Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Daccie. Wat vervelend dat je niet op jouw tablet tv kan kijken via onze app. Wat je kunt proberen is de iTV app verwijderen en opnieuw installeren? Verder maakt onze app maakt gebruik van Chrome, heb je Google Chrome al geüpdatet

Hoi @Daccie. Wat vervelend dat je niet op jouw tablet tv kan kijken via onze app. Wat je kunt proberen is de iTV app verwijderen en opnieuw installeren? Verder maakt onze app maakt gebruik van Chrome, heb je Google Chrome al geüpdatet

Bedankt voor de snelle reactie. Alles is voor zover ik weet geüpdatet. Ik heb een Samsung tablet gehaald en daar doet de app het gewoon. Heeft het dan toch met de Mediatek processor te maken? 

Reputatie 2
Badge

Hoi @Daccie. Wat vervelend dat je niet op jouw tablet tv kan kijken via onze app. Wat je kunt proberen is de iTV app verwijderen en opnieuw installeren? Verder maakt onze app maakt gebruik van Chrome, heb je Google Chrome al geüpdatet

ik kan wel kijken, mijn punt is dat jullie alle multitasking functies op Apple momenteel blokkeren, dus als ik wil overschakelen naar mijn email of de internet browser, dan stopt kpn itv app met afspelen van live of terug kijk tv (in verkleint venster, PiP), idem als ik snel helderheid of volume van het apparaat wil aanpassen via het OSD bedieningspaneel vanuit de rechter bovenhoek van iOS.

Reputatie 7
Badge +17

@DaveFlash Wat gek dat de app dan stopt met afspelen, ik weet overigens niet of wij dit nu blokkeren. Gebruik je de itv app om bijvoorbeeld te casten of wil je dat hij (net als YouTube) in miniatuur blijft doorspelen? Ik kan het even voorleggen bij de ontwikkelaars of dit mogelijk gaat worden of überhaupt zou kunnen als je wilt?  

Reputatie 2
Badge

@DaveFlash Wat gek dat de app dan stopt met afspelen, ik weet overigens niet of wij dit nu blokkeren. Gebruik je de itv app om bijvoorbeeld te casten of wil je dat hij (net als YouTube) in miniatuur blijft doorspelen? Ik kan het even voorleggen bij de ontwikkelaars of dit mogelijk gaat worden of überhaupt zou kunnen als je wilt?  

dat laatste ja, dat kan gewoon want apple beidt de tools om de app geschikt te maken voor multitasking en picture in picture / miniatuurbeeld

Reputatie 7
Badge +17

@DaveFlash Ik heb het voorgelegd aan de desbetreffende afdeling. Zodra ik antwoord heb meld ik het hier aan je! :grin:

Is het een idee dat de ontwikkelaars van de KPN itv app met de makers van de Solcon app of de mensen van Stoneroos de ontwikkelaar van de Telfort Glasvezel TV app om de tafel gaan zitten. Zusje Solcon heeft een in mijn ogen functionelere app dezelfde functionaliteit die ik bij Telfort via oud glasvezel had en nu met de huidige KPN /Telfort app nog steeds mis.

Blijkens de site heeft Stoneroos al of nog connecties met KPN.

 

Reputatie 7
Badge +25

Is het een idee dat de ontwikkelaars van de KPN itv app met de makers van de Solcon app of de mensen van Stoneroos de ontwikkelaar van de Telfort Glasvezel TV app om de tafel gaan zitten. Zusje Solcon heeft een in mijn ogen functionelere app dezelfde functionaliteit die ik bij Telfort via oud glasvezel had en nu met de huidige KPN /Telfort app nog steeds mis.

Blijkens de site heeft Stoneroos al of nog connecties met KPN.

Ik welk opzicht hebben zij een in jouw ogen functionelere app? Kun je specifiek zijn? Dan geven we de feedback met alle liefde door natuurlijk. Ze staan daar ook heel erg open voor... KPN heeft sowieso een zakelijke relatie met Stoneroos inderdaad. Niet voor de app, maar wel voor andere zaken.

@Paul_  het lijkt mij dat het plaatje duidelijk genoeg is?

De radio kanalen toegankelijk bijvoorbeeld. Het menu zelf oogt prettiger. Niet dat windows 8.1 blokken gevoel wat deze app mij nog steeds geeft. Efficienter gebruik van de scherm ruimte iets wat ik al eerder heb genoemd. Eerlijk gezegd staat mij dat ook een beetje tegen in de smart tv app ik mis daar het snel naar knopje die de gewone app wel heeft.

Wel melden dat ik aangenaam verrast ben dat het Videoland content makkelijker toegankelijk is  nog niet onder een eigen tab het begin is er noem ik dit maar net niet af. Uiteraard verschillen persoonlijke voorkeuren mogelijk scheelt het kunnen veranderen van de zwarte achtergrond al.

Ik ken de app van Solcon verder niet,  een feature in de Telfort Glasvezel tv app de zender kunnen kiezen en op de tv ontvanger kijken missen wij nog steeds, ik heb daar een topic over gestart. Zonder de Solcon app te kennen komt de uitstraling de 'look and feel' beter over.

 

De Telfort Glasvezel tv app had ook beperkingen in de beschikbare kanalen die op de tablet zichtbaar waren, dat is niet veel anders met de huidige app.

Het is hier of topic maar wel relevant ik ben bij Telfort door een verhuizing en andere klanten na mij door de afbouw van dat systeem op dit platform terecht gekomen als je dan in mijn eigen ogen beter gewend bent valt dit tegen. Zelfs de voorloper van de huidige itv app was prettiger in mijn ogen.

Reputatie 7
Badge +25

@Paul_  het lijkt mij dat het plaatje duidelijk genoeg is?

Nee, anders had ik het niet gevraagd. :wink:

De radio kanalen toegankelijk bijvoorbeeld. Het menu zelf oogt prettiger. Niet dat windows 8.1 blokken gevoel wat deze app mij nog steeds geeft. Efficienter gebruik van de scherm ruimte iets wat ik al eerder heb genoemd. Eerlijk gezegd staat mij dat ook een beetje tegen in de smart tv app ik mis daar het snel naar knopje die de gewone app wel heeft.

Wel melden dat ik aangenaam verrast ben dat het videoland content makkelijker toegankelijk is toch nog niet onder een eigen tab. Het begin is er noem ik dit maar net niet af. Uiteraard verschillen persoonlijke voorkeuren mogelijk scheelt het kunnen veranderen van de zwarte achtergrond al.

Ik ken de app van Solcon verder niet het in de app de zender kunnen kiezen en op de tv ontvanger kijken mis ik ook nog steeds ik bedoel,dus deze app al zapper gebruiken een feature in de Telfort glasvezel TV app ik heb daar een topic over gestart. Zonder de Solcon app te kennen komt de uitstraling de 'look and feel' beter over.

Aan sommige dingen die je noemt worden gewerkt. Als je de recente enquête hebt ingevuld kan je wel ongeveer opmaken waar dat over gaat. Of de radiokanalen ooit worden toegevoegd, en of er een AB mogelijkheid komt weet ik niet, maar zijn inderdaad wel dingen die we al eerder hebben aangegeven.

Je geeft aan dat “het begin er is” en dat “het niet af is”. Helemaal mee eens, en gelukkig zijn de developers het daar ook over eens.

Die enquette heb ik helaas gemist en ik vraag me af of deze ook op het Telfort forum is gedeeld uit eindelijk gebruiken we dezelfde app. 

Ik begrijp best dat iets nieuws laten ontwerpen een uitdaging is en complex kan zijn waar ik me nog steeds over verbaas is dat features die de vorige KPN app wel had niet meteen zijn geintegreerd.

Goedemorgen, 

Ik ben een intensieve gebruiker van de KPN ITV app (IOS) en https://tv.kpn.com/. Is het ook mogelijk om (net als op de TV) bij “Mijn opnames” te laten zien hoeveel procent opnamecapaciteit er nog is en welke opgenomen programma's bijna verlopen? Dat zou een super mooie toevoeging zijn aan de al bestaande functionaliteiten. Hoor graag van jullie! 

Reputatie 7

Hey @MatBuit, welkom hier. Leuk dat je een bijdrage levert aan het verbeteren van de iTV Online omgeving.  Goede tip. Ik geef het door. Durf niet te beloven dat we het (spoedig) implementeren. Maar ben het zeker met je eens, een mooie toevoeging op de functionaliteiten :)

Reputatie 1

Is het mogelijk de interactieve Tv app te kunnen gebruiken i.v.m.  zeer slechte ontvangst Digitenne 

Heb een Hussel abonnement 50Mb met 4gmodem ,daarbij is het niet mogelijk interactieve tv te installeren maar de app zou toch moeten werken

De app werkt gewoon via internet, dus ook via 4G.

Je kunt echter niet de app in een Samsung smart tv gebruiken. Die werkt weer alleen via het IP van je DSL verbinding…

Digitenne ontvangst is vaak aanzienlijk te verbeteren door de antenne buiten te plaatsen met zoveel mogelijk vrij 'zicht’ richting zendmast en antenne gericht op die mast.

Reputatie 7
Badge +22

Goedemorgen, 

Ik ben een intensieve gebruiker van de KPN ITV app (IOS) en https://tv.kpn.com/. Is het ook mogelijk om (net als op de TV) bij “Mijn opnames” te laten zien hoeveel procent opnamecapaciteit er nog is en welke opgenomen programma's bijna verlopen? Dat zou een super mooie toevoeging zijn aan de al bestaande functionaliteiten. Hoor graag van jullie! 

Beste @MatBuit 

Dit vind ik echt een goed idee! Ik hoop dat KPN hier iets mee gaat doen. 😉

Reputatie 1

Waar log ik mee in dan

Reputatie 7

Je kunt echter niet de app in een Samsung smart tv gebruiken. Die werkt weer alleen via het IP van je DSL verbinding…

Wil je zeggen dat de smart-TV app niet werkt voor 4G buitengebied abonnees?

Reputatie 7
Badge +11

Ik vermoed dat er alleen internet wordt afgenomen,dan kun je inderdaad de ITVapp niet gebruiken.

Reputatie 1

Zoals vermeld hier boven

Heb een Hussel abonnement 50Mb met 4gmodem ,daarbij is het niet mogelijk interactieve tv te

installeren maar de app zou toch moeten werken

Digitenne is een drama (is al bekend op Digitenne forum)

Hoi @zijls . Als er geen itv in je abonnement zit, zal de app helaas ook niet gaan werken. Je hebt hier een account voor nodig. 

 

Reputatie 1

Dan is NLZiet de enige oplossing

 

 

Is digitenne écht geen optie? Zoals @PeterG al schrijft is er vaak een veel beter ontvangst te krijgen met een goed geplaatste buitenantenne. 

Reputatie 1

Volgens Noordzee zou het kastje  zxv7200  omgeruild moeten worden ,zou een Modrator moeten regelen ,maar ik hoor niets meer

Ah, ik zie dat hier recentelijke een topic voor is aangemaakt. We hebben op het forum momenteel een behoorlijke achterstand, helaas.

Ik heb je topic opgepakt. En ga me er in verdiepen. Ik zal daar reageren.