Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561480 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

...toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) ...

Dat betekent dus dat PFSense geen IP adres gekregen heeft van de DHCP server van KPN op vlan 4.

Wat gebeurt er als je de DHCP lease renewed?

Helaas geen verandering.

Ook een complete reroot van de PFSense heeft niet geholpen

Reputatie 7

...toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) ...

Dat betekent dus dat PFSense geen IP adres gekregen heeft van de DHCP server van KPN op vlan 4.

Wat gebeurt er als je de DHCP lease renewed?

Helaas geen verandering.

Ook een complete reroot van de PFSense heeft niet geholpen

Dat is vreemd want er is naar mijn weten niets veranderd.

...toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) ...

Dat betekent dus dat PFSense geen IP adres gekregen heeft van de DHCP server van KPN op vlan 4.

Wat gebeurt er als je de DHCP lease renewed?

Helaas geen verandering.

Ook een complete reroot van de PFSense heeft niet geholpen

Dat is vreemd want er is naar mijn weten niets veranderd.

Ineens krijg ik weer TV beeld. Maar dan alleen NED1, NED2 en NED3. De overige zenders blijven zwart.

Owja. Ik heb nog steeds 0.0.0.0 als IP om mijn WAN IP

Reputatie 1

Het schijnt dat KPN toch per regio aanpassingen doorvoert in het netwerk. Als er bij Request Options wordt meegegeven ROUTERS dan wordt na die aanpassingen van KPN het dhcp verzoek afgewezen.

Dus routers uit de lease requirements verwijderen.

Overigens draai ik zelf al geruime tijd met uitsluitend classless-routes in de request options. En dat gaat prima.

Mogelijk helpt deze info jullie.

 

Reputatie 7

Dat is een hele goede @jherder.

Zie dit bericht.

Ik heb al enkele jaren een PFSense firewall in gebruik ter vervanging van mijn Experiabox.
Alles werkt zonder problemen tot vanochtend. Mijn TV ontvanger (Foutcode 561).
Vervolgens de TV ontvanger herstart, maar deze blijft dezelfde foutcode geven.
Op den duur eens in mijn firewall gekeken of er aanpassingen op de IGMP poorten gedaan waren. toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) en dat de imp prosy niet gestart kan worden (vermoedelijk hierdoor).
Is er iets veranderd waardoor er geen IP uitgedeeld wordt voor IPTV?

Ik heb tijdelijk de experiabox weer aangesloten om. de tv ontvanger weer opgestart te krijgen. Waarna ik alles weer teruggezet heb naar de PFSense, tot mijn verbazing bleef de tv het doen.
Nu inmiddels een uurtje later, krijg ik de volgende foutcode van de tv ontvanger: stb-nmc-400

Ik heb echt precies hetzelfde, alhoewel ik wel gewoon een DHCP lease krijg. Maar op de STB 561 als melding (na 85% in het opstarten de melding dat de instellingen niet kan ophalen.) DHCP lease renewen heeft niet geholpen in ieder geval.

Het verwijderen van ROUTERS is niet afdoende kennelijk.

Reputatie 1

Iets bij NAT staan voor WAN_IPTV bij destinations? Destination any kan zonder problemen. Immers de ontvangen route routeert alleen het IPTV verkeer daarover. De rest gaat over vlan6. 

Ik heb al enkele jaren een PFSense firewall in gebruik ter vervanging van mijn Experiabox.
Alles werkt zonder problemen tot vanochtend. Mijn TV ontvanger (Foutcode 561).
Vervolgens de TV ontvanger herstart, maar deze blijft dezelfde foutcode geven.
Op den duur eens in mijn firewall gekeken of er aanpassingen op de IGMP poorten gedaan waren. toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) en dat de imp prosy niet gestart kan worden (vermoedelijk hierdoor).
Is er iets veranderd waardoor er geen IP uitgedeeld wordt voor IPTV?

Ik heb tijdelijk de experiabox weer aangesloten om. de tv ontvanger weer opgestart te krijgen. Waarna ik alles weer teruggezet heb naar de PFSense, tot mijn verbazing bleef de tv het doen.
Nu inmiddels een uurtje later, krijg ik de volgende foutcode van de tv ontvanger: stb-nmc-400

Ik heb echt precies hetzelfde, alhoewel ik wel gewoon een DHCP lease krijg. Maar op de STB 561 als melding (na 85% in het opstarten de melding dat de instellingen niet kan ophalen.) DHCP lease renewen heeft niet geholpen in ieder geval.

Het verwijderen van ROUTERS is niet afdoende kennelijk.

Dit probleem heb ik nu ook weer. Na het herstarten van de tv ontvanger, komt deze ook niet meer verder dan 85%

Reputatie 1

Onderstaande heb ik in mijn documentatie opgenomen. Bij andere (o.a. pfsense) gebruikers hielp dit om de 85% ellende van enkele weken terug op te lossen.

 

citaat:

De routering (routes verkregen door de classless-route optie via dhcp) bepaalt dat alleen het IPTV verkeer via VLAN4 gaat lopen. Al het andere IP-verkeer gaat via VLAN6. Een full nat (zonder destination filter) kan daarom zonder probleem worden toegepast op VLAN4 (= WANIPTV). Dus source address = any en destination address = any

 Dit voorkomt problemen als KPN weer iets aanpast.

Reputatie 7

Wat heb je bij de sen options en request options staan?

 

Reputatie 1

Send Options: dhcp-class-identifier “IPTV_RG”

Request Options: classless-routes

 

Er schijnen ook meerdere “  “ te zijn. De verkeerde toepassen heeft ook tot gevolg dat er niet wordt gereageerd op IPTV_RG en dus geen dhcp. Maar dat even terzijde.

Send Options: dhcp-class-identifier “IPTV_RG”

Request Options: classless-routes

 

Er schijnen ook meerdere “  “ te zijn. De verkeerde toepassen heeft ook tot gevolg dat er niet wordt gereageerd op IPTV_RG en dus geen dhcp. Maar dat even terzijde.

Yes, je hebt gelijk. Als ik alleen classless-routes aanvraag werkt het wel.

Ik had eerder ook nog subnet-mask en rfc3442-classless-static-routes in de aanvraag staan. Die moeten er dus ook uit!

Kleine test vanuit het IPTV_WAN VLAN om te kijken of ik verbinding kan opzetten, wat eerder faalde!

PING 213.75.112.1 (213.75.112.1) from …: 56 data bytes64 bytes from 213.75.112.1: icmp_seq=0 ttl=62 time=4.396 ms

Bedankt!

Reputatie 7

Send Options: dhcp-class-identifier “IPTV_RG”

Request Options: classless-routes

Op mijn EdgeRouter heb ik bij de request options naast classless-routes wel subnet-mask en routers opgenomen.

DHCP options:

send vendor-class-identifier "IPTV_RG";
request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

 

Reputatie 1

Wat ik al schreef: KPN schijnt de wijzigingen per regio aan te passen. Niet iedereen hoeft nu dus al geraakt te zijn.

Mijn informatie is dat er al veel gebruikers inmiddels hier wel mee te maken hebben gehad.

 

En verder, wat er niet noodzakelijkerwijs geconfigureerd hoeft te worden haal ik weg. Mijn idee is dat je er dan ook geen last van hebt.

Reputatie 7

Wat ik al schreef: KPN schijnt de wijzigingen per regio aan te passen. Niet iedereen hoeft nu dus al geraakt te zijn.

Mijn informatie is dat er al veel gebruikers inmiddels hier wel mee te maken hebben gehad.

Die opties mogen niet meer als require option opgegeven worden maar als request option is dat geen probleem.

Zie ook dit bericht.

Reputatie 3

Goedenavond allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen vragen. Ik heb momenteel de volgende opstelling: NT (Glasvezel) - Experia Box 12 - unmanaged switch(es) - Eero Pro 6. De Eero staat in bridge modus en fungeert dus als access point. Wifi op de Experia Box staat uitgeschakeld.

Omdat ik graag gebruik wil maken van de HomeKit functionaliteit van de Eero moet ik mijn netwerk aanpassen zodat de Eero IP adressen toekent en niet de Experia Box (vanwege dubbele NAT). Omdat de Experia Box 12 geen bridge modus ondersteunt wil ik deze vervangen door een eigen modem(router). Ik heb geen Interactieve TV of vaste telefonie, alleen internet via glasvezel, dus routed IPTV is voor mij geen issue.

Welke modem(router) zouden jullie aanraden? Ik zoek naar een simpele, goedkope modem(router) die geen wifi hoeft te hebben (daarvoor heb ik de Eero), maar die wel qua beveiliging verantwoord is. Zelf zat ik de kijken naar de Ubiquiti EdgeRouter X. Die kost rond de €60, maar lijkt overal uitverkocht. De andere in de eerste post genoemde modem(router)s zijn een stuk duurder en ook niet altijd beschikbaar. Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb eens gekeken naar die Eero Pro 6, @eh8001, en als ik deze supportpagina mag geloven zou je de Eero gewoon rechtstreeks in je NT kunnen pluggen en deze als vervanger van de Experia Box kunnen gebruiken:

Some ISPs don't actually require their users to have a modem. In these instances, users should skip the modem instructions and instead plug their gateway eero into the Ethernet jack on their wall.  

 

Had je dit al eens getest?

Reputatie 7

Zonder IPTV is vrijwel elke router met een RJ45 WAN poort geschikt.

Je zult wel de WAN uplink VLAN tag op 6 moeten zetten.

Reputatie 3

Dank jullie wel voor het meedenken, @Erik_ en @wjb!

Ik ben een heel eind gekomen: ik heb de uplink VLAN ingesteld op 6, maar ik krijg het niet aan de praat. Kan het er mee te maken hebben dat Eero geen PPPoE ondersteunt?

Reputatie 7

Kan het er mee te maken hebben dat Eero geen PPPoE ondersteunt?

Ik kan me niet voorstellen dat die Eero geen PPPoE zou ondersteunen.

Kan je eens een screenshot plaatsen van mogelijkheden voor de WAN verbinding.

Reputatie 3

Ik kan me niet voorstellen dat die Eero geen PPPoE zou ondersteunen.

Het staat op meerdere plekken op hun website genoemd zoals hier en hier. Ze raden aan om, als een ISP PPPoE vereist, je netwerk dan in double NAT in te stellen.

 

Kan je eens een screenshot plaatsen van mogelijkheden voor de WAN verbinding.

 

Reputatie 7

Dus bij de WAN type heb je niet iets als pppoe?

Als dat zo is, dan is die Eero ongeschikt.

Reputatie 3

Dus bij de WAN type heb je niet iets als pppoe?

De enige twee opties zijn DHCP (default) en Static IP zoals te zien in de laatste screenshot. Ik heb Static IP geselecteerd zodat de automatisch ingevulde gegevens niet zichtbaar waren, maar het gaat om dezelfde velden als bij DHCP.

Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een simpele modem(router) waarmee ik de Experia Box kan vervangen.

Iemand hier al eens met hetzelfde bijltje gehakt? Ik ga morgen om van T-Mobile Thuis naar KPN en gebruik nu een ERX router. Deze wil ik weer inzetten ipv de EB van KPN. Bij T-Mobile werkt dit met VLAN 300. Kan ik heel gemakkelijk de config aanpassen naar VLAN 6 of behelst dit toch meer?

Voor de volledigheid gebruik ik geen SFP (meer) en gaat alles nu ook al via eth0 alleen met een andere VLAN tag icm IPv4. 

Ben niet super handig met de CLI en wil graag snappen wat ik aan commando’s ram ipv copy/paste. De vorige keer heb ik eea bewerkstelligd met de WAN+2LAN2 wizard.

Ik neem alleen internet (glas 1 Gbit) af bij KPN.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp en tips!

Reputatie 7

Daar komt iets meer bij kijken want KPN gebruikt pppoe via vlan 6 voor Internet en vlan 4 voor IPTV.

Persoonlijk zou ik je adviseren om gewoon het voor jou geschikte configuratiescript uit het openingsbericht te gebruiken, dan ben je in een paar minuutjes klaar.

Reageer