Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564111 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@JuPhJe,

De handleiding is helder geschreven en eenvoudig te volgen. Binnen 15 minuten was IPTV op de UDM-PRO up and running, waarna de EdgeRouter 6 met vervroegd pensioen kon.

Het script is inderdaad niet moeilijk mits je je weg met putty en ssh weet. Ik heb overigens het script wel 2 keer moeten uitvoeren gezien de STB niet op het gedefinieerde subnet voor IPTV zat maar op mijn default netwerk.

Van kanaal wisselen gaat snel en zonder haperingen inderdaad. 
 

Nu ik weet dat het blijft functioneren na een firmware update ben ik gerust😉

Mooi dat @wjb het opgenomen heeft in werkende eigen routers met iptv.

fijn weekend all👊

Even een andere vraag over de UDM-Pro, kan deze inmiddels al overweg met multisite omgevingen ?

Ik heb geen idee Pimmio. Vanuit de controller kan ik volgens mij geen andere sites aanmaken. Vanuit mijn account uiteraard wel.

Heeelp :)
Heb sinds vandaag mijn EcgeRouter X vervangen door een EdgeRouter 4, en hierin de nieuwste scripts van het KPN forum geladen https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 en dan dus de Vlan4 versie van 10 maart zonder telefonie.
Nu is de andere hardware zoals in de vorige post en de setup ervan niet veranderd ( KPN GPON -> EdgeRouter X -> US-16-150W -> US-8 -> Arris VIP)

De beschikbare interfaces worden dan:

 

Nu moet ik dus en Vlan4 gaan aanmaken in/op de US-16 en de US-8, en heb dit op verschillende manieren gedacht te doen:

of

en dan op de US-16 de uplink poort naar de US-8 het "all" port profile geven, en dan op de US-8 zelf de poort waarop de Arris staat het "Vlan KPN tv" profiel geven.

Helaas bij beide van de bovenstaande 2 ideeen start de arris op tot 85% en geeft daarna : fout 561

Wat doe ik fout 8)7

Reputatie 7

Die tweede is sowieso niet goed want de gateway is 192.168.4.254 en niet 192.168.4.251.

Welk profiel heeft de poort richting EdgeRouter?

Zelf heb ik geen Unifi switches en dan wordt het een beetje "lastig" om de vinger op de zere plek te leggen.

Reputatie 4
Badge +4

@Pimmio076 ,

heb je op de ER ook een dhcp aangemaakt, dus het vlan en de dhcp?

op je switches van Unifi hoef je alleen maar een vlan aan te maken dus geen dhcp want die deelt de ER al uit. Dan alle profiel porten op ALL en alleen het betreffende poortje van de switch waarop je stb zit op het vlan te zetten.

en vergeet igmp snooping niet😉

EDIT: en vergeet je nat regel niet, gezien je nu afwijkt van het script naar een nieuw Vlan

Reputatie 7

 heb je op de ER ook een dhcp aangemaakt, dus het vlan en de dhcp?

Dat doet het door @Pimmio076 gebruikte script.

Edit:

EDIT: en vergeet je nat regel niet, gezien je nu afwijkt van het script naar een nieuw Vlan

En ook dat zit (uiteraard) in het door @Pimmio076 gebruikte script.

Overigens zit die NAT rule op vlan 4 aan de WAN zijde en daar is niets aan veranderd.

Reputatie 4
Badge +4

 heb je op de ER ook een dhcp aangemaakt, dus het vlan en de dhcp?

Dat doet het door @Pimmio076 gebruikte script.

Ahh oké , kan beter mezelf even op mute zetten, heb al tijdje niets met de scripts meer gedaan.

Die tweede is sowieso niet goed want de gateway is 192.168.4.254 en niet 192.168.4.251.

Welk profiel heeft de poort richting EdgeRouter?

Zelf heb ik geen Unifi switches en dan wordt het een beetje "lastig" om de vinger op de zere plek te leggen.

heb die 2de optie aangepast (was een domme typo:

na aanpassing werkt het helaas nog niet ;) 

 

de poort naar de edgerouter is de uplink port 1 van mijn us-16 die heeft het “all” profiel

 

 

Aangezien die 10-3 scripts vrij nieuw zijn, is er misschien wel een foutje ingeslopen ? Is er al iemand die het werkend heeft gekregen ?

Reputatie 4
Badge +4

@Pimmio076,

je hoeft geen netwerk aan te maken op de Unifi, alleen vlan4 met snooping. 
de ER deelt het ip adres uit op je ER

Zoals jij het nu hebt staan maak je twee dezelfde subnets aan op je ER en je Unifi. Dat gaat niet werken, een gateway adres wel

Reputatie 7

Aangezien die 10-3 scripts vrij nieuw zijn, is er misschien wel een foutje ingeslopen ? Is er al iemand die het werkend heeft gekregen ?

Het klopt dat die scripts vrij nieuw zijn en dat ik deze scripts niet heb kunnen testen.

Zelf draai ik wel al vele maanden op mijn EdgeRouter 4 met met een apart vlan (vlan 4)  voor de TV ontvangers. 

Ik zie geen foutje in het script als ik die vergelijk met mijn EdgeRouter 4.

Zet de TV ontvanger eens uit.

Geef in de cli van de EdgeRouter het commando restart igmp-proxy.

Zet de TV intvanger weer aan.

Hoe ver komt deze nu?

Aangezien die 10-3 scripts vrij nieuw zijn, is er misschien wel een foutje ingeslopen ? Is er al iemand die het werkend heeft gekregen ?

Het klopt dat die scripts vrij nieuw zijn en dat ik deze scripts niet heb kunnen testen.

Zelf draai ik wel al vele maanden op mijn EdgeRouter 4 met met een apart vlan (vlan 4)  voor de TV ontvangers. 

Ik zie geen foutje in het script als ik die vergelijk met mijn EdgeRouter 4.

Zet de TV ontvanger eens uit.

Geef in de cli van de EdgeRouter het commando restart igmp-proxy.

Zet de TV intvanger weer aan.

Hoe ver komt deze nu?

Deze Vlan instelling op de switch gebruikt ,Arris uitgezet,  restart igmp-proxy gedaan, Arris aan ….helaas 85% en na tijdje fout 561

 

ergens gaat er wel iets goed

 

Reputatie 7

Dat ziet er allemaal goed uit m.u.v. die 85% en fout 561.

Kan je ook eens een screenshot posten van de Routing tab?

Poets daarbij wel even het publieke IP adres weg bij de pppoe interface.

Dat ziet er allemaal goed uit m.u.v. die 85% en fout 561.

Kan je ook eens een screenshot posten van de Routing tab?

Poets daarbij wel even het publieke IP adres weg bij de pppoe interface.

zeker, geen punt zie;

 

Reputatie 7

Daar mis ik een hele belangrijke regel.

Bij jou hoort de onderste regel naar eth0.4 te wijzen.

Staat er bij jou op de dashboard bij eth0.4 een IP adres vermeld?

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

probeer ook even mee te denken. Ik zie dat @Pimmio076 de Unifi switch en alleen het vlan 4 met snooping heeft aangemaakt en dat is goed zo. Ik kan me herinneren dat ik destijds ook de dns forwarder moest toevoegen en aanpassen, zit dat ook in het bewuste script die hij nu gebruikt ?

Daar mis ik een hele belangrijke regel.

Bij jou hoort de onderste regel naar eth0.4 te wijzen.

Staat er bij jou op de dashboard bij eth0.4 een IP adres vermeld?

zie hier het dashboard :

Was zelf aan het onderzoeken en kwam idd mede door de NAT rules ook hier uit … dan zit die toch niet helemaal lekker in de scripts denk ik,

ahoe moet ik die regel toevoegen, want als ik dat via het routing table menu wil doen, kan ik alleen static toevoegen

 

Reputatie 7

Dat die kernel route mist is in ieder geval wel de oorzaak van het probleem en weten wat de oorzaak is is de belangrijkste stap richting de oplossing.

Heb jij bij het installeren netjes de instructies in de readme gevolgd?

Het lijkt er namelijk op dat de rfc3442-classless-routes niet actief is.

Heb je na de initiële installatie de EdgeRouter nog een keer gereboot?

Zo nee, kan je dat dan een keer doen?

Wordt die kernel line dan wel aangemaakt?

 

Edit: Je moet die route niet static aanmaken want dat betekent dat je die route elke keer dat jouw IP adres op eth0.4 wijzigt weer moet aanpassen.

Dat is nu juist waar die rfc3442-classless-routes voor zijn.

Dat die kernel regel mist is in ieder geval wel de oorzaak van het probleem en weten wat het probleem is is de belangrijkste stap naar de oplossing.

Heb jij bij het installeren netjes de instructies in de readme gevolgd?

Het lijkt er namelijk op dat de rfc3442-classless-routes niet actief is.

Heb je na de initiële installatie de EdgeRouter nog een keer gereboot?

Zo nee, kan je dat dan een keer doen?

Wordt die kernel line dan wel aangemaakt?

zeker is de router een keer herstart, heb (dacht ik ) exact gedaan wat er in de readme staat

 

heb nog het stukje :

Mocht je alleen de rfc3442-classless-routes willen installeren, volg dan de onderstaande instructies.

Kopieer het bestand copy-rfc3442-classless-routes naar de directory /config/scripts/post-config.d
Kopieer het bestand rfc3442-classless-routes naar de directory /config/user-data
Login op de EdgeRouter via een telnet of ssh sessie.
Wijzig de rechten van het bestand copy-rfc3442-classless-routes: chmod 744 /config/scripts/post-config.d/copy-rfc3442-classless-routes
Reboot de EdgeRouter

 

opnieuw gedaan en hoppaaaaaaaaaa TV 

 

ben een blij man, nu hopen zonder te stotteren en wegvallen, wat in/met de edgerouter x was

Reputatie 7

zeker is de router een keer herstart, heb (dacht ik ) exact gedaan wat er in de readme staat

Is het bestand /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/rfc3442-classless-routes aanwezig op jouw EdgeRouter?

Reputatie 7

Ik kan me herinneren dat ik destijds ook de dns forwarder moest toevoegen en aanpassen, zit dat ook in het bewuste script die hij nu gebruikt ?

Dat zit allemaal in het gebruikte script.

Het ontbreken van die kernel route is de oorzaak van het issue.

Zodra die aangemaakt is zal het probleem verholpen zijn.

zeker is de router een keer herstart, heb (dacht ik ) exact gedaan wat er in de readme staat

Is het bestand /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/rfc3442-classless-routes aanwezig op jouw EdgeRouter?

inmiddels wel, of het voordat ik opnieuw die classes routes heb toegevoegd ook zo was weet ik niet 

Reputatie 7

zeker is de router een keer herstart, heb (dacht ik ) exact gedaan wat er in de readme staat

Is het bestand /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/rfc3442-classless-routes aanwezig op jouw EdgeRouter?

inmiddels wel, of het voordat ik opnieuw die classes routes heb toegevoegd ook zo was weet ik niet 

Wat bedoel je met "voordat ik opnieuw die classes routes heb toegevoegd"?

nu nog de vraag of er op een EdgeRouter en een FTTH verbinding ook traffic shaping ingesteld moet worden? (alles om bufferbloat tegen te gaan) 

 

zeker is de router een keer herstart, heb (dacht ik ) exact gedaan wat er in de readme staat

Is het bestand /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/rfc3442-classless-routes aanwezig op jouw EdgeRouter?

inmiddels wel, of het voordat ik opnieuw die classes routes heb toegevoegd ook zo was weet ik niet 

Wat bedoel je met "voordat ik opnieuw die classes routes heb toegevoegd"?

heb dit stukje opnieuw uitgevoerd zie paar posts terug 🙂 :

 

Mocht je alleen de rfc3442-classless-routes willen installeren, volg dan de onderstaande instructies.

Kopieer het bestand copy-rfc3442-classless-routes naar de directory /config/scripts/post-config.d
Kopieer het bestand rfc3442-classless-routes naar de directory /config/user-data
Login op de EdgeRouter via een telnet of ssh sessie.
Wijzig de rechten van het bestand copy-rfc3442-classless-routes: chmod 744 /config/scripts/post-config.d/copy-rfc3442-classless-routes
Reboot de EdgeRouter

Reputatie 7

nu nog de vraag of er op een EdgeRouter en een FTTH verbinding ook traffic shaping ingesteld moet worden? (alles om bufferbloat tegen te gaan) 

Doet de TV ontvanger het ondertussen?

Nee, je moet geen shaping inrichten. Het beste is om ver weg te blijven van QoS omdat daarmee geen gebruik gemaakt kan worden van hardware offloading.

De enige zinvolle QoS in vlan priority tagging en die zie je al staan bij eth1.4. (Egress QoS) Hiermee krijgen de TV streams voorrang op jouw thuisnetwerk.

nu nog de vraag of er op een EdgeRouter en een FTTH verbinding ook traffic shaping ingesteld moet worden? (alles om bufferbloat tegen te gaan) 

Doet de TV ontvanger het ondertussen?

 

Jep hij werkte nadat ik die classes had gekopieerd en herstart

Reageer