KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134091 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kan het iets te maken hebben met de wireless mode deze staat nu op 802.11 ax ?

U kunt proberen om deze op b+g+n te zetten. Ik lees in meer topics dat het dan beter werkt.

Kan het iets te maken hebben met de wireless mode deze staat nu op 802.11 ax ?

U kunt proberen om deze op b+g+n te zetten. Ik lees in meer topics dat het dan beter werkt.

Hallo @Nick83 en @Rolf rotterdam , persoonlijk zou ik voor N only gaan, dat is het snelst, apparatuur die nog op B en G werken is er zo goed als niet meer.

 

Reputatie 7

...persoonlijk zou ik voor N only gaan, dat is het snelst, apparatuur die nog op B en G werken is er zo goed als niet meer.

Als wifi 6 (802.11ax) niet goed werkt dan ga je op 5GHz uiteraard voor 802.11ac en mijn advies zou zijn om op 2.4GHz te gaan voor 802.11b/g/n. Er zijn nog legio IoT appraraten die op 802.11g werken en om te voorkomen dat dergelijke apparatuur niet functioneert is 802.11b/g/n wellicht een verstandigere keuze.

Alleen als je zeker weet dat al jouw 2.4GHz apparatuur op 802.11n werkt kan je kiezen voor N only.

...persoonlijk zou ik voor N only gaan, dat is het snelst, apparatuur die nog op B en G werken is er zo goed als niet meer.

Als wifi 6 (802.11ax) niet goed werkt dan ga je op 5GHz uiteraard voor 802.11ac en mijn advies zou zijn om op 2.4GHz te gaan voor 802.11b/g/n. Er zijn nog legio IoT appraraten die op 802.11g werken en om te voorkomen dat dergelijke apparatuur niet functioneert is 802.11b/g/n wellicht een verstandigere keuze.

Alleen als je zeker weet dat al jouw 2.4GHz apparatuur op 802.11n werkt kan je kiezen voor N only.

Daarom heb ik dus voor de snelle N-only gekozen.

Reputatie 2
Badge

Ik heb ook problemen met wifi 6

Ik heb een splinter nieuwe laptop met wifi 6 (Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz)

Laatste driver is geïnstalleerd.

Echter verbind deze niet met de Box 12, waar ik bijna naast zit, maar wel met de superwifi (ouder model wifi 5), die notabene 2 etages hoger staat (overig wel een goede verbinding).

Ander apparatuur heeft daar geen last van, zover gecontroleerd dan.

Zodra ik de wifi 5 op ac zet, verbind de laptop wel met de modem, maar dan hebben mijn ander toestellen ook geen wifi 6.

Alles geprobeerd, zoals wifi instelling naar standaard, maar laptop blijft blijft met zolder verbinden (wifi 5 ac)

Heel soms wel even met modem ax verbinding, maar dat is van altijd van korte duur.

Afgelopen nacht is de modum van een nieuwe software voorzien, dit heeft niets veranderd, behalve dat mijn superwifi nu wifi extender heet.

Modem op standaard instellingen staan: 2.4 ax  20 MHz    5 ax  80MHz  

Wie weet raad?

Marco

Reputatie 7
Badge +20

@MH71 standaard staat de 5GHz op 40MHz. Deze heb je zelf aangepast naar 80MHz? Modem staat nog wel op Wifi6m dus de AX?

Reputatie 7

@MH71 standaard staat de 5GHz op 40MHz. Deze heb je zelf aangepast naar 80MHz? Modem staat nog wel op Wifi6m dus de AX?

Ik heb nog nooit wat aangepast aan de 5GHz wifi op mijn V12 anders dan het instellen van de SSID en het wachtwoord.

 

Reputatie 2
Badge

Nee, wifi instellingen gereset, altijd en ook na reset 80MHz.

Na reset niets meer gewijzigd, ervoor wel wat geprobeerd.

Reputatie 2
Badge

Modem op standaard instellingen staan: 2.4 ax  20 MHz    5 ax  80MHz  

Reputatie 7
Badge +20

Is dat expliciet de 5GHz zoals in het screenshot?

Reputatie 2
Badge

Nee, er staat echt 80MHz, dus geen auto.

Ja, wel bij 5GHz, rest is ook gelijk.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Als je dat aanpast maakt ook geen verschil zeker? 

Reputatie 2
Badge

Aanpassen naar auto?

 

Reputatie 7
Badge +20

Ja of andere opties. Ik ben wel benieuwd. 

Reputatie 2
Badge

Ga morgen wel wat proberen, laptop even aan de kant gelegd, fijne avond.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd. Jij ook een fijne avond gewenst. 

Reputatie 2
Badge

Hoi Bart,

Ik heb vanmorgen even met de bandbreedte zitten spelen.

80MHz > laptop heeft soms (meestal kort) verbinding met modem, dan met wifi 6 (ax), meestal heeft de laptop verbinding met superwifi (ac), 2 etages hoger. 

160 MHz > Laptop maakt geen verbinding met modem, alleen met zolder.

40MHz > Alles werk goed, laptop maakt verbinding met modem waar logisch, met superwifi op andere etages.

Voor 2 telefoons met wifi 6 maakte het allemaal geen verschil.

Auto heb ik niet geprobeerd, weet niet wat dat doet en of dat dan steeds veranderd.

Testen is dan langer nodig, ik heb daar niet altijd tijd voor.

Reputatie 7
Badge +17

@MH71 Check. Zou je het volgende dan nog willen proberen?

...persoonlijk zou ik voor N only gaan, dat is het snelst, apparatuur die nog op B en G werken is er zo goed als niet meer.

Als wifi 6 (802.11ax) niet goed werkt dan ga je op 5GHz uiteraard voor 802.11ac en mijn advies zou zijn om op 2.4GHz te gaan voor 802.11b/g/n. Er zijn nog legio IoT appraraten die op 802.11g werken en om te voorkomen dat dergelijke apparatuur niet functioneert is 802.11b/g/n wellicht een verstandigere keuze.

Alleen als je zeker weet dat al jouw 2.4GHz apparatuur op 802.11n werkt kan je kiezen voor N only.

Dat gaat dan om de instellingen achter de Wireless mode, bovenste optie. Hoe gaat het dan? Als je nu geen tijd hebt om dit te testen mag het ook gerust op een later moment. 🙂

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

 

Dan hoop ik dat een moderator van KPN hier eens wat dieper in wil duiken.

One Hundred Hours Later …

Reputatie 7
Badge +17

@CNKY Heb je de meest recente tips uit dit topic gevolgd? 80 Mhz instellen voor de 5 Ghz, en  802.11b/g/n. Mocht dat niet helpen, dan zit het probleem hem zo te lezen in dat de apparaten niet met het dichtstbijzijnde wifi punt verbinden. Installeer deze dan opnieuw, en reset de Experia Box. Ik ben benieuwd of dan wel het goede wifi punt gepakt wordt. 

Reputatie 7

Mocht dat niet helpen, dan zit het probleem hem zo te lezen in dat de apparaten niet met het dichtstbijzijnde wifi punt verbinden.

Dat is een fenomeen dat al speelt sinds de pilot met de Experia WiFi's en dat is dus al heel lang. 😖

Reputatie 7
Badge +17

Dat is een fenomeen dat al speelt sinds de pilot met de Experia WiFi's en dat is dus al heel lang. 😖

Ja ik merk hem, maar het ontbreekt me nog aan duidelijkheid of er niet een manier is om ze met het juiste punt te laten verbinden, vandaar dat ik nog wat zaken probeer. 

Hi, ik meld mij weer met een update over de update (!).

 

ik heb de lage wifi snelheid uiteindelijk opgelost via een reset van de modem.

Dat was dus in mijn geval de oplossing en trek nu weer 200/200 zoals gebruikelijk.

Dank voor het meedenken!

Lekker handig dat ik na de update weer terug moet naar het admin wachtwoord. Vooral het feit dat dit niet even gemeld wordt is ideaal. (Sarcasme off).

Ik weet dat het een kleinigheidje is, maar ik had het berichtje van de  update gemist. Nu wou ik iets in mijn router aanpassen en werkte mijn wachtwoord ineens niet meer. Gelukkig vond ik op internet al snel wat er aan de hand was, zodat ik weer in de router kon. Kan een update niet zo worden gemaakt dat de instellingen van de gebruiker gewoon blijven staan? Wij krijgen er bij ons op het werk (wij leveren IT ondersteuning aan particulieren en MKB) iedere keer weer werk mee.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Zovaan 
Bij eerdere updates bleef het Admin password ongewijzigd. De reden waarom dat deze keer niet gebeurde wordt verklaard in het openingsbericht van dit topic:

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

Reageer