Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561524 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Zet de "Enable multicast enhancement (IGMPv3)" uit op de switch en op het accesspoint.

IGMP snooping moet uiteraard wel aan blijven staan.

Geeft dat een beter resultaat?




Nee, maakt geen verschil.



Intussen heb ik het AP aan eth2 gehangen. Leek allemaal te werken, TV bleef mooi beeld streamen. Maar ik kon via wifi niet het internet op. Puzzelen. Aha, ik moet een NAT-rule toevoegen van eth2 (192.168.3.0/24) naar pppoe0 met masquerading. Gedaan. En wat denk je? Jawel, ik mag weer zappen. Wat een puzzel...
Reputatie 7
Intussen heb ik het AP aan eth2 gehangen. Leek allemaal te werken, TV bleef mooi beeld streamen. Maar ik kon via wifi niet het internet op. Puzzelen. Aha, ik moet een NAT-rule toevoegen van eth2 (192.168.3.0/24) naar pppoe0 met masquerading. Gedaan. En wat denk je? Jawel, ik mag weer zappen. Wat een puzzel...

Je hebt nu natuurlijk niet echt een mooie situatie immers als je eens wat wilt "casten" van een telefoon naar de TV ontvanger, dan gaat dat niet werken omdat de apparaten in verschillende subnetten vallen. Ik zou toch wel eens willen weten wat er nu fout gaat rond IGMP snooping op dat accesspoint.
Reputatie 2
Mijn ER-Lite 3 draait nu 10 dagen uitermate stabiel.

Fijn dat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van een Edge router.



Ondertussen mijn Netgear router, die ik gebruikte als wifi ap, afgedankt en daarvoor in de plaats 2 Experia Wifi's in gebruik genomen. Ik moet zeggen deze werken goed. Bandsteering, k en r werken ook goed. Ik mis alleen het gastennetwerk en bovendien gaan deze Experia Wifi's in januari naar mijn zoon toe (heeft ook KPN glas).

Ben nu aan het dubben tussen Tp eap 225 en 245 met controller.
Reputatie 7
Fijn dat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van een Edge router.

En nu maar hopen dat KPN op korte termijn de SIP inloggegevens gaat vrijgeven of dat ze de ATA Grandstream HT802 ook aan de consument gaan leveren.

Dan kan ik eindelijk mijn Experia Box V10 van de stroom afhalen.
Ik zou toch wel eens willen weten wat er nu fout gaat rond IGMP snooping op dat accesspoint.



Ik ook. Op een UAP-AC-LR kan je niet specifiek IGMP snooping aanzetten. Via de cli kan je wel iets zetten (iwpriv athx mcastenhance 1), maar dat maakt geen verschil.



Wat ik zelfs gedaan heb is de AP een factoryreset gegeven, geen SSID aangemaakt, alle WiFi devices in huis er vanaf gehaald. En dan nog gaat het mis. Ik ben bang dat het toch een bug is in de Unifi software. Toch maar een keer aan de slag met tcpdump.



Maar ik sta open voor suggesties 😉
Reputatie 7
Maar ik sta open voor suggesties 😉

In principe zou het voldoende moet zijn om IGMP snooping op de switch aan te hebben staan, maar blijkbaar is er toch nog iets anders wat roet in het eten gooit.

Ik neem aan dat je de laatste firmware op UAP-AC-LR hebt staan.

Volgens mij heeft @RobinFlikkema ook Unify accesspoints, misschien heeft hij de gouden tip. 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Volgensmij moet je mcastenhance 2 gebruiken ipv 1. Daarna zal je denk ik killall hostapd moeten doen om het e.e.a. door te voeren.



Verder heb ik zo even geen idee
Reputatie 7
Volgensmij moet je mcastenhance 2 gebruiken ipv 1. Daarna zal je denk ik killall hostapd moeten doen om het e.e.a. door te voeren.

Voor mij klinkt dat als Chinees, maar Ronald kan daar vast wel wat mee. 😉
Reputatie 4
Badge +4
Mijn ER-Lite 3 draait nu 10 dagen uitermate stabiel.

Fijn dat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van een Edge router.



Ondertussen mijn Netgear router, die ik gebruikte als wifi ap, afgedankt en daarvoor in de plaats 2 Experia Wifi's in gebruik genomen. Ik moet zeggen deze werken goed. Bandsteering, k en r werken ook goed. Ik mis alleen het gastennetwerk en bovendien gaan deze Experia Wifi's in januari naar mijn zoon toe (heeft ook KPN glas).

Ben nu aan het dubben tussen Tp eap 225 en 245 met controller.






Ik kan je de EAP245 zeer aanraden, gebruik nu 3 x eap 245 incl. cloud controller. Door hele huis draai ik 5GHZ en trek draadloos de 500/500 lijn volledig dicht met een test. Alleen wat legacy apparaten draaien op 2.4 en op ander SSID. Ik ga nog 1 EAP 245 ophangen om zelfs in de kleine uithoeken dekking te hebben.



De UniFi AC Pro AP werken overigens ook prima maar deze zijn wat aan de prijzige kant😁



Cheers Ed
Ik heb op eth2 mijn IPTV geconfigureerd alleen merk ik dat er op eth1 waar ik een standaard switch op aan heb gehangen heel multicast verkeer is.

Nu heb ik een GS105e netgear gekocht en deze op eth2 gehangen alleen nog steeds veel multicast verkeer.

Kan ik in de Edgerouter niet aangeven dat er alleen mulitcast IPTV verkeer op eth2 moet komen? Nu gooit ie het over de gehele edgerouter heen.



Als ik namelijk de standaard switch achter de netgear GS105E hang heb ik nergens last van ivm IGMP snooping.
Reputatie 7
Ik neem aan dat je eth2 dan een ander subnet hebt gegeven dan eth1.

Wat heb je geconfigureerd bij de IGMP proxy server voor eth1 en eth2?



Ik heb overigens het configuratie script voor de EdgeRouter Lite 3 aangepast zodat, als gekozen wordt voor een configuratie zonder telefonie, eth1 en eth2 samengevoegd worden tot één switch.



Als ik dit bericht op het Ubiquiti forum lees dan heeft de switch functionaliteit van de EdgeRouter X (SFP) de mogelijkheid om IGMP snooping aan te zetten. Wellicht dat dezelfde functionaliteit ook voor de switch functionaliteit op de EdgeRouter Lite 3 beschikbaar is.



Mocht je het aangepaste script willen proberen, maak dan een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd eenvoudig weer terug kunt.
Ik heb de IGMP proxy even nagekeken alleen die is het zelfde als bij jou alleen zit die bij mij op eth2





De link die je in je post heb gezet zie ik wel de op de switch0 van de edgerouter wel IGMP snooping ondersteund alleen moet ik even uitzoeken hoe je die aanzet.

Ben al aan het zoeken alleen weet je zo het command om die aan te zetten?
Reputatie 7
Ben al aan het zoeken alleen weet je zo het command om die aan te zetten?

Dat staat toch in het laatste code blok onderaan op die pagina.
Ja klopt alleen in de configure mode werkt de code niet.



Maar moet ff met root recht inloggen



sudo su



Daarna kon ik wel de "switch igmpsnoop enable" met het port nummer aanzetten



De "switch igmsnoop on" gevolgd door [Query Interval] [default router portmap] daar houd mn kennis bij op. Alles wat ik invul zegt ie dat ik dat niet goed invul.



Als dit niet lukt maak ik wel 2 aparte netwerk segmenten aan, bij de wizard. WAN 2LAN2

Dan laat ik het IPTV gedeeld of een apart lan gedeelte lopen
Reputatie 7
Ik heb hier geen ervaring mee omdat ik IGMP snooping volledig regel op mijn Netgear switches en alleen eth1 gebruikt wordt voor Internet en TV, eth2 van mijn EdgeRouter Lite 3 is nu de bridge voor telefonie (vlan 7).



Ik zou verwachten dat je alleen IGMP snooping aan hoeft te zetten met het commando "set igmpsnoop on" zonder verdere parameters. De default query interval is normaliter 125 seconden (rfc2236), maar Cisco hanteert bijvoorbeeld 60 seconden.

Persoonlijk zou ik IGMP snooping op alle LAN poorten enablen.
Tja zou het zonde vinden als ik die andere poorten niet kan gebruiken dat ik er maar 3 van de 6 gebruik.



Ik kan ook eth2 uit de switch0 halen alleen dan krijgt ie geen DHCP toegewezen, dus moet even kijken hoe ik dat ga fixen.



Ik heb de volgende switch gebruikt



switch igmpsnoop on 125 1111111

125 is query interval

1111111 is portmap binair (weet totaal niet wat ik hier moet invullen)

Als ik deze heb uitgevoerd krijg ik de melding config igmpsnoop.





switch igmpsnoop enable 2

2 staat voor portnummer

Als ik deze heb uitgevoerd krijg ik niks te zien.



Maar goed, het werkt nog niet, nog steeds multicast verkeer.
Reputatie 7
Je kunt meerdere DHCP servers definiëren en eth2 koppelen aan het gewenste subnet...



...zoals je ook eth1 (of switch0) aan een DHCP server gekoppeld hebt...



...met een overeenkomstig IP adres en netmask (/24).



Maar als je het mij zou vragen, dan zou ik gewoon die switch vervangen door een exemplaar die IGMP snooping ondersteunt.
Dan ga ik dat doen, 2 DHCP servers 1 voor LAN en 1 voor IPTV en misschien nog een voor een WIFI guest netwerk.



Thanks voor de screenshots!



En wat je zegt de de gewone switch vervangen voor een die IGMP snooping ondersteund zou dat ook wel willen alleen nadeel is dat het er een is die ook POE heeft, en volgens mij zijn die wel prijzig.
Reputatie 7
En wat je zegt de de gewone switch vervangen voor een die IGMP snooping ondersteund zou dat ook wel willen alleen nadeel is dat het er een is die ook POE heeft, en volgens mij zijn die wel prijzig.

En als je nu de TV ontvangers en die gewone switch aansluit op de switch met IGMP snooping, dan ben je ook van het probleem af. De switch met IGMP snooping zorgt er dan voor dat die TV streams niet op gewone switch zullen aankomen.
Ja klopt, ik heb nu 2 STB's, mn AP, en mn POE switch aan de netgear GS105ev2 hangen. Nu draait alles prima enige is dat als ik nu iets op de overige poorten van de Edgerouter aansluiten dat die multicast verkeer ontvangen. Ik heb bijvoorbeeld mn NAS op de SFP aangesloten en krijgt dus nu ook de multicast verkeer tegen zich aan.

Ik heb poort eth1, 2,3, en 5 in switch0 met IP geconfigureerd. eth0 is mn WAN.



Ik moet denk ik eth2 er uit halen en daar een apart DHCP server voor maken in de 10.0.0.0/24 range. Dan blijft het multicast verkeer beperkt tot alleen eth2. Klopt toch wat is zeg? 🙂
Reputatie 7
Dat klopt wat je zegt.

Er kleven ook wat nadelen aan immers de TV ontvangers komen in een ander subnet als jouw telefoon en tablet en dus is casten er even niet meer bij.

Ik zou echt proberen om alles binnen één subnet te houden.

Zoek anders op de community van Ubiquiti eens of je daar kunt vinden hoe je IGMP snooping kunt inrichten.


Het lijkt er op dat die Netgear GS105Ev2 in de webshop van KPN terecht gekomen is naar aanleiding van dit topic, dus of het nu het door KPN aanbevolen apparaat is. ;-)




Dankjewel! na het aansluiten van de Netgear switch werkt het weer helemaal!!
Volgensmij moet je mcastenhance 2 gebruiken ipv 1. Daarna zal je denk ik killall hostapd moeten doen om het e.e.a. door te voeren.



Dat met waarde 2 had ik ook al eens gevonden en geprobeerd. Zonder positief resultaat. De killall hostapd werkte ook niet, processen bleven lopen onder dezelfde pid. Dus met een signal 1 geprobeerd, en inderdaad een nieuwe pid. Maar nog steeds na een minuut of 4 mag ik weer zappen :-(



Uiteraard blijf ik open voor suggesties en tot die tijd is Google my friend. Intussen wel een guest wifi ingericht.
Voor mij klinkt dat als Chinees, maar Ronald kan daar vast wel wat mee. ;-)



Jawel, zekers kan ik er wat mee. Overigens heb ik 0.0.0.0/0 als alt-subnet laten vallen en heb het geknepen naar 217.166.0.0/16 (in die range vallen mijn zenders). Maar ook dat helpt niet (had ik ook niet verwacht).
Reputatie 7
Toch riekt alles naar een tweede proxy server in jouw netwerk, vooral als je de klok er ongeveer op gelijk kunt zetten na hoeveel tijd dit probleem gaat optreden.

De aanpak zou dan zijn om eens te beginnen met alleen een TV ontvanger rechtstreeks aangesloten op de EdgeRouter en te kijken of het probleem dan ook opgeeft.

Dat kost je een paar minuten, maar kan wel heel veel vertellen over waar te zoeken.

Reageer