Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561414 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Vooropgesteld dat de Zyxel inderdaad ook bereikbaar is op 192.168.1.1 in bridge modus zou je er bij moet kunnen vanuit je router door een static route aan te maken voor dit adres richting de WAN poort.

Als ik https://support.zyxel.eu/hc/en-us/articles/360001482220-Setting-the-VMG-as-Modem-Bridge-Mode- bekijk wekt dat de indruk dat het modem bereikbaar blijft.

Reputatie 7

Vooropgesteld dat de Zyxel inderdaad ook bereikbaar is op 192.168.1.1 in bridge modus zou je er bij moet kunnen vanuit je router door een static route aan te maken voor dit adres richting de WAN poort.

Dat is dus precies wat we gedaan hebben maar dat blijkt niet te werken.

Niet binnen de pppoe (WAN) verbinding maar op eth0, de poort richting Zyxel.

@Ruben 9477, Kan jij eens een screenshot posten van de Routes op jouw EdgeRouter. (Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen.)

Het viel me in de video op dat je een VLAN aan de bridge kan hangen. Dat wekt mij de indruk dat je het verkeer dat over de bridge komt kan taggen, wellicht dat het een optie is om beheer (default VLAN) en bridge uitelkaar te houden/halen?

Reputatie 2
Badge

De Vigor130 ondersteund volgens mij Super Vectoring en dat is VPlus toch ? of werkt VPlus alleen met bonding ? 

Als een modem in bridge staat, dan is deze toch niet meer bereikbaar ? Of zijn er verschillende soorten van bridge setups ?

Reputatie 7

De Vigor130 ondersteund volgens mij Super Vectoring en dat is VPlus toch ? of werkt VPlus alleen met bonding ? 

Nee, de Vigor130 ondersteunt geen Super Vectorting, dat is de Vigor165.

Zie ook het openingsbericht van dit topic.

@wjb 

Ik heb een Edgerouter 3 lite en heb de configuratie van de eerste post gebruikt om deze in te stellen. Hierbij het ik het KPN-Setup script gebruikt en verder heb ik tot op heden nog geen andere wijzigingen gemaakt. Internet werkt prima en interactieve TV werkt ook, alleen krijg ik af en toe de melding "Verbinding met zender verbroken" (fout STB-NMC-400). Als ik dan even naar een andere zender ga en weer terug werkt alles weer. Ik heb het idee dat dit iets te maken heeft met IGMP.

 

 

Reputatie 7

 

Ik heb een Edgerouter 3 lite en heb de configuratie van de eerste post gebruikt om deze in te stellen. Hierbij het ik het KPN-Setup script gebruikt en verder heb ik tot op heden nog geen andere wijzigingen gemaakt. Internet werkt prima en interactieve TV werkt ook, alleen krijg ik af en toe de melding "Verbinding met zender verbroken" (fout STB-NMC-400). Als ik dan even naar een andere zender ga en weer terug werkt alles weer. Ik heb het idee dat dit iets te maken heeft met IGMP.

Er zijn heel veel abonnees die last hebben van die vervelende STB-NMC-400.

Het wordt veelal veroorzaakt door andere apparatuur die van broadcasting gebruik maakt.

Heb je zonnepanelen en zo ja, welk merk omvormer?

Wat is het merk en type van jouw wifi accesspoint(s) en hoeveel heb je er?

Er is een oplossing door eth2 voor aansluiting van een TV ontvanger te configureren dan wel een apart vlan te configureren voor de TV ontvangers.

Hoeveel TV ontvangers heb je?

Vooropgesteld dat de Zyxel inderdaad ook bereikbaar is op 192.168.1.1 in bridge modus zou je er bij moet kunnen vanuit je router door een static route aan te maken voor dit adres richting de WAN poort.

Dat is dus precies wat we gedaan hebben maar dat blijkt niet te werken.

Niet binnen de pppoe (WAN) verbinding maar op eth0, de poort richting Zyxel.

@Ruben 9477, Kan jij eens een screenshot posten van de Routes op jouw EdgeRouter. (Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen.)

@wjb Hierbij de screenshot’s 

 

Ik heb een Edgerouter 3 lite en heb de configuratie van de eerste post gebruikt om deze in te stellen. Hierbij het ik het KPN-Setup script gebruikt en verder heb ik tot op heden nog geen andere wijzigingen gemaakt. Internet werkt prima en interactieve TV werkt ook, alleen krijg ik af en toe de melding "Verbinding met zender verbroken" (fout STB-NMC-400). Als ik dan even naar een andere zender ga en weer terug werkt alles weer. Ik heb het idee dat dit iets te maken heeft met IGMP.

Er zijn heel veel abonnees die last hebben van die vervelende STB-NMC-400.

Het wordt veelal veroorzaakt door andere apparatuur die van broadcasting gebruik maakt.

Heb je zonnepanelen en zo ja, welk merk omvormer?

Wat is het merk en type van jouw wifi accesspoint(s) en hoeveel heb je er?

Er is een oplossing door eth2 voor aansluiting van een TV ontvanger te configureren dan wel een apart vlan te configureren voor de TV ontvangers.

Hoeveel TV ontvangers heb je?

@wjb 

Bedank voor je snelle reactie!

Ja, ik heb inderdaad zonnepanelen met een Growatt 3000s omvormer. Verder heb ik nog 3 Ubiquiti accesspoints.

Op dit moment heb ik 1 tv ontvanger van KPN in gebruik. Ik zou heel graag eth2 voor mijn ontvanger willen gebruiken. Kun jij me vertellen wat ik daarvoor aan moet passen in de Edgerouter?

Reputatie 7

 

Op dit moment heb ik 1 tv ontvanger van KPN in gebruik. Ik zou heel graag eth2 voor mijn ontvanger willen gebruiken. Kun jij me vertellen wat ik daarvoor aan moet passen in de Edgerouter?

Als je dit bericht bekijkt en niet vif (vlan) 4 op eth2 gebruikt maar eth2 zelf dan zou het moeten werken. De Egress QoS kan je vergeten, die is alleen zinvol bij gebruik van vlans.

 

Op dit moment heb ik 1 tv ontvanger van KPN in gebruik. Ik zou heel graag eth2 voor mijn ontvanger willen gebruiken. Kun jij me vertellen wat ik daarvoor aan moet passen in de Edgerouter?

Als je dit bericht bekijkt en niet vif (vlan) 4 op eth2 gebruikt maar eth2 zelf dan zou het moeten werken. De Egress QoS kan je vergeten, die is alleen zinvol bij gebruik van vlans.

@wjb,

Ik heb het aangepast en het lijkt te werken. Nogmaals dank!

 

Reputatie 7

@wjb Hierbij de screenshot’s 

De static route "Zyxel" blijkt dus overbodig want die route blijkt al.gemaakt te worden door het invullen van het IP adres bij eth0.

Die static route kan je dus weer verwijderen.

De rest ziet er allemaal goed uit om de Zyxel op 192.168.3.1 te kunnen benaderen maar blijkbaar denkt de Zyxel daar anders over. 

Wat moet je allemaal doen om de Zyxel te benaderen als je deze rechtstreeks op een computer aansluit?

Reputatie 7

 

Op dit moment heb ik 1 tv ontvanger van KPN in gebruik. Ik zou heel graag eth2 voor mijn ontvanger willen gebruiken. Kun jij me vertellen wat ik daarvoor aan moet passen in de Edgerouter?

Als je dit bericht bekijkt en niet vif (vlan) 4 op eth2 gebruikt maar eth2 zelf dan zou het moeten werken. De Egress QoS kan je vergeten, die is alleen zinvol bij gebruik van vlans.

@wjb,

Ik heb het aangepast en het lijkt te werken. Nogmaals dank!

Kan jij screenshots plaatsen van de aanpassingen die je gedaan hebt?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger nu?

@wjb Hierbij de screenshot’s 

De static route "Zyxel" blijkt dus overbodig want die route blijkt al.gemaakt te worden door het invullen van het IP adres bij eth0.

Die static route kan je dus weer verwijderen.

De rest ziet er allemaal goed uit om de Zyxel op 192.168.3.1 te kunnen benaderen maar blijkbaar denkt de Zyxel daar anders over. 

Wat moet je allemaal doen om de Zyxel te benaderen als je deze rechtstreeks op een computer aansluit?

Macbook direct aansluiten op de Zyxel via Ethernet, IP adres van ethernet adapter in hetzelfde ip netwerk zetten en vervolgens benaderen via http://192.168.3.1

Ik heb al eens geprobeerd om DHCP in te schakelen op Zyxel en eth0, Edgerouter krijgt dan ook netjes een ip toegewezen van Zyxel. Er moet denk ik alleen een manier bedacht worden om vanuit het netwerk dat de edgerouter opzet direct te kunnen communiceren met de eth0 poort op het gewenste adres. Heeft het misschien iets te maken met de firewall of van tagging van KPN internet?

Reputatie 7

Ik heb al eens geprobeerd om DHCP in te schakelen op Zyxel en eth0, Edgerouter krijgt dan ook netjes een ip toegewezen van Zyxel.

Dat had ik eigenlijk ook verwacht en dat is precies waarom ik ook zou verwachten dat je de Zyxel vanaf jouw LAN zou moeten kunnen benaderen mits de route maar goed staat.

Kan jij nog een keer DHCP op de Zyxel instellen, eth0 het IP adres via dhcp op laten vragen en vervolgens weer screenshots van het dashboard en de routes te plaatsen.

Ik heb al eens geprobeerd om DHCP in te schakelen op Zyxel en eth0, Edgerouter krijgt dan ook netjes een ip toegewezen van Zyxel.

Dat had ik eigenlijk ook verwacht en dat is precies waarom ik ook zou verwachten dat je de Zyxel vanaf jouw LAN zou moeten kunnen benaderen mits de route maar goed staat.

Kan jij nog een keer DHCP op de Zyxel instellen, eth0 het IP adres via dhcp op laten vragen en vervolgens weer screenshots van het dashboard en de routes te plaatsen.

 

@wjb 

k ben een leek op t gebied netwerk/dhcp of dat soort. programma's naar mn hand zetten of webbouwen gaat me van leiedakje. 

ik heb een asus RT-A85P  hier liggen. deze wil ik ipv de experia gaan gebruiken.  ik heb geen tv of telefoon aansluiting, alleen glasvezel (kpn 1gb).

bij het aansluiten van asus had ik in 2sec wifi kanaal, kon ik wifi beveiligen en werd er een verbinding opgesteld, echter dr na kwam de melding dat er problemen waren met de DHCP van mn ISP.  Als ik daarop verder ga voor instellingen komt mn leekheid………..

zie pic.

klik op vervolgen, verschijnende volgende beelden, en na het voltooien zie ik weer DHCP probleem

ik heb de eigenschappen van mn kpn aansluiting : 

hoe verder ???

Reputatie 7

KPN gebruikt PPPoE op vlan 6.

Kies in de wizard voor "Mijn internetverbimdingstype is PPPoE, L2TP of PPTP".

Plaats eens een screenshot van het scherm dat je daar krijgt.

Kan je daar een vlan kiezen?

Zo nee, plaats ook eens een screenshot van de IPTV instellingen op die Asus.

De login en het wachtwoord mag van alles zijn, als er maar iets ingevuld staat.

Het woord VLAN komt niet in de RT-AC85P handleiding voor als ik Adobe Acrobat mag geloven …

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC85P/E17604_RT-AC85P_UM_v3_WEB.pdf

 

@wjb  geeft weinig soeha.  

na invul van asus router gegevens 

en dan blijft ie vast hangen in zoeken…...

Het woord VLAN komt niet in de RT-AC85P handleiding voor als ik Adobe Acrobat mag geloven …

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC85P/E17604_RT-AC85P_UM_v3_WEB.pdf

  zou dat betekeken dat ik een andere router nodig ben die wel ipv6 ondersteuning bied ???

  note:  https://www.asus.com/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-WiFi-Routers/RT-AC85P/techspec/ 

Reputatie 7

 

@wjb  geeft weinig soeha.  

na invul van asus router gegevens 

en dan blijft ie vast hangen in zoeken…...

Zo te zien kan je op die Asus niet instellen dat hij op vlan 6 een pppoe verbinding moet opzetten.

Dat betekent dat ook voor jou dit bericht van toepassing is.

Voor de meelezers: Deze Asus is (nog) niet geschikt voor IPTV van KPN maar @hmwa heeft geen IPTV van KPN en voor alleen Internet kan hij met zo'n switch er voor wel gebruikt worden op glasvezel aansluitingen.

 

@wjb  geeft weinig soeha.  

na invul van asus router gegevens 

en dan blijft ie vast hangen in zoeken…...

Zo te zien kan je op die Asus niet instellen dat hij op vlan 6 een pppoe verbinding moet opzetten.

Dat betekent dat ook voor jou dit bericht van toepassing is.

Voor de meelezers: Deze Asus is (nog) niet geschikt voor IPTV van KPN maar @hmwa heeft geen IPTV van KPN en voor alleen Internet kan hij met zo'n switch er voor wel gebruikt worden op glasvezel aansluitingen.

al geeft asus in hun FAC nu wel aan hoe deze IPv6  te installeren is  ! https://www.asus.com/support/FAQ/113990  

er zit op deze wel IPv6   

 

IPV6 is iets heel anders dan VLAN, dat getalletje 6 is toevallige overeenkomst.

IPV6 is iets heel anders dan VLAN, dat getalletje 6 is toevallige overeenkomst.

hier zie ik dan nu toch de gevraagde instelling ??  PPPoe !!  bij mn wan. 

 

ppfff.  k geef t op, stuur dit ding wel weer retour, en wacht tot die F..ck kpn de boel weer werkende heeft, of anders maar weer naar andere glasvezel-gek.

Reageer