Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564336 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Dus met een managed switch tussen de NTU en de router is dat wel mogelijk ? 

Alleen Internet, geen IPTV.

En zou het wel mogelijk zijn als het KPN profiel door de fabrikant (Netgear XR700) in de firmware wordt geconfigureerd ?

Was net in gesprek met iemand van het Netduma/Netgear team welke instellingen zouden allemaal geconfigureerd moeten worden in de router om het werkend te krijgen ?

Reputatie 7

En zou het wel mogelijk zijn als het KPN profiel door de fabrikant (Netgear XR700) in de firmware wordt geconfigureerd ?

Was net in gesprek met iemand van het Netduma/Netgear team welke instellingen zouden allemaal geconfigureerd moeten worden in de router om het werkend te krijgen ?

Als Netduma/Netgear een profiel voor routed-IPTV kan maken waarbij er aan de LAN zijde geen vlans gebruikt worden en aan de WAN zijde een PPPoE verbinding op vlan 6 opgezet kan worden samen met een DHCP verbinding op vlan 4 voor IPTV en een IGMP proxy server actief is tussen vlan 4 aan WAN zijde en het LAN.

Okay hartstikke bedankt voor je hulp, heb een aanvraag bij ze gedaan of ze het profiel willen toevoegen bij de volgende fw-update voor Netgear, degene met wie ik sprak zei dat ze dat al vaker hadden gedaan.

Is deze informatie voldoende voor hun om het profiel te maken (zie afb) ?

 

Reputatie 7

Dat zou in principe voldoende moeten zijn.

Okay hou jullie op de hoogte hier zodra ik wat hoor van Netduma/Netgear.

Heb ook nog een ASUS RT-AC5300 liggen en met die is het gewoon de instructies volgen van https://bashoogers.nl/tweakers/V4_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN.pdf of is er daar ook een nieuwe manier voor ?

Kan dan niet de gaming features gebruiken die de XR700 allemaal heeft 😔

Ik heb gisteren een EDGEROUTER X gekocht.

EdgeRouter X zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 21 juli 2020 11:39)

Deze bovenstaande file ingeladen, maar helaas PPPOE blijft op disconnected staan.

de Pado timeout melding verschijnt.

 

ik heb verschillende dingen geprobeerd, zoals een MTU van 1500 andere password en username bij PPPoe, maar niks helpt.

 

ik heb een vermoeden dat er een fout in de configuratie zit van deze downloadbare files, maar waar deze zit weet ik niet.

 

Misschien dat iemand het hier al heeft uitgezocht en mij het verlossende antwoord kan gegeven.

Ik kom trouwens van een Mikrotik router af.. en deze CLI van de EDGEROUTER is weer helemaal opnieuw leren.

 

alvast bedankt voor jullie hulp.

Reputatie 7

De MTU groottes (1500 op de pppoe, 1508 op eth0.6 en 1512 op eth0) zijn correct.

De login en wachtwoord mogen willekeurige waarden bevatten.

De CLI hoef je bij een EdgeRouter vrijwel nooit te gebruiken, alles is via de GUI te configureren.

Op welke poort is de NTU aangesloten?

Op welke poort de TV ontvanger en via welke poort jouw computer/tablet?

De MTU groottes (1500 op de pppoe, 1508 op eth0.6 en 1512 op eth0) zijn correct.

De login en wachtwoord mogen willekeurige waarden bevatten.

De CLI hoef je bij een EdgeRouter vrijwel nooit te gebruiken, alles is via de GUI te configureren.

Op welke poort is de NTU aangesloten?

Op welke poort de TV ontvanger en via welke poort jouw computer/tablet?

Bedankt voor uw antwoord.

 

Eth 0 ntu

Eth 1 IPTV

Overige is thuis netwerk internet.

 

Maar Pppoe blijft op disconnect staat en pado timeout in de logging.

 

Ik ben sinds een maand om van Telfort naar kpn, kan dat ook wat te maken hebben? Ik heb een brief gehad dat het eigenlijk geen verandering met zich mee bracht, maar misschien toch handig om hier te vermelden.

 

Gr,

 

Michel

 

Reputatie 7

Ik ben sinds een maand om van Telfort naar kpn, kan dat ook wat te maken hebben? Ik heb een brief gehad dat het eigenlijk geen verandering met zich mee bracht, maar misschien toch handig om hier te vermelden.

Dat is inderdaad handig om te vermelden.

Je bent administratief dan wel overgegaan naar KPN, maar technisch is jouw aansluiting "gewoon" nog een Telfort aansluting.

Dat betekent dat Internet op vlan 34 (eth0.34) staat en dat deze niet op basis van PPPoE is maar dat de EdgeRouter een DHCP cliënt moet zijn op dat vlan.

Ik ben sinds een maand om van Telfort naar kpn, kan dat ook wat te maken hebben? Ik heb een brief gehad dat het eigenlijk geen verandering met zich mee bracht, maar misschien toch handig om hier te vermelden.

Dat is inderdaad handig om te vermelden.

Je bent administratief dan wel overgegaan naar KPN, maar technisch is jouw aansluiting "gewoon" nog een Telfort aansluting.

Dat betekent dat Internet op vlan 34 (eth0.34) staat en dat deze niet op basis van PPPoE is maar dat de EdgeRouter een DHCP cliënt moet zijn op dat vlan.

Ik ga het vanavond nogmaals proberen.

De uitkomst laat ik zeker hier weten.

 

Is de IPTV routing wel hetzelfde als kpn?

Ik had namelijk eerst een andere opstelling met een switch die de vlans uit elkaar trok , maar ineens werkte iptv niet meer omdat het routed was geworden.

 

Vandaar dat ik de edgerouter x had gekocht na een zoektocht op internet.

 

Gr,

 

Michel

Reputatie 7

Is de IPTV routing wel hetzelfde als kpn?

Die zou inderdaad hetzelfde moeten zijn.

Kijk ook even op forum van Telfort want daar staan vast ook voorbeelden vermeld.

Beste @wjb alvast erg bedankt voor jou scripts, heb het edgerouter x script toegepast op mijn x10. Het werkt goed, maar ik heb niet voor elkaar gekregen om een 2e TV poort toe te voegen (bijv. eth7). Leek mij dat deze dezelfde dhcp server kon gebruiken (op ) als nu de andere tv poort. Maar kom dan ook in de knoop bij opgeven van het adres van deze 2e poort. Deze kan uiteraard niet hetzelfde zijn. Heb een en ander geprobeerd met andere ip ranges etc., maar dat werkte niet. Heb je een tip hoe ik dit het beste aanpak?

Reputatie 7

...heb het edgerouter x script toegepast op mijn x10...

Welk EdgeRouter X script heb je gebruikt?

Ik wil  de standaardgateway van mijn edgerouter 4 naar 192.168.2.1 veranderen. Waar doe ik dat?

Doel is het haperen van de tv te voorkomen, volgende stap is IPTV over aparte VLANS

 

Jaap

Reputatie 7

Dat doe je in de definitie van de DHCP server. 

Ik heb de volgende config gevonden op het telfort forum, maar ook deze blijkt niet te werken.

Ik krijg geen enkele activiteit of een IP adres toegewezen.

Zit er toevallig port security aan de kant van Telfort/KPN, want dan zou ik het mac adres van de experiabox moeten clonen.

 

Ik ben zelf altijd werkzaam met onze chinese en amerikaanse afluister nodes, maar ik moet zeggen die EdgeRouter X zorgt ervoor dat je weer helemaal vanaf 0 moet beginnen in de CLI. Behalve het snappen van de protocollen dan hahaha.

 

Maar zijn er andere mensen hier die van telfort zijn omgezet naar KPN met een werkende EdgeRouter X config die mij kan helpen, met de vlans van Telfort. 

 

Kan ik dit ook ergens uit toveren bij de experiabox v10?

 

alvast bedankt voor de hulp

 

gr,

 

Michel

Dat doe je in de definitie van de DHCP server. 

Hier? Sorry , maar kan t niet echt vinden

 

 

Reputatie 7

@MichelL79 

Disable eth0.6

Zet eth0.34 precies zo op als eth0.4 en zet daar het IP adres van de DHCP server op die je nu bij pppoe0 hebt staan.

Plaats screenshots van jouw instellingen.

Reputatie 7

Dat doe je in de definitie van de DHCP server. 

Hier? Sorry , maar kan t niet echt vinden

Klik op Services -> DHCP Server.

...heb het edgerouter x script toegepast op mijn x10...

Welk EdgeRouter X script heb je gebruikt?

EdgeRouter X zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 21 juli 2020 11:39)

Maar dan naar eth6 aangepast voor tv ontvanger. 

Reputatie 7

Maar dan naar eth6 aangepast voor tv ontvanger. 

Wat bedoel je daar mee?

Ik heb het nogmaals geprobeerd. alles gereset, maar het blijft heel stil. Ik krijg geen IP adres vanuit de ISP.

Niet met Telfort settings, maar ook niet met KPN settings.

Als ik de experiabox er weer aanhang dan werkt alles direct.

 

vreemd.

Maar dan naar eth6 aangepast voor tv ontvanger. 

Wat bedoel je daar mee?

Ik bedoel tv niet op poort 1 maar op poort 6.

Reputatie 7

Kan je eens screenshots posten van de instellingen van de switch, van eth1 en van eth6.

Reageer