Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 1
Mijn iTV app werkt weer op mijn ios10.3.3. Mijn weekend is weer ok. Bedankt kpn .
Hallo ,
Is er al een oplossing voor dit probleem gaat nu wel erg lang duren en begint een beetje vervelend te worden .
Graag hoor ik er iets over , gebruik de app normaal heel veel maar moet deze nunalmruim een week missen .
Groet Cp plas
Ik heb nu voor de vierde keer de nieuwe tv app verwijderd en opnieuw geinstaleerd op mijn Ipad maar doet het nog steeds niet
Kom nu eindelijk wel in het hoofdmenu maar daar houd het dan ook mee op..... krijg nu telkens "laden video mislukt" in beeld en thats it.
Is er iets aan te doen ?
Hallo ,
Is er al een oplossing voor dit probleem gaat nu wel erg lang duren en begint een beetje vervelend te worden .
Graag hoor ik er iets over , gebruik de app normaal heel veel maar moet deze nunalmruim een week missen .
Groet Cp plas

Hij werkt gelukkig weer ?????
Reputatie 7
Voor vanavond staat de opname van MINDF*CK gepland. Interessant hierbij is dat de opname gepland staat voor de HD-"Glas" variant van NPO 1 terwijl in de app zowel bij de SD variant als bij de HD variant getoond wordt dat de uitzending opgenomen zal worden.

Ik heb al langere tijd het vermoeden dat de HD-"Glas" zenders m.b.t. opnames meelopen in de HD op 1 functionaliteit zodat hierbij ook de SD en HD variant opgenomen worden. Misschien kunnen jullie je nog herinneren dat, lang geleden, door een bug opnames voor elke variant (SD, HD en HD-"Glas") getoond werden in het overzicht van opnames. Ook toen stonden bij opnames van HD-"Glas" zenders de SD en HD variant er al tussen.

Dit geeft mij een klein beetje hoop dat het op korte termijn mogelijk zal worden opnames van HD-"Glas" zenders via de app terug te kunnen kijken en dat daarmee het onderstaande tot het verleden zal gaan behoren.

Reputatie 7
Helaas is dit op mijn OnePlus 5T het resultaat na het naar beneden scrollen in de gids

Gelukkig zitten ze er bovenop, vandaag een update ontvangen die dit issue verholpen heeft. ☺️
Reputatie 7
Net als (denk ik) vele anderen snap ik echt de meerwaarde niet van het scherm "Kijken".

Het is een koud scherm zonder enige inspiratie en de functies zijn ook gewoon op het hoofdscherm beschikbaar.

En waarom overigens dan ook niet de knop "Opnames" op dat, mijns inziens volstrekt overbodige, "Kijken" scherm.
Badge
bedankt voor de update maar helaas :(



Vandaag update voor Android ontvangen maar wij kunnen ook nog steeds niet kijken 😩
Nieuwe app zou een verbetering moeten zijn maar mis het overzicht bij de tv gids. Kan wel scrollen maar toch. Vond de vorige lay-out veel fijner. Lees dat ik niet de enige ben die het overzicht mist. Dit zou toch beter kunnen!
Reputatie 3
Badge
Vandaag wederom update en idd nog steeds de melding sorry er ging iets fout 😭

overigens lijkt de app sneller te werken en alles gaat goed kan door gids en opnames heen maar kan niks afspelen!
Reputatie 7
Nieuwe app zou een verbetering moeten zijn maar mis het overzicht bij de tv gids. Kan wel scrollen maar toch. Vond de vorige lay-out veel fijner. Lees dat ik niet de enige ben die het overzicht mist. Dit zou toch beter kunnen!Zeer zeker zou dat veel beter kunnen. Misschien is jullie opgevallen dat de look & deel van de iTV app van KPN heel erg veel overeenkomsten vertoont met de Ziggo Go app. Wellicht dezelfde leverancier?
Dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om ook die horizontale gids even op te nemen.

Reputatie 5
Badge +5
Net als (denk ik) vele anderen snap ik echt de meerwaarde niet van het scherm "Kijken".

Het is een koud scherm zonder enige inspiratie en de functies zijn ook gewoon op het hoofdscherm beschikbaar.

En waarom overigens dan ook niet de knop "Opnames" op dat, mijns inziens volstrekt overbodige, "Kijken" scherm.

Ik ben erg blij met dit 'overbodige' scherm, want op één van mijn twee tablets werken de menubalken in het hoofdscherm niet.

Ik kan drukken wat ik wil, maar ze reageren niet.
Dus wat mij betreft is het 'kijken' scherm (waarschijnlijk door een bug in de app) volstrekt niet overbodig, maar onmisbaar.
Waardeloos die nieuwe veranderingen. Gids niet meer overzichtelijk. Als je 2 programma,s achter elkaar opneemt en je wilt die apart later bekijken zit je eerst giga lange tijd de andere opname te bekijken, doordpoelen gaat niet. Opstarten duur vreselijk lang zowel bij aanklikken kpn itv app als bv bij opnames.
Scherm lijkt nu op de netflix.ook zo onoverzichtelijk. Waardeloos dit dus. Gauw terug naar vorige graag!!!!


Ook hier iemand die direct terug wil naar de oude! Zoveel ellende nu. Zag het op mij telefoon en dus de app op de ipad geen update gegeven. Tot ik er net achter kwam dat een ander dat voor mij gedaan heeft.... Nu daar ook opgescheept met een app die niet werkt.
Waarom is er geen mogelijkheid om terug te gaan naar een eerdere update...
Reputatie 7
Badge +22
@Paul_,

Waarom mag je wel FOX Sports Eredivisie SD en Ziggo Sports SD buitenhuis kijken maar Fox Sports Eredivisie HD en Ziggo Sports HD niet? dan krijg je de melding 'Deze zender is alleen thuis te bekijken'.

Beetje apart.....
Dat vind ik inderdaad ook apart! En eigenlijk onlogisch.
Reputatie 7
Badge +22
Dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om ook die horizontale gids even op te nemen.

@wjb Klik op een zenderlogo, en hij staat in horizontaal:

😉
Reputatie 7
@DennisSchreve, moet je me toch eens uitleggen wat je bedoelt.
Het eerste screenshot (die van de gids in de Ziggo Go) app toont de gids wat mij betreft juist horizontaal en het op die manier presenteren van de gids is wat mij betreft veel overzichtelijker en ook meer in overeenstemming met de gids op de TV ontvangers.
Reputatie 7
Badge +22
Dit bedoel je toch:

Verticale gids:



Horizontale gids:



Dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om ook die horizontale gids even op te nemen.Dat begrijp ik uit jou tekst. Daarom liet ik je de horizontale gids zien dat ie er ook is. Of begrijp ik het nou verkeerd? 🤔 😎
Reputatie 7
Of begrijp ik het nou verkeerd? 🤔 😎Je begrijpt het verkeerd, ik wil graag de horizontale gids zoals die in de Ziggo Go app is opgenomen.
Horizontale gids:

Aangezien beide apps vast en zeker door dezelfde leverancier ontwikkeld zijn, kan het niet zo moeilijk zijn om de horizontale gids uit de Ziggo Go app (zie screenshot) ook in de iTV app van KPN op te nemen.
Reputatie 7
Badge +22
Of begrijp ik het nou verkeerd? 🤔 😎Je begrijpt het verkeerd, ik wil graag de horizontale gids zoals die in de Ziggo Go app is opgenomen.
Horizontale gids:

Aangezien beide apps vast en zeker door dezelfde leverancier ontwikkeld zijn, kan het niet zo moeilijk zijn om de horizontale gids uit de Ziggo Go app (zie screenshot) ook in de iTV app van KPN op te nemen.
Ach, wat dom van me! Ik zie nu dat ie van Ziggo is, had even niet opgelet! Ik dacht dat die van KPN was, stom van me! 😁 Maar om op jou verhaal terug te komen: ik wil graag de horizontale gids zoals die in de Ziggo Go app is opgenomen.Ik ben het met je eens, dat ie van Ziggo er beter uit ziet. En begrijp dat je dit ook graag ziet bij de ITV-app van KPN.
Reputatie 7
Ik zie nu dat ie van Ziggo is, had even niet opgelet! Ik dacht dat die van KPN was, stom van me! 😁 Zo zie je maar, die twee apps lijken zo ontzettend veel op elkaar dat ik er 100% van overtuigd ben dat deze door dezelfde organisatie ontwikkeld zijn. Ik snap ook niet hoe je als KPN er voor kunt kiezen dat jouw app er zo ongeveer hetzelfde uitziet als die van jouw concurrent. Kies dan in ieder geval voor een look die aansluit bij jou als organisatie.
Alleen al de keuze voor een andere achtergrondkleur zal mijns inziens leiden tot een andere beleving. Persoonlijk zou ik kijken wat er gebeurt als je de blauwe kleur van de menu's van de TV ontvanger ook als achtergrondkleur in de app zou gebruiken.
Reputatie 7
Badge +22
Alleen al de keuze voor een andere achtergrondkleur zal mijns inziens leiden tot een andere beleving. Persoonlijk zou ik kijken wat er gebeurt als je de blauwe kleur van de menu's van de TV ontvanger ook als achtergrondkleur in de app zou gebruiken.Ja, dat zou ik inderdaad best een goed idee vinden wat je hier verwoord. Hopelijk kan 1 van de moderators dit meenemen naar de afdeling die hier over gaat. 🙂
Voor wie de oude nog ff wil zie deze reactie van wjb:
De oude iTV app (versie 5.6.2) is eventueel te downloaden vanaf http://kpn-interactieve-tv.apk.cafe
Reputatie 7
Badge +22
Voor wie de oude nog ff wil zie deze reactie van wjb:
De oude iTV app (versie 5.6.2) is eventueel te downloaden vanaf http://kpn-interactieve-tv.apk.cafe
Zitten zelfs screenshots bij van de allernieuwste app:

😁
Reputatie 7
Badge +16
Neem dan liever versie 5.6.1 anders krijg je na 3x opstarten het aanmeldingsformulier.
Maar zoals altijd moet je je wel afvragen of je dat echt wil. Deze versie krijgt immers geen updates en support meer en installatie en gebruik is op eigen risico.
Het zal ongetwijfeld al ergens benoemd zijn maar na de laatste update doet iTV het niet meer opmjn Archos tablet (android versie 5.01) Alles gaat prima tot je TV wil kijken of een opgenomen item wil terug zien dan komt er "Error decoding media" te staan en blijft het zwart. Ligt dit aan mijn tablet of aan de app op mijn HTC telefoon werkt deze prima