Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35672 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

Sinds de update heb ik problemen met mijn wifi op mijn mobiel. De wifi schakelt steeds over naar 4G, waardoor mijn bundel opraakt. Als ik opnieuw verbinding maak met wifi gaat het weer even goed, maar zo ineens valt de wifi dan weer uit. Overigens bij onze andere apparaten geen problemen. Heb wifi manager al doorlopen, maar hier komt niets geks uit.

Modem V10A al een keer opnieuw opgestart, maar ookdit helpt niet. 

Hoe kan ik dit oplossen?

Reputatie 7
Badge +24

Hoi @Les84 : Even alles loshalen en in een ander stopcontact proberen? Desnoods even de installatieprocedure opnieuw doorlopen?

Nou ik ga wel even kijken, het is destijds geïnstalleerd door een monteur van jullie. Iets opnieuw doorlopen zou ik dus niet kunnen, kan ik dat ergens terugvinden? Het zit niet in een stopcontact, het is direct op het aansluitpunt aangesloten. Het stopcontact direct ernaast heeft gewoon stroom.

Wat mij vooral opvalt is dat er geen lampjes branden, het lijkt er dus op dat die Experia WiFi geen stroom krijgt. Dat heeft ook niets te maken met de update. 

Wat bedoel je dat het niet in een stopcontact zit? De Experia WiFi moet namelijk in een stopcontact zitten om stroom te krijgen. Controleer ook of de aan/uit knop aan de achterkant ook ingedrukt is. 

Reputatie 7
Badge +24

Sinds de update heb ik problemen met mijn wifi op mijn mobiel. De wifi schakelt steeds over naar 4G, waardoor mijn bundel opraakt. Als ik opnieuw verbinding maak met wifi gaat het weer even goed, maar zo ineens valt de wifi dan weer uit. Overigens bij onze andere apparaten geen problemen. Heb wifi manager al doorlopen, maar hier komt niets geks uit.

Modem V10A al een keer opnieuw opgestart, maar ookdit helpt niet. 

Hoe kan ik dit oplossen?

Hi J, heb je ook geprobeerd om het netwerk in je telefoon helemaal te vergeten zodat je daarna opnieuw moet verbinden? Dat wordt er ook opnieuw gevraagd om het wachtwoord in te voeren. 

Reputatie 5
Badge +4

Na een paar dagen observeren en experimenteren krijg ik het idee dat het 2,4/5 GHz selectie criterium niet de signaalsterkte maar de maximale lokale linksnelheid is, het is nog steeds een vermoeden. Ik heb 2,4 vast gezet op 20 MHz bandbreedte en bij 5 alles op Auto waardoor ik bij alle 5 GHz geschikte apparatuur maximale linksnelheden van 433 resp. 866 Mbit haal terwijl bij 2,4 max. 72 resp. 173 Mbit. Het modem kiest automatisch kanaal 100 (106) bij 80 MHz bandbreedte, het is vrij rustig in onze buurt op 5 GHz en blijkbaar geen radars te horen.

Op dit moment worden apparaten, zodra ze binnen bereik komen even op 2,4 verbonden maar gaan al snel naar 5. Niet zoals ik het zou willen want ik wil van bandsteering af maar het is alleszins werkbaar thuis zonder haperingen op de Wifi. Al mijn 5 GHz compatible apparaten ondersteunen 802.11ac.

Sinds de update heb ik problemen met mijn wifi op mijn mobiel. De wifi schakelt steeds over naar 4G, waardoor mijn bundel opraakt. Als ik opnieuw verbinding maak met wifi gaat het weer even goed, maar zo ineens valt de wifi dan weer uit. Overigens bij onze andere apparaten geen problemen. Heb wifi manager al doorlopen, maar hier komt niets geks uit.

Modem V10A al een keer opnieuw opgestart, maar ookdit helpt niet. 

Hoe kan ik dit oplossen?

Hi J, heb je ook geprobeerd om het netwerk in je telefoon helemaal te vergeten zodat je daarna opnieuw moet verbinden? Dat wordt er ook opnieuw gevraagd om het wachtwoord in te voeren. 

Hoi Alex,

Bedankt voor je reactie. Netwerk vergeten op smartphone heb ik ook geprobeerd. Helaas heeft dit niet geholpen.

Hoi @Les84 : Even alles loshalen en in een ander stopcontact proberen? Desnoods even de installatieprocedure opnieuw doorlopen?

Nou ik ga wel even kijken, het is destijds geïnstalleerd door een monteur van jullie. Iets opnieuw doorlopen zou ik dus niet kunnen, kan ik dat ergens terugvinden? Het zit niet in een stopcontact, het is direct op het aansluitpunt aangesloten. Het stopcontact direct ernaast heeft gewoon stroom.

Opgelost 🙂 bedankt!

Reputatie 4
Badge +2

Eerlijk is eerlijk, Hoewel de update voor velen nog steeds een mislukking is, moet ik voor mijn situatie toegeven dat alles toch goed werkt in tegenstelling tot mijn eerdere reactie. Ik heb alleen de V10A met via wifi een laptop.

Het gaat er mij om dat ik steeds op 5 GHz zit, zodat ik dezelfde snelheden haal als bedraad en zo optimaal kan profiteren van mijn abonnement.

Voordat ik de wifibanden gesplitst had in 2019, werkte de bandsteering slecht waardoor ik te vaak bleef hangen op 2,4 GHz. Steeds opnieuw opstarten van de laptop was noodzakelijk tot eindelijk weer de 5 GHz gepakt werd.

Na een aantal dagen het gedrag van de V10A bekeken te hebben, moet ik de conclusie trekken dat de bandsteering nu wel uitstekend werkt. Als er begonnen wordt met 2,4 GHz, vindt er als er op een plek waar de 5GHz voldoende sterk is, daadwerkelijk automatisch een omschakeling plaats waardoor ik weer de optimale ervaring heb. Ik hoef dus niet meer steeds opnieuw op te starten.

Natuurlijk was het voordeel van de gesplitste banden dat er per definitie altijd met 5 GHz verbonden werd. Daar echter de bandsteering nu dus juist wel goed werkt en er indien goed bereik is, altijd naar 5GHz gegaan wordt, kan ik met deze update leven zonder een achteruitgang in de internetbeleving.

Reputatie 5
Badge +4

@Paulllus Ik ben het wel aardig met je eens. Het werkt niet slecht maar het kon nog optimaler zonder bandsteering. Ook ik merk dat er altijd begonnen wordt op 2,4 en na korte of langere tijd gaat ie naar 5.

Bijzonder is wel dat b.v. een Chromecast die wat meer op afstand hangt en een signaal sterkte van -77 dBm geeft in het log gewoon op 5 blijft hangen bij een ruis van -86 dBm. Niet bepaald een goede signaal ruisverhouding meer. Maar de lokale (theoretische) linksnelheid ligt nog hoger dan de max haalbareop 2,4 en daarom blijft ie waarschijnlijk hangen. Bevestigt weer mijn vermoeden dat de linksnelheid het omschakel criterium is en niet de signaalsterkte. Ik hoop dat de technici van KPN hier duidelijkheid kunnen geven op korte termijn.

Hoe pas ik de wifi aan zodat ik mijn super wifi punt kan verplaatsten? Had hem al in een ander stopcontact geplaatst naast de modem maar zonder stekker aan de modem maar geeft rood lampje

 

Admin: afbeelding  bijgesneden voor de overzichtelijkheid van het topic

Als je de PS4 met een netwerkkabel aansluit, blijft de verbinding dan wel in stand?

De PS4 zit al met een netwerkkabel aangesloten vanaf de router, dus nee, dan blijft de verbinding ook niet in stand

Reputatie 7

Als je de PS4 met een netwerkkabel aansluit, blijft de verbinding dan wel in stand?

De PS4 zit al met een netwerkkabel aangesloten vanaf de router, dus nee, dan blijft de verbinding ook niet in stand

Waarom schreef je dan "Wordt er iedere keer uitgegooid terwijl de PS4 wel gewoon internet/wifi verbinding heeft."?

Als je de PS4 met een netwerkkabel aansluit, blijft de verbinding dan wel in stand?

De PS4 zit al met een netwerkkabel aangesloten vanaf de router, dus nee, dan blijft de verbinding ook niet in stand

Waarom schreef je dan "Wordt er iedere keer uitgegooid terwijl de PS4 wel gewoon internet/wifi verbinding heeft."?

Wacht, dat is miss de oplossing: dat ik verbinding kies dmv netwerkkabel ipv wifi. Ga dat even proberen

Reputatie 4
Badge +2

@fdpg1963

Ik ben het wel aardig met je eens. Het werkt niet slecht maar het kon nog optimaler zonder bandsteering. Ook ik merk dat er altijd begonnen wordt op 2,4 en na korte of langere tijd gaat ie naar 5.

 

Mijn ervaring is nu dat als ik mijn laptop op een vaste plaats houd (wat ik standaard doe), er vanaf aanzetten meteen naar de 5 GHz gegaan wordt. Dat is het gedrag wat ik graag zie.

Natuurlijk was de opsplitsing in aparte namen van de 2,4 en 5 GHz een betere oplossing voor 100% garantie op 5 GHz, maar ik mag niet klagen nu de bandsteering echt goed zijn werk doet door de 5GHz te prefereren als dat signaal technisch sterk genoeg is. Dan maakt het voor mij niet uit dat beide banden nu dezelfde naam hebben gekregen. 

Dat neemt niet weg dat vele klanten allerlei issues ervaren door de nieuwe update. Ik hoop dan ook oprecht dat er voor hen op korte termijn een oplossing komt, zodat ook zij weer zorgeloos kunnen genieten van een goed werkend wifi netwerk wat KPN waardig is.

Mijn probleem is voor zover opgelost middels de verbinding via de kabel ipv de wifi

Reputatie 7
Badge +16

Hoe pas ik de wifi aan zodat ik mijn super wifi punt kan verplaatsten? Had hem al in een ander stopcontact geplaatst naast de modem maar zonder stekker aan de modem maar geeft rood lampje

Je hoeft niets aan te passen… Ik raad je wel aan om te checken of je deze software update ontvangen hebt (zie het startbericht “Wanneer krijg ik de update?”). De SuperWifi punt dat je nu wilt verplaatsen, was eerst bekabeld aangesloten op het modem? Mijn advies is om de installatie van de SuperWifi punten opnieuw te doen, zodat de wifi functie goed overgenomen wordt en de V10A de master wordt. Het topic KPN SuperWifi: installatie en gebruik en/of de KPN Thuisapp kunnen je hierbij helpen!

Wanneer kan ik een update verwachten voor mijn Experiabox om 2,4 en 5ghz te scheiden? Heb alleen maar problemen met mijn smart apparatuur en wifi netwerk op de telefoon schakelen constant om. Ben altijd tevreden geweest met KPN maar dit is echt niet werkbaar. Servicedesk kan helaas ook geen andere oplossing bieden dan een "harde reset".

Hoop echt z.s.m. een oplossing/rollback, want hiervoor betaal ik niet.

Reputatie 5
Badge +4

@Paulllus Helaas is nu voor het eerst de HP Omen laptop ingeschakeld en die hangt al 47 minuten op 2,4 terwijl juist dat de laptop is die ik per se op 5 wil hebben! Bij gamen wil je zo laag mogelijke ping en zo min mogelijk jitter. Andere apparaten met lagere signaalsterkte op de v10A blijven wel op 5.Gamen via kabel is geen optie al is dat het beste.

KPN, zorg s.v.p. zo snel mogelijk voor een update met gescheiden netwerken! Alvast dank!

Hoe pas ik de wifi aan zodat ik mijn super wifi punt kan verplaatsten? Had hem al in een ander stopcontact geplaatst naast de modem maar zonder stekker aan de modem maar geeft rood lampje

Je hoeft niets aan te passen… Ik raad je wel aan om te checken of je deze software update ontvangen hebt (zie het startbericht “Wanneer krijg ik de update?”). De SuperWifi punt dat je nu wilt verplaatsen, was eerst bekabeld aangesloten op het modem? Mijn advies is om de installatie van de SuperWifi punten opnieuw te doen, zodat de wifi functie goed overgenomen wordt en de V10A de master wordt. Het topic KPN SuperWifi: installatie en gebruik en/of de KPN Thuisapp kunnen je hierbij helpen!

Bedankt voor uw reactie.

De update heb ik ontvangen kreeg een SMS en me wifi is veranderd en als ik inlog in de modem zie ik ook dat ik die laatste update heb.

Maar nu ben al de hele dag bezig met alles opnieuw aan te sluiten op de starten via de kpn thuis app maar zodra ik niet 1 super wifi met kabel aan de modem heb blijft het lampje rood van de super wifi zelfs als die naast de modem staat zonder kabel. Heb ook al de super wifi gereset maar dat maakt ook geen verschil. Leuk zo'n modem update maar het werkt niet zonder de kabel van de modem naar de super wifi. Ben best handig en de kpn thuis app is ideaal maar wat ze zeggen over de nieuwe update dat ze zonder de kabel kan van de modem werkt niet. Of er moet nog een update komen van kpn thuis app.

 

Hallo, ik kreeg paar dagen geleden een sms dat het netwerk zou updaten en dat is nu gebeurd aangezien er van alles nu veranderd is kanalen noem maar op. Dat maakt niet zoveel uit alleen wat wel uitmaakt is dat sinds de update ik m'n Hue bridge om de haverklap van het stroom moet halen omdat die telkens verbinding verliest met het internet. Wat is er met de update veranderd wat mijn hier bridge niet leuk vind? Want elke keer als ik het stroom eraf haal werkt die wel alleen maar voor een korte duur zeg maar 6 uurtjes..

Nacht maandag 16 aug zou update hebben plaatsgevonden.

heb echter nog steeds versie 5.00.48 build453

Nacht maandag 16 aug zou update hebben plaatsgevonden.

heb echter nog steeds versie 5.00.48 build453

Dan komt het in de dagen erna de sms krijg je ruim van te voren

Reputatie 7
Badge +30

Hoe pas ik de wifi aan zodat ik mijn super wifi punt kan verplaatsten? Had hem al in een ander stopcontact geplaatst naast de modem maar zonder stekker aan de modem maar geeft rood lampje

Je hoeft niets aan te passen… Ik raad je wel aan om te checken of je deze software update ontvangen hebt (zie het startbericht “Wanneer krijg ik de update?”). De SuperWifi punt dat je nu wilt verplaatsen, was eerst bekabeld aangesloten op het modem? Mijn advies is om de installatie van de SuperWifi punten opnieuw te doen, zodat de wifi functie goed overgenomen wordt en de V10A de master wordt. Het topic KPN SuperWifi: installatie en gebruik en/of de KPN Thuisapp kunnen je hierbij helpen!

Bedankt voor uw reactie.

De update heb ik ontvangen kreeg een SMS en me wifi is veranderd en als ik inlog in de modem zie ik ook dat ik die laatste update heb.

Maar nu ben al de hele dag bezig met alles opnieuw aan te sluiten op de starten via de kpn thuis app maar zodra ik niet 1 super wifi met kabel aan de modem heb blijft het lampje rood van de super wifi zelfs als die naast de modem staat zonder kabel. Heb ook al de super wifi gereset maar dat maakt ook geen verschil. Leuk zo'n modem update maar het werkt niet zonder de kabel van de modem naar de super wifi. Ben best handig en de kpn thuis app is ideaal maar wat ze zeggen over de nieuwe update dat ze zonder de kabel kan van de modem werkt niet. Of er moet nog een update komen van kpn thuis app.

 

Als het lampje rood blijft, zelfs direct naast de Experia Box, dan gaat er toch iets niet goed met de connectie tussen Superwifi en Experia Box, @Tgws. Voor de zekerheid: je hebt echt Superwifi (wit en rond) en niet toevallig Experia Wifi (zwart en vierkant) want die laatsten moeten wel altijd bekabeld aangesloten zijn. 

Als het wel echt Superwifi zijn, dan raad ik aan om het volgende te doen:

  • ontkoppel de Superwifi's
  • reset de Experia Box via de webinterface. Hiervoor ga je, na het inloogen, via Administration (linkermenu) naar het tabblad Restore/Save/Upload Setting. Daar vind je, onderaan, een knop voor Restore to Factory Defaults. Deze manier van resetten zorgt ervoor dat ook eventuele nog aan onze kan opgeslagen settings ook schoongeveegd worden. Alles is daarna terug naar de instellingen zoals ze op de sticker van de V10A staan.
  • reset de Superwifi
  • Herinstalleer de Superwifi dan opnieuw. Geef ze voldoende tijd, tijdens het stuk dat ze bekabeld aangesloten zitten, om alles instellingen goed over te nemen. Laat ze rustig een minuut of tien bekabeld hangen. 

Daarna zou je ze zonder problemen allemaal draadloos moeten kunnen maken. Als dit dan alsnog niet zo is, laat het weten. Vul in dat geval ook je forumprofiel in, dan kunnen we hier even verder kijken.

 

 

Hallo, ik kreeg paar dagen geleden een sms dat het netwerk zou updaten en dat is nu gebeurd aangezien er van alles nu veranderd is kanalen noem maar op. Dat maakt niet zoveel uit alleen wat wel uitmaakt is dat sinds de update ik m'n Hue bridge om de haverklap van het stroom moet halen omdat die telkens verbinding verliest met het internet. Wat is er met de update veranderd wat mijn hier bridge niet leuk vind? Want elke keer als ik het stroom eraf haal werkt die wel alleen maar voor een korte duur zeg maar 6 uurtjes..

Dat is irritant, @AZalkmaar. Kan die Hue Bridge wel met zowel 2,4 als 5 GHz wifi overweg? Anders zou het kunnen zijn dat hier dingen niet helemaal lekker gaan. Als hij dat wel kan, zou het in de basis gewoon goed moeten werken. Ik raad je in eerste instantie aan om de Hue eens opnieuw te installeren. 

Dag,

Zoals gezegd zouden beide wifi punten los moeten kunnen staan van het modem.

Een wifi punt staat weer boven en functioneert ok.

De andere kan ik los halen van het modem, aar meter verderop aanzetten (dus zonder netwerk kabel) maar deze springt na het opstarten op rood.

Terwijl ik em net wel via het modem bekabeld heb, geüpdate, naam gegeven etc 

Wat gaat hier fout?

 

 

 

 

 

Hoe pas ik de wifi aan zodat ik mijn super wifi punt kan verplaatsten? Had hem al in een ander stopcontact geplaatst naast de modem maar zonder stekker aan de modem maar geeft rood lampje

Je hoeft niets aan te passen… Ik raad je wel aan om te checken of je deze software update ontvangen hebt (zie het startbericht “Wanneer krijg ik de update?”). De SuperWifi punt dat je nu wilt verplaatsen, was eerst bekabeld aangesloten op het modem? Mijn advies is om de installatie van de SuperWifi punten opnieuw te doen, zodat de wifi functie goed overgenomen wordt en de V10A de master wordt. Het topic KPN SuperWifi: installatie en gebruik en/of de KPN Thuisapp kunnen je hierbij helpen!

Bedankt voor uw reactie.

De update heb ik ontvangen kreeg een SMS en me wifi is veranderd en als ik inlog in de modem zie ik ook dat ik die laatste update heb.

Maar nu ben al de hele dag bezig met alles opnieuw aan te sluiten op de starten via de kpn thuis app maar zodra ik niet 1 super wifi met kabel aan de modem heb blijft het lampje rood van de super wifi zelfs als die naast de modem staat zonder kabel. Heb ook al de super wifi gereset maar dat maakt ook geen verschil. Leuk zo'n modem update maar het werkt niet zonder de kabel van de modem naar de super wifi. Ben best handig en de kpn thuis app is ideaal maar wat ze zeggen over de nieuwe update dat ze zonder de kabel kan van de modem werkt niet. Of er moet nog een update komen van kpn thuis app.

 

Als het lampje rood blijft, zelfs direct naast de Experia Box, dan gaat er toch iets niet goed met de connectie tussen Superwifi en Experia Box, @Tgws. Voor de zekerheid: je hebt echt Superwifi (wit en rond) en niet toevallig Experia Wifi (zwart en vierkant) want die laatsten moeten wel altijd bekabeld aangesloten zijn. 

Als het wel echt Superwifi zijn, dan raad ik aan om het volgende te doen:

  • ontkoppel de Superwifi's
  • reset de Experia Box via de webinterface. Hiervoor ga je, na het inloogen, via Administration (linkermenu) naar het tabblad Restore/Save/Upload Setting. Daar vind je, onderaan, een knop voor Restore to Factory Defaults. Deze manier van resetten zorgt ervoor dat ook eventuele nog aan onze kan opgeslagen settings ook schoongeveegd worden. Alles is daarna terug naar de instellingen zoals ze op de sticker van de V10A staan.
  • reset de Superwifi
  • Herinstalleer de Superwifi dan opnieuw. Geef ze voldoende tijd, tijdens het stuk dat ze bekabeld aangesloten zitten, om alles instellingen goed over te nemen. Laat ze rustig een minuut of tien bekabeld hangen. 

Daarna zou je ze zonder problemen allemaal draadloos moeten kunnen maken. Als dit dan alsnog niet zo is, laat het weten. Vul in dat geval ook je forumprofiel in, dan kunnen we hier even verder kijken.

 

 

Hallo, ik kreeg paar dagen geleden een sms dat het netwerk zou updaten en dat is nu gebeurd aangezien er van alles nu veranderd is kanalen noem maar op. Dat maakt niet zoveel uit alleen wat wel uitmaakt is dat sinds de update ik m'n Hue bridge om de haverklap van het stroom moet halen omdat die telkens verbinding verliest met het internet. Wat is er met de update veranderd wat mijn hier bridge niet leuk vind? Want elke keer als ik het stroom eraf haal werkt die wel alleen maar voor een korte duur zeg maar 6 uurtjes..

Dat is irritant, @AZalkmaar. Kan die Hue Bridge wel met zowel 2,4 als 5 GHz wifi overweg? Anders zou het kunnen zijn dat hier dingen niet helemaal lekker gaan. Als hij dat wel kan, zou het in de basis gewoon goed moeten werken. Ik raad je in eerste instantie aan om de Hue eens opnieuw te installeren. 

 

@Erik_ ja zeker heb ik de witte ronde Superwifi schotels. Ga binnenkort nog eens proberen met alles te resetten hopelijk lukt het dan. 

Ha, ja, dank, die vond ik inderdaad ook (stond wat pagina's verder dan ik had gekeken, excuus).

 

Maarrrr... Ik ben nu gestrand na de factory reset... Er is geen internet meer en ik kom de webinterface ook niet meer in (mijnmodem.kpn via http://192.168.2.254) geeft aan 'deze site is niet bereikbaar'. Nog een keer een reset  via de website levert geen andere dingen op.

 

Wat nu?