KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134097 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 1

Heel fijn dat alles nu weer werkt zoals het zou moeten @EpeSolar en dat de monteur de glasvezelaansluiting ook goed heeft onderzocht en hersteld. Maar erg jammer dat de problemen veroorzaakt lijken te zijn door de update. De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 


Het zal vast uitvoerig getest zijn maar dat is dan geen goede test geweest. Dat is een conclusie die ik durf te trekken als ik dit toppic lees en een ook zie dat de update niet meer gepushed word.

Het probleem is denk ik ook groter als je denkt, alleen veel mensen merken het niet als ze 2 keer per dag een korte onderbreking hebben op hun netwerk. Ik werk thuis, en maak dus veel gebruik van jullie netwerk. Daardoor merk ik het ook sneller als er iets niet goed gaat. Het heeft bij mij wel dik een week geduurd voor ik doorhad waardoor de problemen kwamen.

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Helaas blijft de nieuwe update gewoon staan. Jammer dat er geen rollback mogelijkheid is.

@Alexandra  Nee het is zeker niet ideaal. Probeer sinds vanmorgen vanaf huis te werken en modem is inmiddels 4x herstart. Wat dan weer wel ideaal is is dat ik ook nog coax kabel heb! Vanavond maar eens een bestelling inschieten bij de kabelboer dan kan ik dit tranendal verlaten.

Jammer want ik was erg blij met mn glasvezel…

Reputatie 7
Badge +17

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Helaas blijft de nieuwe update gewoon staan. Jammer dat er geen rollback mogelijkheid is.

@Ruben Lucas en @wjb Van een rollback is geen sprake. Als je de update hebt uitgevoerd, dan blijft deze staan, ook wanneer je het modem een reset geeft. De update is alleen niet te forceren door een reset uit te voeren.

 

@jerry123 De nieuwe update zou het probleem dat jij ervaart moeten oplossen. Helaas is de update momenteel niet meer te forceren, doordat er andere problemen aan het licht zijn gekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat het spontaan uitvallen van de KPN Box 12 snel tot het verleden behoort.

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Helaas blijft de nieuwe update gewoon staan. Jammer dat er geen rollback mogelijkheid is.

@Ruben Lucas en @wjb Van een rollback is geen sprake. Als je de update hebt uitgevoerd, dan blijft deze staan, ook wanneer je het modem een reset geeft. De update is alleen niet te forceren door een reset uit te voeren.

 

@jerry123 De nieuwe update zou het probleem dat jij ervaart moeten oplossen. Helaas is de update momenteel niet meer te forceren, doordat er andere problemen aan het licht zijn gekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat het spontaan uitvallen van de KPN Box 12 snel tot het verleden behoort.

Tot de laatste update had ik een stabiele situatie. Zit nu op versie SGEJ10000448. Graag zou ik terug willen naar de versie voor de update naar SGEJ10000448 zodat ik niet meerdere keren per dag weg vallend internet heb. Jullie hebben dan tijd genoeg om het een en ander uit te zoeken. Aangezien we tegenwoordig verplicht thuiswerken is het erg vervelend dat je tijdens Teams vergaderingen een internet verbreking hebt van een aantal minuten.

 

Reputatie 4
Badge +2

 

@jerry123 De nieuwe update zou het probleem dat jij ervaart moeten oplossen. Helaas is de update momenteel niet meer te forceren, doordat er andere problemen aan het licht zijn gekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat het spontaan uitvallen van de KPN Box 12 snel tot het verleden behoort.

@Denise_  de nieuwe update lost geen problemen op, deze veroorzaakt ze alleen. hoog de oude versie op naar sgej10000449 en zet deze op preferred, dan worden alle devices terug gezet naar de oude versie en zijn de lijnen weer stabiel. Daarna hebben jullie tijd genoeg om deze shit op te lossen.  maar dat zal wel te simpel gedacht zijn…..

Reputatie 2

Bandsteering op 6 GHz band is zo te zien ook een probleem 

@Denise_ Zou ik jullie het advies mogen geven om op korte termijn (Eind November Begin December) een oplossing te bieden zodat deze mensen in ieder geval geholpen zijn
De mogelijke oplossingen die ik zou adviseren zijn:

  1. Modems met SGEJ10000448 eind November / begin December te voorzien van een update die de functie brekende problemen in ieders geval oplost 
  2. Modems met SGEJ10000448 bij mensen die ernstige problemen ervaren kosteloos te vervangen Door een Fritz!Box om zo toch de enige geleden schaden te kunnen dekken + Een aantal maanden gratis KPN Service Plus
  3. Modems met SGEJ10000448 Bij mensen die Lichte problemen ervaren om te wisselen voor een Modem met SGEJ10000312

Echter Gebruik ik mijn V12 om soms eens te testen voor als ik er een moet aansluiten of als ik hoor dat er mogelijk problemen zijn en ik hier eventueel een test op zou willen uitvoeren om andere te helpen 
vandaar dat zoals te zien is er ook een Fritz!Box achter mijn V12 hangt en sluit ik mezelf ook uit van deze opties

Daarnaast zou ik aan KPN aanraden om eens in gesprek te gaan met AVM voor de mogelijkheden die hun kunnen bieder voor een eventuele v13 aangezien hun apparatuur nog op jullie netwerk veel minder problemen heeft en het superieure model modem is in vergelijking met wat jullie tot op heden hebben aan geboden  

Reputatie 7
Badge +30

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

Reputatie 4
Badge +2

Probleem alleen is dat wij daar niets mee op schieten en met haperende modems blijven zitten.
die rollback is een must, en op zeer korte termijn, bijvoorbeeld Vrijdag op Zaterdag nacht.

Vandaag 2x verlies van verbinding gehad

1x midden in een Teams meeting met een potentiële nieuwe klant.

1x tijdens het troubleshooten van een issue bij een bestaande klant.

Dit kost me met een beetje pech klanten en reputatie, want als je je eigen verbinding al niet op orde hebt…
 

Volgens mij zijn de problemen met de wegvallende verbinding niet geintroduceerd met SGEJ10000488. Ik had deze namelijk ook al met versie SGEJ10000310. Ik heb vandaag maar 1x last gehad van een spontane modem reset. Op een slechte dag was het eens 14x een reset maar er zijn ook dagen dat de modem het de hele dag deed.

Zie ook:

 

Reputatie 4
Badge +2

ik heb met versie SGEJ10000312 geen problemen gehad, enkel met de bandsteering

Reputatie 2

Probleem alleen is dat wij daar niets mee op schieten en met haperende modems blijven zitten.
die rollback is een must, en op zeer korte termijn, bijvoorbeeld Vrijdag op Zaterdag nacht.

Vandaag 2x verlies van verbinding gehad

1x midden in een Teams meeting met een potentiële nieuwe klant.

1x tijdens het troubleshooten van een issue bij een bestaande klant.

Dit kost me met een beetje pech klanten en reputatie, want als je je eigen verbinding al niet op orde hebt…
 

vandaar dat ik ook zeg dat er iets moet gebeuren op korte termijn 
Eind November Begin December Moet dit gewoon opgelost zijn anders vrees ik dat dit een civiele zaak tegen KPN gaat worden 
die 3 opties die ik hier boven aan gaf zijn minder dan wat KPN in dat geval beven het hoofd hangt
zelfs de 2de optie 
Na verwachting zou dat een minima zijn echter zou de eis dan ook worden om “KPN Service Plus” Hierbij aan de contract duur Gratis aan te bieden 
Daarnaast zou waarschijnlijk ook nog een schade vergoeding aan de gedupeerde worden toegewezen 
dit kan als directe vergoeding zijn of als korting op het lopende abonnement

Ik neem aan dat bij mensen die hierdoor over gestapt zijn er de adviesprijs Fritz!box + Kosten “KPN Service Plus” voor 1 jaar + schade vergoeding het totaal gaat worden wat KPN opgelegd gaat worden als directe vergoeding voor deze voormalige klanten

Dus ik raad KPN aan het niet zover te laten komen

Hallo @djravix , misschien een zakelijk abo nemen met een zakelijk modem en een uitgebreide SLA?

Reputatie 7

Het enige wat ik hoop is dat KPN de vele klachten over de werking van de V12 zeer serieus zal nemen en keihard zal werken aan een oplossing.

Overigens heb ik een V12 met de 448 firmware in een testopstelling achter mijn EdgeRouter hangen waarbij ik af en toe mijn Android tablet via wifi aansluit om t.b.v. vragen op het forum het één en ander te kunnen bekijken. Ik ervaar daarbij "maar" één probleem en dat is dat vroeg of laat de tablet altijd met 2.4GHz verbonden is en dat op 2,5 meter van de V12 terwijl er ook nog eens maar één apparaat aangesloten is. Mijn V12 blijft wel 24x7 operationeel, ik zie geen onderbrekingen in de pppoe verbinding richting mijn EdgeRouter.

Reputatie 7
Badge +11

Eind November Begin December Moet dit gewoon opgelost zijn anders vrees ik dat dit een civiele zaak tegen KPN gaat worden 

Ik denk niet dat KPN onder de indruk is van dreigementen met rechtszaken 😉

 

Bandsteering op 6 GHz band is zo te zien ook een probleem 

Ja dat is logisch, de Box12 doet niks op 6Ghz want de frequentiebanden voor Wifi-6E zijn nog helemaal niet vrijgegeven in de EU.

 

Modems met SGEJ10000448 eind November / begin December te voorzien van een update die de functie brekende problemen in ieders geval oplost 

Er wordt al lang gewerkt om de issues met de 448-software te verhelpen. De termijn is mij niet bekend maar er wordt echt al wel aan gewerkt.

 

Modems met SGEJ10000448 bij mensen die ernstige problemen ervaren kosteloos te vervangen Door een Fritz!Box om zo toch de enige geleden schaden te kunnen dekken + Een aantal maanden gratis KPN Service Plus

Waarom een Fritzbox met Service Plus? Dat is echt helemaal niet nodig. Vervangen met een ander type modem zou dan nog een optie kunnen zijn maar Fritzbox icm Service Plus gaat echt niet gebeuren.

 

Modems met SGEJ10000448 Bij mensen die Lichte problemen ervaren om te wisselen voor een Modem met SGEJ10000312

 Dat zou nog wel eens een optie kunnen zijn.

 

Daarnaast zou ik aan KPN aanraden om eens in gesprek te gaan met AVM voor de mogelijkheden die hun kunnen bieder voor een eventuele v13 aangezien hun apparatuur nog op jullie netwerk veel minder problemen heeft en het superieure model modem is in vergelijking met wat jullie tot op heden hebben aan geboden  

Allereerst ben ik het er absoluut niet mee eens dat Fritzbox een superieur apparaat is tegenover alles wat we ooit aan modems hebben gehad. Ik heb hier een Fritzbox staan maar ik kies ervoor om 'm niet te gebruiken omdat ik de V10 op een aantal fronten een beter apparaat vindt, snelheid van de webGUI bijvoorbeeld maar ook de 4G-backup functie van Fritzbox vind ik jammerlijk. Daarbij is een Fritzbox ook niet een modem voor iedereen, het is niet even inprikken en het werkt, iets wat bij veel klanten wel het geval moet zijn. Het is ook een beetje kort door de bocht want voor de een is een Fritzbox een betere optie en voor de ander een regulier KPN modem.

Hallo @djravix , misschien een zakelijk abo nemen met een zakelijk modem en een uitgebreide SLA?

Te makkelijk. Als consument mag je ook verwachten dat je een degelijk product geleverd krijgt en hulp krijgt bij verstoringen. Op dit moment wordt er geen enkele oplossing geboden.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @djravix , misschien een zakelijk abo nemen met een zakelijk modem en een uitgebreide SLA?

Te makkelijk. Als consument mag je ook verwachten dat je een degelijk product geleverd krijgt en hulp krijgt bij verstoringen. Op dit moment wordt er geen enkele oplossing geboden.

Die hulp is er ook. Maar niet onmiddellijk. Soms moet je wel eens even een paar dagen wachten. Of weken. Naar gelang hoe erg de verstoring is. Een paar verbreking op een dag is natuurlijk niet fijn en moet uiteraard opgelost worden. Bij voorkeur ook zo snel als mogelijk. Maar toch moet je er niet vreemd van opkijken als dat een paar weken duurt bij een particulier abonnement. Bij een zakelijk abonnement lopen ze harder voor je. Daar zit gewoon verschil in. 

Reputatie 4
Badge +2

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

De zakelijke KPN Box12 is wezenlijk anders dan de Box12 voor de particuliere markt, kijk de handleiding er maar op na van de zakelijke box.

 

Reputatie 7

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

De zakelijke KPN Box12 is wezenlijk anders dan de Box12 voor de particuliere markt, kijk de handleiding er maar op na van de zakelijke box.

Heb je een link naar de handleiding voor de zakelijke V12?

Of bedoel je deze handleiding want dan zie ik zo één twee drie niet echt verschillen.

Reputatie 4
Badge +2

Toch apart want de mkb klanten die geen v10 hebben maar een V12 die hebben exact dezelfde box en een aantal ook dezelfde brakke firmware versie. 

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

In open-source software ontwikkeling is het al heel lang gebruikelijk om gratis/beta/nieuwste eerst bij consument te laten voorkauwen en testen alvorens men dan een jaar later ofzo dit dan voor een hoop geld of met SLA aan de betalende/zakelijke gebruiker aanbiedt. De V12 hardware zal wel zelfde zijn, firmware/software kan anders zijn. Uiteindelijk is het kastje ‘gratis’, dan kan je alles aan constructies verwachten. Als ze niet met je data/privacy er vandoor gaan, dan zetten ze je wel in als tester.

Reputatie 4
Badge +2

Dat is lijkt niet geval bij de box 12. 

Plus we hebben in dit geval niets met  open source te maken. De firmware waar momenteel mee gehobbied wordt is zelfs closed source. Die firmware is nergens los te downloaden.

Reputatie 2

Heel fijn dat alles nu weer werkt zoals het zou moeten @EpeSolar en dat de monteur de glasvezelaansluiting ook goed heeft onderzocht en hersteld. Maar erg jammer dat de problemen veroorzaakt lijken te zijn door de update. De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 


Het zal vast uitvoerig getest zijn maar dat is dan geen goede test geweest. Dat is een conclusie die ik durf te trekken als ik dit toppic lees en een ook zie dat de update niet meer gepushed word.

Het probleem is denk ik ook groter als je denkt, alleen veel mensen merken het niet als ze 2 keer per dag een korte onderbreking hebben op hun netwerk. Ik werk thuis, en maak dus veel gebruik van jullie netwerk. Daardoor merk ik het ook sneller als er iets niet goed gaat. Het heeft bij mij wel dik een week geduurd voor ik doorhad waardoor de problemen kwamen.

HALLO KPN!! LOS DIT OP!!

Ook ik heb sinds de V12 modem update een wegvallende WAN verbinding.

Erg hinderlijk als je thuis moet werken met een heel gezin.

Gebeld met de Servicedesk, maar dat lost niks op. (Verplichte uitvraag script ellende enz.)

Graag direct terugrollen naar de vorige stabiele versie.

Een voorbeeld uit de logging:

26.11.2021 09:30:07 Info SYS Modem login was successful
01.01.2020 01:00:28 Info PPPOE PPPoE connection successfully established with user credentials.
01.01.2020 01:00:28 Info DHCPC The WAN DHCP client IP address 10.227.253.233
01.01.2020 01:00:26 Info UPNP UPnP functionality has been activated
01.01.2020 01:00:24 Info DHCPC WAN DHCP client (1) started
01.01.2020 01:00:23 Info WETH WAN Ethernet connectivity has been established
01.01.2020 01:00:23 Info LETH An Ethernet port is now connected (4/100/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH An Ethernet port is now connected (2/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH An Ethernet port is now connected (1/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:17 Info DHCPS The LAN DHCP Server is active
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (.) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (KPN Fon) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (KPN348626) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (KPN348626) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:16 Info SYS OWL connection status changed from absence of Mesh devices to absence of Mesh devices
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI Channel: (0/100) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI Channel: (0/11) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:15 Info SYS The Modem has successfully powered up
26.11.2021 09:03:54 Info SYS TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

De zakelijke KPN Box12 is wezenlijk anders dan de Box12 voor de particuliere markt, kijk de handleiding er maar op na van de zakelijke box.

Heb je een link naar de handleiding voor de zakelijke V12?

Of bedoel je deze handleiding want dan zie ik zo één twee drie niet echt verschillen.

Hallo @wjb onderstaand de link naar de webshop van KPN Zakelijk met daarin het  modem beschreven en een downloadbare handleiding in PDF. Veel plezier er mee.

https://www.kpnwebshop.com/zoeken/mkb-internet-box12/2?origin=915&q=box12

Reageer