Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35690 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

@bmolsbeck En als je alles van het stroom haalt en dan stuk voor stuk weer aansluit? Dus eerst het glasvezelkastje weer aansluiten en wachten totdat deze volledig is opgestart. Dan de Experia Box volledig op laten starten en als laatste de SuperWifi.

Ik heb dit vanmiddag gedaan. Precies in die volgorde.

Ik zal de komende dagen eens aankijken of het verbetering heeft opgeleverd.

Reputatie 4
Badge +2

Gelukkig werkt alles nu bij mij weer zoals vanouds. Ik heb diverse malen getest met bellen en alles is nu in orde zowel uitgaand als binnenkomend. Ik hoop dat dit nu zo blijft.

Het viel me wel op dat de laatste reset via de monteursmethode anders ging dan bij vorige pogingen. Tijdens het opstarten ging de led aan de voorkant groen knipperen (niet blauw wat ik verwacht had). Dat knipperen heb ik niet gezien bij de vorige resets. Toen werd de led alleen maar tijdelijk rood om daarna meteen groen te worden. Verder duurde het nu langer voordat de box weer gereed voor gebruik was. Vorige keren werkte alles binnen een paar minuten. Nu viel de wifi na een paar minuten nog even weg om snel weer terug te keren en te blijven. Een teken dan ook dat er nu echt een goede reset heeft plaatsgevonden. KPN geeft namelijk aan dat het zo'n 30 minuten kan duren alvorens het hele proces is afgerond.

Verder ben ik zeer tevreden met de stabiliteit van de glasvezelverbinding. Ik hoop dan ook dat de V10A nu echt volledig goed geüpdate is en er bij komende firmware updates die automatisch in de nacht gaan binnenkomen, geen problemen meer gaan ontstaan. Al jaren inmiddels ben ik een tevreden gebruiker en vind de V10A een prettig apparaat, ook doordat er maar 1 led constant groen brand, wat een rustige indruk geeft in de huiskamer. Tevens nooit problemen met wifi en bellen de afgelopen tijd van voor de update. Die ervaring hoop ik vanaf nu weer te hebben.

Reputatie 4
Badge +2

Nog even 2 dingen (kan reactie hierboven niet meer wijzigen):

  • Groen knipper was dus goed, betekent software update van de V10A en is dus een gewenste reactie geweest bij de laatste totale reset. Hoe ik aan blauw knipper kwam weet ik niet. Wellicht was ik in de war met een andere box.
  • Er was met de recentste firmware een issue met een vollopend werkgeheugen van de V10A dat onder andere het niet goed werken van de telefonie tot gevolg had. Dat heb ik dus ervaren de afgelopen week. In de nacht van 12 september is hier een herstart voor gestuurd om dat probleem te tackelen, maar dat heeft bij mij toen niet geholpen of die herstart heeft mijn V10A niet bereikt. Nu ik gisteren een complete reset naar fabrieksinstellingen met succes heb doorgevoerd, is de vraag of ik nog steeds last hou van een probleem met vollopen van het werkgeheugen? Of was dat al gefikst door aanpassen van de laatste firmware vanaf 12 september, waardoor het inladen gisteren van die recentste firmware verder geen behandeling meer behoeft, omdat het werkgeheugen niet meer volloopt door zelftesten van de V10A?

Deze update heb ik nog steeds niet ontvangen.

Met 3 superwifi’s en maar twee verdiepingen zou mijn huis toch goed dekkend moeten zijn.

Ik heb nog v5.00.48 build453 en dus geen mesh update gehad en kan dus niet mijn punt bij de router weghalen en inzetten voor verbetering.

 

*Admin: samengevoegd met algemeen topic

Reputatie 2

Deze update heb ik nog steeds niet ontvangen.

Met 3 superwifi’s en maar twee verdiepingen zou mijn huis toch goed dekkend moeten zijn.

Ik heb nog v5.00.48 build453 en dus geen mesh update gehad en kan dus niet mijn punt bij de router weghalen en inzetten voor verbetering.

Hoi peterver,

heb je het volgende al geprobeert,

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 
Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 

 

Dit werkte bij mij uitstekend, binnen 15 min de update.

@bmolsbeck En als je alles van het stroom haalt en dan stuk voor stuk weer aansluit? Dus eerst het glasvezelkastje weer aansluiten en wachten totdat deze volledig is opgestart. Dan de Experia Box volledig op laten starten en als laatste de SuperWifi.

Ik heb dit vanmiddag gedaan. Precies in die volgorde.

Ik zal de komende dagen eens aankijken of het verbetering heeft opgeleverd.

Dit lijkt wel degelijk verbetering te hebben gebracht! Tot nu toe is de verbinding één keer kort uitgevallen.

Reputatie 2

Deze update heb ik nog steeds niet ontvangen.

Met 3 superwifi’s en maar twee verdiepingen zou mijn huis toch goed dekkend moeten zijn.

Ik heb nog v5.00.48 build453 en dus geen mesh update gehad en kan dus niet mijn punt bij de router weghalen en inzetten voor verbetering.

Hoi peterver,

heb je het volgende al geprobeert,

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 
Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 

 

Dit werkte bij mij uitstekend, binnen 15 min de update.

goedenavond peterver,

heeft uw modem na deze handeling de update  5.00.52_build493-owl al binnen gekregen?

Deze update heb ik nog steeds niet ontvangen.

Met 3 superwifi’s en maar twee verdiepingen zou mijn huis toch goed dekkend moeten zijn.

Ik heb nog v5.00.48 build453 en dus geen mesh update gehad en kan dus niet mijn punt bij de router weghalen en inzetten voor verbetering.

Hoi peterver,

heb je het volgende al geprobeert,

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 
Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 

 

Dit werkte bij mij uitstekend, binnen 15 min de update.

Ja, dat heeft geholpen, bedankt!

Reputatie 4
Badge +2

De reacties in dit forumtopic beginnen schaars te worden. Een goed teken dat de meesten nu weer gewoon van hun V10A kunnen genieten. Ook ik ervaar nu geen problemen meer, zowel Internet als Telefonie werken gewoon zoals het moet. Jammer dat ik hier geen antwoord heb gekregen of het issue van het vollopen van het werkgeheugen van de V10A is opgelost. Gezien de gunstige ervaring van de afgelopen week neem ik aan van wel.

Neemt niet weg dat KPN beter moet nadenken over updates. Ik heb meersere klanten van KPN in mijn omgeving gesproken die ook problemen hadden met Telefonie bij de V10A. Daar is door de helpdesk een Box 12 naar toe gezonden om de V10A te vervangen als remedie. Totaal milieuonvriendelijk om een courant modem om te ruilen met alle vervuiling van en naar rijdende busjes naar PostNL tot gevolg.

Een monteurs reset had de problemen opgelost en het milieu gespaard. De uitdaging vanuit KPN moet gezien het groene imago, juist zijn om klanten met een V10A daar zolang mogelijk gebruik van te laten maken, om het milieu daar mee te sparen.

Graag dan ook geen rare update fratsen meer met die V10A met alle milieuschade tot gevolg, waardoor ik nog jaren kan genieten van alle diensten zonder uitval! Vorige versies van de Experiabox gingen of gaan jaren mee, tot wel 10 jaar aan toe. Dat moet met de V10A niet anders zijn.

Parental control functie werkt niet na de update van firmware v5.00.52_build493-owl alleen wordt dan de internet browser geblokkeerd op je telefoon. Apps blijven gewoon data ontvangen. Had liever gezien dat al het netwerk verkeer stopt. @Marcia_ kan jij dit bespreken met de firmware ontwikkelaars. Alvast bedankt.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Paulllus. dat is zeker een goed teken! :wink: Het issue met het vollopen van het werkgeheugen van de V10A is opgelost, hoor!

@v10a bedankt voor je melding, we hebben het intern doorgegeven!

Reputatie 2

Parental control functie werkt niet na de update van firmware v5.00.52_build493-owl alleen wordt dan de internet browser geblokkeerd op je telefoon. Apps blijven gewoon data ontvangen. Had liever gezien dat al het netwerk verkeer stopt. @Marcia_ kan jij dit bespreken met de firmware ontwikkelaars. Alvast bedankt.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

goedemorgen,

 

deze firmware heb ik ook maar heb daar geen last vast.

Ik heb vorige week een mailtje gekregen dat de 24ste mijn modem nieuwe software zou krijgen (inclusief nieuwe ip, etc.). Maar er is volgens mij niks gebeurt, want ik zit nog steeds op firmware v6.00.32 build135 (VRV9517-Telfort).

Moet ik zelf factory-resetten of gewoon afwachten?

Reputatie 7
Badge +30

Ha @ostokvis, welkom! Je kunt inderdaad kijken of je 'm zelf kunt upgraden. In het startbericht van het topic staat uitgelegd hoe je dit kunt doen. Mocht je hulp nodig hebben of het nog niet werken, laat je het dan weten?

Reputatie 2

Ik heb vorige week een mailtje gekregen dat de 24ste mijn modem nieuwe software zou krijgen (inclusief nieuwe ip, etc.). Maar er is volgens mij niks gebeurt, want ik zit nog steeds op firmware v6.00.32 build135 (VRV9517-Telfort).

Moet ik zelf factory-resetten of gewoon afwachten?

heb je het volgende al geprobeert,Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 
Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 
 Dit werkte bij mij uitstekend, binnen 15 min de update.

Thanks @Marcia_ en @oeps-ie, that did the trick! :thumbsup_tone1:  

Reputatie 4
Badge +2

Hi @Paulllus. dat is zeker een goed teken! :wink: Het issue met het vollopen van het werkgeheugen van de V10A is opgelost, hoor!

 

Ik ervaar nu al een tijd na de laatste update een uitstekende verbinding op alle fronten met de V10A. Bedankt dan ook dat alles nu weer perfect werkt. Dat moet ik KPN wel nageven. Als er eens iets is wat niet in orde is, wordt dat wel meteen serieus genomen en tijdig hersteld.

Een echte monteursreset was de oplossing, prikker in het resetgaatje met de WPS knop tegelijkertijd ingedrukt. Geen weken etteren met nietsdoende antwoorden wat je vaak ziet bij budgerproviders, maar meteen het probleem tackelen en oplossen. Dat is waarom ik bij KPN ben. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat!

Alleen de monteursreset zou ik wat meer promoten, die zal een hoop mensen helpen om zonder een modemwissel weer te laten genieten van alle diensten op de V10A.

Reputatie 7
Badge +10

Deze V10a update is nu geschikt om ook super wifi's aan te sluiten begrijp ik uit de inleiding.

Als ik bij mijn ouders, die de V10a dus hebben, super wifi's aansluit gaat het, als het goed is, net zo makkelijk als bij de V10?

Deze V10a update is nu geschikt om ook super wifi's aan te sluiten begrijp ik uit de inleiding.

Als ik bij mijn ouders, die de V10a dus hebben, super wifi's aansluit gaat het, als het goed is, net zo makkelijk als bij de V10?

Hallo @Anneke-Anna , misschien na de update van de V10a nog wel makkelijker dan bij de V10, daar beide super wifi's dan draadloos aangesloten kunnen worden en de wifi op de V10a gewoon actief blijft, dat kan bij de V10 niet.

 

Uhm - hoe doe je een rollback? Kan nu mijn Canon mp1300 (enkel 2.4 ghz) niet meer gebruiken. Moet dit acceptabel zijn?

 

Uhm - hoe doe je een rollback? Kan nu mijn Canon mp1300 (enkel 2.4 ghz) niet meer gebruiken. Moet dit acceptabel zijn?

 

Hallo @Jimte een Canon MP1300 kan ik niet vinden, wel een MP130 en die kan ook met eenUSB-kabel aangesloten worden, dus hij is gewoon te gebruiken.

De techniek gaat door en moet dus acceptabel zijn, zeker bij zo'n oud apparaat als de MP130 (2013?).

 

Reputatie 7
Badge +24

De techniek gaat door en moet dus acceptabel zijn, zeker bij zo'n oud apparaat als de MP130 (2013?).

Dit heeft niets te maken met techniek die doorgaat. KPN heeft iets stuk gemaakt wat gewoon werkte en ook zou moeten blijven werken. Er word ook heden in 2021 nog heel veel apparatuur verkocht wat op alleen 2,4 GHz werkt.

Hier een topic van een nieuw Samsung toestel met alleen 2,4 GHz wat niet werkt op de KPN Box 12:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/wifi-verbinding-samsung-a12-op-sagemcom-f5359-instabiel-549236?postid=1376879#post1376879

Dan laat je als provider wel wat steken vallen hoor...

Reputatie 7
Badge +24

Uhm - hoe doe je een rollback? Kan nu mijn Canon mp1300 (enkel 2.4 ghz) niet meer gebruiken. Moet dit acceptabel zijn?

Het zou niet nodig moeten zijn. Maar als je een simpel 2,4 GHz accespoint aanschaft, dan ben je van het probleem verlost. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Je andere apparaten die wel werken op de WiFi apparatuur van KPN kun je gewoon zo verbonden laten. Alleen de camera met dit 2,4 GHz WiFi punt verbinden.

Het is een accespoint, geen router. Dat houd in dat andere apparaten die verbonden zijn met de WiFi punten van KPN de camera die verbonden is met dit accespoint gewoon kunnen zien en er mee kunnen communiceren. 

Uhm - hoe doe je een rollback? Kan nu mijn Canon mp1300 (enkel 2.4 ghz) niet meer gebruiken. Moet dit acceptabel zijn?

Het zou niet nodig moeten zijn. Maar als je een simpel 2,4 GHz accespoint aanschaft, dan ben je van het probleem verlost. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Je andere apparaten die wel werken op de WiFi apparatuur van KPN kun je gewoon zo verbonden laten. Alleen de camera met dit 2,4 GHz WiFi punt verbinden.

Het is een accespoint, geen router. Dat houd in dat andere apparaten die verbonden zijn met de WiFi punten van KPN de camera die verbonden is met dit accespoint gewoon kunnen zien en er mee kunnen communiceren. 

 

Uhm. Ik begrijp ook wel dat ik nog een accesspoint kan aanschaffen. Want drie AP's die 2.4 ghz uitzenden is door deze firmware update niet meer voldoende?

 

Uhm - hoe doe je een rollback? Kan nu mijn Canon mp1300 (enkel 2.4 ghz) niet meer gebruiken. Moet dit acceptabel zijn?

 

Hallo @Jimte een Canon MP1300 kan ik niet vinden, wel een MP130 en die kan ook met eenUSB-kabel aangesloten worden, dus hij is gewoon te gebruiken.

De techniek gaat door en moet dus acceptabel zijn, zeker bij zo'n oud apparaat als de MP130 (2013?).

 

Het is een cp1300, mijn fout.  Die kan ook met USB werken, en ik kan hem ook gebruiken met direct wifi. Punt is alleen dat de KPN punten nog altijd 2.4 gebruiken, dat de techniek doorgaat gaat hier niet echt op. KPN heeft de mogelijkheid tot het scheiden van netwerken per band verwijdert, de hardware is ongewijzigd. Ik gebruik een functionaliteit die KPN softwarematig verwijdert en dan heb ik pech en moet ik opeens moeilijk gaan doen. 

 

Een rollback is sowieso mogelijk. Dit is gewoon klanten pesten.

Hallo @Jimte , als je per se  de printer via wifi wilt blijven gebruiken zou je een goedkoop access-point kunnen kopen die dat ondersteunt, laatst kocht ik er een bij de Action voor nog geen 15 euro van TP-Link. Werkt perfect voor dit soort doelen. Heeft 1 WAN-poort en 2 LAN-poorten voor een 100Mbit-verbinding en alleen de 2,4-band.