Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563277 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Yes I have a problem with iptv so I have kpn tv.  Now i am watching tv through an app on  my tv but that's not iptv :)

@Arno de Jong, Heb je mijn eerdere bericht gelezen?

@wjb I do have TV also, just no one is watching it in the house =)

Option to have TV functional is not needed. 

Why do you spent money on a TV subscription when you are not using it.

For Internet only any router will do on which you can setup a pppoe session on vlan 6. This is the only requirement.

When you want to have TV operational, please check the list of routers in de openings message of this topic as those are the only router known to be successfully used by customers on the KPN network.


The first one i was on my mind is Synology RT6600ax as is mentioned in article of one that is tested. My own preference is Asus due to good experience with them so far.

To sum it up, the main thing is PPPoE session on vlan6. 

If there is any extra words of wisdom, pls share it =)

Gisteren upgrade naar Hussel 100Mbps aangevraagd en kreeg ook meteen het nieuwe Android IPTV kastje toegestuurd. 

Dat werkt super! Al dat lastige router configuratie gedoe met die Motorola is niet meer nodig :)  

Apart vlan aangemaakt voor IPTV en daar de DIW7022 op ingeprikt en na een FW update werkt het vlekeloos. Heel blij mee! 

 

Reputatie 7

Gisteren upgrade naar Hussel 100Mbps aangevraagd en kreeg ook meteen het nieuwe Android IPTV kastje toegestuurd. 

Dat werkt super! Al dat lastige router configuratie gedoe met die Motorola is niet meer nodig :)  

Apart vlan aangemaakt voor IPTV en daar de DIW7022 op ingeprikt en na een FW update werkt het vlekeloos. Heel blij mee! 

Als jij de beste beeldkwaliteit uit jouw TV+ Box wilt halen dan zal je jouw router precies zo moeten configureren als met de "oude" TV ontvangers. Anders zal de TV+ Box, zelfs als deze op multicast ingesteld staat, gebruik maken van unicast streams en daarvan zijn de beeld- en geluidskwaliteit beduidend minder dan als er van multicast gebruik gemaakt wordt.

Hmmm, ik was al bang dat er een addertje onder het gras zou zitten :)

Dat van die beeldkwaliteit was me nog niet opgevallen, maar ik lette er ook niet echt op.

Maar ik las dat er nog maar 3 kanalen zijn die in 4K resolutie worden uitgezonden.

Of geeft het ook nog een merkbaar verschil met die niet 4K kanalen ?

 

Bedankt voor je reactie weer wjb

Reputatie 7

Maar ik las dat er nog maar 3 kanalen zijn die in 4K resolutie worden uitgezonden.

Of geeft het ook nog een merkbaar verschil met die niet 4K kanalen ?

Het gaat niet om 4K maar om een beduidend hogere bitrate bij kanaal 1 t/m 10.

Na update van Edge Router 4 naar 2.0.9 hotfix 6 krijg ik foutcode 563  op de iptv kastjes.

Vervolgens vragen deze om nieuwe software op te halen wat lijkt te lukken, maar daarna komt foutcode 563.

@wjb enig idee..... 

Reputatie 7
Badge +10

IGMP Proxy een keer uitschakelen (deze instelling wegschrijven) erna weer inschakelen (+ vastleggen). Als dat niet helpt, TV-kastje een uurtje of wat van de stroom afhalen, en weer inschakelen.

Na update van Edge Router 4 naar 2.0.9 hotfix 6 krijg ik foutcode 563  op de iptv kastjes.

Vervolgens vragen deze om nieuwe software op te halen wat lijkt te lukken, maar daarna komt foutcode 563.

@wjb enig idee..... 

563 storing opgelost, nu 843.…

We zoeken verder

Inmiddels 1x bekabeld aan de router gekoppeld (ipv aan de switch met IGMP) en alles werkt. Daarna weer aan de switch... en alles werkt weer als een zonnetje.

Reputatie 7

Heb je in de cli al een keer het commando restart igmp-proxy uitgevoerd?

Reputatie 7
Badge +10

Het is inmiddels kennelijk al opgelost. (Zonder informatie te hebben van een aangesloten switch).

Het commando "restart igmp-proxy” heeft naar ik vermoed een vergelijkbare uitwerking als uit-
en inschakelen van die functie met wat ik eerder voorstelde (bij gebrek aan een “restart” functie).

Het blijft rommelen in de marge met een KPN TV-ontvanger, en andere netwerkfuncties.

Het is inmiddels kennelijk al opgelost. (Zonder informatie te hebben van een aangesloten switch).

Het commando "restart igmp-proxy” heeft naar ik vermoed een vergelijkbare uitwerking als uit-
en inschakelen van die functie met wat ik eerder voorstelde (bij gebrek aan een “restart” functie).

Het blijft rommelen in de marge met een KPN TV-ontvanger, en andere netwerkfuncties.

De switch is een Netgear GS108EV3. Ik heb heb het probleem gereconstrueerd en inderdaad heeft "restart igmp-proxy" ook tot gevolg dat het weer werkt. Waarvoor dank @babylonia en @wjb

Reputatie 7

@PaulGr schreef:

Ik heb heb het probleem gereconstrueerd …

Hoe heb je het dan kunnen reconstrueren?

 

@PaulGr schreef:

Ik heb heb het probleem gereconstrueerd …

Hoe heb je het dan kunnen reconstrueren?

 

Ik had nog een tweede edge router 4 staan met de oude firmware en hetzelfde kunstje nogmaals gedaan, maar dan zonder de directe kabelverbinding en alleen het IGMP-proxy commando.

Door mijn werk in een datacenter hier thuis ook het e.e.a. redundant aanwezig 😉

Reputatie 7

PaulGr schreef:

Ik had nog een tweede edge router 4 staan met de oude firmware en hetzelfde kunstje nogmaals gedaan

Het is een bekend issue dat de IGMP proxy server bij de eerste opstart na een firmware upgrade niet correct start en dat het commando "restart igmp-proxy" dan ervoor zorgt dat dit alsnog goed komt.

Het lijkt erop dat de IGMP proxy server in die situatie opgestart wordt voordat de verbinding op vlan 4 tot stand is gekomen.

PaulGr schreef:

Ik had nog een tweede edge router 4 staan met de oude firmware en hetzelfde kunstje nogmaals gedaan

Het is een bekend issue dat de IGMP proxy server bij de eerste opstart na een firmware upgrade niet correct start en dat het commando "restart igmp-proxy" dan ervoor zorgt dat dit alsnog goed komt.

Ik ga het onthouden 😉 nogmaals bedankt!

 

Hey Wjb,

 

Ik heb jouw script gevolgd en de Edgerouter X gekocht voor dit doeleinde om mijn KPN box 12 te vervangen.

 

Het internet deed het meteen goed, maar mijn tv signaal loopt na een paar minuten vast en dan zegt het tv kastje geen connectie meer te hebben.

Mijn setup:

  • Edgerouter x (ingesteld volgens script Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).)
  • Router gaat naar een switch van KPN (die ik nodig had om mijn televisie te kunnen kijken terwijl in m'n internet doorverbind, naar mijn weten heeft die een vlan)
  • En vervolgens het tv kastje op die switch aangesloten

 

Update:

Ik had stiekem een oude switch aangesloten ipv de managed GS105Ev2 – 5-Port Gigabit ProSAFE Plus switch die ik ooit van KPN gekregen had. Nu ik deze switch tussen het signaal van mijn router en het tv kastje gezet heb, lijkt het televisie signaal weer goed te werken.

Na inloggen op de managed switch kon ik verder geen instellingen vinden, kan je mij vertellen hoe die managed switch zonder instellingen het probleem kan verhelpen?

Groetjes,

Charlotte

Reputatie 7

@Charriej, Goed te lezen dat alles nu weer werkt en dat de switch de boosdoener bleek te zijn.

Je doet er verstandig aan om geen andere poorten van de EdgeRouter X te gebruiken aangezien de ingebouwde switch van de ER X geen IGMP snooping ondersteunt.

Wil je wel de andere poorten van de ingebouwde switch kunnen gebruiken, kies dan voor één van de andere scripts voor de ER-X.

 

Op die GS105Ev2 staat IGMP snooping standaard aan en dat zorgt ervoor dat de TV streams alleen naar de TV ontvanger(s) doorgestuurd wordt.

Ah, helaas heb ik te snel geroepen. Hoewel het tv signaal het aanzienlijk langer volhoudt, is het helaas nog niet opgelost.

Ik heb op de ER X alleen poort 0 (incoming internet) en poort 1(naar de switch in mijn netwerk) in gebruik.

Heb ik dan alsnog een ander script nodig om dit goed te laten werken?

 

Reputatie 7

Ik heb op de ER X alleen poort 0 (incoming internet) en poort 1(naar de switch in mijn netwerk) in gebruik.

Heb ik dan alsnog een ander script nodig om dit goed te laten werken?

Nee, dan is dat script wat jij gebruikt prima.

Ik neem aan dat je ook de TV ontvanger(s) even opnieuw gestart hebt.

Staat IGMP snooping aan op die switch?

Dat kan je zien onder System → Multicast.

Ja ik heb de tv-ontvanger opnieuw gestart

en yep IGMP snooping staat aan

 

 

Reputatie 7

Dat ziet er allemaal goed uit en ik neem aan dat je op de ER-X in de cli het commando "restart igmp-proxy" uitgevoerd hebt.

Wat is er verder op die switch aangesloten?

Ik had nog niet de "restart igmp-proxy" uitgevoerd, nu gedaan dus ik kijk het even aan!

Nope helaas, de restart van de proxy zorgde ervoor dat de foutmelding van het tv-kastje even wegging (foutcode: stb-nmc-400) maar hij is weer terug.

Op de managed switch zit op poort 1 het tv kastje en op poort 2 de switch naar de rest van mijn netwerk.

Reageer