Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35679 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

@TactfulRanger@AftersCat, het zou in de basis gewoon moeten werken om de dichtstbijzijnde Superwifi te herplaatsen. Als hij dat niet (goed) pakt, dan raad ik aan om blanco te beginnen. Dus, ontkoppel de Superwifi, reset de V10A, reset de Superwifi's en herhaal dan de installatiestappen daarvan. Mits je rekening houdt met de onderlinge afstand zou het daarna moeten werken.

 

@Radioman, je geeft aan dat je ‘even’ getest hebt met een Experia Wifi. Wil dat zeggen dat je die normaal gesproken niet in gebruik hebt? Zo ja, reset die Experia Wifi zodat je zeker bent dat die volledig up to date is qua firmware en dat hij de instellingen van de V10A goed overneemt. De Experia Wifi zou dan verder geen invloed moeten hebben. Als je dan nog wel dezelfde ervaring hebt, is dat dan ook echt een probleem in de praktijk, of gaat het dan in weergave mis in de interface en werkt het in de praktijk wel?

 

@debkla, begin vorige week kan het nog zijn dat per abuis een oudere netwerknaam is teruggezet, wat zou verklaren waarom jouw netwerktnaam verdwenen is. Je geeft aan dat je alles opnieuw benoemd hebt. Hebben al je apparaten nu wel weer verbinding via de wifi, ook al is het traag? Zo ja, dan zou ik je aanraden om de Wifi Manager te doorlopen. Die kijkt naar je wifi instellingen en kan dat optimaliseren. Zorg ook dat je eerste Superwifipunt niet te dicht bij je V10A staat. Voorheen deed de V10A niet mee in de mesh, en nu wel. Daardoor hoeft dat eerste Superwifipunt niet meer zo dichtbij te staan. Als hij te dichtbij staat kan dat zelfs verstoring geven.

Als je nog apparaten hebt die niet met de wifi verbinden willen, dan zou ik aanraden om alles even te resetten zoals ik hierboven al beschreef voor TactfulRanger en AftersCat. 

Wat betreft de tv, als die bekabeld is aangesloten op de Experia Box, dan staat dit verder los van deze update want heeft niets met wifi te maken. Controleer daarvoor of alle kabels er nog goed inzitten. Vervang de kabel eventueel.

Helaas al meerdere malen geprobeerd.

Ik heb de superwifi punten pas sinds gisteren, dus ik ben met een "clean" setup begonnen.

Zodra de superwifi geüpdatet is en naar een andere locatie mag, doet hij niets anders dan rood branden.

Gisteren heb ik er dan maar voor gekozen op alsnog 1 superwifi punt naast de V10A bekabeld te laten staan, en de ander op zolder. Maar na ongeveer een uur was toch degene op zolder ook rood…

Het meshen met de V10a werkt in ieder geval echt niet zoals bedoeld, erg jammer. 

Reputatie 5

@Erik_ Inderdaad normaal gebruik ik de Experia Wifi en ook de Wifi van de V10a niet. 

Bij dat ‘even’ testen heeft zowel de V10a als de Experia Wifi de laatste firmware versie en nam deze laatste ook de juiste wifi instellingen uit de V10a over.

Bij het installeren van een ip camera die dan via de Experia Wifi verbinding maakt , is het plots niet meer mogelijk om deze te benaderen. Als ik dan in de V10a DHCP leases log kijk , staat deze ip camera er niet meer bij, ook niet met een ander ip adres. Als ik de ip camera opnieuw opstart is deze opnieuw te benaderen en staat deze ook in de V10a DHCP leases log.

Het Wifi signaal blijft gewoon actief , het is niet duidelijk waarom de DHCP server geen ip lease meer geeft aan de ip camera terwijl in het Topology overview het ip adres wel zichtbaar blijft.

Kortom, vreemd gedrag wat voor mij niet werkbaar is.

 

@Erik_  Vraag, de firmware versie in de plaatsjes van je start post was 5.01.49_build481-owl. Wat is de reden dat wij nu 5.00.49_build487-owl krijgen?

beste erik

 

Bedankt voor het snelle antwoord, misschien een domme vraag, maar die eerst super wifi hangt inderdaad bedraad op een halve meter van de experia box, kan ik hem nu draadloos op de eerst verdieping zetten ? 

mvg deb

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb de update,

 

Maar is er al meer voortgang over de box 12??

Reputatie 7
Badge +20

@debkla  dat klopt inderdaad!
@Julian Borghuis nee, zodra wij meer weten weten jullie meer!

Zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij. 

Reputatie 5

@Erik_  Ik moet mijzelf toch rectificeren t.a.v. het DHCP issue wat ik tijdens het testen had opgemerkt. 

Bij dat ‘even’ testen heeft zowel de V10a als de Experia Wifi de laatste firmware versie en nam deze laatste ook de juiste wifi instellingen uit de V10a over.

Bij het installeren van een ip camera die dan via de Experia Wifi verbinding maakt , is het plots niet meer mogelijk om deze te benaderen. Als ik dan in de V10a DHCP leases log kijk , staat deze ip camera er niet meer bij, ook niet met een ander ip adres. Als ik de ip camera opnieuw opstart is deze opnieuw te benaderen en staat deze ook in de V10a DHCP leases log.

Het Wifi signaal blijft gewoon actief , het is niet duidelijk waarom de DHCP server geen ip lease meer geeft aan de ip camera terwijl in het Topology overview het ip adres wel zichtbaar blijft

De gebruikte ip camera's blijken bij nadere inspectie toch allen een defect te hebben of zijn defect geraakt tijdens het testen, vandaar dat mijn conclusie niet meer stand houdt. Excuses voor de verwarring die ik hiermee heb veroorzaakt.

 

  • TactfulRanger zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij?

    vooralsnog hier niet echt hoor!! Zette de super wifi versterker een verdieping hoger en hoera de snelheid was 10 tellen hoog, maar na die tien tellen was ik weer terug bij af. 

  • Morgen alles maar weer opnieuw installeren etc  Lijkt erop dat ik volgens kpn toch niets anders te doen heb :-(  

  • TactfulRanger zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij?

    vooralsnog hier niet echt hoor!! Zette de super wifi versterker een verdieping hoger en hoera de snelheid was 10 tellen hoog, maar na die tien tellen was ik weer terug bij af. 

  • Morgen alles maar weer opnieuw installeren etc  heb volgens kpn toch niets anders te doen:-(  

Gaan bij jou ook de superwifi discs op rood? 

Gaan bij jou ook de superwifi discs op rood? 

nee dat niet, ze zijn groen. 

 

Balen als ze bij jou helemaal niets doen, ik heb iig nog wat. 

 

Bij mij werkt de 10A samen met de SW discs. Samen met 3 SW discs heb ik nu in totaal vier wifi apparaten, waarbij de 10A de ‘master’ is. Achteraf heb ik dus een SW disc teveel aangeschaft.

Moest na installatie wel alle apparaten nog een keer rebooten voordat het goed werkte, dat stond niet inde handleiding.

Heb als experiment ook nog een ongebruikte Experia wifi aangesloten.

Wel even resetten, maar dan wordt netjes opgenomen in de ‘mesh’ (en haalt ook zijn updates op).

Voorbeeld: als ik een SW disc herstart zie je apparaten verschijnen op de Experia Wifi.

 

Heb nog wel wat twijfels over de ‘mesh’ werking, sommige apparaten vertikken het om de dichtst bijzijnde SW disc te gebruiken, en hangen op de 2,4GHz aan het modem in de woonkamer. Ook apparaten die 5GHz kunnen.

Reputatie 7
Badge +24

De apparaten zien geen afstand hé. Die zien sterkte van het signaal en snelheid. En soms kan een punt dat verder weg staat toch een sterker signaal hebben / sneller zijn. Rechtstreeks met het modem verbinden is vaak sneller,  want dat is gewoon een tussenstation minder. Ik weet niet of je wel eens met de trein reist. Maar halverwege overstappen kost gewoon tijd. Zo'n draadloos geplaatste SuperWiFi kost ook tijd.

Dat is voor mij ook nog een vraag. Hoe kan ik nu.zien met welk apparaat mijn laptop bv connect?  Ofwel met welk wifipunt maak welk apparaat contact ? Kan iemand me dat in jip en janneke taal uitleggen en ebt vertellen hoe ik dat dan aanpas.

Want de snelheid is opeens na de mesh bedroevend of valt weg.  Mijn smartphone gaat vaak over op 4g. 

Snelheid was beneden 80 boven vaak 60. Nu beneden 15-20 en boven nagoenoeg niets (wegvallen) 

Dank alvast 

Deb

Reputatie 7

Als je de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet installeert dan kan je het MAC adres zien van het wifi toegangspunt waarmee die telefoon of tablet verbonden is.

Ook kan je met die app heel eenvoudig de veldsterkte van jouw wifi aflezen.

Als je de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet installeert dan kan je het MAC adres zien van het wifi toegangspunt waarmee die telefoon of tablet verbonden is.

Ook kan je met die app heel eenvoudig de veldsterkte van jouw wifi aflezen.

 

 

Ik snap wel wat je zegt maar wederom heb ik geen idee wat ik met die info moet doen ! Ik zoek naar een manier om te zien wat die wifi apparaten doen. 

Als ik bij kon thuis inlog zie ik bijna alle apparaten wel maar ik zie geen overeenkomst tussen al die cijfers. 

Ga vanmiddag maar eens bellen 

Reputatie 7

Als je nu eens begint met het meten van de veldsterkte van jouw wifi toegangspunten door er een metertje vanaf te gaan staan en dat de hoogte van de parabolen af te lezen.

Hoeveel dBm meet je dan?

Reputatie 2
Badge

@KPN, na jullie update staat ongevraagd Wifi aan, is het niet meer mogelijk om gescheiden namen in te voeren, kan Wifi in de webinterface niet uit worden gezet en nog wat van die shit zooi. Ik stel voor dat jullie per omgaande deze functionaliteit weer beschikbaar maken of een router op sturen welke deze functionaliteit wel heeft. Het ging juist zo goed…...

Ergo ik huurde een router die de functionaliteiten had die ik voldoende vond, en nu huur ik een router waar ik dus geen moer meer aan heb.k wil simpel gezegd de oude mogelijkheden terug. Ik zit niet op jullie ongevraagde extra functionaliteit te wachten. Het is dus een downgrade ipv een update. Redo plz.


@KPN: nog positief nieuws over mijn vraag?

Reputatie 2

Kun je de firmware update ook geforceerd ophalen?

Na een "paperclip” reset blijft het bij de oude.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @FredK2017, nee helaas niet. We voeren de update gefaseerd uit, als jouw modem aan de beurt is zal hij hem automatisch ophalen.

Ik woon in een flat waar wifikanalen overbevolkt zijn, 5Ghz wifi met een aparte SSIDwas voor mij de oplossing. Ik heb vannacht de update gekregen en ik ondervind nu al problemen met de wifiverbinding. 5ghz kanaal is uberhaupt niet meer zichtbaar voor mijn apparaten, en de 2,4Ghz ondervindt veel storing door mijn buren. Heel leuk die mesh technologie, maar voor klanten die de apparatuur daarvoor niet hebben gekregen is dit een flinke stap terug.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_  Vraag, de firmware versie in de plaatsjes van je start post was 5.01.49_build481-owl. Wat is de reden dat wij nu 5.00.49_build487-owl krijgen?

Ik zie dat ik hier nog niet op gereageerd had. Ik vermoed dat dit een verschil is tussen testomgeving en productieomgeving, @Radioman. Of wellicht zelfs iets simpels als een typo.

 

Zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij. 

Het is met dit net als met andere updates, mensen waarbij alles goed gaat komen hier niet. En, gebaseerd op de (relatief) lage hoeveelheid aan problemen die hier gemeld worden durf ik wel te zeggen dat het bij de meeste mensen goed gaat. Wat het voor jou natuurlijk niet minder vervelend maakt dat het niet werkt, @TactfulRanger

Je gaf aan:

Helaas al meerdere malen geprobeerd.

Ik heb de superwifi punten pas sinds gisteren, dus ik ben met een "clean" setup begonnen.

Zodra de superwifi geüpdatet is en naar een andere locatie mag, doet hij niets anders dan rood branden.

Gisteren heb ik er dan maar voor gekozen op alsnog 1 superwifi punt naast de V10A bekabeld te laten staan, en de ander op zolder. Maar na ongeveer een uur was toch degene op zolder ook rood…

Het meshen met de V10a werkt in ieder geval echt niet zoals bedoeld, erg jammer. . 

In deze situatie kan ik begrijpen dat degene op zolder rood wordt, de afstand en route naar een zolder is toch vaak zodanig dat die niet gaat zonder een tussenstap elders in huis. Maar je zou gewoon die eerste ook los moeten kunnen koppelen en die dan dus als tussenstap punt moeten kunnen plaatsen. Woon je wellicht in een nieuwbouw betonblok? En waar zit je Experia Box, in een meterkast, of ergens meer open?

 

@KPN, na jullie update staat ongevraagd Wifi aan, is het niet meer mogelijk om gescheiden namen in te voeren, kan Wifi in de webinterface niet uit worden gezet en nog wat van die shit zooi. Ik stel voor dat jullie per omgaande deze functionaliteit weer beschikbaar maken of een router op sturen welke deze functionaliteit wel heeft. Het ging juist zo goed…...

Ergo ik huurde een router die de functionaliteiten had die ik voldoende vond, en nu huur ik een router waar ik dus geen moer meer aan heb.k wil simpel gezegd de oude mogelijkheden terug. Ik zit niet op jullie ongevraagde extra functionaliteit te wachten. Het is dus een downgrade ipv een update. Redo plz.


@KPN: nog positief nieuws over mijn vraag?

@Djeepman01, zoals eerder al aangegeven, en vermeld in de veelgestelde vragen van het startbericht, zal in een komende update een secundair wifinetwerk worden toegevoegd die je kunt activeren voor gebruik naast de mesh. Dit netwerk is ook weer te splitsen in 2,4 en 5 Ghz of een van beide kan uitgezet worden. Wifi volledig uitzetten kan door de WPS knop ongeveer 15 seconden ingedrukt te houden. Ik weet niet of dit nog weer als optie in de interface gaat terugkomen.

 

 

Ik woon in een flat waar wifikanalen overbevolkt zijn, 5Ghz wifi met een aparte SSIDwas voor mij de oplossing. Ik heb vannacht de update gekregen en ik ondervind nu al problemen met de wifiverbinding. 5ghz kanaal is uberhaupt niet meer zichtbaar voor mijn apparaten, en de 2,4Ghz ondervindt veel storing door mijn buren. Heel leuk die mesh technologie, maar voor klanten die de apparatuur daarvoor niet hebben gekregen is dit een flinke stap terug.

Het 5Ghz kanaal is er nog steeds, @tom532, het heeft nu alleen dezelfde naam als de 2,4 Ghz waardoor je hem niet meer in een oogopslag kan herkennen. Heb je alleen de V10A of ook wifipunten van ons? Wat je sowieso kan doen is op je apparaten het netwerk vergeten en opnieuw verbinding maken. Mochten je apparaten nog wat aan oude instellingen o.i.d. hebben onder water dan kunnen ze op deze manier schoon verbinden. Helpt dat niet, gebruik dan de Wifi Manager eens. Die kan dan kijken naar de instellingen ook in vergelijking met de omgeving en deze optimaliseren waar nodig. 

Ik woon in een flat waar wifikanalen overbevolkt zijn, 5Ghz wifi met een aparte SSIDwas voor mij de oplossing. Ik heb vannacht de update gekregen en ik ondervind nu al problemen met de wifiverbinding. 5ghz kanaal is uberhaupt niet meer zichtbaar voor mijn apparaten, en de 2,4Ghz ondervindt veel storing door mijn buren. Heel leuk die mesh technologie, maar voor klanten die de apparatuur daarvoor niet hebben gekregen is dit een flinke stap terug.

Het 5Ghz kanaal is er nog steeds, @tom532, het heeft nu alleen dezelfde naam als de 2,4 Ghz waardoor je hem niet meer in een oogopslag kan herkennen. Heb je alleen de V10A of ook wifipunten van ons? Wat je sowieso kan doen is op je apparaten het netwerk vergeten en opnieuw verbinding maken. Mochten je apparaten nog wat aan oude instellingen o.i.d. hebben onder water dan kunnen ze op deze manier schoon verbinden. Helpt dat niet, gebruik dan de Wifi Manager eens. Die kan dan kijken naar de instellingen ook in vergelijking met de omgeving en deze optimaliseren waar nodig. 

@Erik_ dank voor je reactie, het is me duidelijk dat beide netwerken nu dezelfde naam zouden moeten krijgen. Echter wordt het 5 GHz netwerk nu niet meer uitgezonden

Reputatie 7

...het is me duidelijk dat beide netwerken nu dezelfde naam zouden moeten krijgen. Echter wordt het 5 GHz netwerk nu niet meer uitgezonden

Hoe heb je dat vastgesteld?

...het is me duidelijk dat beide netwerken nu dezelfde naam zouden moeten krijgen. Echter wordt het 5 GHz netwerk nu niet meer uitgezonden

Hoe heb je dat vastgesteld?

Met de app wifi analyser voor android, en tevens met wifi commander voor windows 10

Goedeavond , sinds mijn experia box V10A een update heeft gekregen is mijn Samsung smart TV die op het de varanda staat en een wifi verbinding heeft , helemaal van slag . Het beeld loopt vast of valt weg .Of geeft aan , geen internet . Hoe kan ik de verbinding weer herstellen ?