Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561636 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Pffff vandaag de spullen binnengekregen, Box 12 enzo.. Denk eens kijken, je kunt echt niets.. zelfs dhcp kan niet eens uit. Toch maar een andere modem/router aanschaffen dan.

Zijn er naast de Synology RT6600ax en de FRITZ!Box 7590 nog andere modemss/routers die ik kan vergelijken zodat de Xperiabox 12 de kast in kan?

Reputatie 7

Zijn er naast de Synology RT6600ax en de FRITZ!Box 7590 nog andere modemss/routers die ik kan vergelijken zodat de Xperiabox 12 de kast in kan?

Zie het openingsbericht van dit topic.

Wat voor een aansluiting heb je, VDSL of glasvezel?

Heb je ook vaste telefonie van KPN?

Glasvezel.  En geen telefonie. 

Reputatie 7

Glasvezel.  En geen telefonie. 

Dan is de eenvoudigste kandidaat de FRITZ!Box 4060 i.p.v. de 7590.

Als je echt een veeleisende gebruiker bent en veel in wilt kunnen stellen op jouw router dan is een EdgeRouter het summum maar let op, dat is door zijn enorm uitgebreide functionaliteit, geen eenvoudige router in het beheer en voor de wifi zal je dan ook losse wifi accespoints moeten moeten gebruiken.

Ik heb nu een kabel modem in bridge mode en een TPLink 5400x router met veel instel mogelijkheden.

Die Synology RT6600ax is op zich wel interessant als je alleen die kan gebruiken en de box12  in de doos kan laten.

Reputatie 7

Die Synology RT6600ax is op zich wel interessant als je alleen die kan gebruiken en de box12  in de doos kan laten.

Dat kan al zijn er nog wel een aantal bugjes die gladgestreken moeten worden.

Dit hele topic gaat over het vervangen van de Experia/KPN Box.

Wij stappen binnenkort ook over vanaf Ziggo. Momenteel hebben wij een Dream Machine.

Is PPOE met vlan6 voldoende als we de KPN iTV app op de televisie (LG Oled 2021) willen gebruiken of moet dan alsnog IGMP worden ingesteld?

Reputatie 7

Is PPOE met vlan6 voldoende als we de KPN iTV app op de televisie (LG Oled 2021) willen gebruiken of moet dan alsnog IGMP worden ingesteld?

Dat is voldoende maar, geloof me, dat wil je niet.

De beeldkwaliteit en functionaliteit van de smart-TV app is beduidend minder dan die van een TV ontvanger.

Ik krijg in mijn edgerouter 3 in de cli een melding ‘Boot image can be upgraded to version [ e102_003_eace ]. Is dit verstandig en kan dit zonder verlies van alle instellingen?

 

Ik had laatst ook een stroomuitval waar daarna de iptv niet meer werkte. Door de router opnieuw op te starten functioneerde alles weer.

Is er iets aan te doen om te zorgen dat die extra reboot niet nodig is? Het betreft een  Ubiquiti EdgeRouter Lite 3. 

Heb jij de scripts uit het openingsbericht van dit topic gebruikt om jouw ERL-3 te configureren?

Zo ja, was dit voor of na 21 november 2020?

 

In plaats van het opnieuw starten van de EdgeRouter kan je ook in de cli het commando "restart igmp-proxy” geven.

Ik heb nu weer dat de IPTV niet werkt, zelfs na een reboot en het cli commando blijft de tv op 85% staan?

Iemand tips, want tc kijken lukt nu niet meer.

Reputatie 7

Heb je de switch en de TV ontvanger ook al een keer helemaal uit en aan gezet?

Heb je de switch en de TV ontvanger ook al een keer helemaal uit en aan gezet?

Ja nu net inderdaad de switches een herstart gegeven. Nu werkt het weer, enig idee wat dat kan zijn?

Want erg vervelend dit.

Reputatie 7

Heb je de switch en de TV ontvanger ook al een keer helemaal uit en aan gezet?

Ja nu net inderdaad de switches een herstart gegeven. Nu werkt het weer, enig idee wat dat kan zijn?

Want erg vervelend dit.

Ik ervaar nooit problemen met de TV ontvangers en mijn "tip" is dus puur op theoretische mogelijke oorzaken gebaseerd.

Als de arp tabellen in de switch corrupt raken dan kan dat een oorzaak zijn.

Welke switch gebruik je (merk en type)?

Heb je de switch en de TV ontvanger ook al een keer helemaal uit en aan gezet?

Ja nu net inderdaad de switches een herstart gegeven. Nu werkt het weer, enig idee wat dat kan zijn?

Want erg vervelend dit.

Ik ervaar nooit problemen met de TV ontvangers en mijn "tip" is dus puur op theoretische mogelijke oorzaken gebaseerd.

Als de arp tabellen in de switch corrupt raken dan kan dat een oorzaak zijn.

Welke switch gebruik je (merk en type)?

Netgear GS108Ev3

 

Reputatie 7

Netgear GS108Ev3

Die gebruik ik ook. Ik neem aan dat de laatste firmware versie op die switch staat.

Ik zou niet weten waarom jij hier vaker last van hebt.

Netgear GS108Ev3

Die gebruik ik ook. Ik neem aan dat de laatste firmware versie op die switch staat.

Ik zou niet weten waarom jij hier vaker last van hebt.

Ik heb deze versies, en jij? 

Bootloader Version V2.06.03

Firmware Version

V2.06.17EN
Reputatie 7
Badge +10

Ik heb nu weer dat de IPTV niet werkt, zelfs na een reboot en het cli commando blijft de tv op 85% staan?

Iemand tips, want tc kijken lukt nu niet meer.

Controleer de bekabeling aangesloten op de switch of die voldoen.

Makkelijkste met de "Cable Tester" van de Netgear switch zelf, (onder menu "Monitoring").
Echt een uiterst secuur stukje meetgereedschap die de eigenschappen van kabels controleert.
Die controleert niet alleen op mismatch, maar tevens of de demping van kabels te hoog is.
(Bijv. bij gebruik van CCA kabels).

Bij een fout wordt ook aangegeven op ongeveer hoeveel meter de fout te vinden is.

Test Results - Indicates the test results of the cable. Possible results are:

Crosstalk: There is an interpair short on the cable.
Failed:     An error occurred while conducting the cable test. Try again.
No Cable:
     The cable does not exist or the cable length is too small to test accurately.

Not Supported: The test is not supported on this port.
Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance.
                 Replace the Ethernet cable, and then try again.
OK:    The cable is working correctly.
Open Cable: The cable is disconnected or there is a faulty connection.
Short: There is an electrical short in the cable.
Open short: Both disconnect and electrical short are detected in the cable.

Cable Fault Distance
        
- Indicates the distance (in meter) from the failed point on the cable.

Ik heb nu weer dat de IPTV niet werkt, zelfs na een reboot en het cli commando blijft de tv op 85% staan?

Iemand tips, want tc kijken lukt nu niet meer.

Controleer de bekabeling aangesloten op de switch of die voldoen.

Makkelijkste met de "Cable Tester" van de Netgear switch zelf, (onder menu "Monitoring").
Echt een uiterst secuur stukje meetgereedschap die de eigenschappen van kabels controleert.
Die controleert niet alleen op mismatch, maar tevens of de demping van kabels te hoog is.
(Bijv. bij gebruik van CCA kabels).

Bij een fout wordt ook aangegeven op ongeveer hoeveel meter de fout te vinden is.

Test Results - Indicates the test results of the cable. Possible results are:

Crosstalk: There is an interpair short on the cable.
Failed:     An error occurred while conducting the cable test. Try again.
No Cable:
     The cable does not exist or the cable length is too small to test accurately.

Not Supported: The test is not supported on this port.
Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance.
                 Replace the Ethernet cable, and then try again.
OK:    The cable is working correctly.
Open Cable: The cable is disconnected or there is a faulty connection.
Short: There is an electrical short in the cable.
Open short: Both disconnect and electrical short are detected in the cable.

Cable Fault Distance
        
- Indicates the distance (in meter) from the failed point on the cable.

Ik heb inderdaad 2 kabels die Open Cable aangeven met een distance. Maar dit zijn niet de kabels die naar bijv. de andere switch gaat waarop de IPTV zit aangesloten. Dus lijkt me niet dat het invloed kan hebben dan?

Reputatie 7
Badge +10

….Maar dit zijn niet de kabels die naar bijv. de andere switch gaat waarop de IPTV zit aangesloten.

Je kunt ook nog de kabels op de andere poorten van die andere managed switch controleren waar wel IPTV zit aangesloten.  (De kabels die buiten de meting van de eerste switch vallen).

En de “open" kabels (niet gebruikt) toch nog even afkoppelen.

Je kunt ook nog de kabels op de andere poorten van die andere managed switch controleren.
(De kabels die buiten de meting van de eerste switch vallen).

En de “open" kabels (niet gebruikt) toch nog even afkoppelen.

Ja ik heb alle 3 de switches gecontroleerd, dit waren de enige 2 met die melding.

Ik moet nog even controleren, maar volgens mij zijn die kabels wel in gebruik.

 

Ik zie wel verschil in bootloader versie tussen de switches:

Bootloader Version V2.06.01
Firmware Version V2.06.17EN

vs

Bootloader Version V2.06.03
Firmware Version V2.06.17EN
Reputatie 7
Badge +10

Ja ik heb alle 3 de switches gecontroleerd, dit waren de enige 2 met die melding.
Ik moet nog even controleren, maar volgens mij zijn die kabels wel in gebruik.

Een  “Open Cable”  kan ook betekenen:  or there is a faulty connection.
En daarmee mogelijk toch invloed geven in andere delen van het netwerk door interferentie?

Ondanks zelfde firmware is de Bootloader verder niet uit te wisselen.
Dat is o.a. afhankelijk van de leeftijd / versie van de switch, en fabrieksmatig toch kleine aanpassingen.
Zelfs met zelfde versienummer.  Dat zou de werking verder niet beïnvloeden (naar info van Netgear).

Reputatie 7

Een  “Open Cable”  kan ook betekenen:  or there is a faulty connection. ​​​​​

De kans is echter veel groter dat het simpelweg betekent dat er geen apparaat op de kabel aangesloten is of dat de netwerkkaart van dat apparaat volledig uit staat.

M.a.w. "Nothing to worry about".

Reputatie 7
Badge +10

M.a.w. "Nothing to worry about".

Ik geef die opmerking n.a.v. zijn eigen info:   maar volgens mij zijn die kabels wel in gebruik.

Dus vereist in ieder geval even aandacht om het wel te controleren. (Kleine moeite om te doen).
Hij heeft toch een probleem met IPTV, niet wij.  Dan loop je simpelweg alle opties na waar het probleem zou kunnen zitten.  Hoe "onbenullig” zaken ook "lijken".

Zolang het probleem niet is opgelost, zul je toch echt verder moeten kijken.

 

Een  “Open Cable”  kan ook betekenen:  or there is a faulty connection. ​​​​​

De kans is echter veel groter dat het simpelweg betekent dat er geen apparaat op de kabel aangesloten is of dat de netwerkkaart van dat apparaat volledig uit staat.

M.a.w. "Nothing to worry about".

Op 1 poort zit inderdaad niks op aangesloten, de andere staat uit (iptv). De lampjes op de switch zijn ook volledig uit op die poorten.  

Goeden dag,

 

Uiteindelijk ook besloten ITV te nemen van KPN. Nu had ik al een configuratie staan in mijn ER4, maar dit moest ik natuurlijk aanpassen. Dit is nagenoeg zonder slag of stoot gegaan dankzij de configuraties welke hier al te downloaden zijn,

Kortom helemaal top wjb!

Daar ik al 3 poorten bezet had op d ER4 heb ik IPTV op port 2 gezet, port 0 is mijn wan. Heb het scriptje voor de classless routes geplaatst en de config manueel vergeleken met beyond compare en naar mijn vereiste aangepast en overgenomen.

Resultaat : Mooi strak beeld, geen haperingen oid met live TV.

 

Maar ik bemerkte wel 1 probleempje. Met terug kijken of pauzeren van een programma dan start dit prima, maar na een minuutje of wat dan blijft het scherm bevroren staan zonder enige foutmelding tot ik switch naar een andere zender.

Dit verbaasde me daar ik nu al 2 dagen live TV kijk zonder enig issue. Of te wel, 0 issues met beeld, stotteren oid en veranderen van kanaal gaat ook zeer vlotjes. 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet nl echt even niet meer wat dit zou kunnen zijn.

Ik heb overigens een arres 5202. De software van dit apparaat en AB werd tijdens de eerste opstart bijgewerkt.

Reageer