Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564395 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Hallo WJB ja dat was het. Ik ga het één binnen kort proberen bedankt. 

Laat je dan ook even weten hoe de configuratie van het bovenstaande scherm er in de config.boot uitziet. Dan kan ik dit in de definitieve versie opnemen.

 

Edit: Ik heb de config.boot aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort binnen de switch beschikbaar zal zijn.

Reputatie 1

Ik maak al meer dan een  jaar dankbaar gebruik van eer Edgerouter 6P op mijn glasvezelaansluiting. Het werkt allemaal prima. Ik heb echter één grote zorg. Ubiquiti lijkt nauwelijks meer de firmware van de Edgerouters te onderhouden.

De laatste firmware update is van 14 juni 2021. De Ubiquiti Dream machine krijgt nog wel om de twee tot drie maanden een firmware update. Ik vraag me ernstig af of ik de Edgerouter maar moet gaan uitfaseren en moet overstappen naar een MikroTik router.

 

 

Reputatie 7

Ik heb echter één grote zorg. Ubiquiti lijkt nauwelijks meer de firmware van de Edgerouters te onderhouden.

De laatste firmware update is van 14 juni 2021. De Ubiquiti Dream machine krijgt nog wel om de twee tot drie maanden een firmware update. Ik vraag me ernstig af of ik de Edgerouter maar moet gaan uitfaseren en moet overstappen naar een MikroTik router.

Ik maak me niet al te veel zorgen. EdgeOS is behoorlijk uitgekristalliseerd en heeft daarom veel minder frequent een update nodig. Er zijn naar mijn weten ook geen openstaande security issues en dat is voor mij het enige wat echt belangrijk is, functioneel mis ik niets. In een redelijk recente update is nog functionaliteit geïntroduceerd die aangeeft of de firmware up to date is en waarbij m.b.v. die knop een firmware update gestart kan worden.

 

Reputatie 2
Badge

@wjb , sinds november 2021 wordt een configuratiescript op github.com aangeboden ( https://github.com/fabianishere/udm-iptv ).

Het script regelt de IPTV instellingen op UniFi-apparaten op basis van UniFi OS, dit zijn o.a de UniFi Dream Machine (UDM, UDM-PRO en UDM-SE) of de UniFi Dream Router (UDR). Het script is getest met het IPTV netwerk van KPN, daarnaast werkt het ook goed met andere ISP aanbieders.

Op basis van input van de user community wordt het script actief door een groep developers verder geoptimaliseerd. Ik denk dat het een mooie toevoeging is aan de lijst met routers die succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen kunnen worden.

Zelf heb ik het script ongeveer 1 maand geleden geïnstalleerd. Sinds de installatie werkt internet, IPTV en VoIP telefonie stabiel. Ik heb geen enkele dag een storing of hapering opgemerkt. De IGMP Proxy op mijn UDM-PRO draait stabiel.

Reputatie 7

Ik denk dat het een mooie toevoeging is aan de lijst met routers die succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen kunnen worden.

Staat erbij. :wink:

Reputatie 7
Badge +10

Staat erbij. :wink:


Met de mogelijkheid om die lijst van routers aan te vullen / te actualiseren,
zou het aardig zijn de volgende Synology router modellen daarin ook te vernoemen:
Synology RT1900ac / RT2600ac / MR2200ac

Met mogelijke verwijzing op KPN forum of met directe verwijzing naar het Synology forum zelf.

Onder het betreffende onderdeel:

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

M.b.t. Draytek, tevens het model 2865

Hallo WJB ja dat was het. Ik ga het één binnen kort proberen bedankt. 

Laat je dan ook even weten hoe de configuratie van het bovenstaande scherm er in de config.boot uitziet. Dan kan ik dit in de definitieve versie opnemen.

 

Edit: Ik heb de config.boot aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort binnen de switch beschikbaar zal zijn.

Bedankt voor de aanpassing. Ik heb hem er net op gezet. Kijken of het nu wat beter gaat. Nogmaals erg bedankt. 

Reputatie 7

Bedankt voor de aanpassing. Ik heb hem er net op gezet. Kijken of het nu wat beter gaat.

Ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb inmiddels een edgerouter 4 voor een mooi prijsje op tweakers kunnen kopen.

Nu heb ik alleen nog een 16 port switch erbij nodig op de bovenverdieping.

Ik zal binnenkort eens de layout maken in visio hoe het zit thuis en wat ik wil.

 

Mijn vader heeft nog een gigaset dect telefoon maar die zal ik vervangen voor ik denk een yealink voip telefoon.

 

Mijn snelheid is iig nog steeds lekker sinds de kpn monteur is geweest:

 

Reputatie 7

Mijn vader heeft nog een gigaset dect telefoon maar die zal ik vervangen voor ik denk een yealink voip telefoon.

Als dat een N300A IP of een N510 IP Pro is dan kan je die prima gebruiken.

Reputatie 4
Badge +1

Mijn vader heeft nog een gigaset dect telefoon maar die zal ik vervangen voor ik denk een yealink voip telefoon.

Als dat een N300A IP of een N510 IP Pro is dan kan je die prima gebruiken.

Inmiddels de n300a IP gekocht op MP met telefoon erbij.
16 ports switch ook bijna.

 

Nu vroeg ik mij af. wij hebben twee arris tv ontvangers. kan ik die gewoon met de netgear switch verbinden en dan via de edgerouter of moet elke tv een aparte lan poort gebruiken op de edgerouter?

of een switch voor tv op een edgerouter poort. liefst dus dat alles via de netgear switches gaat zonder aparte tv switch.

Reputatie 7

Nu vroeg ik mij af. wij hebben twee arris tv ontvangers. kan ik die gewoon met de netgear switch verbinden en dan via de edgerouter of moet elke tv een aparte lan poort gebruiken op de edgerouter?

De TV ontvangers kan je het beste op de switch aansluiten.

Alleen als je individuele netwerkkabels van de EdgeRouter naar de TV ontvangers kunt aanleggen dan is het te overwegen om ze op aparte eth poorten van de EdgeRouter aan te sluiten. In het startbericht van dit topic staan specifieke configuratiescripts voor die wijze van aansluiten.

En als je switches gebruikt die vlans ondersteunen (zoals Netgear ProSafe switches) overweeg dan de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen. Ook daar is in het startbericht een configuratiescript voor aanzwezig.

Reputatie 4
Badge +1

overal zijn netgear pro switches.

 

in mijn deel is een pro switch. die loopt naar een pro switch in de patchkast en van die proswitch gaat er een verbinding naar de edgerouter.

 

bij mijn broertje hetzelfde een pro switch op de eerste verdieping die naar dezelfde pro switch in de patchkast gaat.

 

kan ik die vlans tussen de switches dan koppelen?

 

bij mij gaan 4 cat6 kabels naar de patchkast bij mijn broertje 3.

 

ik wil per switch twee cat6 kabels als uplink gaan gebruiken

 

Reputatie 4
Badge +4

@JuPhJe ,

Ik was eerst wat huiverig om het script voor IPTV op mijn UDM Pro te installeren maar kan hierbij bevestigen dat het prima werkt, ook na een firmware update. Tevens heb ik vol IDS/IPS aan en je ziet wel iets verhoging in de cpu en memory maar dat is goed te doen.

Weer een apparaat minder in het netwerk😉

Grt Edwin

Reputatie 7

kan ik die vlans tussen de switches dan koppelen?

Zekers. Je kunt meerdere vlans via een enkele netwerkkabel tussen switches onderling en tussen router en switch distribueren.

Reputatie 2
Badge

@JuPhJe ,

Ik was eerst wat huiverig om het script voor IPTV op mijn UDM Pro te installeren maar kan hierbij bevestigen dat het prima werkt, ook na een firmware update. Tevens heb ik vol IDS/IPS aan en je ziet wel iets verhoging in de cpu en memory maar dat is goed te doen.

Weer een apparaat minder in het netwerk😉

Grt Edwin

Hoi @Multiedje . Goed om te horen dat het script ook bij jou prima werkt.

Ik was ook enigszins huiverig om het script te installeren. De handleiding is helder geschreven en eenvoudig te volgen. Binnen 15 minuten was IPTV op de UDM-PRO up and running, waarna de EdgeRouter 6 met vervroegd pensioen kon.

Vergeleken met de EdgeRouter 4 en of 6, heb ik het idee dat de IGMP PROXY op de UDM-PRO net stabieler draait. Met de EdgeRouter 4 en 6 had ik af en toe een korte hapering op de TV, dat ervaar ik nu absoluut niet.

Reputatie 4
Badge +4

@JuPhJe,

De handleiding is helder geschreven en eenvoudig te volgen. Binnen 15 minuten was IPTV op de UDM-PRO up and running, waarna de EdgeRouter 6 met vervroegd pensioen kon.

Het script is inderdaad niet moeilijk mits je je weg met putty en ssh weet. Ik heb overigens het script wel 2 keer moeten uitvoeren gezien de STB niet op het gedefinieerde subnet voor IPTV zat maar op mijn default netwerk.

Van kanaal wisselen gaat snel en zonder haperingen inderdaad. 
 

Nu ik weet dat het blijft functioneren na een firmware update ben ik gerust😉

Mooi dat @wjb het opgenomen heeft in werkende eigen routers met iptv.

fijn weekend all👊

Reputatie 7

Vergeleken met de EdgeRouter 4 en of 6, heb ik het idee dat de IGMP PROXY op de UDM-PRO net stabieler draait. Met de EdgeRouter 4 en 6 had ik af en toe een korte hapering op de TV, dat ervaar ik nu absoluut niet.

Ik kan dit niet beamen, ik gebruik nu al zo'n drieeneenhalf jaar een EdgeRouter en eigenlijk al die jaren zonder problemen.

Het is overigens wel mooi dat de UDM PRO bij de geschikte routers geschaard kan worden want hoe groter de keuze hoe beter dat voor ons is.

Reputatie 2
Badge

Nu ik weet dat het blijft functioneren na een firmware update ben ik gerust😉

 

@Multiedje  Het config bestand werd na een firmware upgrade bij mij overschreven. Maar na een herinstallatie van het script werkte alles weer als daarvoor.

Hierover heb ik met Fabian gemaild. Ik begrijp dat bij een firmware upgrade het onvermijdelijk is dat het config bestand op de UDM-PRO wordt overschreven. De reden hiervoor is de manier waarop de firmware flashing procedure op de UDM-PRO werkt (config lost on upgrade #49).

Reputatie 2
Badge

@wjb . Het haperen kon ik op 1 hand tellen, dus eigenlijk niet noemenswaardig. Misschien kwam het ook wel door een andere reden.

De EdgeRouter 4 en 6 zijn super routers. Het is dat ik een UDM-PRO heb, anders waren ze nog zeker in gebruik!

Je kan deze twee lijnen van Ubiquiti niet vergelijken. De opties en mogelijkheden zijn erg verschillend.

Reputatie 4
Badge +4

Nu ik weet dat het blijft functioneren na een firmware update ben ik gerust😉

 

@Multiedje  Het config bestand werd na een firmware upgrade bij mij overschreven. Maar na een herinstallatie van het script werkte alles weer als daarvoor.

Hierover heb ik met Fabian gemaild. Ik begrijp dat bij een firmware upgrade het onvermijdelijk is dat het config bestand op de UDM-PRO wordt overschreven. De reden hiervoor is de manier waarop de firmware flashing procedure op de UDM-PRO werkt (config lost on upgrade #49).

Dat is vreemd, ik heb na het script EA versie 1.12.14 geïnstalleerd en alles werkt nog prima. Heb jij ook de addon voor toekomstige updates geïnstalleerd ?

Misschien loop ik hier in de toekomst nog tegenaan, al hoop ik dat niet😬

En inderdaad ik heb ook geen problemen gehad met mijn ER4 met het script van @wjb 

 

Reputatie 2

Nu ik weet dat het blijft functioneren na een firmware update ben ik gerust😉

 

@Multiedje  Het config bestand werd na een firmware upgrade bij mij overschreven. Maar na een herinstallatie van het script werkte alles weer als daarvoor.

Hierover heb ik met Fabian gemaild. Ik begrijp dat bij een firmware upgrade het onvermijdelijk is dat het config bestand op de UDM-PRO wordt overschreven. De reden hiervoor is de manier waarop de firmware flashing procedure op de UDM-PRO werkt (config lost on upgrade #49).

Dat is vreemd, ik heb na het script EA versie 1.12.14 geïnstalleerd en alles werkt nog prima. Heb jij ook de addon voor toekomstige updates geïnstalleerd ?

Misschien loop ik hier in de toekomst nog tegenaan, al hoop ik dat niet😬

En inderdaad ik heb ook geen problemen gehad met mijn ER4 met het script van @wjb 

 

Bovendien lijkt ipv6 in EA versie 1.12.14 goed te werken.

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Ik had al een topic aangemaakt maar nog geen reactie en als ik de kpn bel dan moet ik uitleggen wat ik aan het doen ben ;)

 

 

Ik ben nu al 3 dagen bezig dit voor elkaar te krijgen maar ik kan geen wachtwoord instellen.

De config van @wjb  heb ik overgenomen in mijn  N300a IP maar zonder wachtwoord werkt hij dus niet.

 

Iemand een idee hoe ik dat wachtwoord ingesteld krijg?

@wjb ik heb mezelf voor het gemak een edgerouter 4 cadeau gedaan 😉 heb nu dus een edgerouter X en 4 . De X ik heb nu nog in gebruik en ben de 4 aan het inrichten met de laatste scripts die vlan4 geconfigureerd hebben. 

Is er een mogelijkheid om een backup van de X  te gebruiken (voor DHCP - fixed IP's) en deze op de 4 te zetten . Vooral dan rekening houdend dat er op de X dus de scripts zonder de vlan4 aanpassingen in zitten.

Ook heb ik via via begrepen dat "shaping" ook iets is wat eigenlijk op de edgerouter gezet moet worden.

 

Net als dat ik via Tweakers forum doorkreeg dat er eigenlijk een regel moet worden toegevoegd:

 
set interfaces ethernet eth0 vif 4 firewall local name WAN_IPTV_IN

 

 

Ook ben ik erg benieuwd hoe mijn us-24 en us-8 nu eigenlijk configureert moeten worden.

Opbouw : KPN GPON - Edgerouter - US-24 - US-8 - Arris TV

@JuPhJe,

De handleiding is helder geschreven en eenvoudig te volgen. Binnen 15 minuten was IPTV op de UDM-PRO up and running, waarna de EdgeRouter 6 met vervroegd pensioen kon.

Het script is inderdaad niet moeilijk mits je je weg met putty en ssh weet. Ik heb overigens het script wel 2 keer moeten uitvoeren gezien de STB niet op het gedefinieerde subnet voor IPTV zat maar op mijn default netwerk.

Van kanaal wisselen gaat snel en zonder haperingen inderdaad. 
 

Nu ik weet dat het blijft functioneren na een firmware update ben ik gerust😉

Mooi dat @wjb het opgenomen heeft in werkende eigen routers met iptv.

fijn weekend all👊

Even een andere vraag over de UDM-Pro, kan deze inmiddels al overweg met multisite omgevingen ?

Reageer