worden ook hier Box12-modems ingezet. Alle KPN-modems kunnen werken met de 4G Backup. Dit is vrijgegeven in verband met een tekort aan MiFi-apparatuur dat regelmatig als noodvoorziening werd ingezet.

 

  

Er wordt al lang gewerkt om de issues met de 448-software te verhelpen. De termijn is mij niet bekend maar er wordt echt al wel aan gewerkt.

Ik Begrijp dat ze hier aan bezig zijn echter is het zo dat in Januari het de bedoeling was om deze naar het complete netwerk uit te rollen en is de uitrol naar geselecteerde klanten Begin November was ….
Dan vind ik het niet onredelijk om uiterlijk Begin December een oplossing voor de gedupeerde te bieden

Zoals ik al eerder aangaf: er wordt aan gewerkt en het is over het algemeen niet even een knop omzetten en het wordt allemaal gefixed. Nu gaan speculeren gaat je nergens brengen.

 

  

Waarom een Fritzbox met Service Plus? Dat is echt helemaal niet nodig. Vervangen met een ander type modem zou dan nog een optie kunnen zijn maar Fritzbox icm Service Plus gaat echt niet gebeuren.

Omdat KPN deze aanbied met Service Plus 

 

 Dat klopt. Maar waarom zou deze nu aangeboden moeten worden aan klanten met problemen? Dat is toch totale nonsens of zie ik het nou verkeerd? Een ander modem leveren zou natuurlijk een prima oplossing zijn maar om nou specifiek de Fritzbox inclusief Serviceplus aan te moeten bieden is echt overbodig. Veel mensen hebben hier niet eens behoefte aan. Als alles afloopt moeten die Fritzboxen natuurlijk ook weer terug komen. Vraag is in hoe verre dat gaat gebeuren.

 

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 
De Stabiliteit van hun modems is echter veel beter dan wat KPN ooit geleverd heeft
de webGUI mag dan misschien wat langzamer zijn maar is zeer overzichtelijk en goed te navigeren
De 4G-Backup Functie heb ik echter nooit gebruikt

Ik denk echter dat als AVM een modem voor KPN zou maken dit op veel fronten een vooruitgang zou zijn en uiteraard ga ik er dan vanuit dat dit een Plug & Play KPN optie word

Tot op heden zijn er veel verschillende fabrikanten geweest die een “Expedia Box” gemaakt hebben (O.A. Siemens / Thomson / Arcadyan / ZTE / Sagem) dus ik zou niet weten waarom AVM dit niet zou kunnen

En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat AVM speciaal voor KPN een aparte Fritzbox gaat ontwikkelen. Daarbij zou KPN zichzelf dan ook in de vingers snijden aangezien ze dan net zo goed kunnen stoppen met het verhuren van Fritzboxen als aanvulling op het abonnement. Over de stabiliteit ben ik het nog steeds niet eens. Ik kan me herinneren dat er flink wat problemen zijn geweest met instabiliteit op lange pairbonding-afstanden met een 7583. Die heeft de V10 niet gehad voor zover ik weet. En daarbij, de producten van AVM zijn echt een flink stuk duurder dan de modems die we tot nu toe gehad hebben. Het is uiteindelijk niet de vraag of AVM  het kan, het is de vraag of KPN en AVM het willen. Wat @tmoesel al zegt verwacht ik ook: Fritzbox kopen zoals we ze nu hebben, anders niet.

 

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units

 

 

 

Dat zou best wel eens kunnen daar in deze nieuwe firmware ook de DSL-drivers zijn geüpdate.

 

 

Reageer