KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

peter-keetfm schrijft: dat boeit mij dus niet daarom via energie beheer uit gezet

Hier staat de display ook uit tijdens standby. Wat heb je aan een klok als de tv uitstaat. Dat is dan weer handig als de tv aanstaat.

@PeterG

o ja dat is alleen de tijd

niet het display net ff gekeken zender nummer

ding staat in de woonkamer van mijn ouders

Reputatie 7
Badge +7

 

De vraag is hoe deze gebruikersgroep zich heeft laten leiden door de mooie plaatjes in plaats van naar de functionaliteit van het menu te kijken. 

@CorL Dat is een aanname die m.i. niet juist is.

(Ik zat zelf in die gebruikersgroep en ik weet dat de mensen v.d. gebruikersgroep heel veel feedback hebben gegeven. De uiteindelijke keuzes zijn natuurlijk door KPN gemaakt. Sommige dingen zullen nog zeker aangepast worden. Een van die dingen gaat o.a. door mij nog getest worden.) 

Reputatie 7
Badge +20

 Hi @Mandeltijntje, ik heb jouw reactie verplaatst naar dit topic over het nieuwe menu! Hier kun je zien dat je niet de enige gebruiker bent die deze punten heeft ondervonden. Andere gebruikers melden bijvoorbeeld dat het 2 keer klikken niet nodig is als je op de play knop drukt, dan hoef je niet nog een keer te bevestigen :slight_smile:

We sturen alle feedback door naar de ontwikkelaars van het menu, ze zijn al op de hoogte van de punten die jij nu meldt!

 

Reputatie 7
Badge +16

De vraag is hoe deze gebruikersgroep zich heeft laten leiden door de mooie plaatjes in plaats van naar de functionaliteit van het menu te kijken. 

Houd je even aan de forumregels Cor.  Aannames vallen daar ook onder.

Forumregel :
Heb je geen constructieve bijdrage, laat een bericht dan achterwege.


Nu weer ontopic :

Sommige zaken kun je gewoonweg aanpassen/veranderen, maar bij andere zaken is het, zoals hier al vaker is geopperd, wellicht beter om het zelf instelbaar te maken. Dat vereist meer werk, maar zal (hopelijk) ook meer worden gewaardeerd. 

Dat zal wel fijn zijn, voor ieder wat wils. Maar ieder nieuw iets zal altijd tijd kosten om aan te wennen. 

Reputatie 7
Badge +7

 

Nu weer ontopic :

Sommige zaken kun je gewoonweg aanpassen/veranderen, maar bij andere zaken is het, zoals hier al vaker is geopperd, wellicht beter om het zelf instelbaar te maken. Dat vereist meer werk, maar zal (hopelijk) ook meer worden gewaardeerd. 

Dat zal wel fijn zijn, voor ieder wat wils. Maar ieder nieuw iets zal altijd tijd kosten om aan te wennen. 

@ChrisWissink Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn mening zou de interface van een programma zó logisch moeten zijn dat:

-je geen handleiding nodig hebt.

-je een programma intuïtief moet kunnen bedienen.

-je geen fouten maakt bij het bedienen.

Ik ken software-programma's waarbij dit absoluut niet het geval is. Altijd lastig. Altijd stoeien.

Ik ken een paar software-programma die ik intuïtief kan bedienen. Geen leercurve of zo. Het werkt, snel en meteen.

En natuurlijk programma's die daar tussenin zitten.

Zelf vind ik het itv-menu intuïtief te gebruiken waar ik niet aan hoefde te wennen. Maar er zitten in het nieuwe menu nog wel een paar tekortkomingen of onlogische dingen. Het zou mooi zijn als de techneuten dat nog kunnen bijstellen.

 

Reputatie 7
Badge +16

@ChrisWissink Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn mening zou de interface van een programma zó logisch moeten zijn dat:

-je geen handleiding nodig hebt.

-je een programma intuïtief moet kunnen bedienen.

-je geen fouten maakt bij het bedienen.

Ik ken software-programma's waarbij dit absoluut niet het geval is. Altijd lastig. Altijd stoeien.

Ik ken een paar software-programma die ik intuïtief kan bedienen. Geen leercurve of zo. Het werkt, snel en meteen.

En natuurlijk programma's die daar tussenin zitten.

Zelf vind ik het itv-menu intuïtief te gebruiken waar ik niet aan hoefde te wennen. Maar er zitten in het nieuwe menu nog wel een paar tekortkomingen of onlogische dingen. Het zou mooi zijn als de techneuten dat nog kunnen bijstellen.

 

Ik deel je mening in deze. Ik doelde meer op het punt bijvoorbeeld dat het terugkomen van PIP, optioneel kan worden. Ik heb bijvoorbeeld veel last van dat drukke schermpje in de gids. Maar ik snap ook dat sommigen het missen. Op die manier maak je het menu wat gebruiksvriendelijker op de wens van de gebruiker.  Het uiterlijk van de software is ook z'n 13 jaar grotendeels hetzelfde gebleven, dat is nu ineens anders en dat is voor de meeste mensen ook opnieuw wennen aan de interface 😉. 
Ik ben het ook eens dat er nog het nodige bijgeschaafd moet worden en daar heb ik het volste vertrouwen in dat dit nog gaat gebeuren.

En waarom maak je pip in firmware A 

Mensen wennen er aan en vinden het mooi/makkelijk 

In firmware B schrap je het weer 

Een aan/uit knop in firmware B voor pip vind ik dan minimaal eigenlijk een plicht 

Misschien is de vraag al gesteld, maar klopt het dat de naam van de zenderlijst die geselecteerd staat, niet meer in beeld is? Wij hebben verschillende zenderlijsten in ons huishouden. Als ik naar de gids ga, kon ik voorheen zien welke zenderlijst actief was. Nu moet ik elke keer maar gokken of scrollen om te checken of ik inderdaad mijn eigen zenders zie. Kan de lijstnaam weer terug in beeld aub? 

Reputatie 7
Badge +10

Misschien is de vraag al gesteld, maar klopt het dat de naam van de zenderlijst die geselecteerd staat, niet meer in beeld is? Wij hebben verschillende zenderlijsten in ons huishouden. Als ik naar de gids ga, kon ik voorheen zien welke zenderlijst actief was. Nu moet ik elke keer maar gokken of scrollen om te checken of ik inderdaad mijn eigen zenders zie. Kan de lijstnaam weer terug in beeld aub? 


@Rvrmn 
Ik heb het hier niet zien staan inderdaad.
De blauwe knop op de afstandsbediening geeft de zenderlijst weer als je in de gids bent.
Heel onlogisch inderdaad en ik kwam er per toeval achter mbt de blauwe knop. (mogen er ook wel nieuwe handleidingen van de AB’s gedrukt worden, die kloppen niet meer #bugjebedankt 😉) 

Reputatie 7
Badge +16

Je kan ten aller tijden de zenderlijst opvragen door de blauwe knop of options knop in te drukken. Dit kan dus ook buiten de gids om. 

Reputatie 2
Badge

Ik heb arris vip2952 

Wanneer krijg ik de update?

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb arris vip2952 

Wanneer krijg ik de update?

Daar is geen exacte voor bekend @cooltennis. Je moet uiterlijk in september over zijn op het nieuwe menu. 

Reputatie 2
Badge

Ik heb arris vip2952 

Wanneer krijg ik de update?

Daar is geen exacte voor bekend @cooltennis. Je moet uiterlijk in september over zijn op het nieuwe menu. 

Ik heb geen verouderd apparaat toch?

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb geen verouderd apparaat toch?

Nee, de 2952 en 2260 zijn gewoon van deze tijd.  De uitrol heeft even tijd nodig en je wordt daarom uiterlijk medio september overgezet. Het kan ook zomaar zijn dat dit bijvoorbeeld morgen ineens al zo is, maar het kan ook zijn dat het pas medio september is. Even afwachten dus 🙂

De Motorola 1903 en 1963 zijn de enige die update niet krijgen. Klanten die deze ontvangers nog hebben kunnen die ruilen of worden aan het eind van dit jaar benaderd om zelf om te ruilen. Maar als jij alleen de arris of arcadyan hebt dan heb je geen verouderde apparatuur.

Reputatie 2
Badge

Ik heb geen verouderd apparaat toch?

Nee, de 2952 en 2260 zijn gewoon van deze tijd.  De uitrol heeft even tijd nodig en je wordt daarom uiterlijk medio september overgezet. Het kan ook zomaar zijn dat dit bijvoorbeeld morgen ineens al zo is, maar het kan ook zijn dat het pas medio september is. Even afwachten dus 🙂

De Motorola 1903 en 1963 zijn de enige die update niet krijgen. Klanten die deze ontvangers nog hebben kunnen die ruilen of worden aan het eind van dit jaar benaderd om zelf om te ruilen. Maar als jij alleen de arris of arcadyan hebt dan heb je geen verouderde apparatuur.

Dank voor uitleg. 

Misschien is de vraag al gesteld, maar klopt het dat de naam van de zenderlijst die geselecteerd staat, niet meer in beeld is? Wij hebben verschillende zenderlijsten in ons huishouden. Als ik naar de gids ga, kon ik voorheen zien welke zenderlijst actief was. Nu moet ik elke keer maar gokken of scrollen om te checken of ik inderdaad mijn eigen zenders zie. Kan de lijstnaam weer terug in beeld aub? 


@Rvrmn 
Ik heb het hier niet zien staan inderdaad.
De blauwe knop op de afstandsbediening geeft de zenderlijst weer als je in de gids bent.
Heel onlogisch inderdaad en ik kwam er per toeval achter mbt de blauwe knop. (mogen er ook wel nieuwe handleidingen van de AB’s gedrukt worden, die kloppen niet meer #bugjebedankt 😉

Dank je, ga ik proberen. Maar wel weer een extra handeling dus... 🤔

 

Waarom is de menustructuur aangepast?

 

Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

 

Beste KPN servicemedewerker,

Er is een aanpassing gedaan aan de menustructuur die me - wanneer ik naar een ander kanaal wil zappen - een extra klik kost en een extra scherm. Omdat er images worden geladen, duurt het laden van de interface veel langer. Zappen naar een ander kanaal kost zeker 6 seconden. Ik snap niet echt dat KPN dit acceptabel vind en deze ontwerpkeuzes doorvoert wanneer de hardeware dit niet aankan. Ik veronderstel dat klanten die mee hebben gedaan aan het klantonderzoek geen vragen hebben gehad over de responsiveness van de dienst. Grote faal

 

 

 

de classics van gst en de bold zijn ook ineens verdwenen bij videoland van kpn nu rechtsteeks naar videoland overgestapt die heeft ze wel

Sinds deze week ben ik overgegaan naar het nieuwe menu van KPN. Ik heb Arris VIP2952 V2 kastjes.

Wat mij vanaf moment één enorm stoort is de traagheid bij het zappen en de traagheid bij het openen van het menu. Vóór de update ging dat vloeiend, nu is bij iedere handeling een paar seconden nodig. Ik heb van alles geprobeerd (frisse start etc.) maar helpt niet. Het plezier van tv kijken vergaat mij zo wel, veel ergernis. Is KPN bezig om deze traagheid bij de VIP2952-modellen te verhelpen? Of is dit gewoon het nieuwe normaal? Ik overweeg echt om iets anders te zoeken. Zou een andere decorder kunnen helpen? Ik lees op het forum dat daar geen problemen worden ervaren. 

 

 

 

 

Ik vind de nieuwe update verschrikkelijk. Gids veel kleiner, mis beeld links boven.  Alle letters zijn kleiner. Ik wil graag de oude terug... hoe doe ik dat?

Badge

Ook ik deel de mening van anderen. Op Twitter ook contact gehad met Webcare die mij uiteindelijk doorverwezen naar dit forum.

Ik vind voornamelijk de TV gids bijzonder traag en om vervolgens twee keer op OK te drukken om daadwerkelijk naar de zender te zappen, vind ik zeer omslachtig.

Ik heb er maar even een filmpje van geschoten:

https://twitter.com/dannykoel/status/1288890540432515072

Je kan ten aller tijden de zenderlijst opvragen door de blauwe knop of options knop in te drukken. Dit kan dus ook buiten de gids om. 

 Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn mening zou de interface van een programma zó logisch moeten zijn dat:

-je geen handleiding nodig hebt.

-je een programma intuïtief moet kunnen bedienen.

-je geen fouten maakt bij het bedienen.

Ik ken software-programma's waarbij dit absoluut niet het geval is. Altijd lastig. Altijd stoeien.

Ik ken een paar software-programma die ik intuïtief kan bedienen. Geen leercurve of zo. Het werkt, snel en meteen.

En natuurlijk programma's die daar tussenin zitten.:rofl::joy:

En het zeker niet realiseren door alle functionaliteit weg te halen en uiteindelijk alleen maar een uit en aan functie over te houden. 

Voor degene die het niet begrijpen. De cursief gedrukte tekst zonder vertikale streep is van Chris zelf die ik echter voor 100% onderschrijf. 

Reputatie 7
Badge +9

Of te wel zoveel mensen zoveel wensen. Je kan het niet iedereen naar de zin maken, maar je moet de mensen hierachter ook de tijd geven om de software te verbeteren. Ik was ook 1 van de mensen in de pilot en na een korte pilotfase is KPN begonnen met de uitrol van de nieuwe software. Op dit forum ben ik ook wijzer geworden doordat er toch wat tips & tricks gegeven zijn waardoor het toch wat gebruiksvriendelijker werkt. 

Ik ga nu een aanname maken die niet bevestigd is. Doordat de nieuwe software op een ander platform draait heb je op een gegeven moment “dubbele” kosten. KPN is een commercieel bedrijf dus je wilt zo snel mogelijk van de onderhoudskosten oude platform af. Voor de testgroep was de pilotfase ook erg kort.

twee keer op OK te drukken

Eén keer drukken? Gebruik de play/pauze knop.

2 X OK drukken was (is ?) bij opnames en huurmateriaal al standaard. 1 X play/pauze bij opnames ook trouwens. Hier nog het oude.