Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561636 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Plaats jouw boot.config hier eens in een spoiler element zoals die hieronder.

Hier dus want dan blijft het topic tenminste leesbaar.

 

Heb gisteren nieuwe Fritz 4060 in gebruik genomen achter nt, na setup en provider KPN ingevuld. Werkt in een keer, out of de box. Incl tv, voip met cheapconnect en mesh 3x fritz repeaters ax. Blij..
 

Ik werd verwezen door KPN om mijn vraag hier nogmaals te posten:

ZIjn er inmiddels al manieren om de KPN telefoon achter een USG werkend te krijgen?
Ik weet dat je de sip gegevens kunt opvragen maar ik heb geen idee hoe ik dat kan configureren.

Plaats jouw boot.config hier eens in een spoiler element zoals die hieronder.

Hier dus want dan blijft het topic tenminste leesbaar.

 

Bedacht me dat ik nog niet met de KPN modem had geprobeerd. Dus als nog even gedaan na mijn post. Hier had ik het zelfde probleem. Perfect live TV, maar stoppen na 1 tot 5 min met terug kijken. Vanmiddag nog eens gekeken, en heb een heel programma kunnen kijken. Ik ga vanavond nog eens even kijken. 

Reputatie 1

ik heb zojuist deze gebruikt:

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 12 maart 2022 20:32).

...MAAR de VIP5202 komt niet binnen op DHCP-IPTV ik zie de VIP5202 wèl verschijnen op DHCP-Thuis,

dat lijkt me niet goed, de VIP5202 komt ook niet voorbij 85% met opstarten. Ik heb de VIP5202 ook op ETH1 zitten zoals de bedoeling is (KPN-lijn zit op ETH0).

Iemand bekend met dit euvel toevallig?

Reputatie 1

ik heb zojuist deze gebruikt:

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 12 maart 2022 20:32).

...MAAR de VIP5202 komt niet binnen op DHCP-IPTV ik zie de VIP5202 wèl verschijnen op DHCP-Thuis,

dat lijkt me niet goed, de VIP5202 komt ook niet voorbij 85% met opstarten. Ik heb de VIP5202 ook op ETH1 zitten zoals de bedoeling is (KPN-lijn zit op ETH0).

Iemand bekend met dit euvel toevallig?

PS. als ik mijn oude config terug zet werkt het wel weer (met 2 dhcp servers voor eth1 & 2 afzonderlijk), gebruik nu een VIP5202-kastje minder.
Dus ik dacht ik pak eens de ècht laatste config om 1 kastje (met VLAN4) op eth1 aan te sluiten, maar dit lijkt (bij mij) dus niet te werken op Edgerouter X (SFP). Ik weet niet meer precies welke basis ik destijds heb gebruikt, ik dacht: 'edgerouter x (met eth1+2 voor iptv)’ van volgens mij ‘14 februari 2021 12:17’ en ik had die vlan4 destijds zelf toegevoegd, met hulp van hier.

Reputatie 3
Badge

Een draadje met bijna 300 pagina’s is natuurlijk niet door te komen.

Sinds vanmiddag glasvezel en ik wilde nadat de monteur verdwenen was gelijk de Experiabox vevangen door mijn Netgear R7000 router. Dat is snel gelukt, enige waar ik tegenaan liep was die VLAN. Daar staat IPTV maar dat gaf de verwarring.

Draait als een zonnetje nu, misschien nog wat fine tunen. Ik heb alleen internet, dus geen TV en bellen. Ik dacht al dat het dan makkelijk was maar volgens mij is het met TV ook niet veel moeilijker. Had me erg op het verkeerde been laten zetten door alle scripts en ander moeilijk gedoe. Dus voor diegene die alleen internet afnemen, het is een eitje. Deze post heeft me uiteindelijk helemaal op het goede spoor gezet. Die instellingen gelden volgens mij zo’n beetje voor alle routers.

Anyway ik ben blij, eigen router gebruikt en alle instellingen voor mijn interne netwerk zijn behouden. Dus geen verder gedoe meer. Nog wel ff nieuwe utp cat6a kabels leggen later deze week want hier en daar was het wat verouderd zag ik.

Zo was het vanochtend met Ziggo en de R7000

 

En zo is het nu met KPN en de R7000

 

Niet heel netjes getest want stonden nog wat devices aan. Maar ben er blij mee voor nu.

Reputatie 7
Badge +10

Deze post heeft me uiteindelijk helemaal op het goede spoor gezet.
Die instellingen gelden volgens mij zo’n beetje voor alle routers.

Nou, zo vanzelfsprekend is het niet hoor.
Het is juist dat de meeste routers er NIET aan kunnen voldoen.
Nog steeds zo dat een beperkt aantal routers ondersteuning bieden voor KPN IPTV "routed mode".

Reputatie 3
Badge

Deze post heeft me uiteindelijk helemaal op het goede spoor gezet.
Die instellingen gelden volgens mij zo’n beetje voor alle routers.

Nou, zo vanzelfsprekend is het niet hoor.
Het is juist dat de meeste routers er NIET aan kunnen voldoen.
Nog steeds zo dat een beperkt aantal routers ondersteuning bieden voor KPN IPTV "routed mode".

 

Ik schrijf daarvoor ook voor diegene die ALLEEN internet afnemen. Denk dat ongeveer elke moderne router dat wel kan.

Reputatie 7

Ik schrijf daarvoor ook voor diegene die ALLEEN internet afnemen. Denk dat ongeveer elke moderne router dat wel kan.

Klopt, zolang die maar een pppoe verbinding op vlan 6 kan opzetten.

Goedendag allen,

Ik heb sinds enkele maanden een UniFi Dream Router, het geheel heb ik kortstondig gedeeltelijk werkend gehad met KPN TV.

TV-kastje werkte, maar beeld bleef om de paar seconden haperen. Ook zonder switch er tussen. Na een reset van de VIP5202 is het helemaal niet meer werkend te krijgen. Dit terwijl de diagnostische test (7 van 7) op de TV Box succesvol waren.

Voorheen had ik T-Mobile met TV binnen no-time werkende op een EdgeRouter X SFP.

Iemand verder een idee/tip? Er zijn een aantal UniFi switches in m’n netwerk, maar de TV zit rechtstreeks op de UDR.

Gr. A. Hop

 

Reputatie 7

Iemand verder een idee/tip?

Heb je deze pagina bekeken?

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Reputatie 1

ik krijg met deze mijn VIP5202 tot op heden (nog) niet werkend in mijn EdeRouter X (SFP):

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 12 maart 2022 20:32).

De VIP5202 komt dus wèl binnen op DHCP ‘Thuis’ en niet zoals je zou verwachten op DHCP ‘IPTV’, de settopbox zit ook op ETH1 (KPN-glasvezellijn zit op ETH0). Hierdoor komt de VIP5202 ook niet voorbij 85% met opstarten (Thuis-netwerk gebruikt Pihole +DNS 1.1.1.2).

Zoals ik het zie wordt de VIP-box niet correct herkend dan wel automatisch correct ge-rout naar de IPTV-vlan4. Ik heb de vinger er nog niet achter wat dit is. Heb voor nu mijn oude config terug gezet en dan geen probleem, maar wil na wat infra veranderingen (oa. 1 ipv. 2 VIP5202's) juist mijn Edgerouter ook weer even een keer fris opnieuw instellen en liep zodoende dus tegen dit euvel aan. Iemand een tip wat ik zou kunnen checken? En wellicht zit er dus misschien een foutje in deze config(?)

Thx

Hi,

ik gebruik inmiddels al geruime tijd het script icm de edgerouter x, zyxel en bonded adsl voor iptv en internet.

 

heel incidenteel kreeg ik wel eens een 400 melding op de tv maar sinds een paar weken krijg ik ze denk ik elke 5a30 minuten.

 

ik heb al gekeken of de igmp-proxy misschien crasht maar het proces draait gewoon. Wel als ik de igmp procy herstart werkt t weer (voor even).

Ik begrijp niet waar dit opeens vandaan komt. Heeft iemand tips?

 

thanks

Er is een nieuwe firmware versie uitgebracht: Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter 2.0.9 hotfix 4. Heeft iemand deze al op z'n Edgerouter geinstalleerd?

 

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware-v2-0-9-hotfix-4/08ce56d4-eb0d-42b1-95ce-f08342e1f7b3

Er is een nieuwe firmware versie uitgebracht: Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter 2.0.9 hotfix 4. Heeft iemand deze al op z'n Edgerouter geinstalleerd?

 

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware-v2-0-9-hotfix-4/08ce56d4-eb0d-42b1-95ce-f08342e1f7b3

yes, heb hem geinstalleerd in de hoop problemen op te lossen met iptv.

draait goed. Ik heb zelf nog wat aparte vlans en firewall regels + port forwarding + ipv6. Dit lijkt allemaal goed te werken.

Je kunt ook nog de kabels op de andere poorten van die andere managed switch controleren.
(De kabels die buiten de meting van de eerste switch vallen).

En de “open" kabels (niet gebruikt) toch nog even afkoppelen.

Ja ik heb alle 3 de switches gecontroleerd, dit waren de enige 2 met die melding.

Ik moet nog even controleren, maar volgens mij zijn die kabels wel in gebruik.

 

Ik zie wel verschil in bootloader versie tussen de switches:

Bootloader Version V2.06.01
Firmware Version V2.06.17EN

vs

Bootloader Version V2.06.03
Firmware Version V2.06.17EN

ojee, 

ik ben bang dat het iptv te maken heeft met 2.06.17:

https://kb.netgear.com/000064545/GS108Ev3-Firmware-Version-2-06-17

 

ik ga nu mn kabeltje maar omleggen en kijken of ik de iptv direct op de edgerouter kan gaan zetten. 

de switches van netgear lijken dus niet meer bruikbaar.

ik heb inmiddels mijn config omgezet adhv 

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

 

kan zeggen dat alles nu naar behoren werkt. 

Denk dus dat helaas de update vna de netgear switches het hebben verpest. Eigenlijk onacceptabel..

 

Er is een nieuwe firmware versie uitgebracht: Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter 2.0.9 hotfix 4. Heeft iemand deze al op z'n Edgerouter geinstalleerd?

 

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware-v2-0-9-hotfix-4/08ce56d4-eb0d-42b1-95ce-f08342e1f7b3



I did it and maybe that made me come to this forum to check if anybody had issues with it. I see KPN t​v is no longer working. ​​​​​​May not be related to this update, but that seems to be the only change I did. I already tried resetting the “ontanger” but still does not work. But it could very well be something else as well. 

Update: I saw that there were some issues with Erdgerouter after the update and some strange behavior (ipv6 addresses where I was not expecting it, for example for an interface which had no ip address configured because it was part of the switch). Anyway restarted the Edgerouter again and everything is fine now, it seems. KPN TV is working as  expected now

While I’m here in the channel, I wanted to ask @wjb about the egres-qos configured in the script for switch0 → vif-4 as quoted below. 

switch switch0 {

……... 

vif 4 {
            address 192.168.4.254/24
            description IPTV
            egress-qos "0:5 1:5 2:5 3:5 4:5"
        }

}

 

As far as I could see there is no egres-qos in Edgerouter-X-SFP. For example, the following command fails:

set interfaces switch switch0 vif 4  egress-qos "0:5 1:5 2:5 3:5 4:5"


As far as I read, egres-qos cannot be for a vlan part of switch (but can be for vlans in other interfaces for er-x-sfp at least). Or am I missing something?

Goedemiddag allemaal,

Sinds deze week glasvezel van KPN en ik wil mijn Edgerouter-X gebruiken ter vervanging van het KPN modem. Die laatste wil ik alleen nog gebruiken voor telefonie. Ik zou graag de volgende opzet willen:

Ik heb natuurlijk de prachtige .tar file gevonden in de start post (https://kpn.wjb4all.nl/EdgeRouter-X-KPN-met-VoIP-met-eth1-voor-TV.zip). Helaas moet ik voor mijn LAN-poorten de range 192.168.1.0/24 gebruiken omdat ik nogal wat infra in die range heb staan en omcatten naar de 192.168.2.x range daarom geen optie is. Kan ik simpelweg de gebruikte IP's in het script/de scripts vervangen voor deze range voor zowel het LAN en telefonie gedeelte (deze dus ook in 192.168.1.x range) of gaan er dan zaken niet goed? B.v.d. voor de hulp.

McRam

Goedemiddag allemaal,

Sinds deze week glasvezel van KPN en ik wil mijn Edgerouter-X gebruiken ter vervanging van het KPN modem. Die laatste wil ik alleen nog gebruiken voor telefonie. Ik zou graag de volgende opzet willen:

Ik heb natuurlijk de prachtige .tar file gevonden in de start post (https://kpn.wjb4all.nl/EdgeRouter-X-KPN-met-VoIP-met-eth1-voor-TV.zip). Helaas moet ik voor mijn LAN-poorten de range 192.168.1.0/24 gebruiken omdat ik nogal wat infra in die range heb staan en omcatten naar de 192.168.2.x range daarom geen optie is. Kan ik simpelweg de gebruikte IP's in het script/de scripts vervangen voor deze range voor zowel het LAN en telefonie gedeelte (deze dus ook in 192.168.1.x range) of gaan er dan zaken niet goed? B.v.d. voor de hulp.

McRam


Ik kan mijn niet zo snel een reden bedenken waarom het omnummeren van de 192.168.2.x adressen in de .tar file een probleem zal opleveren.
Want vanuit het KPN netwerk is dat verder geen vereiste.

Echter heb ik geen Edgerouter-X en de .tar file ook verder niet aan de hand gehad.
Dus wellicht toch nog maar even het antwoord van iemand met een Edgerouter-X afwachten.
 

Reputatie 7

Als je in de config.boot alle "192.168.2“  vervangt door "192.168.1“ dan zal het werken zoals je wilt.

Helder en hartelijk dank Ferry899 en wjb voor jullie reacties!

ik krijg met deze mijn VIP5202 tot op heden (nog) niet werkend in mijn EdeRouter X (SFP):

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 12 maart 2022 20:32).

De VIP5202 komt dus wèl binnen op DHCP ‘Thuis’ en niet zoals je zou verwachten op DHCP ‘IPTV’, de settopbox zit ook op ETH1 (KPN-glasvezellijn zit op ETH0). Hierdoor komt de VIP5202 ook niet voorbij 85% met opstarten (Thuis-netwerk gebruikt Pihole +DNS 1.1.1.2).

Zoals ik het zie wordt de VIP-box niet correct herkend dan wel automatisch correct ge-rout naar de IPTV-vlan4. Ik heb de vinger er nog niet achter wat dit is. Heb voor nu mijn oude config terug gezet en dan geen probleem, maar wil na wat infra veranderingen (oa. 1 ipv. 2 VIP5202's) juist mijn Edgerouter ook weer even een keer fris opnieuw instellen en liep zodoende dus tegen dit euvel aan. Iemand een tip wat ik zou kunnen checken? En wellicht zit er dus misschien een foutje in deze config(?)

Thx

Dit probleem heb ik ook. Lijkt erop dat deze config met IPTV op vlan4 nog niet helemaal werkt. Bij mij gooit die ook de VIP5202 op de DHCP van mijn thuis netwerk.

Reputatie 7

ik krijg met deze mijn VIP5202 tot op heden (nog) niet werkend in mijn EdeRouter X (SFP):

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 12 maart 2022 20:32).

De VIP5202 komt dus wèl binnen op DHCP ‘Thuis’ en niet zoals je zou verwachten op DHCP ‘IPTV’, de settopbox zit ook op ETH1 (KPN-glasvezellijn zit op ETH0). Hierdoor komt de VIP5202 ook niet voorbij 85% met opstarten (Thuis-netwerk gebruikt Pihole +DNS 1.1.1.2).

Zoals ik het zie wordt de VIP-box niet correct herkend dan wel automatisch correct ge-rout naar de IPTV-vlan4. Ik heb de vinger er nog niet achter wat dit is. Heb voor nu mijn oude config terug gezet en dan geen probleem, maar wil na wat infra veranderingen (oa. 1 ipv. 2 VIP5202's) juist mijn Edgerouter ook weer even een keer fris opnieuw instellen en liep zodoende dus tegen dit euvel aan. Iemand een tip wat ik zou kunnen checken? En wellicht zit er dus misschien een foutje in deze config(?)

Thx

Dit probleem heb ik ook. Lijkt erop dat deze config met IPTV op vlan4 nog niet helemaal werkt. Bij mij gooit die ook de VIP5202 op de DHCP van mijn thuis netwerk.

Heb je dan wel de vlans op  jouw switch goed geconfigureerd zodat de TV ontvanger ook op het juiste vlan is aangesloten?

Reageer