Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561660 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@marcel9 ik weet niet veel van kippen of eieren. Maar wel dat je het WAN-IP moet kunnen achterhalen via watismijnip.nl😉

Reputatie 7

En die WAN IP aliassen kan je beter vergeten, je hebt een WAN IP adres en that's it.

@marcel9 ik weet niet veel van kippen of eieren. Maar wel dat je het WAN-IP moet kunnen achterhalen via watismijnip.nl😉

 

Thanks, die ken ik uiteraard en geeft keurig mijn “normale” WAN IP.
Maar ik neem aan dat die handleiding van Draytek ergens op gebaseerd is en dat die gegevens ergens te achterhalen zouden moeten zijn… ik vermoed dat de Experiabox onder de motorkap ergens ook deze constructie toepast. Niet dat ik ergens er iets over terug kan vinden als ik dat ding aansluit trouwens…

Reputatie 7

Maar ik neem aan dat die handleiding van Draytek ergens op gebaseerd is en dat die gegevens ergens te achterhalen zouden moeten zijn… ik vermoed dat de Experiabox onder de motorkap ergens ook deze constructie toepast.

Nee, dus nogmaals …

En die WAN IP aliassen kan je beter vergeten, je hebt een WAN IP adres en that's it.

 

En die WAN IP aliassen kan je beter vergeten, je hebt een WAN IP adres en that's it.

Dat werkt ook, maar geeft dus max 100 Mbit. 
Blijkbaar is die IPoE techniek nodig om daarboven te komen, en gezien de handleiding lijkt dat ook te kunnen. Vraag is even hoe ik achter die externe adressen kom.

Andere optie is om de Draytek even te laten voor wat het is en een andere router in te zetten die het truukje by default kan, die zie ik zo 123 nog even niet. Ik sta open voor suggesties voor een dual wan router die zowel KPN glasvezel als Ziggo aan kan, en die dan voor het glasvezel deel tot 1 Gbs aankan oid.

Reputatie 7

En die WAN IP aliassen kan je beter vergeten, je hebt een WAN IP adres en that's it.

Dat werkt ook, maar geeft dus max 100 Mbit. 
Blijkbaar is die IPoE techniek nodig om daarboven te komen, 

Je hebt maar één WAN IP adres en geen "WAN IP aliassen".

Het heeft ook niets met de maximaal haalbare snelheid te maken en het is onzin dat je IPoE nodig zou hebben om boven 100Mbps uit te komen.

Wat is het probleem dat je ervaart?

En die WAN IP aliassen kan je beter vergeten, je hebt een WAN IP adres en that's it.

Dat werkt ook, maar geeft dus max 100 Mbit. 
Blijkbaar is die IPoE techniek nodig om daarboven te komen, 

 

Wat is het probleem dat je ervaart?

 

Heel simpel, met de Draytek 2960 kom ik tot 100 Mbit, met de Experia conform abo tot 200 Mbit.
Dus ga je dan eens zoeken en vind ik documentatie bij Draytek die dit lijkt te bevestigen (zie link) en ook routershop.nl maakt hier melding van op de site

Dus ik dacht dat ik daar een oplossing moest zoeken en stelde daardoor hier de vraag, verkeerde gedachte of ?

Reputatie 7

Heel simpel, met de Draytek 2960 kom ik tot 100 Mbit, met de Experia conform abo tot 200 Mbit.
Dus ga je dan eens zoeken en vind ik documentatie bij Draytek die dit lijkt te bevestigen (zie link) en ook routershop.nl maakt hier melding van op de site

Dus ik dacht dat ik daar een oplossing moest zoeken en stelde daardoor hier de vraag, verkeerde gedachte of ?

Het is een verkeerde gedachte dat IPoE noodzakelijk zou zijn voor snelheden boven 100Mbps. Mijn EdgeRouter doet daar ook niets mee en uiteraard haal ik daarmee probleemloos de gecontracteerde snelheid van 200Mbps.

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben deze week over van XS4ALL Glasvezel naar KPN Hussel 200-200.

Migratie was op zich een makkie, maar ik wil nu nog even kijken of ik zonder inzet van de Experiabox ook de 200 Mbit kan halen met mijn Draytek 2960.

Draytek heeft hiervoor een documentje rondom IPoE gemaakt zie hier


Eerder heb ik wel beheer gehad over een  DrayTek 2960  router, met toen een KPN 500 Mbps glasvezel verbinding. Geen probleem, maar deed niets met datgene waar jij naar verwijst. (Met in ons geval alleen internet). Betrof toen alleen een VLAN 6 en PPPoE set-up. (Niet het NAT achter NAT plaatje, waar in een vervolgreactie van mijn eerdere verwijzing in het begin nog sprake van was).

Wil je tevens gebruik maken van IPTV van KPN, heb je mogelijk iets aan < DIT document >

Reputatie 7

IPoE is ook alleen beschikbaar voor zakelijke abonnementen waarbij een /29 subnet gecontracteerd wordt. Ook daar heeft dat overigens niets van doen met de maximaal haalbare snelheid.

Reputatie 7
Badge +10

M.b.t. de maximaal haalbare snelheid was het indertijd wel van belang voor VLAN 6 priority 1 in te stellen (zoals overigens ook in KPN specs aanbevolen). Zonder een priority setting (0) kwam de maximale snelheid lager uit.

M.b.t. de maximaal haalbare snelheid was het indertijd wel van belang voor VLAN 6 priority 1 in te stellen (zoals overigens ook in KPN specs aanbevolen). Zonder een priority setting (0) kwam de maximale snelheid lager uit.

Dit kan wel eens de gouden tip zijn geweest, waarvoor hartelijk dank !

Inmiddels werkt de verbinding na wat herconfiguratie en testen dus correct op 200/200

Dank allen voor de reacties ook, hierdoor hoefde ik niet veel verder te zoeken naar IPoE e.d.

This is an all or nothing approach with a full configuration that overwrites the existing router configuration. Is there any smaller approach with explanation of which vlan and mtu to use , etc? I do not want to overwrite all the settings to make this work. 

Reputatie 7

This is an all or nothing approach with a full configuration that overwrites the existing router configuration. Is there any smaller approach with explanation of which vlan and mtu to use , etc? I do not want to overwrite all the settings to make this work. 

I don't have a smaller approach.

You should be able to determine the necessary changes by comparing the config.boot in the configurationscripts and your config.boot.

Pleas note that for KPN TV an additional module is installed as well (rfc3442) but it is also described how to do that without touching the config.boot.

Thanks a lot for the effort making this available to us. I made it working and also turned on hardware offloading in the Edgerouter-X-SFP, but still I do not get the highest download speed I can achieve with the KPN modem and the upload speed is at 400 Mbps. Although it is not a deal breaker I was wondering what could I have done that made this happen or is it already known limitation when using the EdgeRouter-X? If there is still possibility to get around 900/900 Mbps then I would go deeper to check what I miss and difference in the config.

Reputatie 7

The EdgeRouter-X is the model with the lowest througput but 400Mbps while hardware offloading is on.

What is de download speed?

What MTU size do you use on the different levels (pppoe, vlan, eth)?

Thanks again for the fast reaction. I have issues with the upload speed. The download speed is now reaching the 900s, which is good enough in my eyes (although I thought this was a fast router, but now I see the limitations). But I have also turned off QoS services, etc. But upload is not going above 500Mbps. I’m trying to achieve similar to what KPN Box 12 gives. I’m not a fanatic when it comes to getting 1Gbps upload or think that I can make use of even the 500Mbps upload speed in some way, but I want to understand what is limiting the upload speed in this router. 

I’m not using the SFP port with SFP-RJ45 module for the incoming internet connection. I connected WAN to eth0. Do you think that makes any difference to the throughput or anything else (other than to free up a port)?
eth0 - MTU : 1512

eth0.6 - MTU 1508

ppoe0 MTU 1500 

 

Reputatie 7

There is no need to use the SFP port, that will not make a diffrence.

The fact that QoS is off and hw offloading is on should result in the best possible throughput.

The MTU sizes look fine although I miss te mtu size of the switch and other eth ports.

The should not exceed the MTU size of the pppoe connection.

Goedemorgen @wjb 

 

Heb een paar dagen geleden mijn Experiabox V10 vervangen voor een Edgerouter X. Heb thuis een 1Gbps up/down FTTH aansluiting. Op de experiabox behaalde ik met Speedtest.net altijd rond de ~900 down ~900 up. Achter de edgerouter X behaal ik nu wel ~900 download, maar helaas alleen rond de ~600 upload.

 

Ik heb jouw config script gedraaid. Specifiek de “Zonder telefonie via Experiabox (4 september 2021)”.

Ik heb verder helemaal niks aangepast. Alles is zoals het in jouw config staat. Alles werkt helemaal perfect, bedankt voor alle moeite. Alleen heb ik 1 vraag, heb je enig idee waarom ik geen 900 Mbps upload kan behalen? Offloading staat natuurlijk aan en alle QOS opties staan uit (neem ik aan) dus waarom kom ik niet hoger dan 600Mbps upload terwijl ik met de Experiabox V10 makkelijk 900Mbps kan behalen? Download komt wel op 900, alleen upload niet.

 

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Reputatie 7

De EdgeRouter X is het model met de laagste throughput en ik kan me best voorstellen dat je hier tegen de grens van de EdgeRouter X aanloopt.

De EdgeRouter X is het model met de laagste throughput en ik kan me best voorstellen dat je hier tegen de grens van de EdgeRouter X aanloopt.

Dat begrijp ik wel, maar hoezo komt de download snelheid wel op 900Mbit en de upload alleen op 600Mbit? Vind ik toch wel apart, aangezien de Experiabox V10 dat makkelijk aan kan. Staat er een limiet ergens op? Of is er iets wat ik kan/moet aanpassen? Ik ga sowieso niet terug naar de Experiabox, maar als ik mijn gigabit upload niet kan behalen dan kan ik beter mijn abonnement veranderen naar 500/500 in plaats van 1000/1000.

Reputatie 7

Ik ga sowieso niet terug naar de Experiabox, maar als ik mijn gigabit upload niet kan behalen dan kan ik beter mijn abonnement veranderen naar 500/500 in plaats van 1000/1000.

Je kan sowieso jouw abonnement beter naar een 200/200Mbps omzetten.

In de dashboard kan je zien wat je werkelijk verbruikt. Kom je ooit weleens boven de 200Mbps?

Reputatie 1

Even een heel andere vraag. Ik probeer het verkeer van mijn IPTV subnet met firewall regels (beter) te sturen. Uiteraard is het IGMP verkeerd richting multicast reeks toegestaan. Maar de daarop volgende algemeen in gebruik zijnde regel Default allow IPTV to any probeerde ik te reguleren. Dit door als gateway het WAN_PPPOE adres op te nemen. Hierdoor is alleen toegang tot internet mogelijk. TV kijken gaat prima. Maar als ik de spanning van de Arris VIP5202 afhaal en er daarna weer opzet, start dat bakje opnieuw op. Maar bii 85% stopt hij dan. Zet ik de originele firewall regel weer terug, dan gaat het starten verder. Een onderzoekje leert me dan dat de 5202 een uitstapje probeert te maken naar poort 80 van 195.168.3.120. Een niet een nooit bestaand adres bij mij. 

Heeft iemand een idee wat of waarvoor dit is?

Reputatie 7

Ik heb op vlan 4 aan de WAN zijde de onderstaande firewall met default action “drop”.

Alleen IGMP multicasts worden hierbij doorgelaten.

 

Aan de LAN zijde heb ik de onderstaande firewall op mijn IPTV subnet met default action “accept”.

Al het verkeer naar apparaten op het LAN wordt hierbij geblokkeerd.

 

 

Een onderzoekje leert me dan dat de 5202 een uitstapje probeert te maken naar poort 80 van 195.168.3.120.

Bedoel je i.p.v. 195.168.3.120 wellicht 192.168.3.120?

Reputatie 1

Sorry, ja 192.168.3.120

Reageer