Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563636 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Dank voor het meedenken. Ik heb het aangepast, maar helaas geen verschil.
Maar als je een beperkte range doorlaat ipv alles, dan zou ik dat eerlijk gezegd ook verwachten. 

Nog steeds werkt terug kijken wel, maar live TV niet.

Reputatie 7

Wat is het IP adres van jouw TV ontvanger?

Komt die uit een ander subnet dan een PC, tablet of telefoon op jouw LAN?

Kan je eens screenshot plaatsen van de configuratie van vlan (vif) 661 immers die mis ik volledig.

Hi @wjb 

hieronder de IPTV configuratie en ook de port profile van de KPN kastje

 

Reputatie 2
Badge

De optie “Multicast DNS” kan je afvinken. Dit is niet nodig, ook kunnen “IGMP Snooping” en “Multicast DNS” volgens mij elkaar dwars zitten. Daarnaast maak je gebruik van de DHCP DNS Servers (195.121.1.34 en 195.121.1.66) van KPN. Heb je het ook al geprobeerd met bijvoorbeeld Cloudflare (1.1.1.1)?

@JuPhJe dank voor het meedenken. Op het unifi forum heb ik trouwens niks kunnen vinden hierover. 

Multicast DNS uitvinken kan ik vanavond nog wel proberen. 

Verder zijn de DHCP DNS Servers van KPN inderdaad, overgenomen uit de handleiding. 
Lijkt me sterk dat dat een probleem geeft, aangezien het in het verleden wel gewerkt heeft en terugkijken nu ook nog steeds werkt. 

Reputatie 2
Badge

@PHW2 , Op het forum van UniFi is gesproken over connectiviteitsproblemen bij de laatste USG firmware versie. Misschien heb je eroverheen gelezen.

Hier heb ik ook een volledig Ubiquiti inrichting, waarbij ik geen gebruik maak van de DNS servers van KPN, vandaar mijn vraag of je een ander DNS server geprobeerd hebt. Kijk maar wat je daarmee doet.

 

Reputatie 7

Multicast DNS uitvinken kan ik vanavond nog wel proberen. 

Als jij de "casting" mogelijkheden van de TV ontvanger wilt kunnen blijven gebruiken dan moet je mDNS aan laten staan, sterker nog, dan zal je ook de mDNS repeater functionaliteit aan moeten zetten op alle (v)lans waar je de TV ontvangers wilt kunnen zien als "casting-device".

 

Verder zijn de DHCP DNS Servers van KPN inderdaad, overgenomen uit de handleiding. 
Lijkt me sterk dat dat een probleem geeft, aangezien het in het verleden wel gewerkt heeft en terugkijken nu ook nog steeds werkt. 

Dit is ook prima. Ook ik gebruik de standaard DNS servers van KPN op het vlan voor de TV ontvangers.

Reputatie 7

Op het forum van UniFi is gesproken over connectiviteitsproblemen bij de laatste USG firmware versie.

Heb je een link naar het topic op het forum van UniFi?

Reputatie 2
Badge

Ik heb een screenshot gemaakt van mijn instellingen. Met deze instellingen heb ik al weken een stabiel IPTV netwerk. Geen haperingen en of andere problemen. Ik gebruik tov jou een UDM-pro ipv een USG.

 

 

Reputatie 2
Badge

Op het forum van UniFi is gesproken over connectiviteitsproblemen bij de laatste USG firmware versie.

Heb je een link naar het topic op het forum van UniFi?

Voor ik de tip publiceerde, heb ik even gezocht. Helaas kon ik het bericht niet terugvinden. Als @PHW2 echt geïnteresseerd is, denk ik dat het aan hem is om verder te zoeken. Ik weet zeker dat het onderwerp “laatste USG firmware icm internet/iptv probleem” genoemd is.

Misschien refereert @JuPhJe naar dit topic?
https://unifi-forum.nl/onderwerpen/firware-upgrade-gevolgen-voor-kpn-iptv.2671/#post-27018

De laatste post daar is van december, terwijl “mijn” probleem pas in februari ofzo speelde. 
Overigens zit ik nu wel ook op 4.4.56 dus misschien is het het downgraden wel waard om te proberen... 

Reputatie 2
Badge

@PHW2 , nee, ik refereer naar een recente post. December is al wat langer geleden. Mocht ik hem tegenkomen, dan koppel ik het terug.

@JuPhJe & @wjb Het lijkt opgelost!

Ik had eerst het VLAN ID veranderd van 661 naar 4, maar dit gaf geen verbetering. (daar staat hij nu nog wel op overigens).


Daarna toch maar gedowngraded van 4.4.56 naar 4.4.55 en dat lijkt de oplossing te zijn!
 

Dank voor het meedenken 👍

Reputatie 2
Badge

@JuPhJe & @wjb Het lijkt opgelost!

Ik had eerst het VLAN ID veranderd van 661 naar 4, maar dit gaf geen verbetering. (daar staat hij nu nog wel op overigens).


Daarna toch maar gedowngraded van 4.4.56 naar 4.4.55 en dat lijkt de oplossing te zijn!
 

Dank voor het meedenken 👍

@PHW2 Top! Laat mijn geheugen mij toch niet in de steek 😅.

Goedendag,

 

Ik zie dat er een nieuw script is: https://kpn.wjb4all.nl/EdgeRouter-4-KPN-met-VoIP-met-vlan4-voor-TV.zip

Ik heb een EdgeRouter-3 Lite.

Voorzover ik kan zien heb ik in mijn config.boot geen vif 4
En ik heb indertijd, kan wel meer dan een jaar geleden zijn, het toen beschikbare script gebruikt.

Wat zijn de voordelen van het nieuwe script?

 

Groet,

John

 

Reputatie 7

Wat zijn de voordelen van het nieuwe script?

Er zijn best veel abonnees die haperingen ervaren op TV ontvangers of last hebben van de befaamde STB-NMC-400 melding.  Dit is niet gerelateerd aan de EdgeRouter maar een algemeen fenomeen dat ook optreedt bij het gebruik van een Experia/KPN Box.

De oorzaak van die haperingen en STB-NMC-400 meldingen kan lokaal in het eigen netwerk liggen.

Door de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen kan je veel van de lokale oorzaken voorkomen.

Als jij geen last hebt van haperingen en/of STB-NMC-400 meldingen dan heeft het nieuwe script weinig toegevoegde waarde. 

Bedankt WJB,

Ik heb geen last van STB-NMC-400 meldingen

m.u.v. die keer dat de stroom onverhoopt uitvalt. En dat daarna de router weer opstart.

Dat los ik op door de router netjes te herstarten.

Wat me wel opvalt de laatste tijd is dat als je een programma pauzeert en daarna wil verder kijken, het pauze symbool verandert in een play symbool maar het beeld gepauzeerd blijft. 

Geen idee of dat relevant is.

 

Reputatie 7

Wat me wel opvalt de laatste tijd is dat als je een programma pauzeert en daarna wil verder kijken, het pauze symbool verandert in een play symbool maar het beeld gepauzeerd blijft. 

Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik zie hiervoor theoretisch gezien ook geen oorzaak binnen het eigen netwerk.

Ik maak al meer dan een  jaar dankbaar gebruik van eer Edgerouter 6P op mijn glasvezelaansluiting. Het werkt allemaal prima. Ik heb echter één grote zorg. Ubiquiti lijkt nauwelijks meer de firmware van de Edgerouters te onderhouden.

De laatste firmware update is van 14 juni 2021. De Ubiquiti Dream machine krijgt nog wel om de twee tot drie maanden een firmware update. Ik vraag me ernstig af of ik de Edgerouter maar moet gaan uitfaseren en moet overstappen naar een MikroTik router.

 

 

 

Hoi,

 

ik heb zelf ook een 6P, maar sinds gisteren werkt IPTV niet meer, vermoedelijk door de verhuizing van XS4all naar kpn. Zou ik inzicht mogen krijgen in jouw configuratie om te zien waar het hem in zit?

 

Mijn dank is bij voorbaat groot! ;-)

 

Reputatie 7

ik heb zelf ook een 6P, maar sinds gisteren werkt IPTV niet meer, vermoedelijk door de verhuizing van XS4all naar kpn. Zou ik inzicht mogen krijgen in jouw configuratie om te zien waar het hem in zit?

Er is eigenlijk geen verschil tussen de netwerken van xs4all en kpn en dus zou je verwachten dat het gewoon zou blijven werken.

 

Kan jij jouw config.boot hier eens in een spoiler element posten, dan kan ik eens kijken of ik rare dingen zie.

Heb je overigens in de cli al eens het commando restart igmp-proxy uitgevoerd?

 

In het openingsbericht van dit topic staan configuratiescripts waarvan je de config.boot zou kunnen vergelijken met jouw config.boot. Vergelijk deze dan met een configuratiescript voor de EdgeRouter 4.

Dank voor de snelle reactie, restart igmp-proxy geeft een error, deze doet het dus niet en is ws het probleem.

Ik heb de configs vergeleken en alles wat ertoe doet, zeker rond igmp, lijkt te kloppen…

 

Reputatie 7

Dank voor de snelle reactie, restart igmp-proxy geeft een error, deze doet het dus niet en is ws het probleem.

Wat voor een "error" geeft deze dan?

restart igmp-proxy
Job for igmpproxy.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status igmpproxy.service" and "journalctl -xe" for details.

 

systemctl status igmpproxy.service
* igmpproxy.service - IGMP Proxy Daemon
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/igmpproxy.service; static; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Tue 2022-04-05 22:26:34 CEST; 2min 43s ago
  Process: 17815 ExecStart=/sbin/igmpproxy /etc/igmpproxy.conf (code=exited, status=255)

 

journalctl -xe
No journal files were found.
-- No entries --

 

De settings van de igmp-proxy zijn niet veranderd tov de XS4all situatie, en daar heeft het 9 maanden aan 1 stuk gefunctioneerd… tot gisteren dus...

Reputatie 7

Welke firmware versie draait jouw 6P?

Kan je toch jouw config.boot een keer in een spoiler element posten.

Ik neem aan dat de rfc3442-classless-static-routes hook wel actief is.

Plaats anders ook eens een screenshot van het tabblad "Routing".

Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen.

Hoi Wjb,

 

dank voor je snelle antwoorden. Hierbij de screenshot en config.

 

 

het zijn teveel tekens (meer dan 30k) om het hier als tekst te posten. ik probeer het met een link.

 

config.boot

 

 

Reageer