Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561636 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7


Gebruik jij dan nog bridged-IPTV waarbij de TV ontvangers een 10.x.x.x adres hebben of heeft de Draytek Vigor 2132AC een configureerbare IGMP proxy server?IGMP proxy


Dus de TV ontvangers hebben geen 10.x.x.x adres, maar een IP adres binnen het subnet van de Draytek en de Netflix app is beschikbaar op de TV ontvanger en werkt?
Reputatie 3
Badge +1




Gebruik jij dan nog bridged-IPTV waarbij de TV ontvangers een 10.x.x.x adres hebben of heeft de Draytek Vigor 2132AC een configureerbare IGMP proxy server?IGMP proxy
Dus de TV ontvangers hebben geen 10.x.x.x adres, maar een IP adres binnen het subnet van de Draytek en de Netflix app is beschikbaar op de TV ontvanger en werkt?



Oeps .. :)

Ik dacht IGMP maar dat zit wel in het modem, bij controlle toch 10.x.x.x en bridge mode.

Geen Netflix op app dat doe ik via tablet en chromecast voor beamer en op TV via TV eigen App
Reputatie 7
Dan zou ik zeggen, koop snel een EdgeRouter Lite 3 en draai het script uit het openingsbericht van dit topic.

Zeer waarschijnlijk gaat op korte termijn de stekker uit bridged-IPTV en zullen de TV ontvangers geen IP adres meer toegewezen krijgen. KPN is in ieder geval druk bezig om de Experia Boxen die geen routed-IPTV ondersteunen te vervangen. Dat is overigens niet de reden dat jouw V10 vervangen zou moeten worden door een V10A.

Zodra bridged-IPTV stopt gaat bij jou de televisie op zwart.

Niet getreurd, een oplossing is nabij. 😉
Reputatie 3
Badge +1
LOL dankjewel voor je advies/antwoord
Reputatie 7
LOL dankjewel voor je advies/antwoord

Ik ga er overigens vanuit dat je een glasvezelaansluiting hebt immers die 2132ac heeft ook geen ingebouwd VDSL modem?
Reputatie 3
Badge +1
Ik ga er overigens vanuit dat je een glasvezelaansluiting hebt immers die 2132ac heeft ook geen ingebouwd VDSL modem?



Ja ik heb 500/500 glas.



Paar vraagjes, heb je verhaal doorgelezen moest weer even mijn telnet opfrissen maar dat is oa putty geworden. Meeste stappen zijn duidelijk wat er gebeurd, maar vraag mij af:


  • is dit nu het beter knip en plakwerk of moet je ook zelf de code schrijven... 🙂 , er zijn meer wegen die naar Rome leiden oa de Kriegsman site die sterk op jouw script lijkt.
  • Als je de script geladen hebt is er dan in de edgerouter een gui beschikbaar waar al deze regels in verwerkt zijn en zichtbaar. Oftewel kun je daar dan fijn tunnen en het dan bv weer exporteren zodat je weer de script file krijgt?
  • Zit er in de edgerouter ook een VPN client , dat was immers 1 van je eisen las ik ergens tov kpn router. Dat is ook bij mij nm het geval.
  • kan ik ook een MAC -> IP tabel maken voor mijn devices in huis zodat ze allemaal hun eigen ip hebben.
  • Je vroeg in de opening van dit topic of er mensen een Ubiquiti UniFi Security Gateway gebruiken, wordt zoiets nog voor de edge router geplaatst? zo ja wat is zijn toegevoegde waarde, dat ontgaat mij even ....

Verder is het bewonderenswaardig hoeveel tijd je met ons deelt en al zo lang, heel tof ->TOP 😇



Ga hem morgen bestellen heb ik hem vrijdag in huis lekker knutselen.
Reputatie 7

  • is dit nu het beter knip en plakwerk of moet je ook zelf de code schrijven... 🙂 , er zijn meer wegen die naar Rome leiden oa de Kriegsman site die sterk op jouw script lijkt.


Al die scripts lijken uiteraard op elkaar.

Het script wat je vanuit het openingsbericht kunt downloaden is een script dat resulteert in een configuratie die zo dicht mogelijk bij de "gewone" instellingen van een Experia Box ligt.

Zo wordt het "standaard" subnet 192.168.2.0/24 gebruikt en worden de DNS servers van KPN geconfigureerd i.p.v. die van Google.

Tevens heb ik getracht de initiële installatie zo eenvoudig mogelijk te maken zodat ook een minder technisch onderlegde gebruiker in staat zou moeten zijn om die EdgeRouter werkend te krijgen. In dit geval is het een kwestie van vier bestandjes kopiëren en één daarvan te runnen.

Een kind kan de was doen (hoop ik). ;-)




  • Als je de script geladen hebt is er dan in de edgerouter een gui beschikbaar waar al deze regels in verwerkt zijn en zichtbaar. Oftewel kun je daar dan fijn tunnen en het dan bv weer exporteren zodat je weer de script file krijgt?


Uiteraard is na de initiële installatie m.b.v. dat script vervolgens alles te finetunen via de GUI van de EdgeRouter. Ook kan je de configuratie weer exporteren naar een script file.




  • Zit er in de edgerouter ook een VPN client , dat was immers 1 van je eisen las ik ergens tov kpn router. Dat is ook bij mij nm het geval.


Één van mijn eisen was dat de router in ingebouwde VPN server moest hebben en ja, die is aanwezig. Zowel native IPSec als L2TP/IPSec zijn standaard aanwezig en leveren een throughput waar zelfs menig professionele router niet aan kan tippen. Ook de openVPN server kan geïnstalleerd worden, maar die zal beduidend minder presteren omdat deze geen gebruik kan maken van hardware offloading.




  • kan ik ook een MAC & IP tabel maken voor mijn devices in huis zodat ze allemaal hun eigen ip hebben.


Zeer zeker en uiteraard ook zonder de beperking van maximaal 10 entries.




  • Je vroeg in de opening van dit topic of er mensen een Ubiquiti UniFi Security Gateway gebruiken, wordt zoiets nog voor de edge router geplaatst? zo ja wat is zijn toegevoegde waarde, dat ontgaat mij even ....


De USG is ook gewoon een router. Persoonlijk zou ik echter nooit voor de USG kiezen aangezien via de GUI van de USG beduidend minder ingesteld kan worden en de dus veel meer via de CLI zal moeten configureren. Daarbij komt dat een foutje in de configuratie van de USG omgenadig hard kan worden afgestraft waarbij een factory reset de enige uitweg kan blijken te zijn.

Kijk anders nog even het filmpje in dit bericht.
Reputatie 7
Ga hem morgen bestellen heb ik hem vrijdag in huis lekker knutselen.

Ik hoop dat je de initiële configuratie dan met mijn script zou willen doen en jouw bevindingen hier zou willen terugkoppelen.
Reputatie 3
Badge +1
Dat spreekt voor zich, je hebt er ook voldoende effort in gestoken.

Lang lang geleden heb ik sw geschreven en getest dus het zal me vast nog wel een beetje liggen.😎
Hey, super handig topic dit. alleen vroeg ik me af of er in de 11 pagina's al iemand is geweest met een sophos firewall met 2 nic's?



Mijn idee is om mijn KPN router weg te halen en een hele simpel server met esxi erop tussen te zetten.

hier zitten dan 2 nic's in (WAN & LAN) en op de esxi server wordt sophos geïnstalleerd.

Sophos gaat dan het netwerk regelen, dus dit wordt de dhcp server, router en firewall.



Mijn huidige situatie:

internet -> glasvezel modem -> zte router -> switch, tv, ps4 etc. etc.



Plan:

Internet -> Glasvezel modem -> Esxi (sophos) -> Switch (vlans) -> AP, PS4, tv etc. etc.



Kan iemand mij vertellen of dit kan werken?

Of krijg ik hier gezeik met kpn tv mee omdat de router weg is?
Reputatie 7
Kan iemand mij vertellen of dit kan werken?

Of krijg ik hier gezeik met kpn tv mee omdat de router weg is?


Als ik de community van Sophos mag geloven, dan heeft Sophos geen IGMP proxy server en daarmee krijg je dus problemen met IPTV.


Kan iemand mij vertellen of dit kan werken?

Of krijg ik hier gezeik met kpn tv mee omdat de router weg is?
Als ik de community van Sophos mag geloven, dan heeft Sophos geen IGMP proxy server en daarmee krijg je dus problemen met IPTV.




Oke dat is balen, toch bedankt!

Nu had ik het met mijn collega er over en die zei dat ik dan VOOR mijn esxi server een managed switch moet hangen. hierop zou ik dan moeten instellen dat vlan 6 (internet) door naar mijn server gaat en dan een andere poort vlan 4 (iptv) rechtstreeks naar mijn tv ontvanger verbind.



Dus:

Internet -> glasvezel modem -> managed switch vlan 6 -> esxi -> AP, PS4, nas etc. etc.



Internet -> glasvezel modem -> managed switch vlan 4 -> tv ontvanger
Reputatie 7
Nu had ik het met mijn collega er over en die zei dat ik dan VOOR mijn esxi server een managed switch moet hangen. hierop zou ik dan moeten instellen dat vlan 6 (internet) door naar mijn server gaat en dan een andere poort vlan 4 (iptv) rechtstreeks naar mijn tv ontvanger verbind.

Dat heet bridged-IPTV en daarmee heb je geen apps als Netflix meer op de TV ontvanger.

Daar komt bij dat KPN zeer waarschijnlijk de stekker uit bridged-IPTV gaat trekken zoals ik in dit bericht al aangaf.


Nu had ik het met mijn collega er over en die zei dat ik dan VOOR mijn esxi server een managed switch moet hangen. hierop zou ik dan moeten instellen dat vlan 6 (internet) door naar mijn server gaat en dan een andere poort vlan 4 (iptv) rechtstreeks naar mijn tv ontvanger verbind.Dat heet bridged-IPTV en daarmee heb je geen apps als Netflix meer op de TV ontvanger.

Daar komt bij dat KPN zeer waarschijnlijk de stekker uit bridged-IPTV gaat trekken zoals ik in dit bericht al aangaf.




Dan wordt dat wel mijn oplossing voor zolang dat gaat werken denk ik.

Netflix en dergelijke gebruik ik via de apps van de tv zelf dus dat maakt niks uit.



Aankomend weekend een de week erna toch een week vrij dus mooi tijd om te klote en kijken of ik alles werkend ga krijgen.
Reputatie 7
Dan wordt dat wel mijn oplossing voor zolang dat gaat werken denk ik.

Dat zou wel eens heel kort kunnen zijn. Ik vraag me dan ook af of het zinvol is, buiten natuurlijk het feit dat je er natuurlijk wel een hoop van kunt leren. ;-)



Heb je ook nagedacht over het stroomverbruik van die esxi server.

Als dat een desktop is, dan zit je al snel aan een verbruik van 100W ofwel 2,4kWh per dag ofwel 876kWh per jaar en dat kost je dan ongeveer €190,-.

En dat terwijl de EdgeRouter Lite 3 een verbruik van 7W kent en dus ongeveer €13,- per jaar kost. Je hebt die EdgeRouter dan dus in een half jaar terugverdiend. 🙂


Dan wordt dat wel mijn oplossing voor zolang dat gaat werken denk ik.Dat zou wel eens heel kort kunnen zijn. Ik vraag me dan ook af of het zinvol is, buiten natuurlijk het feit dat je er natuurlijk wel een hoop van kunt leren. ;-)



Heb je ook nagedacht over het stroomverbruik van die esxi server.

Als dat een desktop is, dan zit je al snel aan een verbruik van 100W ofwel 2,4kWh per dag ofwel 876kWh per jaar en dat kost je dan ongeveer €190,-.

En dat terwijl de EdgeRouter Lite 3 een verbruik van 7W kent en dus ongeveer €13,- per jaar kost. Je hebt die EdgeRouter dan dus in een half jaar terugverdiend. :-)




Ik heb zeker ook nagedacht over het stroom verbruik. ik heb momenteel een game pc de hele dagen draaien waar ik van afstand gebruik van kan maken. dit vreet natuurlijk ook stroom.



Het idee is om van een oude (zuinigere) pc een esxi server met daarop een sophos firewall en 1 windows machine die ik van afstand kan overnemen te installeren. Zo kan mijn game pc overdag gewoon uit en alleen aan wanneer ik eens een spelletje ga spelen. Zo bespaar ik dus kwa stroom alsnog ten opzichte van mijn huidige opstelling.



Het ging me vooral om de sophos als beveiliging van mijn thuisnetwerk. vandaar deze oplossing.
Reputatie 7
Het ging me vooral om de sophos als beveiliging van mijn thuisnetwerk. vandaar deze oplossing.

Aangezien KPN de laatste tijd pro-actief Experia Boxen omruilt die geen routed-IPTV ondersteunen, verwacht ik dat bridged-IPTV geen lang leven meer beschoren zal zijn en eerder dan je lief is wel eens beëindigd zou kunnen worden.



Natuurlijk gaat veiligheid boven alles en ik juich het dan ook toe dat mensen hier serieus aandacht aan besteden. Uiteraard heeft de EdgeRouter ook een zeer complete firewall, maar dat terzijde.

Ik hoop dat je jouw bevindingen met het inrichten van van die esxi/Sophos server hier met ons wilt delen.



Zelf heb ik een Synology NAS in mijn netwerk opgenomen waar de door mij ontwikkelde Wake On LAN Gateway op geïnstalleerd is. Hiermee kan ik op afstand mijn apparaten aan zetten. Green computing. ;-)



PS. Ik neem aan dat je die op afstand over te nemen PC alleen binnen een VPN verbinding kunt benaderen.
Ik had gehoopt dat het IP adres van de US-24 juist niet binnen het subnet van de EB zou liggen. Dat zou dan immers de verklaring geweest kunnen zijn.



De verklaring zit in de Unifi UAP-AC-LR (WiFi accesspoint). Als ik die er aftrek, gaat het goed. Uiteraard heb ik in het AP ook IGMP-snooping aangezet en "Enable multicast enhancement (IGMPv3)". Zelfs via de cli nog wat geprutst met mcast_rate. Maar de AP blijft roet in mijn TV-eten gooien.



Volgende plan is om de AP aan eth2 te hangen in een apart netwerk.



Wie heeft er geen problemen met een Unifi AP?
Reputatie 7
Zet de "Enable multicast enhancement (IGMPv3)" uit op de switch en op het accesspoint.

IGMP snooping moet uiteraard wel aan blijven staan.

Geeft dat een beter resultaat?
Kan jij die STB eens rechtstreeks op de Experia Box aansluiten en kijken of je dat probleem dan nog steeds hebt?



Als ik bovenstaande doe dan heb ik geen problemen meer (wat een werk om weer alles om te hangen etc... 😄) toen alles weer terug gehangen zoals ik het had en toen begon hij na het zappen toch weer te haperen...



Op de website van tp-link staat overigens dat deze switch wel IGMP snooping ondersteund, maar als ik dan andere forums lees dan staat er dat je nooit tp-link moet gebruiken omdat dat nooit (vaak niet) werkt? welke van deze 2 verhalen is waar??



Ik las namelijk dat jij Netgears gebruikt?
Reputatie 7
Op de website van tp-link staat overigens dat deze switch wel IGMP snooping ondersteund, maar als ik dan andere forums lees dan staat er dat je nooit tp-link moet gebruiken omdat dat nooit (vaak niet) werkt? welke van deze 2 verhalen is waar??



Ik las namelijk dat jij Netgears gebruikt?


Ik gebruik inderdaad Netgears.

In het verleden zijn er inderdaad problemen geweest met die TP-Link switches, maar ik weet niet of dat ook voor latere versies van de SG105 geldt. Ik begrijp dat de laatste versie de V4 is, welke versie heb jij?

Kan je überhaupt iets configureren aan zo'n SG105?

Vervang hem anders door een Netgear GS105Ev2, dan weet je zeker dat het zal werken.
Ik gebruik inderdaad Netgears.

In het verleden zijn er omderdaad problemen geweest met die TP-Link switches, maar ik weet niet of dat ook voor latere versies van de SG105 geldt. Ik begrijp dat de laatste versie de V4 is, welke versie heb jij?

Kan je überhaupt iets configureren aan zo'n SG105?

Vervang hem anders door een Netgear GS105Ev2, dan weet je zeker dat het zal werken.




Ik ga dit doen! welke versie ik heb durf ik echt niet te zeggen, maar beter om zaken dan maar direct te vervangen als dit ook het aanbevolen apparaat is van KPN...
Reputatie 7
Ik ga dit doen! welke versie ik heb durf ik echt niet te zeggen, maar beter om zaken dan maar direct te vervangen als dit ook het aanbevolen apparaat is van KPN...

Het lijkt er op dat die Netgear GS105Ev2 in de webshop van KPN terecht gekomen is naar aanleiding van dit topic, dus of het nu het door KPN aanbevolen apparaat is. 😉
Reputatie 7
Ik heb de configuratie scripts voor de EdgeRouter X en de EdgeRouter X SFP in het openingsbericht opgenomen. Deze heb ik niet kunnen testen aangezien ik een EdgeRouter Lite 3 heb.



Het configuratie script voor de EdgeRouter Lite 3 is uitgebreid waarbij nu een keuze gemaakt kan worden voor configureren met VoIP op eth2 of zonder VoIP.
Reputatie 4
Badge +4
Avond



Wat gaaf om te lezen dat het kernel dingetje is opgelost, had/heb het wat druk op het werk dus helaas was ik niet eerder in staat om te reageren. Hier werkt ook alles nog perfect, totaal geen haperende beelden of wat dan ook.



Keep up the good work wjb!💪🏻



Cheers Ed

Reageer