Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561401 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 3
Badge +1
@Pipo10,



goed om te lezen dat de draytek ook werkt en je bent me net voor want ik wil gaan testen met de 2133.

even wat vraagjes:

hoe is de performance tov de edgerouter?

geen haperingen op IPTV ? Gezien er igmp proxy op de vigor zit.



grt Ed




Hoi Ed,



Ik heb de opstelling met de 2132 en bridge TV al 2 jaar draaien.

Als ik de 2132 in routed mode zet zie ik geen haperingen op de tv maar de menu's lijken soms iets trager te gaan als voorheen. Verder kom ik er helaas net achter dat de download snelheid in Routed mode ook langszamer is als mijn abbo (500/500 mb/s) zou zijn. Bridge versus Routed is 60Mb/s versus 40Mb/s. Test met alleen mijn PC aangesloten op de 2132, verder niets. Heb net een berichtje aan de draytek help desk gestuurd.



Zoals ik schreef had ik aan de draytek helpdesk gevraagd of ik problemen kon verwachten met de 2132 omdat deze niet genoemd wordt in het document, draytek schreef dat alleen de gangbare modellen genoemd waren en dat de 2132 het ook moest kunnen. (voorloper van de 2133)

Wat ik wel zag is dat de firmware van de 2132 -> 3.8.0.3 is en voor de 2133 -> 3.9.0 is wat mijn onrust doet toenemen is dat in de release note van de 3.9.0 software staat: "Improved: Support IPTV diagnosis on Applications>>IGMP. " weet natuurlijk niet wat dat behelst...



De edgerouter heb ik alleen voor de weet en het begrijpen hoe alles werkt geinstalleerd heb deze alleen erop als mijn ega er niet is en heb hem niet uitgebreid getest om er performance uitspraken over te doen tov de draytek.
Reputatie 7
Verder kom ik er helaas net achter dat de download snelheid in Routed mode ook langszamer is als mijn abbo (500/500 mb/s) zou zijn. Bridge versus Routed is 60Mb/s versus 40Mb/s. Test met alleen mijn PC aangesloten op de 2132, verder niets. Heb net een berichtje aan de draytek help desk gestuurd.

Wil je echt zeggen dat je voorheen met die DrayTek maar een snelheid van 60Mbps haalde en nu nog maar een snelheid van 40Mbps haalt terwijl je een 500Mbps abonnement hebt?



Als je overigens geen enkele TV ontvanger aan hebt staan, dan zou de IGMP proxy server helemaal geen rol meer mogen spelen in de maximaal haalbare snelheid.



De EdgeRouter zal overigens die DrayTek met gemak verslaan als we het over throughput hebben. De EdgeRouter is wat dat betreft echt een klasse apart.

Dat neemt niet weg dat ook een DrayTek de taak voor een consumenten aansluiting met gemak moet kunnen volbrengen.





Bron.
Reputatie 3
Badge +1
Wil je echt zeggen dat je voorheen met die DrayTek maar een snelheid van 60Mbps haalde en nu nog maar een snelheid van 40Mbps haalt terwijl je een 500Mbps abonnement hebt?





Bron.




Hi WJB

Goed gelezen, Ik heb me verschreven bedoelde 60MB/s wat overeenkomt met 500Mb/s,

ipv de B 's groot en klein te schrijven had ik het met de M 's groot en klein geschreven, foutje.....



De accelerator zit ook in de 2132 maar niet in de oudere 2130

Het Tv beeld is perfect dus dat gaat wel goed het zit in de up en download van data daarom schreef ik 40Mb/s wat rond de 350mb/s is.



Hoop dat ze dinsdag antwoord sturen van draytek, de kloe zit hem in de 2132..... die lijkt het internet te vertragen terwijl het niet uitmaakt of je een iptv kastje aansluit.

Getest met alleen de 2132 en één PC op een LAN poort van de 2132, configuratie voor routed iptv geactiveerd.



..toegevoegd..

🤒 zit nog wat met de Hardware Acceleratie te spelen in het 2132 menu, volgens de pdf file moet de "Mode: manual" staan en "protocol op UDP" , maar als ik daar TCP voor protocol kies dan loopt de speedtest weer vrolijk 500Mb/s. benieuwd waar draytek support meekomt.



vr grt
Reputatie 1
Goedemorgen, het werk nog steeds erg stabiel, laast was er een stroom storing hier in de wijk, dat was de enige keer dat het niet goed ging met de tv streams, Stb opnieuw instaleren was de truuk in mijn geval. (zal wel te maken hebben met dat als het stroom er weer opkomt alles tegelijk aangaat) Is de firmware 2.0.0 al stabiel om te gebruiken?
Reputatie 7
Is de firmware 2.0.0 al stabiel om te gebruiken?

Die zou ik persoonlijk nog niet gaan gebruiken.

Zelf sla ik 2.0.0 volledig over en zal ik wellicht 2.0.1 gaan installeren tegen de tijd dat die beschikbaar komt.
Reputatie 2
Er zijn nog al wat issues met 2.0.0.

Even wachten op 2.0.1 lijkt me heel verstandig.



https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/EdgeMAX-EdgeRouter-software-version-v2-0-0-has-been-released/td-p/2622433/page/26
Reputatie 3
Badge +1
Opsomming voor gebruik van draytek vigor 2132 met routed iptv



Instellingen volgens onderstaande pdf. Let op het laatste stukje [V2.0].pdf hoort bij de link maar door het [ teken wordt de link onderbroken dus copie paste doen.

https://www.draytek.nl/files/Routed%20IPTV%20[V2.0].pdf

Enige wat je anders moet doen/instellen als het document beschrijft is:


  • bij Hardware acceleratie Mode op Auto of Mode Manual en protocol TCP.
  • bij Wan>>internet access kies WAN 2 ipv WAN5, na aanmaken heet hij toch WAN5
Alles werkt nu en internet gaat met 500Mbps en iptv routed.

Switches in je netwerk gebruiken met IGMP ondersteuning.



Van draytek heb ik nu toch te horen gekregen dat de 2130 en 2132 geen hardware Multicast Acceleration heeft dus de processor moet dit zelf doen wat resulteert in 80% cpu belasting. Het zou dus kunnen gebeuren dat als je met 500Mbps download en TV kijkt dat het mogelijk zou kunnen haperen, ik heb dit niet gezien....



De modellen Vigor 2133, Vigor 2762, Vigor 2862 en Vigor 2926 hebben volgens de PDF beschrijving wel Hardware Acceleration op Multicast verkeer.



vr grt Jan
Reputatie 4
Badge +4
ik had net ook een reboot nodig, na 30 dagen is het inderdaad over met de hw offloading. Lijn kwam niet verder dan 150/150 met 90% CPU belasting.

na een reboot weer volledige snelheid terug en de CPU is weer als normaal.
Badge
Hi Allen,



Aller eerst dankjewel voor alle bijdragen in dit forum!! Dit heeft mij er toe besloten om over te stappen naar ER lite. Eerst al jaren enkele router met wifi gebruikt, maar nu over.



Alles opgezet en met de configuratie van WJB, dank voor het maken en delen er van! Helaas is het niet zonder problemen. Alles werkt incl telefoon. Mijn STB doet het heel kort en geven daarna aan dat het kanaal niet beschikbaar is en dat ik moet zappen. Dit helpt niet.



Ik heb het forum door gelezen, reboot alle devices helpt niet, Querier uit, de STB rechtstreeks aan de ER gehangen. Allemaal geen resultaat.



Mijn opzet ziet er als volgt uit:

NTU->ER Lite->GS108T->GS108Ev2



Aan de ER lite hangt de EB

Aan de GS108T hangen 2 routers in AP modes: Asus RT-AC66U en een Nighthawk X4S R7800





Hierbij de screenshots:



Groet Maikel
Reputatie 7
Heb je na de configuratie en EdgeRouter ook nog een keer opgestart vanuit het scherm "System"?
Badge
De configuratie heb ik op een andere plek gedaan, de ER moest toen helemaal uit voor de installatie
Reputatie 1
Bij mij ging het ook niet goed toen ik de configuratie over een oude probeerde te zetten. Eerst een factory reset gedaan toen het script van wjb gedraaid en toen nog eens een reboot. Mag ook een poweron reboot zijn. Booten duurt best lang. Langer dan een minuut zou zo maar kunnen.
Badge
@Arthur71 Okay, ga ik nog even proberen, thanks! Ik had zelf eerst ook even gerommeld en toen de configuratie via ftp er opgezet.
@wjb bedankt voor het delen van de scripts. Ik heb zelf ook nog een ER lite liggen en zou deze graag inzetten ter vervanging van mijn EB. Ik gebruik echter Telfort i.p.v. KPN. Is de config makkelijk aan te passen zodat ik deze met Telfort kan gebruiken? Voor zover ik weet gebruikt Telfort b.v. geen PPPoe.
Reputatie 7
Telfort gebruikt i.p.v. vlan 6 voor Internet vlan 34 en geen PPPoE maar DHCP.

De benodigde instellingen t.a.v. IPTV lijken identiek te zijn aan die voor KPN.

Telefonie lijkt bij Telfort niet op een apart vlan geplaatst te zijn maar gewoon op vlan 34.

Dat betekent dat het niet mogelijk zal zijn om de Experia Box alsnog achter de EdgeRouter te plaatsen om telefonie af te wikkelen.



Voor Internet en IPTV lijkt het vrij eenvoudig te zijn om de configuratie aan te passen naar Telfort.

Voor telefonie is dat een heel ander verhaal tenzij jij de SIP login gegevens hebt.
@wjb Ik gebruik geen telefonie alleen Internet en IPTV. Ik heb inmiddels je config op mijn ER zitten en dat lijkt helemaal goed gegaan te zijn, Zou jij mij misschien op weg kunnen helpen m.b.t. waar/hoe ik de VLAN's moet aanpassen een PPPoE moet omzetten naar DHCP?
Reputatie 7
Ik neem aan dat je de configuratie voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie hebt gebruikt, klopt dat?

Wat zijn de IP adressen van de DNS servers bij Telfort, of wil je de DNS servers van CloudFlare gebruiken (1.1.1.1 en 1.0.0.1)?

Is op jouw huidige Experia Box IPv6 actief?

Zo ja, wat zijn de IPv6 adressen van de DNS servers bij Telfort?
Reputatie 7
ik had net ook een reboot nodig, na 30 dagen is het inderdaad over met de hw offloading.

Laten we hopen dat firmware versie 1.10.9 snel beschikbaar komt. Deze firmware bevat de fix voor dit issue. Firmware versie 2.0.1 bevat de fix ook, maar ik heb besloten pas over te stappen naar 2.x.x als op het ubnt forum positieve geluiden te horen zijn.



Je kunt natuurlijk ook jouw EdgeRouter elke 4 weken automatisch rebooten.



code:
set system task-scheduler task reboot interval 28d
set system task-scheduler task reboot executable path /sbin/reboot
@wjb Ik heb inderdaad de config zonder telefonie gebruikt. Ik gebruik nu de CloudFlare DNS servers die jij noemt. Telefort heeft (nog) geen IPV6. Kan ik de vlan's aanpassen naar Telfort? Volgens mij gebruikt Telfort vlan 4 voor IPTV en vlan 34 voor Internet zoals je al aangaf.

Ik weet niet precies hoe ik PPPoE moet omzetten naar DHCP en moet ik dan ook nog iets met de MTU doen?
Reputatie 7
Ik zal later vandaag de configuratie opdrachten posten die jouw EdgeRouter Lite 3 geschikt zouden moeten maken voor Telfort.

Deze configuratie opdrachten zullen uitgaan van de "standaard" configuratie voor KPN.

Als daar aanpassingen in gedaan zijn, zoals bijvoorbeeld die DNS servers, dan zal dat fouten kunnen geven.
@wjb Bedankt voor de moeite. Omdat Telfort DHCP gebruikt aan de WAN kant weet niet zeker of het MAC adres van de EB10 ook gecloned moet worden. Ik ben al even bezig geweest met deze config: https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/edge-router-lite-en-telfort-tv-76808 maar die krijg ik niet lekker aan de praat.

Aangezien Telfort (nog) geen native IPv6 heeft is het mogelijk om intern wel IPv6 te gebruiken zodat b.v. de LAN clients de interne DNS server (de ER) kunnen benaderen via IPv6?
Vandaag de Edge router lite 3 op basis van genoemde script geïnstalleerd. (zonder telefonie). Zijn er na installatie nog instellingen te doen? DNS servers? Krijg het internet namelijk niet aan de gang. Alleen sites als Google en Youtube werken. PPPoe geeft status "connected".
Reputatie 7
Na configuratie één keer rebooten en alles zou moeten werken.
Na configuratie één keer rebooten en alles zou moeten werken.

Dat heb ik gedaan, maar geen internet. Raar dat sites als Google en youtube wel werken? Welke DNS is geconfigureerd?
Reputatie 7
De DNS servers van KPN.

Ik denk eerder dat IPv6 hier de spelbreker is.

Zet IPv6 eens uit. (Config Tree - System - ipv6 - disable - plustekentje - Preview - Apply)

Reageer