Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561507 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Ik begrijp dat ik op de 8P dan dus maar 2 aansluitingen gebruik ; wan en lan. 

Klopt, maar wat maakt het uit, voor drie tientjes een router die nieuw bijna €400,- kost is bijna te mooi voor woorden.

Reputatie 1

Ik heb de ER8 opgehaald, script van de ER4 erop gezet en het werkt:grinning:

Kreeg er ook nog een TP-link T1600G-52TS bij

Maar... 

Deze rackmounts passen niet in mn meterkast en ze gebruiken ook behoorlijk stroom (35W en 25W) dus.…

 

Mijn vraag: is er hier iemand die ze wil ruilen tegen een ER-X of ER-4 ?

Anders ga ik ze weer verkopen en van de opbrengst verder op zoek.

Reputatie 7
Badge +10

Maar... 

Deze rackmounts passen niet in mn meterkast
en ze gebruiken ook behoorlijk stroom (35W en 25W) dus.…

Dat is het eerste waar ik aan dacht toen je zo gretig dit soort spullen van marktplaats opkocht.
“Goedkoop in de spullen”, maar snel ingehaald door de energiekosten wat het kost.
(En dan helemaal met de oplopende energiekosten waar iedereen vroeg of laat mee te maken heeft).

Reputatie 7

Mijn vraag: is er hier iemand die ze wil ruilen tegen een ER-X of ER-4 ?

Is een ERL-3 ook goed?

Reputatie 1

Denk t wel (Kan jij beter inschatten:relaxed: )

Reputatie 1

Maar... 

Deze rackmounts passen niet in mn meterkast
en ze gebruiken ook behoorlijk stroom (35W en 25W) dus.…

Dat is het eerste waar ik aan dacht toen je zo gretig dit soort spullen van marktplaats opkocht.
“Goedkoop in de spullen”, maar snel ingehaald door de energiekosten wat het kost.
(En dan helemaal met de oplopende energiekosten waar iedereen vroeg of laat mee te maken heeft).

Helemaal waar.

Maar voor 30 euro geen probleem toch. Als ik er nu een ERX of ER4 voor krijg is daar niks mis mee en zijn 2 mensen blij:grinning:

Maar... 

Deze rackmounts passen niet in mn meterkast
en ze gebruiken ook behoorlijk stroom (35W en 25W) dus.…

Dat is het eerste waar ik aan dacht toen je zo gretig dit soort spullen van marktplaats opkocht.
“Goedkoop in de spullen”, maar snel ingehaald door de energiekosten wat het kost.
(En dan helemaal met de oplopende energiekosten waar iedereen vroeg of laat mee te maken heeft).

Helemaal waar.

Maar voor 30 euro geen probleem toch. Als ik er nu een ERX of ER4 voor krijg is daar niks mis mee en zijn 2 mensen blij:grinning:

Als ze maar geen lawaai maken (ventilators), dat is waar ik persoonlijk het eerst op ga letten tegenwoordig. Heb je trouwens die 35W en 25W gemeten of is dat de max wat in specs staat?

Reputatie 1

Gemeten en naar boven afgerond.

De ER8 heeft een fan de tplink niet

tja dat is waar ik ook al voor waarschuwde, maar als WJB hem wil ruilen met je dan is idd iedereen blij en heb jij voor ene paar tientjes wat je hebben wil. :sunglasses: 

Reputatie 1

Ik gebruik nu de ‘EdgeRouter-4-KPN-zonder-VoIP’ config.boot op de ER8.

Wat moet ik in de config.boot aanpassen om de settopbox rechtstreeks op eth2 te kunnen aansluiten met een eigen ‘geisoleerde’ subnet ?

Of is zo’n config.boot al door iemand gemaakt?

Zodat mijn netwerk op eth1 en iptv op eth2 elkaar op geen enkele manier meer kunnen beinvloeden en de igmp en andere data van iptv niet meer over mijn eth1 lan gaan.

Reputatie 1

Andere vraag:
Moet ik voor port-forwarding naar mijn NAS (zoals website, vpn, cert-update, vm’s) ook nog iets doen met firewall rules?

Reputatie 7

Ik gebruik nu de ‘EdgeRouter-4-KPN-zonder-VoIP’ config.boot op de ER8.

Wat moet ik in de config.boot aanpassen om de settopbox rechtstreeks op eth2 te kunnen aansluiten met een eigen ‘geisoleerde’ subnet ?

Of is zo’n config.boot al door iemand gemaakt?

Zodat mijn netwerk op eth1 en iptv op eth2 elkaar op geen enkele manier meer kunnen beinvloeden en de igmp en andere data van iptv niet meer over mijn eth1 lan gaan.

Ik zal vanavond een script in het openingsbericht plaatsen waarbij eth2 voor IPTV geconfigureerd zal worden.

 

Andere vraag:
Moet ik voor port-forwarding naar mijn NAS (zoals website, vpn, cert-update, vm’s) ook nog iets doen met firewall rules?

Niet als je op het tabblad Firewall/NAT - Port forwarding onder de advanced options de Auto firewall enabled. Je doet er ook vestandig aan om Hairpin NAT aan te zetten.

Reputatie 1

O super!
Ik merk dat de config.boot voor mij zeer intimiderend is, dus een goede basis waarin ik alleen nog portforwards en static dhcp leases hoef in te vullen (zoals een simpele thuis router) is heel erg fijn!

 

Waardering voor de hulp!

Reputatie 1

 

Andere vraag:
Moet ik voor port-forwarding naar mijn NAS (zoals website, vpn, cert-update, vm’s) ook nog iets doen met firewall rules?

Niet als je op het tabblad Firewall/NAT - Port forwarding onder de advanced options de Auto firewall enabled. Je doet er ook vestandig aan om Hairpin NAT aan te zetten.

 

Als voorbeeld: is dit de manier?

Reputatie 7

 

Andere vraag:
Moet ik voor port-forwarding naar mijn NAS (zoals website, vpn, cert-update, vm’s) ook nog iets doen met firewall rules?

Niet als je op het tabblad Firewall/NAT - Port forwarding onder de advanced options de Auto firewall enabled. Je doet er ook vestandig aan om Hairpin NAT aan te zetten.

 

Als voorbeeld: is dit de manier?

De WAN interface moet op pppoe0 staan.

Daarnaast doe je er verstandig aan om het protocol niet op both te zetten als.dat niet nodig is en dat is vrijwel altijd zo. In dit geval wil je zeer waarschijnlijk TCP poort 80 (http) forwarden.

Reputatie 7

Ik heb configuratiescripts opgenomen om de TV ontvanger(s) op een aparte LAN poort te kunnen zetten bij het gebruik van een EdgeRouter 4 en de EdgeRouters die met hetzelfde script geconfigureerd kunnen worden.

Reputatie 1

Volgens mij heb ik m nu helemaal goed geconfigureerd. Wel fantastisch dat je in backup hele aangepaste config.boot krijgt. Met EB altijd tig screenshots moeten maken.

Nu wachten op goed moment om te testen. Moet hiervoor ook even tijdelijk wat kabels uit de meterkast verlengen.:thinking:

Ik laat t weten

Maar de MTU waardes zijn correct als ik het goed zie : 

 

ppoe0 : 1500

eth0.6 : 1508

FTTH (eth0) : 1500

De MTU size voor FTTH (eth0) is dus niet goed, deze moet 1512 zijn.

 

Dit was helaas ook niet de oplossing. Ik heb ondertussen verder gekeken en dingen geprobeerd maar het enige wat mij vooral opvalt is dat tijdens een speedtest de cpu bijna niet gebruikt wordt bij downloads maar bij uploads deze toch naar de 80 a 90 % schiet. 

 

Ik heb al lopen zoeken maar kan zo geen verklaring vinden waarom dit zou zijn. Zou iemand mij in de goede richting willen helpen zodat ik het opgelost krijg :)

Reputatie 1

Ik heb de ER8 nu aangesloten en alles werkt behalve op de settopbox krijg ik de STB-NMC-400 error.

Kan zender wisselen, maar dan hangt het beeld en komt de error na een paar seconden

Ik gebruik het ‘nieuwe’ config bestand voor ER4 met enkel settopbox rechtstreeks op eth1.

Moet ik nog iets doen of is er nog iets verkeerd in die config.boot ?

Reputatie 1

In dit topic teruglezend ‘restart igmp-proxy’ gevonden. Dat heeft het probleem met de settopbox volgens mij opgelost.

Moet dit na een restart/update/etc. van de ER8 telkens opnieuw? Zo ja, kan dat dan niet in een opstartscript erbij?

Reputatie 7

In dit topic teruglezend ‘restart igmp-proxy’ gevonden. Dat heeft het probleem met de settopbox volgens mij opgelost.

Moet dit na een restart/update/etc. van de ER8 telkens opnieuw? Zo ja, kan dat dan niet in een opstartscript erbij?

Dat hoeft eigenlijk alleen na een upgrade van de firmware van de EdgeRouter.

Reputatie 1

Ik heb de ER8 samen met de T1600G-52TS op marktplaats en op tweakers gezet om te ruilen tegen een ER-X, ER-4 of ER-3L.

Ik neem tenminste aan dat ik met alle drie deze ER’s in mijn geval exact hetzelfde kan als wat ik nu heb geconfigureerd?

Reputatie 7

Ik heb de ER8 samen met de T1600G-52TS op marktplaats en op tweakers gezet om te ruilen tegen een ER-X, ER-4 of ER-3L.

Ik neem tenminste aan dat ik met alle drie deze ER’s in mijn geval exact hetzelfde kan als wat ik nu heb geconfigureerd?

Klopt. Weet je overigens dat die twee apparaten samen nieuw zo'n 750 Euro kosten.

Reputatie 1

Dan hoop ik dat t snel lukt.

Ik hoef er niets aan te verdienen. Het heeft me 30 euro gekost

Hi, 

Na twee dagen van alles proberen kom ik er toch echt niet uit en hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen. Met behulp van het geweldige configuratiescript in de startpost heb ik mijn nieuwe Edgerouter 4 kunnen voorzien van de juiste configuratie om te werken zonder de Experiabox. De wens is echter om het netwerk te segmenteren met VLAN (en ervoor te zorgen dat VLAN's onderling niet kunnen communiceren). Wens is dan als volgt: 

 

 

Weten jullie of dit realiseerbaar is? Ook zodat TV blijft werken? Krijg nu namelijk direct een foutcode als ik VLAN's aanzet. 

 

VLAN setup is als volgt: 

 Firewall instellingen om intervlan communicatie te verbieden moet ik nog instellen. daar kom ik nog niet helemaal uit. 

 

Reageer