Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35682 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jipje, als helemaal niets meer werkt is het denk ik het handigste hierover even met ons te bellen op 0800-0402 waar mijn collega's alle stappen met je kunnen doorlopen.

Is deze update uitgesteld ?? Het 21 aug maar mijn modem draait oude software nog mooi zo houden na deze berichten te lezen maar was er benieuwd naar

Hier ook nog geen update.

Wees er alsjeblieft blij mee.... 1 brok ellende die update!! 

Ja maar dan mogen ze wel ff melden of status doorgeven hoe het voor staat 

Is er al meer bekend? Ik heb nog steeds geen update..

Reputatie 5
Badge +4

Hallo, ik kreeg paar dagen geleden een sms dat het netwerk zou updaten en dat is nu gebeurd aangezien er van alles nu veranderd is kanalen noem maar op. Dat maakt niet zoveel uit alleen wat wel uitmaakt is dat sinds de update ik m'n Hue bridge om de haverklap van het stroom moet halen omdat die telkens verbinding verliest met het internet. Wat is er met de update veranderd wat mijn hier bridge niet leuk vind? Want elke keer als ik het stroom eraf haal werkt die wel alleen maar voor een korte duur zeg maar 6 uurtjes..

Ik heb een Hue Bridge 2.1 en die werkt probleemloos na de update. Is bekabeld aangesloten, voor zover ik weet kan deze bridge ook niet via Wifi aangesloten worden...

He eindelijk mijn wifi leuk voor elkaar drie experia wifi bekabeld aangesloten en werkte perfect.

Nu met die klungel update werkt niet een apparaat perfect meer.

Zie nu in wifianalyser 8 keer mijn netwerknaam.

Zonnepanelen verliezen verbinding ook mijn harmon cardon en mijn robotstofzuiger zijn de klos.

rebooten en bellen met Kpn lost niets op.

Ja waarom zou je iets wat werkt niet vernachelen

Reputatie 7

Ik hoop dat KPN jouw huishoudelijke hulp zal vergoeden nu de robotstofzuiger zijn werk niet meer doet. :confounded:

@Erik_  k vind die hele kpn update maar zwaar sh*t. 

mn wifi beveiligingscamera draaid op 2.4gh, mijn tablet waarop ik de beelden live zie en de cam kan besturen draaid op 5gh.
met als gevolg dus een vertraging in het beeld van 10sec tot zelfs zover dat een bewegend object niet eens zichtbaar meer is. ook de besturing werkt 30sec vertraagt.
voorheen hadden we dus 2.4gh en apart de 5gh. dat werkte super. 

 

word tijp dat ik maar weer es verkas naar of een andere router, of gewoon een andere provider, internet kan ik bij vele krijgen, maar mn geld krijgt alleen die waar ik plezier aan beleef.

zojuist kreeg ik van kpn email en smsje dat MORGEN m'n externe ipadres gaat veranderen. wat nu als ik in het buitenland zou zijn en ik afhankelijk ben van dit ip adres voor m'n camera's, servers etc?

ik lees dat kpn dit al wist vanaf 12 juli 2021. heb ik wat gemist of mag het zomaar om een dag van tevoren iemands huisadres te wijzigen?

zojuist kreeg ik van kpn email en smsje dat MORGEN m'n externe ipadres gaat veranderen. wat nu als ik in het buitenland zou zijn en ik afhankelijk ben van dit ip adres voor m'n camera's, servers etc?

ik lees dat kpn dit al wist vanaf 12 juli 2021. heb ik wat gemist of mag het zomaar om een dag van tevoren iemands huisadres te wijzigen?

Welkom bij #KPN, die schijt heeft aan klanten, en doen wat ze zelf willen. 

na de update begin vd week zitten vele met problemen daar de 2.4gh en de 5gh wifi niet gescheiden meer werken en vele camera's niet of slecht werken. 

ik gebruik niet eens de KPN wifi (want eigen spullen) maar wordt dus morgen onverwacht wel opgezadeld met een nieuw wan adres (:

Reputatie 7
Badge +21

Voor zover ik weet, heeft de ip wijziging niets te maken met deze mesh-update.
Bij @Pauls_opmerking betreft het (denk ik) de technische migratie van Telfort naar KPN techniek.
Door de wijzigingen op de achtergrond wijzigt naast de firmware daarbij ook het ip-adres. 

Hoi @Pauls_opmerking . Welkom op het forum.

Het is bij ons niet gebruikelijk dat er zomaar IP adressen worden gewijzigd. Dat gebeurt de laatste tijd alleen als we jou technisch overzetten van Telfort naar KPN.

Is dat misschien wat er aan de hand is?

Hi,

Laatst de update gehad. Pas nadat ik zowel modem als 2 superwifi-punten een fabrieksreset had gegeven en opnieuw had ingesteld, werken zowel modem als 2 superwifi-punten (beide onbekabeld). Echter is het nu al 3x gebeurd dat deze punten van groen naar rood gaan. Enige wat hielp was modem uit en weer aan, en daarna die superwifidingen ook. Iemand anders ook deze ervaring? Voor deze update heb ik die rode lampjes nooit gezien.

Reputatie 5
Badge +4

@Erik_ en @hmwa Het is in dit topic al eerder genoemd maar ook in de Topic start onder het stukje Wat gebeurt er tijdens de update? staan de Wifi frequentie eenheden verkeerd genoteerd.

De enige juiste notatie is 2,4 GHz en 5 GHz. G staat voor Giga (SI eenheid voor miljard) en Hz voor Hertz (aantal trillingen per seconde, in dit geval voor het hoogfrequente signaal) en die eenheid is vernoemd naar de Duitse natuurkundige Heinrich Hertz, de ontdekker van de radiogolven.

Leuke anekdote: Hertz zag voor de door hem ontdekte radiogolven geen enkel praktisch nut… De Italiaanse ingenieur Guglielmo Marconi gelukkig wel :-)

Reputatie 7
Badge +30

Hoever staan de Superwifipunten van de Experia Box en elkaar verwijderd, @TreborGnilremak? Kan zijn dat de afstand tussen twee ervan, of meer, toch net te ver is om de verbinding goed in stand te houden.

  

@Erik_ en @hmwa Het is in dit topic al eerder genoemd maar ook in de Topic start onder het stukje Wat gebeurt er tijdens de update? staan de Wifi frequentie eenheden verkeerd genoteerd.

De enige juiste notatie is 2,4 GHz en 5 GHz.

Aangepast :)

 

Wat betreft de KPN SuperWiFi i.c.m. Experiabox v10a:

Is het in deze setup ook mogelijk om beide SuperWiFi punten draadloos te gebruiken?
Zag in de KPN “ Thuis “ app n.l. dat deze melding “ Jouw modem is nu ook SuperWiFi punt “ , en daarin werd gesuggereerd dat het SuperWiFi punt dat normaliter rechtstreeks via ethernetkabel met modem verbonden wordt niet meer fysiek verbonden hoeft te zijn met het modem.

Of is dit enkel iets dat werkt i.c.m. een Experiabox v12? 

Kreeg dit zelf n.l. vooralsnog niet aan de praat: Zodra bij SuperWiFi punt 1 de ethernetkabel eruit is springt deze op rood. Resetten e.d. acties hebben vooralsnog niet gebaat. 

 

Admin: bericht verplaatst

Is deze update uitgesteld ?? Het 21 aug maar mijn modem draait oude software nog mooi zo houden na deze berichten te lezen maar was er benieuwd naar

Hier ook nog geen update.

Wees er alsjeblieft blij mee.... 1 brok ellende die update!! 

Ja maar dan mogen ze wel ff melden of status doorgeven hoe het voor staat 

Is er al meer bekend? Ik heb nog steeds geen update..

@Erik_ wij hebben de update nog niet binnen.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @skn, welkom hier, hele goede vraag. Dit kan nu inderdaad. Met z'n meest recente update is de V10A ook onderdeel geworden van de mesh en fungeert nu als hoofdwifipunt. Hierdoor kun je, na het installeren, alle Superwifipunten draadloos gebruiken. Ik heb je bericht dan ook even verplaatst naar ons algemene topic over deze update. Neem voor de volledigheid het startbericht eens door. 

Je geeft aan dat het alleen nog niet daadwerkelijk werkt om de Superwifipunten los te plaatsen. Je geeft aan dat resetten e.d. niet helpt. Kun je aangeven wat je precies wel en niet hebt geprobeerd?

 

Is deze update uitgesteld ?? Het 21 aug maar mijn modem draait oude software nog mooi zo houden na deze berichten te lezen maar was er benieuwd naar

Hier ook nog geen update.

Wees er alsjeblieft blij mee.... 1 brok ellende die update!! 

Ja maar dan mogen ze wel ff melden of status doorgeven hoe het voor staat 

Is er al meer bekend? Ik heb nog steeds geen update..

@Erik_ wij hebben de update nog niet binnen.

Is goed mogelijk dat de uitrol wat vertraagd is, gezien ook de dingen rondom Nefit en Sonos waar we nog naar kijken. Ik vraag het even na (kom ik na het weekend op terug). Maar voor nu lijkt me dat er nog geen reden tot zorg is als je de update nog niet hebt gehad. Tenzij je al wel langer dan een week geleden de sms/e-mail hebt gehad die hem aankondigt. In dat geval hoor ik het graag, @MachielAtsma / @Rowin96 

Hoi @Pauls_opmerking . Welkom op het forum.

Het is bij ons niet gebruikelijk dat er zomaar IP adressen worden gewijzigd. Dat gebeurt de laatste tijd alleen als we jou technisch overzetten van Telfort naar KPN.

Is dat misschien wat er aan de hand is?

Dag Erwin,

Wij hebben nooit Telfort gehad 😞 maar al jaren KPN glasvezel met een Experia box. 

Zojuist nog eens bij het modem gekeken en dat blijkt een KPN box 12 van Sagemcom. Die is pas een aantal maanden geleden geplaatst ivm problemen met het vorige modem die daarmee verholpen werden. Sindsdien gaat alles goed en ik hoop dan maar dat het morgen na de update nog steeds zo is en dat het wan ip adrres dus ook nog hetzelfde is...... 

Hi,

Laatst de update gehad. Pas nadat ik zowel modem als 2 superwifi-punten een fabrieksreset had gegeven en opnieuw had ingesteld, werken zowel modem als 2 superwifi-punten (beide onbekabeld). Echter is het nu al 3x gebeurd dat deze punten van groen naar rood gaan. Enige wat hielp was modem uit en weer aan, en daarna die superwifidingen ook. Iemand anders ook deze ervaring? Voor deze update heb ik die rode lampjes nooit gezien.

Same here. Knettergek word ik van deze update. Ook in de app komen ze soms wel, soms niet tevoorschijn. Ongelooflijk 

Reputatie 7
Badge +17

@Pauls_opmerking Hmm, dat is wel vreemd. Zou je anders een screenshot van de e-mail en sms willen plaatsen? Dan kunnen wij ook zien welke informatie je hebt gekregen. Vergeet niet om persoonlijke gegevens te wissen.Zou je daarnaast je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? 

Een paar dagen waren de lampjes groen. Afstand experiamodem en eerste punt, circa de wortel van 4^2 + 6^2 is een dikke 7 meter. En van eerste naar tweede een meter of 6. Dat klinkt me niet echt als schokkend ver. En wat metinkjes van signalen zien er prima uit..

 

Reputatie 7
Badge +21

@TreborGnilremak Dat is inderdaad niet schokkend ver, maar zou je toch de afstand eens willen verkleinen om te testen of deze punten dan wel "groen” blijven?

 

@Vikash : de volgende keer als ze weer rood worden zal ik er één in de buurt zetten om te zien of deze weer op groen gaat (zonder modem uit/aan te zetten).

Hoi @skn, welkom hier, hele goede vraag. Dit kan nu inderdaad. Met z'n meest recente update is de V10A ook onderdeel geworden van de mesh en fungeert nu als hoofdwifipunt. Hierdoor kun je, na het installeren, alle Superwifipunten draadloos gebruiken. Ik heb je bericht dan ook even verplaatst naar ons algemene topic over deze update. Neem voor de volledigheid het startbericht eens door. 

Je geeft aan dat het alleen nog niet daadwerkelijk werkt om de Superwifipunten los te plaatsen. Je geeft aan dat resetten e.d. niet helpt. Kun je aangeven wat je precies wel en niet hebt geprobeerd?

 

Dag Erik,

Heb de volgende zaken geprobeerd:

Beide SuperWiFi punten gereset (d.m.v. knopje indrukken met pinnetje op achterkant), en vervolgens beiden opnieuw aangemeld via ethernetkabel:

SuperWiFi punt 2 kan in een dergelijk geval gewoon draadloos gebruikt worden na de aanmeldprocedure conform instructies " Thuis " app.
Echter, trek ik de ethernetkabel uit SuperWiFi punt 1 (de master dus), dan weigert deze draadloos te verbinden naar mijn Experiabox v10a (fw v5.00.49 build487-owl).
Vervolgens doet SuperWiFi punt 2 uiteraard ook niets meer omdat deze de master niet meer kan zien.

Prik ik op SuperWiFi punt 2 de ethernetkabel erin (situatie dus soort van " omwisselen "), en haal de ethernetkabel uit SuperWiFi punt 1, dan werkt SuperWiFi punt 1 wel draadloos op dat moment.
Echter, unplug ik de ethernetkabel van SuperWiFi punt 2, dan weigeren zowel SuperWiFi punt 1 als SuperWiFi punt 2 dienst (op beide SuperWiFi punten blijft de led rood branden).

Prik ik vervolgens SuperWiFi punt 1 weer op de ethernetkabel en gebruik SuperWiFi punt 2 vervolgens draadloos, dan werkt het weer zoals " gewoonlijk " :
Thans in de zin van, ik moet ten alle tijden dus 1 SuperWiFi punt fysiek aangesloten hebben via ethernetkabel anders kan ik SuperWiFi uberhaupt niet gebruiken.

Heb overigens ook gepoogd om SuperWiFi punt 1 tijdens de configuratieprocedure bij de stap: haal ethernetkabel eruit, zet SuperWiFi punt op de gewenste plaats neer (zonder ethernetkabel) en zet deze opnieuw aan de instructies verder op te volgen, echter dan geeft de " Thuis app " aan dat er geen SuperWiFi punt gevonden kan worden.

Er wordt in deze aangegeven dat na de fw upgrade ik dus beide SuperWiFi punten draadloos zou moeten kunnen gebruiken, de vraag is alleen in deze: Hoe dan??
Dit aangezien ik de aanmeldprocedure conform instructies app gewoon heb gevolgd.

Heb reeds telefonisch contact gehad met KPN support, maar men bleef toen bij hoog en laag beweren dat 1 SuperWiFi punt ten alle tijden bekabeld aangesloten moest blijven:


De verwarring is dus alom blijkbaar....

Hoi @skn, welkom hier, hele goede vraag. Dit kan nu inderdaad. Met z'n meest recente update is de V10A ook onderdeel geworden van de mesh en fungeert nu als hoofdwifipunt. Hierdoor kun je, na het installeren, alle Superwifipunten draadloos gebruiken. Ik heb je bericht dan ook even verplaatst naar ons algemene topic over deze update. Neem voor de volledigheid het startbericht eens door. 

Je geeft aan dat het alleen nog niet daadwerkelijk werkt om de Superwifipunten los te plaatsen. Je geeft aan dat resetten e.d. niet helpt. Kun je aangeven wat je precies wel en niet hebt geprobeerd?

 

Dag Erik,

Heb de volgende zaken geprobeerd:

Beide SuperWiFi punten gereset (d.m.v. knopje indrukken met pinnetje op achterkant), en vervolgens beiden opnieuw aangemeld via ethernetkabel:

SuperWiFi punt 2 kan in een dergelijk geval gewoon draadloos gebruikt worden na de aanmeldprocedure conform instructies " Thuis " app.
Echter, trek ik de ethernetkabel uit SuperWiFi punt 1 (de master dus), dan weigert deze draadloos te verbinden naar mijn Experiabox v10a (fw v5.00.49 build487-owl).
Vervolgens doet SuperWiFi punt 2 uiteraard ook niets meer omdat deze de master niet meer kan zien.

Prik ik op SuperWiFi punt 2 de ethernetkabel erin (situatie dus soort van " omwisselen "), en haal de ethernetkabel uit SuperWiFi punt 1, dan werkt SuperWiFi punt 1 wel draadloos op dat moment.
Echter, unplug ik de ethernetkabel van SuperWiFi punt 2, dan weigeren zowel SuperWiFi punt 1 als SuperWiFi punt 2 dienst (op beide SuperWiFi punten blijft de led rood branden).

Prik ik vervolgens SuperWiFi punt 1 weer op de ethernetkabel en gebruik SuperWiFi punt 2 vervolgens draadloos, dan werkt het weer zoals " gewoonlijk " :
Thans in de zin van, ik moet ten alle tijden dus 1 SuperWiFi punt fysiek aangesloten hebben via ethernetkabel anders kan ik SuperWiFi uberhaupt niet gebruiken.

Heb overigens ook gepoogd om SuperWiFi punt 1 tijdens de configuratieprocedure bij de stap: haal ethernetkabel eruit, zet SuperWiFi punt op de gewenste plaats neer (zonder ethernetkabel) en zet deze opnieuw aan de instructies verder op te volgen, echter dan geeft de " Thuis app " aan dat er geen SuperWiFi punt gevonden kan worden.

Er wordt in deze aangegeven dat na de fw upgrade ik dus beide SuperWiFi punten draadloos zou moeten kunnen gebruiken, de vraag is alleen in deze: Hoe dan??
Dit aangezien ik de aanmeldprocedure conform instructies app gewoon heb gevolgd.

Heb reeds telefonisch contact gehad met KPN support, maar men bleef toen bij hoog en laag beweren dat 1 SuperWiFi punt ten alle tijden bekabeld aangesloten moest blijven:


De verwarring is dus alom blijkbaar....

  • Bij mij eerst ook, toen modem ook gereset
    inloggen via https://mijnmodem.kpn/ 
  • dan bij kopje ‘WLAN’ en tabblad ‘Access Points’. Daar had ik reset all gedaan (dus ook de 2 superwifipunten))

Hopelijk werkt het daarna wel.