Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563422 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Je slaat de spijker op zijn kop!, dit is precies de reden dat ik de netwerken gescheiden wil houden. Nu heb ik vanwege het  performance dingetje op de UDMP de experiabox V10 in DMZ staan en een geïsoleerde port (VLAN) aangemaakt op mijn netwerk.

Als je het IPTV platform (verkeer) ook nog eens middels een firewall rule blocked naar je LAN dan is dat perfect :ok_hand:

Grt Edwin

 

Reputatie 7

En voor het geval dat je ook wilt voorkomen dat de TV ontvangers kunnen communiceren met een ander apparaat op jouw thuisnetwerk zou je de onderstaande firewall kunnen opnemen als inkomende firewall op het vlan waar jouw TV ontvangers op aangesloten zijn.

Hiermee worden de TV ontvangers volledig geïsoleerd.

 

Zo'n zelfde firewall heb ik ook op inkomend op mijn netwerk voor Internet of things geplaatst...

...waarbij ik ook de toegang tot de router zelf beperk tot DHCP en DNS requests.

 

Reputatie 1

@wjb @Multiedje 

Vandaag foutmelding 563 op de receiver.

“Opstarten is niet mogelijk”

De receiver krijgt wel netjes een ip-adress (in de 4-range).

Wanneer ik een laptop op dezelfde kabel aansluit heeft deze netjes verbinding vanuit de 4-range.

Enig idee wat hier mis gaat?

Hallo @Mvd2021 ,

hieronder een oplossing voor foutcode 563:

Foutcode 563 in beeld, zo los je het op | KPN

Reputatie 7

Enig idee wat hier mis gaat?

Voer in de cli eens het onderstaande commando uit.

restart igmp proxy

 

Plaats hier een jouw config.boot, bij voorkeur binnen een spoiler om het topic leesbaar te houden.

Reputatie 1

@wjb 

Zojuist igmp herstart.

Nogmaals getest met een laptop de betreffende kabel. Deze heeft netjes verbinding.

4K receiver opnieuw gestart, maar komt niet langs 85% “configuratie geactiveerd”. Opstarten niet mogelijk fout 563

Reputatie 7

Dan toch maar de inhoud van jouw config.boot.

Die kan je met WinSCP van de directory /config naar jouw PC kopiëren en dan de inhoud hier in een spoiler posten.

Reputatie 1

Ik heb het voor nu opgelost door kort de modem van kpn te plaatsen. Hierna kwamen de receivers online. Daarna ook weer netjes op vlan4.

Ik hou je op de hoogte!

Reputatie 1

@wjb @Multiedje 

Op alle overige porten op mijn unifi switch heb ik op dit moment vlan LAN en IPTV geconfigureerd. Deze staat namelijk op "all". Zou ik hier alleen "Lan" van moeten maken?

Na deze wijziging zou dan ook de receiver niet bereikbaar moeten zijn vanaf het lan-netwerk?

Reputatie 7

Daar kan je inderdaad beter LAN van maken.

De receiver blijft gewoon benaderbaar vanaf het LAN immers er is geen firewall opgezet tussen het LAN en vlan 4.

Reputatie 1

@Multiedje 

Heb jij deze vlans ook zo geconfigureerd op je unifi switch?

Ik denk dat het slim is dat het iptv netwerk niet bereikbaar is vanaf het lan-netwerk.

Ik heb hier dus naast de edge router 4 ook een unifi switch 16 ports POE.

Reputatie 7

Ik denk dat het slim is dat het iptv netwerk niet bereikbaar is vanaf het lan-netwerk.

Dat jouw IPTV netwerk bereikbaar is vanaf jouw LAN is geen enkel probleem.

Als je wilt dat jouw TV ontvangers niet met andere apparaten kunnen communiceren, plaats dan een firewall inkomend op het vlan waar jouw TV ontvangers op zijn aangesloten. Zie dit bericht.

Daarnaast kan je ook inkomend een firewall plaatsen op vlan 4 aan de WAN zijde om eventueel misbruik vanaf het IPTV netwerk te voorkomen. Zie dit bericht.

Reputatie 4
Badge +4

@Mvd2021,

ja ik heb aparte netwerken en ook VLAN’s en ook poortprofielen.

ALL, LAN, zakelijk (VLAN), IPTV (VLAN), netwerk kids, VPN.

deze profielen staan op de edgerouter en op mijn Unifi controller, zo kan je makelijk de poorten het gewenste doel geven.

ik heb geen gecombineerde poortprofielen, het is poortprofiel ALL voor de uplinkpoorten en het gewenste poortprofiel IPTV op de poort(en) waar de decoders op zitten. 

Reputatie 1

Ik denk dat het slim is dat het iptv netwerk niet bereikbaar is vanaf het lan-netwerk.

Dat jouw IPTV netwerk bereikbaar is vanaf jouw LAN is geen enkel probleem.

Als je wilt dat jouw TV ontvangers niet met andere apparaten kunnen communiceren, plaats dan een firewall inkomend op het vlan waar jouw TV ontvangers op zijn aangesloten. Zie dit bericht.

Daarnaast kan je ook inkomend een firewall plaatsen op vlan 4 aan de WAN zijde om eventueel misbruik vanaf het IPTV netwerk te voorkomen. Zie dit bericht.

Volgens mij zien de screenshots in de laatste versie van edge OS er tegenwoordig anders uit.

Heb je misschien voor mij kort de stappen voor het isoleren van de TV-receivers ?

Thx!

Reputatie 1

Allereerst wil ik een compliment achterlaten voor @wjb en dat je geweldig werk doet hier op dit forum!

Ik zou graag aan dit draadje iets toevoegen, misschien staat het er al tussen, maar ik heb geen zin om 240plus pagina's door te lezen.

Ik heb onlangs een Edgerouter 6P gekocht en wou hem instellen middels jou uitleg voor internet en IPTV zonder experiabox. Een beetje huiverig om scripts te draaien heb ik elke stap zelf gedaan. Hier heb ik heel veel van geleerd. Ik kwam later uit bij de uitleg van kriegsman.io welke nagenoeg hetzelfde is.

Ondanks dat ik de instellingen hetzelfde had en alles zou moeten werken (vlan4 en vlan6), werkte het toch niet. vlan4 voor IPTV begon leven te krijgen, die wou van alles, maar kreeg niks binnen. vlan6 helemaal niks.

Ik was in de volle overtuiging dat ik een KPN aansluiting heb die gemigreerd was van Telfort. Na een aantal uren kloten, vroeg ik mij af of ik misschien toch nog op de oude Telfort instellingen zat (vlan34 met dhcp, zonder pppoe voor internet) en ja hoor ik had weer internet! TV gaf verbinding, voila!

Hierbij heb ik heel veel gehad aan het artikel van https://wvthoog.nl/nl/telfort-fiber-iptv-dutch/ welke inmiddels ook een migratie artikel heeft https://wvthoog.nl/nl/telfort-naar-kpn-migratie/ .

Mijn setup op dit moment:

  • eth0: FttH
  • eth1: LAN (beneden op switch)
  • eth2: IPTV
  • eth3: WiFi - Ubiquiti Ap AC lite
  • eth4: trunk LAN (verdieping huis op switch)

Ik ben nu nog bezig met een Ubiquiti AP AC Lite als wifi werkend te krijgen.

Ik moet zeggen dat een aantal instellingen misschien niet nodig of anders zijn, wellicht kan ik een update maken van het instellen. Maar als je de uitleg snapt die je op internet kan vinden dan snap je uiteindelijk ook wat je moet aanpassen mocht je je eigen netwerk anders willen hebben.

Mochten er andere mensen zijn die de stap zetten naar een Edgerouter, denk dat even goed na of je een originele KPN gebruiker bent of een oude Telfort en de juiste instellingen gebruikt voordat je de edgerouter in de hoek kwakt (plus zonder van het geld)

Tip van flip: noteer eerst al je instellingen van je experiabox op papier als naslagwerk

 

Reputatie 7

Ik denk dat het slim is dat het iptv netwerk niet bereikbaar is vanaf het lan-netwerk.

Dat jouw IPTV netwerk bereikbaar is vanaf jouw LAN is geen enkel probleem.

Als je wilt dat jouw TV ontvangers niet met andere apparaten kunnen communiceren, plaats dan een firewall inkomend op het vlan waar jouw TV ontvangers op zijn aangesloten. Zie dit bericht.

Daarnaast kan je ook inkomend een firewall plaatsen op vlan 4 aan de WAN zijde om eventueel misbruik vanaf het IPTV netwerk te voorkomen. Zie dit bericht.

Volgens mij zien de screenshots in de laatste versie van edge OS er tegenwoordig anders uit.

Heb je misschien voor mij kort de stappen voor het isoleren van de TV-receivers ?

Thx!

Aan de hand van de eerste link die ik je gaf zou je dat via het tabje Firewall/NAT moeten kunnen inrichten.

Reputatie 4
Badge +3

Dus op de eth3 poort moet VLAN 4 erbij gezet worden? Wordt IGMP proxy dan aangezet op de WAN poort en de poort waarop de Arris gekoppeld wordt?

Klopt:

Waarbij de client options alsvolgt zijn:

send vendor-class-identifier "IPTV_RG";

request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

 

De IGMP proxy server wordt dan als onderstaand ingericht waarbij jij bij de downstream interface i.p.v. eth2.4 voor eth0 zal moeten kiezen omdat je daar de TV ontvanger op gaat aansluiten.

 

Ik heb de eth 3.4 aangemaakt met de client options.

Bij het aanmaken van de IGMP proxy gaat het fout:

 

Commit commands

Zodra ik de poorten wil aanmaken voor upstream (eth 3.4) en downstream (eth 0). Krijg ik een foutmelding:

 

Use of uninitialized value $role in string eq at /opt/vyatta/sbin/config-igmpproxy.pl line 114.<br />Use of uninitialized value $role in string eq at /opt/vyatta/sbin/config-igmpproxy.pl line 114. Error: must define an upsteam interface

 

Vergeet ik iets?

 

En moet op de DHCP server op de ER4 de global options toegevoegd worden voor de IPTV ontvanger op de eth0?

global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

 

Ik heb het liefst deze options alleen op de DHCP scope van de IPTV ontvanger. Is dit mogelijk?

Reputatie 1

Hoe je vlan 4 op die Unifi switch(es) configureert weet ik niet, ik gebruik Netgear switches en die zijn een stuk eenvoudiger te beheren. Ik heb het niet zo op die controller software van Ubiquiti.

Op de LAN poort richting EdgeRouter moet vlan 4 tagged staan en op de LAN poort richting TV ontvanger moet vlan 4 untagged staan.


van wat ik heb begrepen zijn de Unifi switches of de andere netwerk apparaten uit de Unifi serie, lastiger of niet te gebruiken omdat ze qua instellingen minder uitgebreid zijn dan de EdgeSwitches of EdgeRouters.

Daarnaast ik heb de Vlan4 alleen ingesteld op eth0 en ik hoefde de vlan4 niet op de poort voor de IPTV (eth2) te “bridgen”, mijn TV ontvanger werkte gewoon incl. opnieuw uitzetten, aanzetten en volledig opstarten. Hetzelfde geldt voor mijn internet.

Ik kan evt. mijn config wel delen.

 

@soundwork

Waarom run je niet gewoon de scripts via SSH/CLI, pas dan de eth aan naar welke voor jou van toepassing zijn. Het hoeft niet via SSH/SLI, je kan dezelfde stappen vinden in de “config-tree” en dan met de hand invullen. Maar je hebt sowieso vlan4 nodig op je eth0 (upstream) waar je WAN op binnenkomt. en downstream naar je betreffende eth voor je IPTV, in jouw geval eth3

configure

set protocols igmp-proxy interface eth0.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth3 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth3 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth3 threshold 1

commit
save
exit

Dit is waarschijnlijk het stukje dat je zoekt. Het zijn global parameters op de DHCP server in de root, zoals je wss. ook ziet in de config-tree.

configure

set service dhcp-server global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
set service dhcp-server global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

commit
save
exit

 

 

 

Reputatie 4
Badge +3

Hoe je vlan 4 op die Unifi switch(es) configureert weet ik niet, ik gebruik Netgear switches en die zijn een stuk eenvoudiger te beheren. Ik heb het niet zo op die controller software van Ubiquiti.

Op de LAN poort richting EdgeRouter moet vlan 4 tagged staan en op de LAN poort richting TV ontvanger moet vlan 4 untagged staan.


van wat ik heb begrepen zijn de Unifi switches of de andere netwerk apparaten uit de Unifi serie, lastiger of niet te gebruiken omdat ze qua instellingen minder uitgebreid zijn dan de EdgeSwitches of EdgeRouters.

Daarnaast ik heb de Vlan4 alleen ingesteld op eth0 en ik hoefde de vlan4 niet op de poort voor de IPTV (eth2) te “bridgen”, mijn TV ontvanger werkte gewoon incl. opnieuw uitzetten, aanzetten en volledig opstarten. Hetzelfde geldt voor mijn internet.

Ik kan evt. mijn config wel delen.

 

@soundwork

Waarom run je niet gewoon de scripts via SSH/CLI, pas dan de eth aan naar welke voor jou van toepassing zijn. Het hoeft niet via SSH/SLI, je kan dezelfde stappen vinden in de “config-tree” en dan met de hand invullen. Maar je hebt sowieso vlan4 nodig op je eth0 (upstream) waar je WAN op binnenkomt. en downstream naar je betreffende eth voor je IPTV, in jouw geval eth3

configure

set protocols igmp-proxy interface eth0.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth3 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth3 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth3 threshold 1

commit
save
exit

Dit is waarschijnlijk het stukje dat je zoekt. Het zijn global parameters op de DHCP server in de root, zoals je wss. ook ziet in de config-tree.

configure

set service dhcp-server global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
set service dhcp-server global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

commit
save
exit

 

 

 

Hi MichelC,

 

Ik wil de DHCP options niet global hebben. Maar alleen op het subnet van de IPTV ontvangers.

Dan de IPTV LAN en IPTV WAN. Je draait nu de config om: mijn WAN VLAN 4 zit op eth 3, dus eth3.4.

Mijn LAN kant voor de IPTV ontvanger is eth0 en daar zet ik geen VLAN op, want ik wil het untagged uitsturen. Ik kan het inderdaad eens proberen het via de CLI te doen.

Reputatie 7

Maar de fout die je maakt zie je hopelijk wel immers er moet geen spatie tussen eth en 3.4 en tussen eth en 0.

Reputatie 4
Badge +3

Maar de fout die je maakt zie he hopelijk wel immers er moet geen spatie tussen eth en 3.4 en tussen eth en 0.

Inderdaad, wat stom van mij :open_mouth:

Ik heb nu inderdaad het via de CLI even opgevoerd….

 

configure

set protocols igmp-proxy interface eth0 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth0 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth3.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth3.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth3.4 threshold 1

commit
save

 

Dat werkt nu.

 

Nu nog mijn vraag over de DHCP options voor de IPTV ontvanger. Kan ik deze ook “local” op de scope zetten van de IPTV ontvanger ipv "global”?

Reputatie 7

Nu nog mijn vraag over de DHCP options voor de IPTV ontvanger. Kan ik deze ook “local” op de scope zetten van de IPTV ontvanger ipv "global”?

Die kan je ook op interface niveau of vlan niveau instellen.

Reputatie 4
Badge +3

Nu nog mijn vraag over de DHCP options voor de IPTV ontvanger. Kan ik deze ook “local” op de scope zetten van de IPTV ontvanger ipv "global”?

Die kan je ook op interface niveau of vlan niveau instellen.

Blijven de commands en strings dan hetzelfde?

Reputatie 7

Nu nog mijn vraag over de DHCP options voor de IPTV ontvanger. Kan ik deze ook “local” op de scope zetten van de IPTV ontvanger ipv "global”?

Die kan je ook op interface niveau of vlan niveau instellen.

Blijven de commands en strings dan hetzelfde?

Ik gebruik nooit de cli, ik doe de hele configuratie via de user interface.

De inhoud van de global-option blijft hetzelfde het enige is dat deze op een ander niveau uitgevoerd wordt.

Reputatie 4
Badge +3

Nu nog mijn vraag over de DHCP options voor de IPTV ontvanger. Kan ik deze ook “local” op de scope zetten van de IPTV ontvanger ipv "global”?

Die kan je ook op interface niveau of vlan niveau instellen.

Blijven de commands en strings dan hetzelfde?

Ik gebruik nooit de cli, ik doe de hele configuratie via de user interface.

De inhoud van de global-option blijft hetzelfde het enige is dat deze op een ander niveau uitgevoerd wordt.

 

 

Zoiets?

Reageer