Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561400 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Als je daar die global-option zou vullen dan wel ja.

Overigens zal die bij jou dan dus op eth3.4 moeten zetten.

Reputatie 4
Badge +3

Als je daar die global-option zou vullen dan wel ja.

Overigens zal die bij jou dan dus op eth3.4 moeten zetten.

Daar dus?

Dus aan de LAN kant (DHCP scope) hoeven deze DHCP options niet toegepast te worden?

In mijn geval op de DHCP scope van eth0 (wat de LAN zijde is)?

Reputatie 7

Als je daar die global-option zou vullen dan wel ja.

Overigens zal die bij jou dan dus op eth3.4 moeten zetten.

Daar dus? Klopt

Dus aan de LAN kant (DHCP scope) hoeven deze DHCP options niet toegepast te worden? Klopt

In mijn geval op de DHCP scope van eth0 (wat de LAN zijde is)? Alleen als global-option op eth3.4. Vandaar dat je ze ook net zo goed als global-option op hoger niveau kunt houden, eth3.4 is toch de enige WAN verbinding op basis van DHCP.

 

Reputatie 4
Badge +3

Als je daar die global-option zou vullen dan wel ja.

Overigens zal die bij jou dan dus op eth3.4 moeten zetten.

Daar dus? Klopt

Dus aan de LAN kant (DHCP scope) hoeven deze DHCP options niet toegepast te worden? Klopt

In mijn geval op de DHCP scope van eth0 (wat de LAN zijde is)? Alleen als global-option op eth3.4. Vandaar dat je ze ook net zo goed als global-option op hoger niveau kunt houden, eth3.4 is toch de enige WAN verbinding op basis van DHCP.

 

Vandaar dat je ze ook net zo goed als global-option op hoger niveau kunt houden, eth3.4 is toch de enige WAN verbinding op basis van DHCP.

 

Is dat zo? Die global-options zijn toch juist op basis van de DHCP server (die op de ER4 draait)? Deze opties worden toch meegegeven aan de DHCP clients achter de EdgeRouter?

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar mijn vraag heeft redelijk veel betrekking op dit onderwerp dus ik probeer het gewoon;

Wij wonen sinds kort in een redelijk nieuwe woning (2001). Hiervoor woonden we in een klein appartement waar de WiFi-ontvangst altijd prima was. In onze nieuwe woning hebben we vooral boven matige ontvangst, vermoedelijk door de combinatie van een dikke betonnen vloer en laminaat met een aluminium laag eronder. 

Ik ben om de ontvangst te verbeteren op zoek gegaan naar een access point en kwam hierbij uit op de Unifi UAP AC Lite. Vervolgens heb ik de kabel naar boven getrokken en het hele setjes met adapter aangesloten volgens het boekje (Kabel vanaf ethernet poort Experia V10 box naar Lan poort op megeleveerde Gigabit PoE en een kabel vanaf PoE poort op Gigabit PoE naar AP). Het lampje op het access point ging wit branden, dus ik dacht ‘bingo’. Daarna wilde ik het accesspoint via de Unifi app verder instellen, maar ik kon hem niet vinden als ‘stand alone device’. Als ik op de Experia Box kijk, dan zie ik dat zowel het groene als oranje lampje op de ethernetpoort niet branden. Wanneer ik het probeer met andere UTP kabels heb ik hetzelfde resultaat, dus aan de bekabeling ligt het niet.

 

Moet ik nog iets veranderen in de instellingen van de Experia V10? Ik ben best wel een leek op het gebied van netwerken instellen, het zou dus kunnen dat ik iets heel simpels over het hoofd zie. Is het überhaupt mogelijk om het voor elkaar te krijgen zonder een extra router te plaatsen?

 

Bij voorbaat dank

 

Reputatie 7
Badge +10

Als ik op de Experia Box kijk, dan zie ik dat zowel het groene als oranje lampje op de ethernetpoort niet branden. Wanneer ik het probeer met andere UTP kabels heb ik hetzelfde resultaat, dus aan de bekabeling ligt het niet.

Bij een juiste bekabeling (en verbinding) zouden die lampjes nu juist wel moeten branden.
Dus iets klopt er niet op de wijze van aansluiten met je PoE injector, en vervolgens met Access Point.

Als ik op de Experia Box kijk, dan zie ik dat zowel het groene als oranje lampje op de ethernetpoort niet branden. Wanneer ik het probeer met andere UTP kabels heb ik hetzelfde resultaat, dus aan de bekabeling ligt het niet.

Bij een juiste bekabeling (en verbinding) zouden die lampjes nu juist wel moeten branden.
Dus iets klopt er niet op de wijze van aansluiten met je PoE injector, en vervolgens met Access Point.

Dank voor de reactie. Ik heb het aangesloten volgens volgende instructies. 

Aansluiten op een PoE-adapter

  1. Verbind de ethernetkabel van het apparaat met de PoE-poort van de PoE- adapter.
  2. Sluit een ethernetkabel van uw LAN aan op de LAN-poort van de PoE-adapter.
  3. Sluit het netsnoer aan op de adapter en steek vervolgens het netsnoer in een stopcontact.

Het lijkt me sterk dat ik hierin een fout heb gemaakt, gewoon een kwestie van de connectors in de juiste poorten steken. Het feit dat het lampje op het AP wel brandt, geeft aan dat er in ieder geval voeding aanwezig is. 

 

Ik heb met de (werkende) utp kabels van mijn Hue Bridge en PS4 geprobeerd om de gehele opstelling in de meterkast te plaatsen, maar de lampjes op de ethernet poort van de Experia box blijven gedoofd. Betekent het niet branden van deze lampjes altijd dat er iets niet goed is aan de bekabeling NA de Experia box? Of kan dit meerdere oorzaken hebben?

Reputatie 7
Badge +10

Betekent het niet branden van deze lampjes altijd dat er iets niet goed is aan de bekabeling NA de Experia box? Of kan dit meerdere oorzaken hebben?

  • Bekabeling - LAN-poortje zelf of een niet werkend actief apparaat (geen power).
  • Die PoE injector zit daar geen schakelaar op om die in of uit te schakelen?
  • Powerkabeltje diep genoeg in de injector gestoken?
    (Een stekker wil wel eens strak zitten bij dit soort accessoires
    zodat je die mogelijk net niet ver genoeg erin stopt).
  • Verkeerd model PoE injector bijgeleverd (ander voltage niet voor EU)?
  • Zekering kapot van die PoE injector?

Probeer eens een ander netwerk apparaat aan het andere einde van de UTP-kabel.
Als de lampjes van de LAN-poort dan wel branden lijkt het erop dat die PoE injector stuk is.

Reputatie 2
Badge

Nadat ik geruime tijd gebruik maak van een USG loop ik toch tegen beperkingen van het apparaat op, mede doordat Smart Queues niet toegepast kunnen worden om mijn volledige snelheid te kunnen gebruiken wil ik graag opnieuw mijn Edgeroute weer gaan in zetten.

In mijn USG config heb ik de configuratie opgesplitst in verschillende vlans, deze wil ook op de EdgeRouter gaan toepassen, zo ook een separaat vlan voor iptv. 

Ik heb de configs uit de eerste pagina in deze thread gebruikt, maar kan daar niets over vinden op dit op deze wijze te routeren. Wat is er voor nodig om dit mogelijk te maken ?

Reputatie 7

Waarom zou je QoS willen gebruiken?

QoS betekent geen hardware offloading en daarmee een enorme aderlating in de maximaal haalbare snelheid.

Op pagina 216 staat een bericht dat je waarschijnlijk verder zal helpen.

Reputatie 2
Badge

Ik verneem nu dat ik hikjes heb af en toe in het netwerk en met name met het streamen van content, buffer bloat lijkt mij een van de oorzaken hiervan en vind daarnaast een kwalitatieve verbinding beter dan een hoge snelheid. Dat was mijn beweegreden om de switch te maken.

 

Thanks ga op pagina 216 kijken.

Reputatie 4
Badge +3

Vandaar dat je ze ook net zo goed als global-option op hoger niveau kunt houden, eth3.4 is toch de enige WAN verbinding op basis van DHCP.

 

Is dat zo? Die global-options zijn toch juist op basis van de DHCP server (die op de ER4 draait)? Deze opties worden toch meegegeven aan de DHCP clients achter de EdgeRouter?

Heb je nog een antwoord op bovenstaande @wjb?

Reputatie 7

Die global-options zijn toch juist op basis van de DHCP server (die op de ER4 draait)? Deze opties worden toch meegegeven aan de DHCP clients achter de EdgeRouter?

Klopt, die opties worden inderdaad meegegeven aan de cliënts.

Ik denk dat die opties zelfs helemaal weg kunnen uit de configuratie.

goedenavond allemaal

ik ben onno, ben hier nieuw op het forum en bij kpn. Ik heb alleen problemen met de v12. via google kwam ik hier terecht. heb de beginstappen gevolgd,, edgerouter 4 gekocht en de config “EdgeRouter-4-KPN-zonder-VoIP” geconfigureerd. Internet doet het goed van wat ik getest heb, maar de tv die doet het maar duurt even voor verbinding is en dan opeens is het kanaal er, als ikk zapp duurt het ook weer een tijdje voor het soepel loopt. wie kan mij helpen. misschien staat het al hier ergens maar het zijn heeeeel veel pagina's.

 

super bedankt alvast

 

gr Onno

Reputatie 7

Wat is het merk en type van de switch die je achter jouw EdgeRouter gebruikt?

ik heb erachter de TP-Link TL-SG116

Reputatie 7

ik heb erachter de TP-Link TL-SG116

Staat IGMP snooping aan op die TP Link?

Geef op de EdgeRouter in de cli ook een het commando "restart igmp proxy".

uhm kan ik in die switch komen dan?  het is een unmanaged switch…

Ik heb die regel ingetikt in cli maar zegt ongeldige commando

Reputatie 7

Ik heb die regel ingetikt in cli maar zegt ongeldige commando

Oeps, het moet zijn: restart igmp-proxy

hmm dat commando is gelukt. maar helaas geen verbetering. ik had juist deze router genomen om van dat gehaper af te komen maar is nu erger geworden :)

heb alleen die config van jouw erin geschoten. zijn er nog dingen die ik kan checken of veranderen

Reputatie 7

Heb je de TV ontvanger ook opnieuw opgestart?

ja die heb ik ook opnieuw gestart inderdaad,

Reputatie 7

Sluit de TV ontvanger eens rechtstreeks op eth1 van de EdgeRouter aan.

Heb je dan ook nog haperingen?

ga ik even proberen. ik heb toen die dingen ook getest allemaal op de v12 (rechtstreeks, in switch etc) zouden die verschijnselen ook nog aan het glas zelf kunnen liggen. het is nieuwbouw hier en allemaal nieuw. heb t idee dat t in het begin gewoon werkte.

ben ff testen rechtstreeks in eth1

dan doetie het al wel beter maar begint nog met een haper maar die is vele male korter. kloopt het dat t maar een 100mb verbinding is en geen gig?

 

het werkte al wel beter. heb je ook een instelling om dan het internet op eth2 in te stellen zodat daar ook een netwerkkabel in kan

Reageer