Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 562858 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Beste wjb, ja hoor. Maar zowel via eth3 als ook eth4 is het niet mogelijk verbinding te maken met de ER6p. Mijn netwerk eigenschappen op mijn computer staan op DHCP. Ongeacht welk op adres ik invoer in m’n browser geen verbinding mogelijk

Badge

Hey allemaal, ik heb KPN glasvezel 1000/1000 met iTV en GPON aansluiting. Ik heb de Ubiquiti EdgeRouter X. Als ik een schone configuratie heb, PPPoE instel op eth0 en hardware offloading aan zet haal ik een mooie 1000/1000. Maar zodra ik de configuratie "Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45)" gebruik, haal ik 1000/400 met een CPU percentage van 95% zodra ik upload speedtest. IPTV werkt wel gewoon, maar ik ben 500-600 Mbps kwijt aan upload speed. Hardware offloading staat aan, heb ik al gecheckt. Hoort dit wel?

Reputatie 7

Beste wjb, ja hoor. Maar zowel via eth3 als ook eth4 is het niet mogelijk verbinding te maken met de ER6p. Mijn netwerk eigenschappen op mijn computer staan op DHCP. Ongeacht welk op adres ik invoer in m’n browser geen verbinding mogelijk

Na installatie van de scripts zou de EdgeRouter moeten herstarten en daarna zou jij een PC op eth3 moeten kunnen aansluiten en opstarten. Je zou de EdgeRouter vervolgens op http://192.168.2.254 moeten kunnen benaderen.

Reputatie 7

Hoort dit wel?

Nee, dat hoort niet. Het is wel zo dat je het uiterste vergt van een EdgeRouter X bij een abonnement van 1000Mbps.

Ik heb al 2 jaar iptv op de edgerouter4 werkend, maar sinds kort constateer ik dat zodra ik de kpn tv ontvanger aanzet mijn internet download speed van tegen 200 Mbps  dropped naar onder 10 Mbps. Iemand een idee waar dit door veroorzaakt kan worden?

Reputatie 7

Vreemd, dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.

Neemt jouw Internet snelheid af tot 10Mbps of is het de wifi waarvan de snelheid inelkaar stort?

Beste wjb, ja hoor. Maar zowel via eth3 als ook eth4 is het niet mogelijk verbinding te maken met de ER6p. Mijn netwerk eigenschappen op mijn computer staan op DHCP. Ongeacht welk op adres ik invoer in m’n browser geen verbinding mogelijk

Na installatie van de scripts zou de EdgeRouter moeten herstarten en daarna zou jij een PC op eth3 moeten kunnen aansluiten en opstarten. Je zou de EdgeRouter vervolgens op http://192.168.2.254 moeten kunnen benaderen.

Beste wjb. dit is inderdaad gelukt, alleen niet via eth3 (of eth4), maar via mijn wifi netwerk op eth1. ik zie op edgemax dat alles prima is geconfigureerd, met de betreffende VLAN's op eth0 en eth1, met br0 voor telefonie via experia box.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan; de bedrade verbinding naar TV ontvanger wilde ik via eth3 of 4 laten lopen, maar ik kan geen nieuwe interface aanmaken op deze poorten? edgemax geeft deze in z'n geheel niet weer? moet ik nu een aparte switch aanschaffen op eth1, alleen voor de tv ontvanger?

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ik geen verbinding kon/kan maken via eth3 of 4, omdat deze voor edgemax niet bestaan.

geen idee hoe hiermee verder te gaan?

Reputatie 7

Hij hebt het script gebruikt waarbij eth1 geconfigureerd wordt voor het aansluiten van een TV ontvanger, eth2 geconfigureerd wordt voor het aansluiten van de Experia Box (geen V12) t.b.v. telefonie en eth3 en 4 geconfigureerd worden als LAN poorten.

Je moet de TV ontvanger dus op eth1 aansluiten en het wifi accesspoint op eth3 of 4.

En als dat niet werkt, plaats hier dan eens jouw config.boot in een spoiler element.

Hoi Wjb, ik had iemand naar deze pagina verwezen om ook de experiabox te vervangen en die wees mij op de downloads die je hierboven hebt staan, de tekst naar de zipfiles zeg maar dat daar overal “via Experiabox” in staat terwijl het net de bedoeling is die ertussen uit te laten 😉 denk meld het je even.. grtn 

Reputatie 7

Hoi Wjb, ik had iemand naar deze pagina verwezen om ook de experiabox te vervangen en die wees mij op de downloads die je hierboven hebt staan, de tekst naar de zipfiles zeg maar dat daar overal “via Experiabox” in staat terwijl het net de bedoeling is die ertussen uit te laten 😉 denk meld het je even.. grtn 

In de naam van die scripts staat "Met telefonie via Experia Box" en "Zonder telefonie via Experia Box" en dat is correct. In het eerste geval wordt de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA achter de EdgeRouter geplaatst. Dit kan overigens niet met de V12.

Vreemd, dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.

Neemt jouw Internet snelheid af tot 10Mbps of is het de wifi waarvan de snelheid inelkaar stort?

Mijn Wifi stort in naar 10Mbps, zelfs vandaag naar 2Mbps. Zodra ik de TV ontvanger uitzet weer steady 200Mbps. Naast de Edgerouter zijn de switches en access point ook van ubiquiti.

Reputatie 7

Vreemd, dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.

Neemt jouw Internet snelheid af tot 10Mbps of is het de wifi waarvan de snelheid inelkaar stort?

Mijn Wifi stort in naar 10Mbps, zelfs vandaag naar 2Mbps. Zodra ik de TV ontvanger uitzet weer steady 200Mbps. Naast de Edgerouter zijn de switches en access point ook van ubiquiti.

Heb jij IGMP snooping wel aan staan op de switches zodat de TV streams weggehouden worden van de wifi.

Badge +12

Er zijn blijkbaar meer mensen die tegen het probleem aanlopen.

Vreemd, dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.

Neemt jouw Internet snelheid af tot 10Mbps of is het de wifi waarvan de snelheid inelkaar stort?

Mijn Wifi stort in naar 10Mbps, zelfs vandaag naar 2Mbps. Zodra ik de TV ontvanger uitzet weer steady 200Mbps. Naast de Edgerouter zijn de switches en access point ook van ubiquiti.

Heb jij IGMP snooping wel aan staan op de switches zodat de TV streams weggehouden worden van de wifi.

Bedankt wjb, dit stond uit. Ik heb hier niet aan gedacht gezien ik dit nooit aan pas. Waarschijnlijk door een update of reboot de vink verdwenen. Ik heb nu tussen 90-100, nog geen 200, maar dit internet een stuk beter :-)

Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen. We zijn sinds feb. in het bezit van een KPN glasvezel verbinding waarop we een 200/200 internetverbinding en interactieve TV hebben afgenomen.
Als hardware maken we gebruik van een EdgeRouter X, een US-16-150W, 2 stuks US-8, en 2 AC-PRO AP's. De controller software draai ik via een Windows 2019 Server VM
De Edgerouter is ingericht met de scripts vanuit het KPN forum .
Nu heb ik voor de rest binnen de Ubiquiti Unifi alleen IGMP snooping aangezet, wat volgens vele fora's toch genoeg zal moeten zijn.
Nu is het alleen zo dat bijna dagelijks de Arris TV "tuner" toch komt met de zo gehate STB-NMC-400 naar voren komt. 

Als ik dan een zender naar boven / benden zap werkt het weer 

De configuratie naar dit Arris kastje is als volgt : KPN GPON -> EdgeRouter X -> US-16-150W -> US-8 -> Arris

Wie heeft nog tips wat ik kan verbeteren / aanpassen

Reputatie 7

@Pimmio076,

Gebruik jij op de EdgeRouter X maar één LAN poort voor het aansluiten van de US-16-150W?

Is het fysiek mogelijk om de TV ontvanger(s) rechtstreeks op de EdgeRouter X aan te sluiten of kan dit alleen via de switches omdat er geen kabel rechtstreeks van de TV ontvanger naar de EdgeRouter X kan lopen?

@Pimmio076,

Gebruik jij op de EdgeRouter X maar één LAN poort voor het aansluiten van de US-16-150W?

Is het fysiek mogelijk om de TV ontvanger(s) rechtstreeks op de EdgeRouter X aan te sluiten of kan dit alleen via de switches omdat er geen kabel rechtstreeks van de TV ontvanger naar de EdgeRouter X kan lopen?

Allereerst bedankt voor uw reactie.

Het is helaas niet mogelijk om die ontvanger rechtstreeks aan te sluiten op de edgerouter. En er loopt op dit moment naar 1 netwerkverbinding van de edgerouter naar de us-16-150w .Het zal eventueel wel kunnen om meerdere patch kabels van de edgerouter naar de PoE switch te leggen

Reputatie 7

En er loopt op dit moment naar 1 netwerkverbinding van de edgerouter naar de us-16-150w .

Zijn de andere LAN poorten op de EdgeRouter X NIET in gebruik?

En er loopt op dit moment naar 1 netwerkverbinding van de edgerouter naar de us-16-150w .

Zijn de andere LAN poorten op de EdgeRouter X NIET in gebruik?

Klopt op dit moment zit in de Eth0 de WAN, en in de Eth1 de "uplink" naar de us-16-150W. De andere 2 overgebleven poorten zijn leeg/niet aangesloten

Reputatie 7

Helaas zien we wel vaker dat er problemen zijn bij het gebruik van Unifi switches en/of accesspoints.

Een oplossing zou kunnen zijn om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen.

Dit betekent wel wat aanpassingen in de configuratie van de EdgeRouter en de switches.

Helaas zien we wel vaker dat er problemen zijn bij het gebruik van Unifi switches en/of accesspoints.

Een oplossing zou kunnen zijn om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen.

Dit betekent wel wat aanpassingen in de configuratie van de EdgeRouter en de switches.

Aha ok, hoe kan ik dat het beste aanpakken ? 

Reputatie 7

Helaas zien we wel vaker dat er problemen zijn bij het gebruik van Unifi switches en/of accesspoints.

Een oplossing zou kunnen zijn om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen.

Dit betekent wel wat aanpassingen in de configuratie van de EdgeRouter en de switches.

Aha ok, hoe kan ik dat het beste aanpakken ? 

Ik heb de benodigde scripts aan het openingsbericht van dit topic toegevoegd.

In jouw geval zou je het script Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47) moeten kunnen gebruiken. 

Je moet daarna wel jouw switches inrichten voor vlan 4. Hoe dat gaat weet ik niet want ik gebruik switches van Netgear.

 

LET OP: De scripts zijn nog niet getest maar theoretisch zou het moeten werken, zelf heb ik de TV ontvangers ook op vlan 4 staan. Mocht je ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. En nog belangrijker, als het werkt laat het dan ook even weten!

Hallo WJB.

 

Ik zou ook graag het nieuwe script willen gaan testen.

Ik zit er inderdaad over te denken om IPtv op een apart VLAN te zetten. Ik heb zelf een Netgear GS308E. Ik dacht dat ik ooit in dit topic een voorbeeld zag staan hoe je die moest configureren voor VLAN's. Heb je daar misschien een uitleg van aub.  Mijn setup is Edge Router-x → GS308 → Ontvanger. Stel ik heb een ontvanger op poort 3 zitten hoe kan ik dat het beste doen. 

 

En nog een ander vraagje. Met het nieuwe script hoeveel DHCP configs heb je dan in de Edge Router-X.?

 

Alvast dank.

Reputatie 7

Ik zit er inderdaad over te denken om IPtv op een apart VLAN te zetten. Ik heb zelf een Netgear GS308E. Ik dacht dat ik ooit in dit topic een voorbeeld zag staan hoe je die moest configureren voor VLAN's. Heb je daar misschien een uitleg van aub. 

Dat heb je je goed herinnerd. Zie dit bericht.

In de scripts ontbreekt nog het toewijzen van vlan 4 aan de eerste eth poort van de switch.

Ik heb zelf immers geen EdgeRouter X waarop ik dit uit kan proberen en kan zien hoe dat vastgelegd is in de config.boot.

Het gaat dan om het onderstaande scherm.

Ik hoop dat jij mij kunt helpen de scripts compleet te maken en te testen.

Edit: De scripts voor de EdgeRouter X zijn aangepast.

Hallo WJB ja dat was het. Ik ga het één binnen kort proberen bedankt. 

Reageer