Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564461 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Nog een vraagje,

Ik heb problemen met de WiFi, ik kan bepaalde apps niet openen onderandere Rabobank, hij blijft dan oneindig laden…

Ik las iets over mss-clamp, wat moet ik hiermee?

Gebruik je toevallig Windows Defender en heb je daarvoor gisteren (vrijdag) een update gekregen? Zo ja, dan zou dat het niet kunnen openen van de apps kunnen verklaren. Microsoft is al bezig om dit probleem op te lossen.

Nog een vraagje,

Ik heb problemen met de WiFi, ik kan bepaalde apps niet openen onderandere Rabobank, hij blijft dan oneindig laden…

Ik las iets over mss-clamp, wat moet ik hiermee?

Gebruik je toevallig Windows Defender en heb je daarvoor gisteren (vrijdag) een update gekregen? Zo ja, dan zou dat het niet kunnen openen van de apps kunnen verklaren. Microsoft is al bezig om dit probleem op te lossen.

Sorry, vergeten erbij te zetten. Het gaat om apps op de telefoon, die open je en blijven maar laden alsof het IP adres geblokkeerd wordt..

Reputatie 7
Badge +9

Nog een vraagje,

Ik heb problemen met de WiFi, ik kan bepaalde apps niet openen onderandere Rabobank, hij blijft dan oneindig laden…

Ik las iets over mss-clamp, wat moet ik hiermee?

Gebruik je toevallig Windows Defender en heb je daarvoor gisteren (vrijdag) een update gekregen? Zo ja, dan zou dat het niet kunnen openen van de apps kunnen verklaren. Microsoft is al bezig om dit probleem op te lossen.

Sorry, vergeten erbij te zetten. Het gaat om apps op de telefoon, die open je en blijven maar laden alsof het IP adres geblokkeerd wordt..

In dat geval gaat mijn verhaal niet op. 😉

Nu zie ik dat er een aparte config is voor internet via de SFP poort. Is het een grote aanpassing om dit handmatig om te zetten wanneer ik zover ben? 

Als je in de config.boot alle entries eth0 vervangt door eth3 dan werkt het weer. Daarna kan je eth0 weer toevoegen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Rechtstreeks op de router met winscp bijvoorbeeld? Of een backup downloaden vanuit de webinterface, aanpassen en terug uploaden?

Reputatie 7

Nu zie ik dat er een aparte config is voor internet via de SFP poort. Is het een grote aanpassing om dit handmatig om te zetten wanneer ik zover ben? 

Als je in de config.boot alle entries eth0 vervangt door eth3 dan werkt het weer. Daarna kan je eth0 weer toevoegen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Rechtstreeks op de router met winscp bijvoorbeeld? Of een backup downloaden vanuit de webinterface, aanpassen en terug uploaden?

Via winscp de config.boot naar jouw PC dowloaden en daar de wijziging doorvoeren. Vervolgens met winscp weer terugplaatsen en de EdgeRouter rebooten.

Je doet er verstandig aan om ook altijd een volledige backup op een PC te plaatsen zodat je altijd weer terug kunt naar die situatie.

Nu zie ik dat er een aparte config is voor internet via de SFP poort. Is het een grote aanpassing om dit handmatig om te zetten wanneer ik zover ben? 

Als je in de config.boot alle entries eth0 vervangt door eth3 dan werkt het weer. Daarna kan je eth0 weer toevoegen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Rechtstreeks op de router met winscp bijvoorbeeld? Of een backup downloaden vanuit de webinterface, aanpassen en terug uploaden?

Via winscp de config.boot naar jouw PC dowloaden en daar de wijziging doorvoeren. Vervolgens met winscp weer terugplaatsen en de EdgeRouter rebooten.

Je doet er verstandig aan om ook altijd een volledige backup op een PC te plaatsen zodat je altijd weer terug kunt naar die situatie.

Oké, dat heb ik dus gedaan. Ik zie in de GUI nu netjes eth3 enabled en de vendor van mijn SFP module, maar de link is down en speed is n/a. Ik heb mijn Edgerouter nu dus direct op glas aangesloten. Zijn er nog meer dingen die ik moet aanpassen behalve eth0 naar 3 voor een directe werking op glas?

Reputatie 7

Oké, dat heb ik dus gedaan. Ik zie in de GUI nu netjes eth3 enabled en de vendor van mijn SFP module, maar de link is down en speed is n/a. Ik heb mijn Edgerouter nu dus direct op glas aangesloten. Zijn er nog meer dingen die ik moet aanpassen behalve eth0 naar 3 voor een directe werking op glas?

Nee, op de EdgeRouter hoef je verder niets aan te passen. Ik neem aan dat jij een AON glasvezel aansluiting hebt en niet een XGS-PON aansluiting. Klopt dat?

Ik heb het zojuist werkend! Ik moest in de instellingen van mijn FTTH de speed/duplex op 1000/full zetten. Ik ben blij! 😄

Oké, dat heb ik dus gedaan. Ik zie in de GUI nu netjes eth3 enabled en de vendor van mijn SFP module, maar de link is down en speed is n/a. Ik heb mijn Edgerouter nu dus direct op glas aangesloten. Zijn er nog meer dingen die ik moet aanpassen behalve eth0 naar 3 voor een directe werking op glas?

Nee, op de EdgeRouter hoef je verder niets aan te passen. Ik neem aan dat jij een AON glasvezel aansluiting hebt en niet een XGS-PON aansluiting. Klopt dat?

Klopt inderdaad! Zie mijn vorige post, dat maakte het verschil!

Misschien toch iets te vroeg gejuicht…

In mijn dashboard is de module nu netjes groen en geeft aan dat deze connected is.

Echter valt het mij op dat ik bij KPN internet geen IP adres meer zie en daar voorheen wel een IP adres zag, zowel v4 als 6. Er lijkt iets toch nog niet helemaal goed?

 

Reputatie 7

Dus je ziet in de dashboard geen IPv4 adres bij de pppoe interface?

Waar is jouw pppoe verbinding in de dashboard?

Dus je ziet in de dashboard geen IPv4 adres bij de pppoe interface?

Plaats eens een screenshot.

Screenshot aan mijn vorige post toegevoegd. Dat is wat ik nu zie. Met pppoe bedoel je de FTTH interface?

Reputatie 7

Met pppoe bedoel je de FTTH interface?

Nee, daarmee bedoel ik de pppoe interface, dat is namelijk de interface die het IP adres krijgt.

 

Met pppoe bedoel je de FTTH interface?

Nee, daarmee bedoel ik de pppoe interface, dat is namelijk de interface die het IP adres krijgt.

 

Die heb ik niet, dit is alles dat ik heb:

Volgens mij heb ik deze interface ook nooit gehad?

Ik heb overigens de Edgerouter 4.

Bedankt weer!

Reputatie 7

Ik heb overigens de Edgerouter 4.

Ook ik heb een EdgeRouter 4 en ook ik gebruik de SFP poort als WAN interface.

Je zult echter wel een pppoe interface moeten hebben.

 

Ik heb overigens de Edgerouter 4.

Ook ik heb een EdgeRouter 4 en ook ik gebruik de SFP poort als WAN interface.

Je zult echter wel een pppoe interface moeten hebben.

 

Hmm.. probeer hem toe te voegen met id 0 en dat gaat mis. Met id 1 lukt het wel. Het lijkt of hij wel ergens bestaat maar niet getoond wordt. Misschien is mijn config niet helemaal lekker meer… kan ik deze interface terugvinden in de configtree?

Reputatie 7

Uiteraard bestaat pppoe0 al, dat is immers jouw echte verbinding met Internet.

 

Uiteraard bestaat pppoe0 al, dat is immers jouw echte verbinding met Internet.

 

Heel vreemd, in mijn config.boot is hij er wel maar vanuit de GUI en config tree niet. Ik kreeg ook een foutmelding toen ik de config.boot teruggezette via winscp over “permission denied” maar toch had hij het gedaan….

Edit: permission denied had te maken met een timestamp die hij bij wilde werken. Met deze optie uit is het geen probleem!

M’n oude config teruggeplaatst en dan is pppoe0 er weer netjes. Er gaat dus toch iets fout tijdens het aanpassen en opslaan van de file misschien? Kan het te maken hebben met de bewerking in Windows met line ends of bepaalde formatting? Ik gebruik notepad++ om het aan te passen

Reputatie 7

Dan toch maar het configuratiescript voor de EdgeRouter 4 - SFP gebruiken en jouw eigen wijzigingen daar achteraf weer in doorvoeren.

Dan toch maar het configuratiescript voor de EdgeRouter 4 - SFP gebruiken en jouw eigen wijzigingen daar achteraf weer in doorvoeren.

Dit is heel bijzonder. Ik heb de config.boot overgezet uit die package en nog steeds geen pppoe interface. Ik denk dat ik helemaal opnieuw moet beginnen en de router moet resetten…

Dan toch maar het configuratiescript voor de EdgeRouter 4 - SFP gebruiken en jouw eigen wijzigingen daar achteraf weer in doorvoeren.

Het is allemaal gelukt hoor. Router maar even gereset en scripts opnieuw uitgevoerd.

Ik ben weer online rechtstreeks verbonden aan het glas. Bedankt weer! :)

Dag allen,

 

Ik had een vraag. Ik ben bezig om te kijek of mijn tp-link er605 gebruikt kan worden ipv mijn experia box. Thuis heb ik kpn IPTV en internet via glasvezel. op dit moment staat de router van kpn de experiabox aan met 1 client de tp-link router. Ik heb 2 Kpn iptv’s deze zijn aangesloten op te tp link op poort 3,4 poort 5 is de lan die gaat door naar een switch. poort 1 is de WAN naar de experiabox. 

Nou heb ik al het snel even zonder echt veel uit te zoeken geprobeerd de router achter de de modem te doen. na even snel prutsen met settings kreeg ik het voor me kaar om een ip/default gateway/dns server te krijgen van kpn via PPPoE. maar geen internet verbinding werkte op de apparaten en tevsn TV ook niet. (Dit lijkt mij een fout van mij zelf in de router instellingen maar toch ik dacht vermeld het even). IGMP Snooping staat aan. 

Zijn er nog dingen die ik moet doen? of moet opletten? zijn er mischien mensen die met de zelfde router dit al eens hebben gedaan? 

Hoor het dan Graag!

 

Onderstaand is hoe ik het toen had ingesteld: 

PS in de rode crikel stonden toen de gegevsn van KPN Mijn IP adres gateway e.t.c. 

 

Verder heb ik een aantal opties voor IPTV binnen in de router zitten: 

Er zijn twee opties voor “Mode” bridge of custom Onderstaande foto is Custom:

Groet Mick!

Reputatie 7

Helaas is de TP-Link ER605 niet geschikt voor KPN TV omdat de IGMP proxy server niet zo geconfigureerd kan worden dat deze aan de WAN zijde met vlan 4 verbonden wordt.

Ah kijk vandaar!

Wel jammer maar goed niks aan te doen.

 

Bedankt voor de reactie!

Reageer